Redshift Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 (endret) Hei folks, SYSTEM: Kabinett: Fractal Design Define S (to stk 140mm vifter) HDD: Seagate Desktop HDD 1 TB CPU kjøler: Corsair Hydro Series H75 CPU Kjøler (to stk 120 mm vifter, push/pull) Har nå endelig bygget meg en ny rigg, og da fokusert noe på å få det stille. Min gamle stasjonære maskin er vel rundt 7 år gammel, så definisjonen på "stille" ble jo møtt uten særlig problemer. Har likevel støtt på et irriterende problem mtp støy, og det er at kabinettet durer/vibrerer under load. Dette er en pulserende vibrasjon som konstant øker og minker i styrke, noe som gjør det ekstra merkbart. Tenkte først det var HDD'en jeg har som sekundærdisk, eller en av kabinettviftene. Jeg klarer likevel ikke å gjenskape feilen om jeg tester hver enkelt komponent. Har prøvd å sette viftene samt radiatorvifter til cpu på full rpm fra bios, men dette skaper ikke vibrasjonene. Mens vibrasjonene forekommer har jeg holdt på HDD'en, men virker ikke som om det er denne. Har også testet HDD med skrive/lese tester fra testprogrammer uten at dette har skapt vibreringen. GPU har jeg også testet viftene på under høy RPM, her får jeg heller ikke vibrasjonene. Kan for øvrig se at kabinettviftene "vingler" noe, men de er helt nye, så tenker det burde være greit. De er montert med gummidempere også. Har dere noen erfaringer med "liknende" problemer, og/eller noen idéer til hva som skaper vibrasjonene? Har selv tenkt på muligheten for at det skapes av totalen av vibrasjoner (beat frequency), noe jeg ikke håper det er... På forhånd takk, IT_Predator Endret 25. august 2016 av IT_Predator Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 (endret) Har vært borti før at det kan begynne å dure litt i et kabinett på dette viset - Iallfall slik jeg oppfatter problemet ditt. Det er da vibrasjon som får noe til å begynne å bevege seg, harmonisert svingning kan man kanskje kalle det. Som regel da er det bare å dunke litt i kabinettet så holder det kjeft. Men du må egentlig bare isolere hva det er. Kanskje noe som er litt løst (kan f.eks forsøke å skru viftene fast), eller kanskje en kabel/plugg som kommer i mot en kabinettvegg. Kanskje stripse kabler bedre fast bak hovedkortbrettet. Du kan også forsøke å justere kabinettviftene ned litt (lavere rpm) og se om det hjelper. Forøvrig kan du også forsøke å sette hele kabinettet på noe som demper. Gummimatte eller noe - Det burde ikke være nødvendig da men jeg vet om flere som sverger til å dempe hele kabinettet på dette viset (de stoler vel ikke på benene som kabinettet kommer med da). Endret 25. august 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Redshift Skrevet 28. august 2016 Forfatter Del Skrevet 28. august 2016 Har vært borti før at det kan begynne å dure litt i et kabinett på dette viset - Iallfall slik jeg oppfatter problemet ditt. Det er da vibrasjon som får noe til å begynne å bevege seg, harmonisert svingning kan man kanskje kalle det. Som regel da er det bare å dunke litt i kabinettet så holder det kjeft. Men du må egentlig bare isolere hva det er. Kanskje noe som er litt løst (kan f.eks forsøke å skru viftene fast), eller kanskje en kabel/plugg som kommer i mot en kabinettvegg. Kanskje stripse kabler bedre fast bak hovedkortbrettet. Du kan også forsøke å justere kabinettviftene ned litt (lavere rpm) og se om det hjelper. Forøvrig kan du også forsøke å sette hele kabinettet på noe som demper. Gummimatte eller noe - Det burde ikke være nødvendig da men jeg vet om flere som sverger til å dempe hele kabinettet på dette viset (de stoler vel ikke på benene som kabinettet kommer med da). Takker for svar, Etter litt mer feilsøking fant jeg ut at det er skjermkort-viftene som lager vibrasjonene når de kjører på medium/lav RPM. Får se hvordan jeg løser det, men vet i alle fall hvilken komponent som skaper trøbbel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå