Gå til innhold

PC gjenkjenner ikke 3.0 TB disk

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har et problem som kommer av mangelfull kunnskap fra min side, så jeg søker råd her:

For noen uker siden brukte jeg en usb-docking-stasjon for å koble en ny Western Digital Caviar Green 3.0 TB-disk til PC-en min (Window 7 Ultimate). Jeg måtte da gjennom den vanlige setupen for en ny disk, og jeg satte denne opp som NTFS og GPT (håper jeg husker riktig - hvertfall det valget windows anbefaler for disker over 2 TB). Alt fungerte fint, jeg fikk kopiert data til disken og avsluttet økta og koblet ut disken.

Når jeg nå forsøker å koble den samme disken til den samme PC-en på den samme måten fungerer det derimot ikke. Jeg får beskjed av Windows om at “Du må formatere disken i stasjon O: før du kan bruke den”, noe jeg selvsagt ikke ønsker å gjøre. I "Datamaskinbehandling" står disken som RAW (Primærpartisjon).

Jeg får derimot åpnet disken uten problemer på en iMac (OS X El Capitan), men kan da kun lese fra disken siden den er NTFS.

Har lest litt om at eldre PC-er ikke støtter 3 TB-disker, men jeg har jo fått lest denne disken en gang på PC-en allerede, så jeg regner nesten med at det ikke er problemet her? Det er vel heller noe jeg ikke har forstått...? Håper noen kan hjelpe meg med råd til hvordan jeg får løst dette.

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Takk for respons, men jeg kan ikke se at det er akkurat det samme. Jeg har initialisert disken som GPT, den dukker opp helt som normalt på iMac-en, og den dukker opp som RAW (ikke Unallocated) i Windows (men det er kanskje det samme?).

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Hvordan kan jeg eventuelt endre fremgangsmåten min dersom jeg vil bruke 3 TB-disker mot PC?

Mvh Lars 

Lenke til kommentar

Var litt upresis, det jeg mente var likt er at disken er initialisert på en USB kontroller og så flyttet over til en SATA kontroller. Da kan det tydeligvis skje ting, men jeg vet ikke sikkert hvorfor.

Hvis du ikke skal beholde filene skal det være ganske enkelt å få den til å virke. Slett MBR med diskpart clean, og så initialiserer du disken på nytt.

Lenke til kommentar

Får prøve en annen diagnose. At Windows ser en RAW partisjon betyr at det er noe som ikke stemmer i det som leses - enten partisjonstabell, bootsektor eller MFT. Men når en MAC leser den så må man anta at disken er i orden. Da gjetter jeg på et problem med USB.

USB er ikke alltid helt pålitelig. Har selv opplevd forskjellige midlertidige problemer som forsvinner av seg selv ved bytte av USB port på PC, eller annen tilkoblingsmåte for disk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, takk for tilbakemeldingene. Som det blir diskutert her ang. sata/usb så kan jeg avklare at jeg kun har skrevet til og lest disken via usb docking stasjon, både på pc og mac. Aldri koblet disken til via sata...

Jeg hadde planer om å beholde filene på disken og bruke denne, så å initialisere den ennå en gang løser ikke problemet. Har forsøkt med andre dockingstasjoner, flere PC-er og flere usb-innganger. Samme problem overalt. På Mac funker det som sagt uansett. Høres ut som jeg kanskje bare må droppe å bruke 3TB-disker. Har gode erfaringer med samme setup med 2TB-disker, så mulig jeg bare må holde meg til det istedenfor...

Mvh Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...