Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

«Hobbyprosjektet» Linux er 25 år

Anbefalte innlegg

Hvorfor ble asus expressgate aldri noe annet en flop?

Hadde UEFI bios hatt samme funksjon tror jeg det hadde slått bedre ann.

Selv liker jeg linux bedre en Chrome OS da det blir litt tynt.

21205829258l.jpg

ExpressGate != all Linux (på samme måte som at du ikke kan si at superbillige netbooks (ala OLPC o.l.) er representative for en "fullverdig" PC-opplevelse)...

Grunnen til at ExpressGate floppet antar jeg er at det ble alt for begrensende og simpelt, samt at det ikke tar så veldig mye lenger tid å boote et fullstendig OS og dermed får en fullstendig opplevelse.

Jeg testet det et par ganger ut av nysgjerrighet, men det gikk ikke mange minutter før jeg gikk lei og deaktiverte det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Istedenfor å prioritere å lage komplett windows 10 (OSX alternativ)

Finnes det så mange distribusjoner som er langt unna brukervennligheten til apple\microsoft.

Her er det ikke helt lett å oppfatte hva du egentlig vil ha, men om det er et Windows basert på Linux du ønsker deg så må du nesten ta det opp med Microsoft og deres lisensavdeling. Andre enn Microsoft kan ikke gjøre dette uten å risikere problemer med opphavsrettigheter.

Om det er at du er misfornøyd med at det finnes distribusjoner som er vanskelige i bruk så er det vel bare å unngå å bruke disse?

Om du er på utkikk etter noe som er enkelt i bruk så har du nesten endeløse valg, går du for en av de mest etterspurte distribusjonene så er det vanskelig å gjøre et feil valg. Flere av disse valgene er minst like enkle i bruk som hva Windows er, kanskje til og med enda enklere!

Om det er noe som ligner mest mulig utseendemessig på Windows eller OS X du er på jakt etter så har du f.eks. gjengangeren Linux Mint. Eller hva med Zorin, ChaletOS eller Elementary?

Med så mange varierte distribusjoner så bør det være noe for alle og enhvers smak. Om du likevel ikke skulle være fornøyd med standard oppsett så kan ofte et nytt utseendetema, nye ikoner, skrifttyper og et par utvidelser gjøre en total makeover.

- Grenseløs inspirasjon til å tilpasse Linux.

Fortsatt misfornøyd? Finn et prosjekt og tilby løsningene dine!  ;) 

Vulcan og Mantle i linux er en vits.

Første stabile Vulkan-versjon ble offentlig sluppet så seint som i februar i år, og er som sådan i en svært tidlig fase. Ting tar tid, sånn er det bare. Likevel ser vi allerede flere spillmotorer som raskt plukker opp støtte for Vulkan og tidlige tester tyder på at ting går rett vei.

Linux er alltid laget på gutterommet med nerder. For de som vil tilpasse alt selv.

Tull og tøys! Betalte programmerere fra en rekke selskaper står for størstedelen av kodeendringene i Linuxkjernen. Clicky!

Nå er det ikke kun spilling som er problemet, driverstøtte etc er også fremdeles stort problem uten om microsoft.

Og det baserer du på hva? Kjøper selv en god del spill til Linux og mitt behov er ihvertfall svært godt dekket. Har seneste generasjon grafikkort. Drivere under Linux har ikke vært noe problem i det hele tatt. Så langt så har jeg generelt hatt en betydelig mer tilfredsstillende opplevelse med Linux enn hva jeg har hatt med Windows.

For videoredigering\3d emulering tror jeg de fleste hvis ikke penger er noe problem kommer bedre ut med windows 10.

Og det baserer du igjen på hva? En rekke både lavterskel og profesjonelle programmer innenfor disse feltene er tilgjengelig for Linux - deriblant Autodesk Maya, Blender, DaVinci Resolve, Lightworks, OBS Studio, OpenShot, Kdenlive mm.

Så største problem med linux er økonomi.

Nei.

Vet en feil som ble oppdaget i ubuntu brukte utviklerne 1 år å finne ut samme feil hadde blitt rapporter før.

Det sier litt i microsoft prioriter feil raskere en f.eks ubuntu.

Nei, det gjør det ikke. Om du har virkelig lyst så kan det trekkes frem feil i Windows som har vært kjent i mer enn 1 år, men hva er egentlig poenget? Om du prøver å si at Linux sliter med mangelfull aktivitet så foreslår jeg at du besøker en av flere arenaer for feilrapportering og ser hvordan ting faktisk fungerer der. Det er mildt sagt alt annet enn lite aktivitet å spore! Det hele er nøye orkestrert hvor feilrapporter kommer inn, rapportene gjennomgår kvalitetssikring for å passe på at utviklerne har den korrekte og tilstrekkelige informasjonen som kreves, feilene blir forsøkt replikert og katalogisert etter alvorlighet og prioritetsgrad mv., rettelser produseres og gjennomgår nye kontroller før de evt. ender opp ute hos folket. Dette er som en enorm fabrikk å regne som står på døgnet rundt i ett kontinuerlig kjør! Pga. den tvers igjennom åpenheten så kan du og jeg både umiddelbart følge med på det som blir meldt og delta i den videre prosessen. Hvor hen finner du den samme graden av gjennomsiktighet hos Microsoft?

