Gå til innhold

2x512 eller dual pack 1024

Anbefalte innlegg

Må bare innrømme at jeg er novise og at det sikkert finnes en god forklaring på dette, men:

118498 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack

- Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs kr 1710,-

113518 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

- 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) kr 773,- (x2=1546,-)

Hva kommer det av at dualpack er dyrere enn to separate brikker? Er det forskjell på disse brikkene?

Jeg lurer på å kjøpe Abit IC7-G og P4 2,6 800 i tillegg til 1024 RAM. Er det slike brikker jeg bør velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må bare innrømme at jeg er novise og at det sikkert finnes en god forklaring på dette, men:

118498 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack

- Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs kr 1710,-

113518 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

- 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) kr 773,- (x2=1546,-)

Hva kommer det av at dualpack er dyrere enn to separate brikker? Er det forskjell på disse brikkene?

Jeg lurer på å kjøpe Abit IC7-G og P4 2,6 800 i tillegg til 1024 RAM. Er det slike brikker jeg bør velge?

Det er bare tull å kjøpe en såkalt "Dual-pack" med minne siden dette er et rent salgstriks!

Å kjøre dual-DDR er grunn det samme som RAID0 med minnet (grovt forklart) som man også gjør med harddisker, forskjellen på å kjøpe en såkalt "Dual-pack" og vanlig minne er rett og slett at Dual-pack'en er håndplukket for at man skal finne 2 matchende brikker som yter 100% likt (har du noen gang sett at 2 harddisker har blitt solgt som dual-pack...).

Dette er ikke nødvendig på noen som helst måte, 2 løse brikker koster mindre og yter det samme (i praksis), minnet kommer til å yte 2 ggr. mere enn den svakeste brikken i systemet (Dual-DDR), det betyr at hvis det er en liten forskjell mellom brikkene så vil den raskeste bli begrenset av den svakeste.

Kjøper du en dual-pack så kan du like gjerne få 2 gode minnemoduler som 2 dårlige.

Hvorfor skal du betale så mye for 2 løse TwinMOS 512MB moduler skjønner jeg ikke siden du kan få de for kr. 1372,- ifølge prisguiden.

Lenke til kommentar

two matched modules betyr nettopp det, de er matched sammen. Dette er greit, for da VET du at de begge vil klare seg på like lave timings og på like høy overklokking.

Kjøper du 2 separate kan det hende at den ene ikke klarer mer enn 2.5 CAS, mens den andre klarer 2, eller at den ene klokker bedre enn den andre. Og det hadde vel vært kjipt?

Lenke til kommentar
two matched modules betyr nettopp det, de er matched sammen. Dette er greit, for da VET du at de begge vil klare seg på like lave timings og på like høy overklokking.

Kjøper du 2 separate kan det hende at den ene ikke klarer mer enn 2.5 CAS, mens den andre klarer 2, eller at den ene klokker bedre enn den andre. Og det hadde vel vært kjipt?

Sant men du kan likeså gjerne få 2 dårlige brikker som 2 gode hvis du kjøper dual-pack.

At de er matchet så betyr det at brikkene yter likt, ikke at de yter noe bedre.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nei, jeg har sett folk som har kjøpt kit der de to brikkene klokker vidt forskjellig.

Det er en bitte bitte liten sjanse for at to brikker av samme type ikke fungerer i dual channel, kjøper du kit med to får du garanti på at de gjør det (altså kan du bytte de om de ikke gjør det).

Kjøper man ikke kit kan man få brikker som er produsert på forskjellig tidspunkt, og som til og med har forskjellige typer chipper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...