Gå til innhold

Jesus ble ikke nevnt....


Anbefalte innlegg

Herodot er litt mere troverdig enn ett religiøst skrift.

 

Xerxes's invasjon er jo også omtalt i persiske kilder.

 

Sannsynligheten for at historien om Leonidas og slaget ved Thermophylene har rot i faktiske hendelser er større enn at historien om jesus har det.

 

At Leonidas var konge i Sparta 480 f.kr er sannsynnligvis riktig.

 

Men at ting hendte akkurat slik det står skrevet i Herodot's Historie er lite sannsynlig.

Endret av Dragavon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mer sannsynlig? Jesus er faktisk også omtalt av flere ikke-relaterte kilder fra ikke-relaterte stammer/samfunn som leder oss til en konklusjon tilnærmet den du kom med her angående Leonidas. 

 

Han fantes nok men alle "out of this world" påstandene om ditt å datt må underbygges med mer enn kun gamle skrifter for å bli troverdig.

Lenke til kommentar

Herodot er litt mere troverdig enn ett religiøst skrift.

 

Xerxes's invasjon er jo også omtalt i persiske kilder.

 

Sannsynligheten for at historien om Leonidas og slaget ved Thermophylene har rot i faktiske hendelser er større enn at historien om jesus har det.

 

At Leonidas var konge i Sparta 480 f.kr er sannsynnligvis riktig.

 

Men at ting hendte akkurat slik det står skrevet i Herodot's Historie er lite sannsynlig.

Vi har altså Herodot, som ikke var tilstede og som skrev mange år etter Leonidas døde. Han skrev også mye som vi vet er feil. Hvilke andre kilder har vi?

Lenke til kommentar
Du kan heller ikke påstå at noe er løgn uten skikkelige bevis. 

Og jo, jeg kan ganske så sikkert si at den jødiske/kristne/muslimske guden er annet enn oppdiktning, da ingen gud ville vært så til de grader primitiv, dum og brutal som disse gude fantasiene er fremstilt.

 

Du kommer altså med en løgn i forhold til definisjonen du legger frem, en løgn er å påstå noe uten bevis. Eller har du klart å bevise at brutale, "primitive" og dumme guder ikke kan eksistere? De relativt gode argumentene dine blir overskygget av tullet ditt.

1169992-7-1341779263828.jpg

Lenke til kommentar

 

Herodot er litt mere troverdig enn ett religiøst skrift.

 

Xerxes's invasjon er jo også omtalt i persiske kilder.

 

Sannsynligheten for at historien om Leonidas og slaget ved Thermophylene har rot i faktiske hendelser er større enn at historien om jesus har det.

 

At Leonidas var konge i Sparta 480 f.kr er sannsynnligvis riktig.

 

Men at ting hendte akkurat slik det står skrevet i Herodot's Historie er lite sannsynlig.

Vi har altså Herodot, som ikke var tilstede og som skrev mange år etter Leonidas døde. Han skrev også mye som vi vet er feil. Hvilke andre kilder har vi?

 

Som eg sa, Xerxes's invasjon er også omtalt i persiske kilder.

 

Når det gjelder Herodot's troverdighet som historisk kilde, så var ikkje han en religiøs leder som fant på ting for å bygge opp under sine religiøse påstander. Det er en vesentlig forskjell der.

 

Herodot skrev mye som vi idag veit sannsynligvis er feil, og mye som vi har bekreftet andre steder.

 

Historiene i det nye testamentet er ikkje bekreftet noen andre steder, annet enn i skrifter som er skrevet mange hundre år etterpå og sannsynligvis med dnt som utgangspunkt.

Endret av Dragavon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som eg sa, Xerxes's invasjon er også omtalt i persiske kilder.

 

Når det gjelder Herodot's troverdighet som historisk kilde, så var ikkje han en religiøs leder som fant på ting for å bygge opp under sine religiøse påstander. Det er en vesentlig forskjell der.

Vis meg gjerne hvor Leonidas er nevnt i persiske kilder.

Lenke til kommentar

 

Som eg sa, Xerxes's invasjon er også omtalt i persiske kilder.

 

Når det gjelder Herodot's troverdighet som historisk kilde, så var ikkje han en religiøs leder som fant på ting for å bygge opp under sine religiøse påstander. Det er en vesentlig forskjell der.

Vis meg gjerne hvor Leonidas er nevnt i persiske kilder.

 

 

Eg har ikkje sagt at Leonidas er nevnt i persiske kilder. Eg har sagt at Xerxes's invasjon er nevnt der, så det er sannsynligvis sant at invasjonen skjedde.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje sagt at Leonidas er nevnt i persiske kilder. Eg har sagt at Xerxes's invasjon er nevnt der, så det er sannsynligvis sant at invasjonen skjedde.

Det er storveis, for all del, men vi snakker ikke om invasjonen. Sier du virkelig at vi ikke har en eneste samtidig kilde som nevner Leonidas, men at du likevel tror at han levde?

Lenke til kommentar

Men, det er altså rimelig å tro på Herodot, mens det f.eks. Paulus skriver i sine brev åpenbart er løgn og bedrag. Så åpenbart at vi kan avvise alle eksperter med doktorgrad som er uenig med deg.

 

Paulus var en religiøs leder som skrev det han skrev for å bygge opp under sine religiøse påstander. Religiøse ledere er ikkje til å stole på nei.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Da er vi jo tilbake til mitt utgangspunkt om at ingen religiøse skrifter er troverdige, mens historikere som skrev ned det de mente hadde skjedd for å dokumentere historien er mye mere troverdige.

 

Religiøse skrifter er skrevet av folk som ville bygge opp religionen sin, ikkje for å dokumentere faktiske hendelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...