Gå til innhold

Bevepnet Politi tvinger Muslimsk kvinne til å lette på bekledningen

Anbefalte innlegg

Forøvrig, hvis denne Aina Stenersen hadde hatt noen prinsipper vedr. "kvinne-undertrykkende" plagg osv. så "burde" hun forbudt bikini-overdel på stranda også.

Hvorfor skal jenter/kvinner skjule brystene sine mens menn ikke trenger det? Selv små-jenter på 6-7 år som ikke engang har utviklet bryster, går med bikini-overdel. De har jo ikke funnet på det selv, så et sted kommer det fra? Og da er det vel undertrykkene menn som opprinnelig står bak. Sånn sett er det jo like rart (eller kanskje ikke) at "kvinner i 2016"  frivillig fortsetter med bikini-overdel, som at noen frivillig velger burkini.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke noe god begrunnelse for et slikt forslag. I niqab-saken/skole eksisterer det i det minste et noenlunde forstålig argument (ikke tildekke ansiktet) mens det med Burkini-forbud ikke finnes saklig grunn.

Norge har tusenvis av kilometer kystlinje, inkl. holmer og skjær. At man ikke skal kunne ta seg en dukkert iført denne typen badetøy, faller på sin egen urimelighet.

Virker som enkelte koker ihop diverse "forbud"  bare for forbudets egen skyld.

FRP vil bare ha flest mulig stemmer de, litt uavhengig av hvilken retning de må snu politisk for å få kloa i dem.

De klarte jo akkurat det kunstykket å ikke si seg enig med Agenda`s (integreringsutvalgets) tanke om Niqab forbud i skole og offentlige stillinger, men er helt for fascismen det er å la politimyndigheter håndheve en tvang om at voksne menneskers må kle av seg badedrakten (eller burkini om du vil) på offentlige strender. Beats me....

De gjør heller aldri noe forsøk på å forstå ulike tingen, men hopper rett på religion som eneste årsaksforklaring.

Faktum derimot, er at alle mennesker er utstyrt med en viss mengde bluferdighet iboende i seg, hva gjelder nakenhet. Det gjelder alle slags samfunn worldwide, (hvis vi kanskje ser bort fra såkalt primitive stammer i jungelen)

For å illustrere, så en bekjent på badeplassen i sommer som jeg gikk bort til for å slå av en prat. Dama hans lå å solte seg toppløs, men når hun så jeg var på vei, tok hun et håndkle å surret rundt seg. Hun følte det altså ikke bekvemt å vise seg naken, og det er forstålig for min del.

Det eksisterer altså ulik grad av "sosial genuin blygsel" i alle utviklede kulturer, helt borte er den ikke noe sted. Derfor kan det ikke "sammenlignes" eller sidestilles at noen blir "tvunget" til å ta på seg et plagg (f..eks. på reise i visse muslimske land) med at da skal kvinner derfra jammen versågod "kle av seg" her i landet. Ergo, det kan altså føles som overgrep å tvinges til å ta av seg klær, mens det motsatte- dvs. mer tøy, ikke er krenkende på samme måte.

Lenke til kommentar

FRP vil bare ha flest mulig stemmer de, litt uavhengig av hvilken retning de må snu politisk for å få kloa i dem.

De klarte jo akkurat det kunstykket å ikke si seg enig med Agenda`s (integreringsutvalgets) tanke om Niqab forbud i skole og offentlige stillinger, men er helt for fascismen det er å la politimyndigheter håndheve en tvang om at voksne menneskers må kle av seg badedrakten (eller burkini om du vil) på offentlige strender. Beats me....

De gjør heller aldri noe forsøk på å forstå ulike tingen, men hopper rett på religion som eneste årsaksforklaring.

