Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil til kjæresten, men har ikke lappen selv

eileen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe en bil i gave til kjæresten som snart fyller 27. Det skal være en overraskelse, så problemet er at jeg selv ikke har lappen og vet ikke hvordan jeg da skal gå frem for å kjøpe den, og få den på plass hjemme. Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg får gjort dette?

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe en bil i gave til kjæresten som snart fyller 27. Det skal være en overraskelse, så problemet er at jeg selv ikke har lappen og vet ikke hvordan jeg da skal gå frem for å kjøpe den, og få den på plass hjemme. Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg får gjort dette?

Tusen takk på forhånd!

Førerkort er ikke ett krav for å få lov til å kjøpe bil, så det er bare transport du trenger å bekymre deg for. Men som allerede nevnt her har du sikkert en venn eller noe familie som kan flytte den for deg, eller du kan bare leie inn ett firma som driver med biltransport.

Lenke til kommentar

Førerkort er ikke ett krav for å få lov til å kjøpe bil, så det er bare transport du trenger å bekymre deg for. Men som allerede nevnt her har du sikkert en venn eller noe familie som kan flytte den for deg, eller du kan bare leie inn ett firma som driver med biltransport.

Jo faktisk, prøv å lei deg bil eller kjøp bil uten førerkort burde bilforhandleren si uten kopi av førerkort mister man rett å kjøpe noe annet en selvkjørende biler. Eller risikere poltianmeldelse for mistanke om kjøring av bil uten førerkort.

Mye idioter som vil prøve seg på dette fordi det ikke er folkerett med bil lappen i norge.

Tror det er lettere ved å kjøpe brukt, man husk de som eier bilen plikter å sjekke den man leier ut har førerkort.

Ellers kan man miste førerkortet sitt selv. Slik er det i norge i dag.

Men selvkjørende biler er ikke lov å kjøpe i norge man må til usa.

Da slik lovverket er i dag at bilforhandleren\bilprodusenten ikke kan stå ansvarlig ved skader med dagens teknolgi.

Sikkert mange som hadde glede seg av dette. Men må betale for taxi\buss istedenfor.

Mitt forslag her er du får en venn som har førerkort som passer på bilen, eller register bilen på, eller du gir kjæresten penger som kan kjøpe bil for. Normalset må kjøper registere bilen på seg selv. Ellers kan man regisere veiavgiften\forsikringen på naboen. Sier seg selv er ganske idiotisk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jo faktisk, prøv å lei deg bil eller kjøp bil uten førerkort burde bilforhandleren si uten kopi av førerkort mister man rett å kjøpe noe annet en selvkjørende biler. Eller risikere poltianmeldelse for mistanke om kjøring av bil uten førerkort.

Mye idioter som vil prøve seg på dette fordi det ikke er folkerett med bil lappen i norge.

Tror det er lettere ved å kjøpe brukt, man husk de som eier bilen plikter å sjekke den man leier ut har førerkort.

Da slik lovverket er i dag at bilforhandleren\bilprodusenten ikke kan stå ansvarlig ved skader med dagens teknolgi.

Sikkert mange som hadde glede seg av dette. Men må betale for taxi\buss istedenfor.

Mitt forslag her er du får en venn som har førerkort som passer på bilen, eller register bilen på, eller du gir kjæresten penger som kan kjøpe bil for. Normalset må kjøper registere bilen på seg selv. Ellers kan man regisere veiavgiften\forsikringen på naboen. Sier seg selv er ganske idiotisk.

Ved utleie sier det seg selv at man sjekker, men forhandler har aldri spurt meg om førerkort.

Lenke til kommentar

Ved utleie har leiebilselskapet plikt til å sjekke om du har førerkort, dette er også noe som gjelder ved utlån av bil til andre privat.

Men det er ikke krav om førerkort for å kjøpe, eie, registrere eller forsikre bil og det er det heller ingen grunn til at det skal være.

En eldre dame jeg kjente hadde bil men manglet førerkort, hun fikk diverse naboer til å kjøre seg rundt når hun skulle noe og var svært fornøyd med den løsningen.

De gangene barnebarna hennes hadde behov for bil fikk de låne den og alle var strålende fornøyd..

Hvorfor mener du slik praksis skulle vært forbudt?

Å kjøpe bil uten førerkort er null stress, prøvekjøring derimot forutsetter at du har gyldig førerkort.

Forresten, det er vel ingen selvkjørende biler i USA som er godkjent for kjøring uten førerkort heller..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Forresten, det er vel ingen selvkjørende biler i USA som er godkjent for kjøring uten førerkort heller..

https://en.wikipedia.org/wiki/Google_self-driving_car

The Nevada law went into effect on March 1, 2012, and the Nevada Department of Motor Vehicles issued the first license for an autonomous car in May 2012, to a Toyota Prius modified with Google's experimental driverless technology.[6] In April 2012, Florida became the second state to allow the testing of autonomous cars on public roads,[7] and California became the third when Governor Jerry Brown signed the bill into law at Google Headquarters in Mountain View.[8] In December 2013, Michigan became the fourth state to allow testing of driverless cars on public roads.[9] In July 2014, the city of Coeur d'Alene, Idaho adopted a robotics ordinance that includes provisions to allow for self-driving cars.[10]

Men godt mulig føreren må ha førerkort.

http://e24.no/privat/teknologi/selvkjoerende-elbuss-kommer-til-bergen/23774603

Bergen vurder å tilate mini buss som er selvkjørt Toppfarten er 40 kilometer i timen, men i praksis vil den avgrenses til 25 km/t neste år.

Lenke til kommentar

https://en.wikipedia.org/wiki/Google_self-driving_car

The Nevada law went into effect on March 1, 2012, and the Nevada Department of Motor Vehicles issued the first license for an autonomous car in May 2012, to a Toyota Prius modified with Google's experimental driverless technology.%5B6%5D In April 2012, Florida became the second state to allow the testing of autonomous cars on public roads,%5B7%5D and California became the third when Governor Jerry Brown signed the bill into law at Google Headquarters in Mountain View.%5B8%5D In December 2013, Michigan became the fourth state to allow testing of driverless cars on public roads.%5B9%5D In July 2014, the city of <a data-ipb="nomediaparse" data-cke-saved-href="https://en.wikipedia.org/wiki/Coeur_d"href="https://en.wikipedia.org/wiki/Coeur_d" alene,_idaho"="">Coeur d'Alene, Idaho adopted a robotics ordinance that includes provisions to allow for self-driving cars. %5B10%5D

Men godt mulig føreren må ha førerkort.

http://e24.no/privat/teknologi/selvkjoerende-elbuss-kommer-til-bergen/23774603

Bergen vurder å tilate mini buss som er selvkjørt Toppfarten er 40 kilometer i timen, men i praksis vil den avgrenses til 25 km/t neste år.

Og hvilke konkrete biler er godkjent for kjøring uten førerkort?

Google har planer om å tilby disse bilene om 4 år, de leverer ikke i dag..

Det er også svært sannsynlig at disse bilene ikke blir solgt, men levert som en tjeneste akkurat som drosjer i dag.

Uansett, din påstand om at det ikke er mulig å kjøe bil uten å ha lappen er feil, og det har du bare latt være å kommentere ser jeg..

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo faktisk, prøv å lei deg bil eller kjøp bil uten førerkort burde bilforhandleren si uten kopi av førerkort mister man rett å kjøpe noe annet en selvkjørende biler.

Tullprat.

Om du mener det er et krav i Norge om førerkort for å eie/ha bil registrert og/eller forsikret i sitt navn, hvordan forklarer du da f.eks. alle firmabiler registrert på firmaet? (hvor et AS er en såkalt juridisk person, men som verken har eller kan inneha førerkort...)

Lenke til kommentar

Jo faktisk, prøv å lei deg bil eller kjøp bil uten førerkort burde bilforhandleren si uten kopi av førerkort mister man rett å kjøpe noe annet en selvkjørende biler.

Tullprat.

Om du mener det er et krav i Norge om førerkort for å eie/ha bil registrert og/eller forsikret i sitt navn, hvordan forklarer du da f.eks. alle firmabiler registrert på firmaet? (hvor et AS er en såkalt juridisk person, men som verken har eller kan inneha førerkort...)

Fordi fimaet er ofte registert på sjefen som har ansvaret at alle som låner bilen (Transport kjøretøyet) det gjelder lasterbil\buss også.

Man ser ofte saker utlanske kjøretøy ikke har gyldig sertifikat i norge, og alt for tynnslitte dekk. I så fall er firmaet ansvarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...