For meg er ikke penger største problemet, men tror ikke kan forvente meg spill støtte på Suse enterprice desktop.

Vil tro det skal la seg gjøre, men hvorfor vil du bruke SUSE Linux Enterprise Desktop til spillbruk? Ligger det ikke i navnet at deres fokus ikke er det private markedet?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, det må ikke være helt likt, jeg har prøvd både windows 10 og tidligere windows så langt må jeg si dette er mye enklere å bruke, man slipper å bruke kommandoer, og alt går så mye enklere. Nå som windows 10 kom med ubuntu terminal støtte, mener jeg linux nesten blir unødvendig, annet til testing, eller til virtualiseringer.

Linux mangler PowerShell konkurent som standard?

https://blogs.msdn.microsoft.com/powershell/2015/05/05/powershell-dsc-for-linux-is-now-available/

Så man må nok installere det manuelt.

Sikkerheten i windows 10 har nok blir bedre men kanskje ikke sikkert nok sammenlignet med linux.

Linux har man mye valg, ja men finner ikke noen som er enkelt i bruk, og som er ferdig oppsatt som større distribusjon.

Finnes debain blueray image http://cdimage.debian.org/debian-cd/8.5.0/amd64/jigdo-bd/

Finner ikke igjen blueray XL image så vet ikke om debian har gitt opp det.

Men problemet slik tar evigheter å installere. Da debian bruker deb pakker istedenfor å pakke alt i et. Ganske gammelt dags system.

Windows 10 pakker alt i en plate, slik det trenger mere cpu kraft.

Nå har jeg ikke testet PCI-E SSD men vil anta på installasjon er windows 10 raskere en linux.

Men godt mulig man klarer seg fint med sata SSD på linux.

På linux må man ofte søke eller spørre noen om hjelp. Eller beregne ekstra tid for samme oppsett.

Største problemet i linux er enkelte maskinvare gjerne off brands f.eks killer lan etc.

Mangler også datablader som linux PC Pro Magazine på norsk.

Vet ikke om gidder å bruke alt for mye tid men er en grunn for OSX og windows 10 fremdeles er mere populært.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nei, det må ikke være helt likt, jeg har prøvd både windows 10 og tidligere windows så langt må jeg si dette er mye enklere å bruke, man slipper å bruke kommandoer, og alt går så mye enklere. Nå som windows 10 kom med ubuntu terminal støtte, mener jeg linux nesten blir unødvendig, annet til testing, eller til virtualiseringer.

Du har åpenbart ikke peiling på hva det er linux brukes til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kva er Windows naudsynt til då?

Eg har ikkje hatt Windows installert på ei maskin heime sidan 1989. Windows er veldig dyrt og tungt å få gjort noko vitugt i, og det finst nesten ikkje drivarar. Spesielt om du har litt eldre hardware. Kva skal du med Windows til over 1000 kroner når Linux gjer jobben gratis med mindre styr med drivarar og anna? Linux er òg mykje raskare å installere. Eit par spørsmål, so er du ferdig, Med Wintendo er det haugevis av spørsmål, meininglause lisensnøklar og tull og fjas som resten av verda er ferdige med for tiår sidan. Det kan ta timevis. For over 1000 kroner føler ein seg kanskje litt snoten om det ikkje føl med mykje jobb med inntasting av tilfeldige teikn og lang jakt på drivarar?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er enig med prisene, ja jeg kunne gitt 1000-2000 kr året for linux, hvis det var mye bedre, hadde alt funger med all maskinvare uten nødvendig for installasjon av en driver.

Fordelen med linux man kan låne bort til en venn, men litt usikker på suse enteprice og redhat entprice kan gjøre det samme med.

Men bortsett fra pris er windows best i min mening.

Skal innrømme jeg handler fra cdkeys.com samt hatt tidliger technet subsciption som var før nesten volum lisens.

Vet ikke hvorfor jeg alltid klarer å kløne til linux men slik er det for meg linux betyr bare problemer, mye bortkastet tid.

Tro meg jeg vil gjerne bytte, men slik jeg ser det, må jeg overføre lisenskostnadene å ansette en linux ekspert til 500-1000 kr timen så linux til bedrifter vil koste mere.

Men er enig microsoft\apple er dårlig på support.

Selv om jeg aldri blir tatt serlig seriøst på noen linux forum.

Noen ide hvordan man spiller doom 4 på linux? Da vulcan er støttet, ark survival evolved vet jeg funger dårlig på amd skjermkort.

Lenke til kommentar

Er enig med prisene, ja jeg kunne gitt 1000-2000 kr året for linux, hvis det var mye bedre, hadde alt funger med all maskinvare uten nødvendig for installasjon av en driver.

Fordelen med linux man kan låne bort til en venn, men litt usikker på suse enteprice og redhat entprice kan gjøre det samme med.

Men bortsett fra pris er windows best i min mening.

