AnonymDiskusjon Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Hei alle. Jeg har en yrkesbil (servicebil - you name it) som elektriker. Denne blir brukt på forskjellige adresser hver dag, da jeg er service elektriker innenfor hus på mindre oppdrag. Jeg bruker ikke bilen privat (med få unntak der jeg har spurt om lov av sjef - nødstilfeller o.l) og jeg parkerer alltid bilen hjemme i garasje. Kjøreboken skal kun brukes av firma for skattepliktige logg av servicebiler har de sagt, men finner ingen signerte avtaler på dette i firma. Min arb dag er fra kl 0700 - 1500. Jeg har tidligere hatt et lite møte med sjefen ang. ueffektiv tid på jobb, der han har gitt meg tillatelse til å skrive timer u/lønn (perm u/lønn) hvis det ikke er effektivt å jobbe videre. Feks. hvis jeg ved slutten av dagen blir ferdig med et oppdrag, og kl er 1400, så kan jeg skrive en time uten lønn hvis det ikke er noe effektivt å starte ny jobb. I andre tilfeller har jeg avtalt med kunder om å møte de kl 0730 eller 0800, da har jeg også skrevet 1 time uten lønn. Sjefen min er en kar som lett glømmer ting han sier, og han endrer ofte mening, så i noen tilfeller vil han sikkert nekte for at han har gitt meg slike tillatelser... Saken er at forrige uke ringte han og spurte via tlf (muntlig) om tillatelse/samtykke av meg til å sjekke gps kjøreboka opp mot en jobb der kunden klaget for å sjekke at jeg var der de timene jeg skrev. Men adressen han nevte til meg var en adresse som ikke eksisterte, og jeg kunne ikke ta igjen den jobben.. :/ Hvis han nå er ute etter å sjekke kjøreboken min på en "ulovlig" måte, har jeg da gitt han samtykke til å bruke disse data mot meg ved å samtykke muntlig i tlf? Jeg sa tydelig og klart i fra om at han kun skulle få sjekke dette opp mot den dagen/dato det gjaldt, og ikke noe mer da jeg er "for personvern", og i mot all form for overvåkning. I det siste (og en god del tidligere) har jeg forsovet meg en halvtime +/- et par dager, men har skrevet timer uten lønn på alt! Men kan han evt bruke dette mot meg som en begrunnelse for oppsigelse? Det er harde tider i firma nå og lite å gjøre, så jeg er redd for at de vil kvitte seg med folk de ikke liker via slike metoder som dette 1. Kan noen her si meg hvilke personvern og rettigheter jeg har om det blir en tvist? 2. Kan han virkelig bruke dette mot meg ved å si at jeg har forsovet meg eller lignende (han har jo ikke lov å se i kjøreboken i utgangspunktet) ? 3. Og mtp at jeg ga han et muntlig samtykke, er dette nok til at han kan ferdes fritt i kjøreboken min? Kan si at kunder er fornøyd med meg og at jeg alltid møter opp til avtaler, prøver aldri å stjele timer fra firma mitt, derfor bruker jeg permisjon uten lønn på alt av privat tid eller forsoving. Jobbene får jeg alltid gjort innen fristen også. Takker på forhånd for alle svar som kommer inn. Anonymous poster hash: c0c83...5e7 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Datatilsynet skriv litt om det her: https://www.datatilsynet.no/Sektor/Arbeidsliv/GPS-sporing_yrkesbiler/ Hovedessensen er at dette er eit kontrolltiltak som etter arbeidsmiljøloven krever saklig grunn og at det ikkje skal være til uforholdsmessig belastning for arbeidstakaren. Før tiltaket kan iverksettast skal det drøftast med dei tilsettes tillitsvalgte, og det skal gis tilstrekkelig med informasjon. Denne informasjonen skal presist omtale kva som er formålet med kontrolltiltaket, her kjøyrebok for å kunne legge fram for skatteetaten. Det som blir oppgitt som formålet med overvåkninga blir også styrande for kva opplysningane som blir innsamla kan brukast til. Skal GPS'en brukast for å dokumentere avstanden bilen har kjøyrd så er det kun det opplysningane skal brukast til. Litt av utfordringa her ligg i at mange slike GPS systemer samler inn svært mykje informasjon, der det ikkje alltid er heilt klart kva opplysningar som er nødvendige og kva som er unødvendige opplysningar. Eit muntlig samtykke kan fint være gyldig, men det er arbeidsgiver som sitter på bevisbyrden for å bevise at kontrolltiltaket er drøfta, funnet nødvendig, og at dei ansatte har fått tilstrekkelig med informasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå