Gå til innhold

Hvorfor stemmer ikke flere på Liberalistene / DLF?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi er alle sosialdemokrater, uttalte Carl I. Hagen allerede for 20-30 år siden, under liberalismens storhetstid i FrP. Du skal med andre ord være temmelig "far out" om du ikke er sosialdemokrat. Det er ytterst få av oss i Norge.

 

Apropos liberalistenes inntog i FrP på 80-tallet, la oss mimre litt med Tor Mikkel Waras tale på landsmøtet.

 

 

Mimre... Røykelovanalogien er en klassiker. 

 

Dessverre gikk det jo som det måtte gå, Hagen innså at for å bli store i Norge må man være sosialdemokratiske. Med en vri, selvsagt, og den brukte de litt tid på å finne.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den "vanlige" definisjonen av sosialdemokrat her til lands dekker ikke de blaa partiene. AtW

 

Det er sant. Men også de "blaa" er jo tilhenger av en sterk stat som betaler regningene ved hjelp av skatteinntekter. De er litt uenige om hvem og hva som skal beskattes mest, og hvordan pengene skal brukes. Men selv FrP vil jo at staten skal diktere (øremerke pengene til) ting som eldreomsorg.

 

Så har de for syns skyld en debatt om hvem som skal drive sykehjemmene. I det spennet ser vi forskjellene på FrP og SV. Men Du får ikke noe annet samfunn med Høyre-regjering enn med en Ap-regjering.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

Den "vanlige" definisjonen av sosialdemokrat her til lands dekker ikke de blaa partiene. AtW

Problemet med det som er vanlig i Norge er vel at man faktisk ikke definerer konseptet, men heller velger å si at AP er det som er sosialdemokrater.

 

Wikipedia derimot kommmer med en definisjon

 

Social democracy is a political, social and economic ideology that supports economic and social interventions to promote social justice within the framework of a capitalist economy, and a policy regime involving collective bargaining arrangements, a commitment to representative democracy, measures for income redistribution, regulation of the economy in the general interest and welfare state provisions.[1][2][3] Social democracy thus aims to create the conditions for capitalism to lead to greater democratic, egalitarian and solidaristic outcomes; and is often associated with the set of socioeconomic policies that became prominent in Northern and Western Europe—particularly the Nordic model in the Nordic countries—during the latter half of the 20th century.

Per definisjon er det dermed ingen tvil om at alle partiene på stortinget er sosialdemokratiske.

 

Dog må jeg vel si meg enig med Stalin:

 

 

Joseph Stalin was a vocal critic of reformist social democracy, later coining the term "social fascism" to describe social democracy in the 1930s, because in this period social democracy embraced a similar corporatist economic model to the model supported by fascism. This view was adopted by the Communist International.

https://en.wikipedia.org/wiki/Social_democracy

 

Det er vel verdt å merke seg at Stalin her ikke drev med "Reductio ad Hitlerum" ettersom Hitler enda ikke hadde gasset ihjel noen jøder når Stalin observerte likheten mellom Fascismen og Sosialdemokratiet.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...

Pokker, du kom meg i forkjøpet med Wikipedia-referansen. Skulle akkurat til å lime den inn. :)

 

Uansett: når det kommer til sosialdemokratiet (og alle andre ideologier for den saks skyld) så kan det være lurt å se på hva de ulike partiene står for og gjennomfører av politikk i praksis. 

 

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.

 

Fra Wikipedia (på norsk):

Sentralt i sosialdemokratenes samfunnsmodell står blandingsøkonomi, økonomisk utjevning og en aktiv velferdsstat. De sosialdemokratiske partiene står sterkt i Tyskland og de skandinaviske land, og disse partiene går både inn for samarbeid med private kapitalinteresser og en omfattende utbygging av sosiale velferdsordninger og offentlig sektor.

Hvem av de sittende partiene på Stortinget i dag står ikke for de tingene jeg har uthevet i sitatet?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Den "vanlige" definisjonen av sosialdemokrat her til lands dekker ikke de blaa partiene. AtW

 

Og hva er det som gjør det ene ulikt det andre? Vi har vel hørt Støre gnåle om at de "sterkeste skuldrene skal bære den tyngste børen", men selv om vi hadde hatt dagens regjering i 20 år ville dette sitatet fortsatt vært beskrivende for skattepolitikken. Forskjellen er at Høyre ikke vil ha denne faktoren fullt så progressiv som AP.

Lenke til kommentar

 

DLF/Liberalistenes valg av farge er forsåvidt forståelig, tross alt der er ikke mange farger igjen. Vi som heller vil ha ett fritt samfunn, kan muligens samles under ett symbol på at vi har gitt opp troen på at staten skal løse noe som helst. 17940274.gif

 

De kunne jo valgt brunt, for å illiustrere at de ikke er en del av den sirkelen over - men det hadde vel gitt gale signaler :p Svart eller hvitt (evt en kombinasjon) er jo også mulig.

 

 

Jeg tror nok dere gjør best i å heise det hvite flagget jeg ;)

Lenke til kommentar

Per definisjon er det dermed ingen tvil om at alle partiene på stortinget er sosialdemokratiske.

Dog må jeg vel si meg enig med Stalin:

 

 

Joseph Stalin was a vocal critic of reformist social democracy, later coining the term "social fascism" to describe social democracy in the 1930s, because in this period social democracy embraced a similar corporatist economic model to the model supported by fascism. This view was adopted by the Communist International.

https://en.wikipedia.org/wiki/Social_democracy

 

Det er vel verdt å merke seg at Stalin her ikke drev med "Reductio ad Hitlerum" ettersom Hitler enda ikke hadde gasset ihjel noen jøder når Stalin observerte likheten mellom Fascismen og Sosialdemokratiet.

 

 

Skatteflyktningen og Stalin  :love:

 

Bare hold oss vanlige sosialdemokrater unna denne totalitære tilbnærmingen deres her så er ting igrunn greit ;)

Lenke til kommentar

Bare hold oss vanlige sosialdemokrater unna denne totalitære tilbnærmingen deres her så er ting igrunn greit ;)

 

 

Jeg tror nok du vil finne at mange "liberalister" ville synes det var helt greit om dere holdt dere unna. (Politisk sett.) Vi ønsker frihet for oss selv, ikke å tvinge den på andre. Problemet er jo at vi får ikke lov, det er dere som tvinger dagens system på oss.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare hold oss vanlige sosialdemokrater unna denne totalitære tilbnærmingen deres her så er ting igrunn greit ;)

 

 

Jeg tror nok du vil finne at mange "liberalister" ville synes det var helt greit om dere holdt dere unna. (Politisk sett.) Vi ønsker frihet for oss selv, ikke å tvinge den på andre. Problemet er jo at vi får ikke lov, det er dere som tvinger dagens system på oss.

 

Geir :)

 

 

Selv om det hele var ment noe ironisk, så tviler ikke ett øyeblikk på akkurat det ;) Men vi er nok stuck med hverandre her på berget og får vel bare gjøre det beste ut av det. Det som først og fremst savnes er nok litt patriotisme retning land, stat og folk her, men man kan jo ikke tvinge folk til å føle tilhørighet eller vise følelser heller akkurat så da får vi vel bare enes om uenigheten inntil videre :)

Lenke til kommentar

 

 

Bare hold oss vanlige sosialdemokrater unna denne totalitære tilbnærmingen deres her så er ting igrunn greit ;)

 

 

Jeg tror nok du vil finne at mange "liberalister" ville synes det var helt greit om dere holdt dere unna. (Politisk sett.) Vi ønsker frihet for oss selv, ikke å tvinge den på andre. Problemet er jo at vi får ikke lov, det er dere som tvinger dagens system på oss.

