Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

«Hobbyprosjektet» Linux er 25 år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja gratulerer selv etter 25 år har ikke linux blitt alternativ for OSX eller windows 10.

Istedenfor å prioritere å lage komplett windows 10 (OSX alternativ)

Finnes det så mange distribusjoner som er langt unna brukervennligheten til apple\microsoft.

Suse enterprise og Redhat enterprice blir det nærmeste man kan komme windows 10 pro.

Vulcan og Mantle i linux er en vits.

Linux er alltid laget på gutterommet med nerder. For de som vil tilpasse alt selv.

Ikke penger og økomomi i fokus.

Endret av LMH1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke alle som bare bruker PCen til spill, vet du.. Jeg bruker linux både på jobb og hjemme. Ellers er det helt riktig at utbredelsen til linux på desktop ikke er så stor, men på serversiden er det på alle måter et alternativ (og den største konkurrenten) til Windows.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det ikke kun spilling som er problemet, driverstøtte etc er også fremdeles stort problem uten om microsoft.

Hvis i ikke snakker om eldre enheter fo XP\vista etc som i noen tilfeller kan fungere bedre i linux.

For videoredigering\3d emulering tror jeg de fleste hvis ikke penger er noe problem kommer bedre ut med windows 10.

Så største problem med linux er økonomi.

Vet en feil som ble oppdaget i ubuntu brukte utviklerne 1 år å finne ut samme feil hadde blitt rapporter før.

Det sier litt i microsoft prioriter feil raskere en f.eks ubuntu.

For meg er ikke penger største problemet, men tror ikke kan forvente meg spill støtte på Suse enterprice desktop.

Heller ikke videoredigerings programmer\ og andre krevende ting.

Selv ser jeg ikke linux bedre en windows 2016 server.

Begge systemene er dårlig tilrettlagt for nybegynnere.

Bare det å sette DNS server\domekontroller etc er fort gjort å rote det til.

Antar kanskje redhat enterprice\suse enterprice kan få kurs gratis på det området.

Men microsoft må man betale kurs, begge er nok på engelsk vil jeg tro.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Linux støtter da 100x flere enheter enn Windows.

De som driver med proff 3d/videoredigering/videoeffekter har også begynt i større grad å bruke Linux. De mest profesjonelle støtter f.eks primært Linux. Sjå på Adobe Nuke, BaseLight, eller Autodesk Flame( som bare kjører på Linux).

Feil blir rettet på dagen, økonomi er ikke et problem.

Linux er godt tilrettelagt nybegynnere med mykje større grad av dokumentasjonsmengde og gode forklaringer. CLI er overlegent GUI, fordi det er så mykje lettare å dele kunnskap med tekst. GUI krever video og ekstra tålmodighet.

Linux har sine svakheitar, og då er ofte FreeBSD eit ypperlig alternativ.

• Liker 5
Lenke til kommentar

@LMH1 det å sette opp en DNS server er _veldig_ enkelt. At du har problemer med dette sier mer om deg, enn om Linux kjernen. Ikke at Linux kjernen betyr alt fra ett distro perspektiv. Morsom digresjon i så måte, er at debian kan kjøres med GNU Hurd kjerne, FreeBSD kjerne eller NetBSD kjerne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gratulerer med dagen. :)

Linux-bruker siden 1997 her.

Hah, nice. Selv rundt 2001.

2012 her - har ikke brukt det så lenge, men har ikke sett meg tilbake etter overgangen! :)

Nå er det ikke kun spilling som er problemet, driverstøtte etc er også fremdeles stort problem uten om microsoft.

Hvis i ikke snakker om eldre enheter fo XP\vista etc som i noen tilfeller kan fungere bedre i linux.

Sier du det? Bortsett fra i noen få tilfeller (enten blodfersk hardware eller vedlig obskur/sær OEM-variant) har det ikke vært noen problemer med hardwarestøtte for min del.

I mange tilfeller har det tvert imot vært slik at ting som krever installasjon av 3.parts-drivere i Windows bare fungerte uten noe mer i Linux. Stort sett støttes det meste (i alle fall til et visst minimums sett av funksjonalitet) uten noe mer, og så kan man installere ekstra software for bedre akselerasjon (i tilfelle GPU) eller ekstra features - selve installasjonen er ofte lettere enn i Windows også.

Fordi nybegynnere gjerne ikke er målgruppen for _serversoftware_?

Når det er sagt synes jeg Windows server er en vits, GUI og Remote Desktop for å administrere noe som kunne vært gjort mye enklere via SSH? Wow!

For ikke å snakke om automatisk restart etter Windows update, med mindre man eksplisitt går inn og deaktiverer det (noe som er mye mer komplisert enn det burde være), på en SERVER - der man vanligvis ønsker høyest mulig oppetid?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du drepte herved norsk språk :)

For videoredigering\3d emulering tror jeg de fleste hvis ikke penger er noe problem kommer bedre ut med windows 10.

Så største problem med linux er økonomi.

Vet en feil som ble oppdaget i ubuntu brukte utviklerne 1 år å finne ut samme feil hadde blitt rapporter før.

Det sier litt i microsoft prioriter feil raskere en f.eks ubuntu.

For meg er ikke penger største problemet, men tror ikke kan forvente meg spill støtte på Suse enterprice desktop.

Heller ikke videoredigerings programmer\ og andre krevende ting.

Bare det å sette DNS server\domekontroller etc er fort gjort å rote det til.

Antar kanskje redhat enterprice\suse enterprice kan få kurs gratis på det området.

Men microsoft må man betale kurs, begge er nok på engelsk vil jeg tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Linux er alltid laget på gutterommet med nerder. For de som vil tilpasse alt selv.

Surr opp og surr i mente, som det heter. Linux utvikles i dag stort sett i lønnet arbeidstid av folk ansatt i Intel, IBM, RH mv.

Opensuse er jo microsoft eid, men hjelper lite hvis AMD og canon,nokia og en del andre produsenter ikke er med.

Husk dette er rettet mot bedriftsmarkedet\datasenter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Surr opp og surr i mente, som det heter. Linux utvikles i dag stort sett i lønnet arbeidstid av folk ansatt i Intel, IBM, RH mv.

Opensuse er jo microsoft eid, men hjelper lite hvis AMD og canon,nokia og en del andre produsenter ikke er med.

Husk dette er rettet mot bedriftsmarkedet\datasenter.

Er openSuSE eid av Microsoft? Har du kilde på dette?

Det er jo nettopp i bedriftsmarkedet og datasenterne at Linux er stort.

• Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.novell.com/communities/coolsolutions/opensuse-and-microsoft/

Last week Novell and Microsoft announced a cooperation. I’d like to write a bit about what the announcement means especially for openSUSE.

The announcement covers three areas:

• A technical cooperation agreement were Novell and Microsoft will work together in the areas of virtualization, web services management and document format compatibility.
  • A patent cooperation.
  • A business cooperation between Novell and Microsoft

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Men det er nok suse det sikter til.

Lenke til kommentar

Ja gratulerer selv etter 25 år har ikke linux blitt alternativ for OSX eller windows 10.

Nja. Linux har ikke tatt over på desktoppen. Og de fleste er vel enige om at det aldri kommer til å skje på de desktoppene vi snakker om. Men Chrome OS er kanskje det kommersielt mest levedyktige Linux-alternativet som finnes der ute foreløpig. Så helt borte er jo systemet ikke. Chrome OS vokser fortsatt, spesielt i utdannelsesektoren i USA. Hvem har ikke foreldre eller besteforeldre som de har utstyrt med Chrome OS - eller iallfall vurdert å gjøre det.

Dog kjører vel 90% av verdens smartelefoner Linux og det må jo sies å være en stor seier.