Faktum derimot, er at alle mennesker er utstyrt med en viss mengde bluferdighet iboende i seg, hva gjelder nakenhet. Det gjelder alle slags samfunn worldwide, (hvis vi kanskje ser bort fra såkalt primitive stammer i jungelen)

For å illustrere, så en bekjent på badeplassen i sommer som jeg gikk bort til for å slå av en prat. Dama hans lå å solte seg toppløs, men når hun så jeg var på vei, tok hun et håndkle å surret rundt seg. Hun følte det altså ikke bekvemt å vise seg naken, og det er forstålig for min del.

Det eksisterer altså ulik grad av "sosial genuin blygsel" i alle utviklede kulturer, helt borte er den ikke noe sted. Derfor kan det ikke "sammenlignes" eller sidestilles at noen blir "tvunget" til å ta på seg et plagg (f..eks. på reise i visse muslimske land) med at da skal kvinner derfra jammen versågod "kle av seg" her i landet. Ergo, det kan altså føles som overgrep å tvinges til å ta av seg klær, mens det motsatte- dvs. mer tøy, ikke er krenkende på samme måte.

At man hopper til religionen som årsaksforklaring i akkurat dette tilfellet hvor temaet er religiøs bekledning er vel ikke unaturlig, det jeg reagerer på er at de selv forfekter sin egen religion mellom slaga og framstår da som de hyklerne de er.

Blueferdighet er nok til en viss grad universalt men kanskje enda mer kulturelt betinget, ref nakne stammesamfunn etc.

Når det kommer til det siste der så skal jeg love deg at en gjennomsnittlig norsk kvinne i aller høyeste grad hadde følt det som krenkende å bli pakket og gjemt bort inni en svart sekk med åpning for øynene. De har nok ikke forkjørsrett på å føle seg krenket disse religiøse, selv om man nesten skulle tro det.

Lenke til kommentar

Blueferdighet er nok til en viss grad universalt men kanskje enda mer kulturelt betinget

Ja graden av bluferdighet i en kultur/samfunn følger et bestemt utviklingsmønster.

Jeg er rimelig sikker på at det var helt uaktuelt for din oldemor å sole seg toppløs på badestranda, osv. for å si det sånn.

Det er jo enkelte norske kvinner fortsatt som ikke er bekvemme med denslags, forklarer du det automatisk med kristendom? For det er jo "alltid" islam hvis personen har den type standpunkt, og har annen etnisk bakgrunn enn norsk.

Selv om en kvinne evt. sier at hun gjør slik eller sånn  "pga. av islam", betyr ikke det at hun hadde kastet alle hemninger hvis hun ikke hadde hatt religion å klamre seg til. Akkurat som sin norske ikke-religiøse medsøster kunne hun fortsatt ha bluferdighet og oppfattelse av modesty og anstendighet.

Med andre ord, å tro at alt blir styrt av kirken/moskeen er misvisende. Ni er egentlig like mye styrt av andre sosiale faktorer som omgir oss.

Og jeg holder fast på at det er feil å tvinge sin egen løssluppenhet over på andre som ikke har nådd samme "nivå" på naturlig vei.

Lenke til kommentar

Blueferdighet er nok til en viss grad universalt men kanskje enda mer kulturelt betinget

Ja graden av bluferdighet i en kultur/samfunn følger et bestemt utviklingsmønster.

Jeg er rimelig sikker på at det var helt uaktuelt for din oldemor å sole seg toppløs på badestranda, osv. for å si det sånn.

Men kanskje ikke for hans mor. Vi som er gamle nok til å ha opplevd 60-70-80-tallet husker en periode der jenter synes det var helt OK å være toppløse på stranda. Så kom nymoralismen inn i bildet, og når vi fikk internett-forum kunne man lese om jenter som sa at de skulle "spare" puppene til sin fremtidige mann, akkurat som om pupper kan bli brukt opp...

Hvorfor den utviklingen snudde har forundret meg lenge. Men det var vel som de sier: Når dine foreldre var nudister og røykte hasj, eller sloss med politiet og hørte på Clash, så blir det ungdomsopprør å være prippen.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...