Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke mottatt faktura. Inkassovarsel og frist for betaling


LtdEdFred

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

En utfordring jeg stadig møter på jobb er at vi mottar inkassovarsel på fakturaer som ikke finnes i systemet. Jeg har tilgang til eposten dit fakturaer sendes og mottar også de få fakturaene som kommer per post så jeg vet det er reelt at fakturaen varselet omhandler aldri har kommet frem hit (til meg hvert fall).

 

Stort sett ordner dette seg greit ved at vi får en fakturakopi og betaler, men i blant så blir ikke det faktum at vi først fikk fakturaen i hende 3 uker etter opprinnelig forfall (siden det går 2 uker før purring sendes pluss tiden varselet tar i postgangen) hensyntatt og det opprinnelige inkassoløpet fortsetter slik at det bare er en uke igjen til saken oversendes inkasso.

 

Bør ikke fakturaen nå få en ny 2-ukers periode før evt. nytt varsel kan sendes ut og deretter 2 nye uker før det kan oversendes inkasso?

 

Jeg kjenner jo på følelsen når det er andre veien (andre hevder overfor oss at de ikke har mottatt fakturaen) at det er jo veldig lett å si at den ikke er mottatt selv om de sitter med fakturaen foran seg. Hvem ligger bevisbyrden på? Hva er korrekt behandling av slike tilfeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Situasjonen er kjent. Min magefølelse sier meg at Posten er kanskje ikke helt plettfri til tider, men man har uansett utfordringen med e-post faktura som aldri dukker opp.

 

På jobb bruker vi eksternt firma til purringer og inkasso, fordringen blir overdratt dit dersom den ikke er betalt 14 dager etter forfall. Problemet er at dersom mottaker nekter å betale purregebyr/renter/inkassosalær, må noen - altså oppdragsgiver, oss - betale dette.

 

Å løfte opp telefonen og ringe kunden etter 14 dager for å varsle er nok heller ikke det rette. Sitter ikke på fasitsvaret.

Lenke til kommentar

Om det hadde vært meg hadde jeg betalt det opprinnelige beløpet, og gikk bedriften/inkassobyrået beskjed om at du bestrider kravet på inkassogebyret fordi dere ikke hadde fått opprinnelig faktura i tide.

 

Spørsmålet er hvorfor dette skjer så ofte.

Det er det jeg som regel gjør. 

 

"Så ofte" er jo å ta i litt, men det blir vel noen 1000 fakturaer i året og da er ikke et par ganger i måneden spesielt mye, men det er fortsatt irriterende.

 

Situasjonen er kjent. Min magefølelse sier meg at Posten er kanskje ikke helt plettfri til tider, men man har uansett utfordringen med e-post faktura som aldri dukker opp.

 

På jobb bruker vi eksternt firma til purringer og inkasso, fordringen blir overdratt dit dersom den ikke er betalt 14 dager etter forfall. Problemet er at dersom mottaker nekter å betale purregebyr/renter/inkassosalær, må noen - altså oppdragsgiver, oss - betale dette.

 

Å løfte opp telefonen og ringe kunden etter 14 dager for å varsle er nok heller ikke det rette. Sitter ikke på fasitsvaret.

I blant er det nok Posten sin skyld. Andre ganger viser det seg at avsender har sendt fakturaen til feil sted og da er de som regel velvillige til å glemme gebyret. Vi har en lignende tjeneste bare at vi ikke overdrar fakturaen, men firmaet følger opp innbetaling for oss. Om kunden kontakter oss 16 dager etter forfall og ber om fakturakopi så stryker vi gebyret, men spørsmålet i 1. innlegg gjelder egentlig like mye hvordan vi skal forholde oss for som du sier så er det vi som må betale dette gebyret selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...