 

Geir :)

 

 

Selv om det hele var ment noe ironisk, så tviler ikke ett øyeblikk på akkurat det ;) Men vi er nok stuck med hverandre her på berget og får vel bare gjøre det beste ut av det. Det som først og fremst savnes er nok litt patriotisme retning land, stat og folk her, men man kan jo ikke tvinge folk til å føle tilhørighet eller vise følelser heller akkurat så da får vi vel bare enes om uenigheten inntil videre :)

 

 

Nå er det jo engang slik at liberalister ikke nekter slike som deg å lage et kollektiv som ligner på det kollektivet du og dine meningsfeller ønsker, sålenge det er selvfinansierende. Er det virkelig så vanskelig å la noen få slippe å delta i kollektivet mot sin vilje? Vi ønsker jo bare å la dere sosialdemokrater være i fred, men det er DERE som tvinger OSS til å bli med - ikke motsatt.

 

Om du har et snev av samvittighet burde du stemme på liberalistene, ikke av hensyn til deg selv - men av hensyn til de som ikke vil være en del av saueflokken. Du kan fortsatt få masse goder som du betaler for kollektivt, mens vi får goder ved å betale individuelt.

Lenke til kommentar

Det som først og fremst savnes er nok litt patriotisme retning land, stat og folk her, men man kan jo ikke tvinge folk til å føle tilhørighet eller vise følelser heller akkurat så da får vi vel bare enes om uenigheten inntil videre :)

 

 

Vil du ha nasjonalpatriotisme finnes det nok helt andre politiske grupper som passer bedre.

 

Patriotisme for staten?  :hmm:

 

Følelser for folk kan jeg nok mønstre, men ikke hvis de skal prioritere nordmenn framfor andre.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil du ha nasjonalpatriotisme finnes det nok helt andre politiske grupper som passer bedre.

 

Patriotisme for staten?  :hmm:

 

Følelser for folk kan jeg nok mønstre, men ikke hvis de skal prioritere nordmenn framfor andre.

 

Geir :)

 

 

Ja, vise litt patriotisme for Norge og den norske stat og med det vise lojalitet til ditt eget folk. Dette hørtes sikkert litt pompøst ut men jeg føler det nå ihvertfall slik, og det helt uten at jeg hadde satt nordmenn over andre folk av den grunn. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja, vise litt patriotisme for Norge og den norske stat og med det vise lojalitet til ditt eget folk. Dette hørtes sikkert litt pompøst ut men jeg føler det nå ihvertfall slik, og det helt uten at jeg hadde satt nordmenn over andre folk av den grunn. :)

Da kan jo du få gå i tog og hylle staten med din patriotrisme om du vil det, så kan vi andre få slippe. :)

Lenke til kommentar

Troen på Staten er litt som troen på disse glinsende beina

Sosialdemokratiet er også en illusjon, selvfølgelig. I virkeligheten er det bare malt noen hvite streker på lårene. Dette illustrerer utfordringen på et dypere plan: Vi får øye på det vi på forhånd er "primet" til å se. Bevisstheten fokuserer på det den forventer å finne, og går dermed glipp av viktige realiteter. Gjennom skolens og sosialdemokratiets "oppdragelse" blir det dannet "akseptable" tankebaner som dytter folk i "riktig" retning. Sosialdemokratene ser glinsende lår der det bare er et par striper hvitmaling.

 

 

Skal ikke skryte på meg at jeg ser noen parallell mellom glatte glinsende lår og den norske stat, but what ever floats your boat ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, vise litt patriotisme for Norge og den norske stat og med det vise lojalitet til ditt eget folk. Dette hørtes sikkert litt pompøst ut men jeg føler det nå ihvertfall slik, og det helt uten at jeg hadde satt nordmenn over andre folk av den grunn. :)

 

 

Beklager. Staten er til for folket, ikke omvendt. Vi ansetter dem, og de får gjøre seg fortjent til vår tillit.

 

Og hvorfor skal jeg gå omveien om staten for å vise lojalitet? "Mitt eget folk", hva er det: TV-tigger Jan Hanevold? Sylvi Listhaug? Politikerne som vedtok å bombe Libya? Hvorfor skal jeg være "lojal" overfor slike folk? Bør ikke min lojalitet være forbeholdt folk som fortjener den?

 

Hvordan i all verden viser man patriotisme for staten?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...