Skal innrømme jeg handler fra cdkeys.com samt hatt tidliger technet subsciption som var før nesten volum lisens.

Vet ikke hvorfor jeg alltid klarer å kløne til linux men slik er det for meg linux betyr bare problemer, mye bortkastet tid.

Tro meg jeg vil gjerne bytte, men slik jeg ser det, må jeg overføre lisenskostnadene å ansette en linux ekspert til 500-1000 kr timen så linux til bedrifter vil koste mere.

Men er enig microsoft\apple er dårlig på support.

Selv om jeg aldri blir tatt serlig seriøst på noen linux forum.

Noen ide hvordan man spiller doom 4 på linux? Da vulcan er støttet, ark survival evolved vet jeg funger dårlig på amd skjermkort.

Hvis du legger opp til same nivå når det gjelder forklaring av dine problemer i et Linux-forum som her så tror jeg det kun er i forum for komplette nybegynnere du eventuelt vil finne noen som har tålmodighet til å jatte med deg.

Første bud er å forklare problemet grundig (hvordan fremprovosere problemet, om det feiler hver gang eller av og til osv)

Andre bud er å forklare hva du selv har gjort for å prøve å løse problemet.

Tredje bud er å ikke slenge ut meningsløse og direkte feilaktige påstander som viser at du overhodet ikke har peiling.

Til din informasjon: SUSE Linux Enterprise Desktop (eller SLED), som de nå har begynt å markedsføre igjen er ikke det du låner til en venn. Den pakken er ikke gratis fordi SUSE lisensierer programvare som er inkludert der. Den gang jeg kjøpte det var f.eks. Citrix-klient en del av pakken og fungerte umiddelbart. Du betaler for ekstra integrasjon og testing.

Heldigvis er openSUSE Leap basert på den samme kodebasen som Enterprise-utgaven med unntak av lisensiert programvare, så openSUSE Leap kan trygt anbefales. Citrix-klienten kan du da laste ned selv, og det kan du med det meste av den lisensierte programvaren som følger med SLED.

Folk har forskjellige erfaringer selvsagt, men for min egen del må jeg si at det begynner å bli noen år siden installasjon av openSUSE ble mer problemfritt enn installasjon av Windows. Ankepunktet er at man må passe litt på hva man kjøper av maskinvare, men dette er et problem som trolig vil gå over av seg selv hvis Linux kan komme opp i rundt 30% markedsandel på tradisjonelle PCer slik at utstyrsleverandørene ikke lenger tør å ignorere markedet.

Lenke til kommentar

Linux passer nok ikke for alle. Du er jo ikke akkurat selv midt i målgruppa, og har som du skriver sikkert mest nytte av Windows. 

For min del var det for mye surr med reboot, drivere, lisenser, installering osv. til at jeg orket å fortsette med Windows. Det er kanskje bedre nå, kanskje ikke. Betydelig mindre hodepine med Mac og Linux for min del. 

Lenke til kommentar

Ankepunktet er at man må passe litt på hva man kjøper av maskinvare, men dette er et problem som trolig vil gå over av seg selv hvis Linux kan komme opp i rundt 30% markedsandel på tradisjonelle PCer slik at utstyrsleverandørene ikke lenger tør å ignorere markedet.

Tja, skal man kjøre MacOS må man være enda mer påpasselig  :confused:

Lenke til kommentar

Ankepunktet er at man må passe litt på hva man kjøper av maskinvare, men dette er et problem som trolig vil gå over av seg selv hvis Linux kan komme opp i rundt 30% markedsandel på tradisjonelle PCer slik at utstyrsleverandørene ikke lenger tør å ignorere markedet.

Tja, skal man kjøre MacOS må man være enda mer påpasselig  :confused:

Jeg har ankepunkter mot Apple-produkter også, men det er hvordan de fungerer sammen med andre sine produkter. Man trenger ikke være påpasselig i det hele tatt når det gjelder maskinen (selv om jeg tror jeg skjønner hva du mener), og tilleggsutstyr er ofte merket med hvorvidt det er Apple-kompatibelt.

Kjøpte en skjerm for foreldrene mine nylig. Kompatibel med både Windows 8.1 og MacOS sto det på emballasjen.... Det viste seg imidlertid at den fungerte med Linux og Windows 10 også!

I all hovedsak fungerer ting i Linux også i dag, så man trenger ikke være like påpasselig som før, men hvis man ønsker å få all funksjonaliteten i produktet må man fortsatt sjekke ganske nøye. Jeg kan f.eks. bruke den billige Canon-skanneren min i Linux, men ikke knappene i frontene av den.

Lenke til kommentar

(selv om jeg tror jeg skjønner hva du mener), 

Ja, det var en litt subtil måte å påpeke at OS X ikke akkurat kjører på hvasomhelst av hardware. :) Men man skal være litt påpasselig med Linux, ja. Enkelte nye saker og ting tar det litt tid før støttes. Med tanke på at Linux stort sett ikke kommer pre-installert, men må installeres av brukeren, synes jeg det funker ganske problemfritt egentlig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...