I tillegg kjører ~100% av verdens regneklynger Linux og de aller fleste servere som driver webben vår kjører også Linux. I tillegg så kjører Linux i biler, kjøleskap, tv'er og det meste annet. Så selv om Linux ikke har hatt suksess på desktoppen så tror jeg de færreste av oss drømte om at Linux skulle greie å få milliarder av brukere. Noen flopp er det iallfall ikke.

Lol.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor ble asus expressgate aldri noe annet en flop?

Hadde UEFI bios hatt samme funksjon tror jeg det hadde slått bedre ann.

Selv liker jeg linux bedre en Chrome OS da det blir litt tynt.

Gamere husker vel

Supergamer (Dual layer DVD)

SuperGamer_L1.jpg

Den gikk vel konkurs hvis jeg ikke husker feil, samme med mandriva kun på grunn av patent av et tegneserieblad.

21205829258l.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Last week Novell and Microsoft announced a cooperation. I’d like to write a bit about what the announcement means especially for openSUSE.

• A technical cooperation agreement were Novell and Microsoft will work together in the areas of virtualization, web services management and document format compatibility.
  • A patent cooperation.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvordan indikerer et samarbeid med Novell at Microsoft plutselig eier SuSE?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bruker Linux Mint "fulltid" på min hoved PC og har gjort det i over ett år nå. Er en svært fornøyd bruker.

Det er intuitivt, brukervennlig og alt bare virker!

Alt jeg har av USB dingser, enten det er joysticks, video kort, lydkort, og t.o.m USB kassettspiller bare funker av seg selv uten at jeg må lete etter driver.

Systemet foreslår oppdateringer (alt fra småting til nye program versjoner) og installeres når eller om jeg ønsker, men trenger ikke stresse med omstart.

Har ikke sett noe til Candy Crush eller reklame om å prøve Office365. Ikke kjører "plutselig" Skype Preview i bakgrunnen, og webkameraet mitt funker fortsatt ;)

Om jeg spiller er det litt CSGO, men takket være Steam er tusenvis av titler tilgjengelig for Linux.

Spill på Linux er i kraftig utvikling, men er du en gamer som spiller alle AAA titlene idag må du ha Windows en stund ennå.

Dette er MIN erfaring med Linux, men jeg er ikke her for å rekruttere Linux brukere ei heller debattere hva som er best. Det kommer an på ditt behov.

Fungerer MS Windows optimalt for deg er det ingen grunn til å bytte.

Takk til Linux Torvalds og ikke minst alle ildsjeler og selskaper som har gjort Linux til hva det er idag. Har du som leser dette et hobbyprosjekt i tankene så start NÅ  :D

• Liker 4
Lenke til kommentar

• A patent cooperation.

Hvordan indikerer et samarbeid med Novell at Microsoft plutselig eier SuSE?

Han sliter nok litt med forskjellen på å eie og samarbeide.

LMH1 sin tekniske forståelse for annet enn spill er mildt sagt frustrerende å lese. Kommer mye fra den kanten som må debunkes før vranglæra smitter over på andre brukere her inne :-)

Linux-bruker siden '05 her.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Istedenfor å prioritere å lage komplett windows 10 (OSX alternativ)

Finnes det så mange distribusjoner som er langt unna brukervennligheten til apple\microsoft.

Suse enterprise og Redhat enterprice blir det nærmeste man kan komme windows 10 pro.

Vulcan og Mantle i linux er en vits.

Ja, og så var de disse 95% av de 1.000.000 største nettstedene i verden. Og Android. Og det er sikkert mye Linux i serverrommene til Google, Twitter, Facebook etc. Ja, til og med hos Microsoft. Og Android... Så desktop er vel det eneste stedet hvor Linux ikke dominerer, og hvem bryr seg. Funker der også, forresten. Installerte Mint for 2,5 år siden på min kontormaskin, og den har nå surret og gått siden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...