Sandormen Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Til lykke! /Debian-bruker siden Windows 10 ble lansert. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 (endret) Problemet er egentlig at selskaper som leverer maskinvare kun leverer drivere til Microsoft og dermed støtter opp om et monopol som begge parter er tjent med. 5-6 selskaper har også stort sett eid PC markedet siden Microsoft fikk monopol, og sammen med Intel har de skapt et lukket marked. Et slags PC oligarki. Det beste for ALLE hadde vært om alle selskaper hadde levert drivere i åpen kildekode, slik at brukerne selv fikk kontroll over egne produkter, og alle som ville fritt kan installere det de vil på produktene de har kjøpt. Selv er jeg større fan av GNU enn Linux, men begge deler er en nødvendighet, men ville helst sett at alle maskinvareselskapene leverte drivere til Linux slik at det kan gjenbrukes. Enormt med produkter som kastes idag på grunn av Microsoft, som egentlig kunne vært brukt helt til maskinvaren er ødelagt om driverne hadde blitt levert til Linux. Skyld på Sony, HP, Dell, Acer og gjengen. Det er deres feil. Datafrihet... Om noen er interessert (lang tekst).. http://inveneur.de/activism/computer_freedom_and_consumer_rights.pdf Endret 25. august 2016 av zeebra Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Sony HP Dell Acer og den gjengen har allereie tapt fleire av oss til Apple. Nokon seier Apple er dyrt, men for den kvaliteten dei leverer så synes eg får mykje meir for pengane der enn hos dei andre "Windows" laptoppane. 1 Lenke til kommentar
bmork Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Problemet er egentlig at selskaper som leverer maskinvare kun leverer drivere til Microsoft og dermed støtter opp om et monopol som begge parter er tjent med. 5-6 selskaper har også stort sett eid PC markedet siden Microsoft fikk monopol, og sammen med Intel har de skapt et lukket marked. Et slags PC oligarki. Dette er jo en døll diskusjon, men jeg er bare nødt til å protestere på den fremstillingen der. Det var nok slik for noen år siden. Men i 2016 er det få maskinvareleverandører som ignorerer Linux. De store leverandørene utvikler og vedlikeholder open source drivere for Linux, og de gjør det helst som en del av mainline. Når jeg endte opp med ny laptop i sommer, så var drivere for absolutt alle komponenter med unntak av fingeravtrykk-scanneren allerede en del av Linux-kjernen. Og dette skyldes ikke hyperaktive hobby-utviklere. Det er derimot i stor grad takket være Intel, som stod bak ethernet, wifi og grafikk med tilhørende drivere. Men vi har også mindre selskaper som Realtek som har laget SD-kortleseren og driveren for denne. Webkameraet bruker en USB klasse-driver, og det gjør også LTE-kortet. Selskaper som ikke selv utvikler drivere, bidrar likevel veldig ofte med f.eks. engineering samples. Dette gjøre at støtte for ny hardware utvikles før den treffer markedet. 4 Lenke til kommentar
kjetil_kilhavn Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 <p> https://www.novell.com/communities/coolsolutions/opensuse-and-microsoft/ Last week Novell and Microsoft announced a cooperation. I’d like to write a bit about what the announcement means especially for openSUSE. The announcement covers three areas: A technical cooperation agreement were Novell and Microsoft will work together in the areas of virtualization, web services management and document format compatibility. A patent cooperation. A business cooperation between Novell and Microsoft -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Men det er nok suse det sikter til. Hvordan indikerer et samarbeid med Novell at Microsoft plutselig eier SuSE? For ikke å snakke om et samarbeid som ble annonsert for 10 år siden... Mye vann har rent i havet siden den gang, og i dag er det Micro Focus International som eier SUSE. (https://en.wikipedia.org/wiki/SUSE). 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Linux er godt tilrettelagt nybegynnere med mykje større grad av dokumentasjonsmengde og gode forklaringer. CLI er overlegent GUI, fordi det er så mykje lettare å dele kunnskap med tekst. GUI krever video og ekstra tålmodighet. Hehe jada. Prøv å gi en linux maskin til en tilfeldig 14 årig jente som er opptatt av mote, sminke og justin bieber i et par uker å se hvor lett hun sysns det var... Er rimelig sikker på at hun kommer å klager etter et par minutter bare. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Ho har heilt sikkert ein Android telefon, så eg trur du må gå igjennom eit par runder med din plan for kverulering. 2 Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Hehe jada. Prøv å gi en linux maskin til en tilfeldig 14 årig jente som er opptatt av mote, sminke og justin bieber i et par uker å se hvor lett hun sysns det var... Er rimelig sikker på at hun kommer å klager etter et par minutter bare. Er 110% overbevist om at hun helt utmerket vil kunne forgude Justin Bieber på Linux, og at det vil være en betraktelig tryggere fase for henne enn på Windows! 2 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Jeg og.... http://biebian.sourceforge.net/ 3 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Linux er godt tilrettelagt nybegynnere med mykje større grad av dokumentasjonsmengde og gode forklaringer. CLI er overlegent GUI, fordi det er så mykje lettare å dele kunnskap med tekst. GUI krever video og ekstra tålmodighet. Hehe jada. Prøv å gi en linux maskin til en tilfeldig 14 årig jente som er opptatt av mote, sminke og justin bieber i et par uker å se hvor lett hun sysns det var... Er rimelig sikker på at hun kommer å klager etter et par minutter bare. Ikke for å generalisere så alt for mye, men hva gjør en gjennomsnittlig 14-årige jente på en PC? Skal vi se, facebook, youtube, spotify, kanskje noe skolearbeid. Muligens videochat? Både firefox og chrome (både "ekte" chrome, og chromium) er tilgjengelig, og fungerer akkurat slik som man er vant til fra windows. Uff, ja, ikke noe av dette kan gjøres i linux. Personlig bruker jeg linux på maskiner hvor jeg ikke har en medfølgende windows-lisens av nyere dato, men hovedirritasjonsmomentet mitt er hvor grusomt irriterende det kan være å hanskes med vsync i GUIet. Dette er noe som i aller høyeste grad burde fungere rett ut av boksen på absolutt alt som finnes av nyere hardware, men som i min erfaring veldig ofte ikke gjør det. Jeg kan ikke huske en eneste windowsmaskin jeg har benyttet siden Vista som har hatt skjermriving i gui, så fremt rette drivere er installert. Dette får meg ofte til å kvie meg for å bruke linux til noe som helst som involverer bevegelige bilder. Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Hehe jada. Prøv å gi en linux maskin til en tilfeldig 14 årig jente som er opptatt av mote, sminke og justin bieber i et par uker å se hvor lett hun sysns det var... Det fungerer faktisk rimelig bra. Det eneste problemet er at skolen ofte legger opp til Microsoft Office. Ellers dekker Chrome og Spotify det meste. Litt av grunnen til at Linux sliter på desktoppen er at det ikke lenger koster penger for et operativsystem. Det er vel rundt en tusenlapp for noe som brukes i fem år og det er ikke nok til å rettferdigjøre å bruke tid på noe som er anderledes. 2 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Ho har heilt sikkert ein Android telefon, så eg trur du må gå igjennom eit par runder med din plan for kverulering. Du skjønner godt at det ikke er Android eller Cromebook det er snakk om her. Det er Ubuntu, eller SUSE, eller liknende. Hvis jeg skal dra frem åpenbart urelevant kverulering som deg her så kan jeg vel heller ta utgangspunkt i en ORDROID med et helt nedstrippet ubuntu, eller en Raspberry PI med Raspbian, eller noe annet obskure Debian greier. Med en gang du en gang nevner å skrive noe inn i Shell vil nok øynene på denne jenta rulle bak i hodet. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Hvorfor jente, kan like gjerne være en gutt som ruller med øynene? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Hvorfor jente, kan like gjerne være en gutt som ruller med øynene? Selvfølgelig. Men det er etter min erfaring en vesentlig større anndel jenter enn gutter som er i denne kategorien. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Min bestefar er nå veldig fornøgd med sin Ubuntu. Mykje meir fornøgd enn då han hadde Windows. Han er nok 100x mer teknisk analfabet enn ei jenta på 14 år. Når han trenger hjelp, så er det ting som oppdatering eller passord til mail(har endeleg fått han til å skrive det ned på ein gul lapp og klistre den på skjermen.). Utruleg nok så funka den nye printeren hans med ein gong den var plugga til, så der slapp eg å hjelpe han. Så at Ubuntu ikkje for vanlige folk er feil, men det er ikkje folk vanlege folk som overdriver sine datakunnskaper og samtidig trur CLI er farlig. 2 Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Ja gratulerer selv etter 25 år har ikke linux blitt alternativ for OSX eller windows 10. Istedenfor å prioritere å lage komplett windows 10 (OSX alternativ) Finnes det så mange distribusjoner som er langt unna brukervennligheten til apple\microsoft. Suse enterprise og Redhat enterprice blir det nærmeste man kan komme windows 10 pro. Vulcan og Mantle i linux er en vits. Linux er alltid laget på gutterommet med nerder. For de som vil tilpasse alt selv. Ikke penger og økomomi i fokus. Ja jo nei, har du Android-telefon ? Hvordan går det med Windows Phone for tiden eller Supercomputere ? Skyløsninger ? Desktop er døende ... Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Linux er godt tilrettelagt nybegynnere med mykje større grad av dokumentasjonsmengde og gode forklaringer. CLI er overlegent GUI, fordi det er så mykje lettare å dele kunnskap med tekst. GUI krever video og ekstra tålmodighet. Hehe jada. Prøv å gi en linux maskin til en tilfeldig 14 årig jente som er opptatt av mote, sminke og justin bieber i et par uker å se hvor lett hun sysns det var... Er rimelig sikker på at hun kommer å klager etter et par minutter bare. Hvorfor det ? Trenger da bare nettleser til slike brukere, som svigermor og alt det der. Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Ho har heilt sikkert ein Android telefon, så eg trur du må gå igjennom eit par runder med din plan for kverulering. Du skjønner godt at det ikke er Android eller Cromebook det er snakk om her. Det er Ubuntu, eller SUSE, eller liknende. Hvis jeg skal dra frem åpenbart urelevant kverulering som deg her så kan jeg vel heller ta utgangspunkt i en ORDROID med et helt nedstrippet ubuntu, eller en Raspberry PI med Raspbian, eller noe annet obskure Debian greier. Med en gang du en gang nevner å skrive noe inn i Shell vil nok øynene på denne jenta rulle bak i hodet. Hvorfor i all verden skal en 14-årig jente inn i shell ? Ikke det at div. os'er med linux i bunnen for desktop er særlig store, men vanskelig er de ikke å bruke. Ubuntu og Mint er eksepsjonelt mye bedre enn windows for lettere brukere som svigermor og de som bare browser nettet. Lenke til kommentar
D64 Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Ho har heilt sikkert ein Android telefon, så eg trur du må gå igjennom eit par runder med din plan for kverulering. Android starter på Linux, selve Android har ingenting med Linux å gjøre. Du ser heller ikke likhetstrekk mellom Android og en Linux distro når du bruker dem Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Åjoda, det er mange likheiter. F.eks installerer du ein terminal app så kan du kikke på det meste med standard linuxkommandoer. Rooter du den så kan du begynne å styre ting med linuxkommandoer.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå