Gå til innhold

Hvorfor stemmer ikke flere på Liberalistene / DLF?


Anbefalte innlegg

Liberalisme er så omfattende at det paradoksalt nok bryr seg borti alle aspekter ved livet som ett dominerende livssyn. Det gjør det nær sagt umulig å inkludere eller få den jevne Ola Normann som meg til å kunne forstå, til det er vår oppdragelse og kultur for forskjellig.

 

Jeg er født i Norge, og oppvokst i en vanlig etnisk norsk familie med vanlige politiske meninger. Vi spiste kjøttkaker til middag, og så på nyhetene. Jeg lever, og har alltid levd som en vanlig nordmann. Eneste forskjellen jeg ser er at ingen i min nærmeste familie noengang har jobbet i stat eller kommune, god arbeidsmoral har stått sterkt, og ingen har vært trygdet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vel strengt talt prøvd alle tilnærminger som mulig er over forskjellige tråder for å lokke fram klare svar

Alt bortsett fra argumenter ser det ut til. Når du skriver noe er det som regel utskjellinger.

 

Det innlegget jeg her siterer er vel et av de få eksemplene der du faktisk kommer med noe som ligner et argument.

Lenke til kommentar

 

Hvordan kan liberalistenes frislipp og fokus på folkeopplysning som begrensende faktor være dårligere enn det sosialdemokratiet har gjort i 71 år uten å ha nærmet seg en løsning? 

 

 

De som gadd å lese alle linkene mine et par sider tilbake vil ha fått med seg at opplysningskampanjene om antibiotika ("Les antibiotiques, c’est pas automatique") faktisk virket i Frankrike. En nedgang på mer enn 25% på 5 år er betydelig. Samme gjelder Belgia, hvor tilsvarende en kampanje ga en nedgang på 36% på 7-8 år. At de allikevel er blant verstingene i Europa fremdeles skyldes at de var mye verre før.

 

Men det fremgår også at det er et generasjonsproblem her som så ofte med slikt: En ny generasjon med franske barn og ungdom har skjønt budskapet, men en generasjon med middelaldrende leger skriver det fortsatt ut, og eldre pasienter tar det fortsatt, også mot sykdommer der det ikke hjelper. 

 

Geir :)

 

 

Det er helt avgjørende med omfattende opplysningskampanjer for å få folk og næring til å klare og forstå hvorfor vi må ha lover på plass for å regulere og begrense og for å øke forståelsen for at straffeforfølgelse vil finne sted ved salg og bruk utover godkjenning.

 

Dette blir på akkurat samme måte som med klima og miljøtiltak, gulerot og opplysning må være der men bare som ett middel for å få opinionen bak nye sterke lov og reguleringstiltak. Det er noen få saker her i verden som er viktigere enn alle de andre, for oss alle. Vi må nok lære oss å bli mer kompromissløse i akkurat disse verdensomfattende utfordringer vi står overfor om vi skal ha håp om å få oss alle helskinnet helt igjennom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Korrekt, fordi du klager over at "vi sosialdemokrater" kritiserer liberalisme. Du bør ta innover deg at det er ikke alle her som er sosialdemokrater, selv om de kritiserer liberalisme.

 

AtW

StrawMan.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Why do i even bother... Den tredje bukken bruse hadde heller ingenting å bidra med her, så da tenker jeg at jeg står over DLF også ved neste valg.

 

Må si jeg har vært borti endel folk som selger inn egen sak veldig mye bedre enn noen av dere er i stand til, her må det kurses i salg og markedsføring om det skal bli noe oppslutning tror jeg. Men for all del, lykke til :)

Helt i orden, jeg har aldri hatt noen illusjoner om å overtale deg til å stemme på verken det ene eller det andre. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er helt avgjørende med omfattende opplysningskampanjer for å få folk og næring til å klare og forstå hvorfor vi må ha lover på plass for å regulere og begrense og for å øke forståelsen for at straffeforfølgelse vil finne sted ved salg og bruk utover godkjenning.

 

Dette blir på akkurat samme måte som med klima og miljøtiltak, gulerot og opplysning må være der men bare som ett middel for å få opinionen bak nye sterke lov og reguleringstiltak. Det er noen få saker her i verden som er viktigere enn alle de andre, for oss alle. Vi må nok lære oss å bli mer kompromissløse i akkurat disse verdensomfattende utfordringer vi står overfor om vi skal ha håp om å få oss alle helskinnet helt igjennom.

Nesten som om jeg skulle sagt det selv, bare med litt små modifikasjoner:

 

Det er helt avgjørende med omfattende opplysningskampanjer for å få folk og næring til å klare og forstå hvorfor vi ikke trenger lover og reguleringer som innskrenker enkeltindividets friheter. må ha lover på plass for å regulere og begrense og for å øke forståelsen for at straffeforfølgelse vil finne sted ved salg og bruk utover godkjenning.

 

Dette blir på akkurat samme måte som med klima og miljøtiltak, gulerot og opplysning må være der men bare som ett middel for å få opinionen bak nye sterke mindre lov og reguleringstiltak. Det er noen få saker her i verden som er viktigere enn alle de andre, for oss alle. Vi må nok lære oss å bli mer kompromissløse samarbeidende i akkurat disse verdensomfattende utfordringer vi står overfor om vi skal ha håp om å få oss alle helskinnet helt igjennom.

Lenke til kommentar

 

Korrekt, fordi du klager over at "vi sosialdemokrater" kritiserer liberalisme. Du bør ta innover deg at det er ikke alle her som er sosialdemokrater, selv om de kritiserer liberalisme.

 

AtW

StrawMan.jpg

 

 

Jeg har sitert akkurat der du skriver det, om du faktisk forsøker å huske hva du skriver, og lærer deg litt bedre å lese, kanskje du slipper alle disse stråmennene du klager over, jeg ser du gang på gang klager over det, når det faktisk ikke er tilfellet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg tar meg den frihet å utheve stråmannen din, med understreking og skrikeskrift bare sånn i tilfelle du har glemt brillene hjemme og/eller har vansker med å forstå hva en stråmann er. 

Du bør ta innover deg at det er ikke alle her som er sosialdemokrater, selv om de kritiserer liberalisme.

Jeg har aldri sagt at de som ikke er liberalister er sosialdemokrater, dette er ord du stapper inn i munnen min. Men er man tom for argumenter så er jo gjerne stråmenn og andre ufine debatteknikker siste utvei.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kan du ikke ta med innlegget jeg svarer på i samme slengen, der du kommer med dosialdemokratpåstanden din? Det er der problemet ditt ligger, at du ser ut til å glemme det du faktisk skriver.

 

AtW

Nei, nå skal du få lov å legge ved innlegget der jeg skriver at alle som ikke er liberalister er sosialdemokrater. Din stråmann, din bevisbyrde. Og du skal få lov til å utheve de relevante delene av innlegget. Klarer du ikke det så venter jeg i spenning på din unnskylding.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

Why do i even bother... Den tredje bukken bruse hadde heller ingenting å bidra med her, så da tenker jeg at jeg står over DLF også ved neste valg.

Er det noen her som representerer DLF da?

 

Hadde vel nesten regnet med at en og annen liberalist fant det naturlig, om ikke representere offisielt, så stemme det liberalistiske partiet og som kunne tale dets sak. Vet ikke helt hvor jeg hentet den optimismen der ifra nei ;)

 

 

Det skal vel nevnes at DLF etter all sannsynlighet ikke stiller til valg neste gang. Det gjør derimot LIberalistene, som vel har "overtatt stafettpinnen" i så måte. (Forholdet mellom de to partiene skal jeg ikke si noe om, det får de selv kommentere.)

 

Men nå vet jeg ikke om det er noen her som representerer Liberalistene heller. Jeg vet de har medlemmer som har vært brukere her på forumet, men har ikke sett dem i denne tråden, og vet ikke om de er aktive på forumet lenger. 

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Turbonello var vel den siste som formelt representerte liberalistene, men han har gått over til andre diskusjonsfora. Mulig han ble lei av å løpe etter målpostene mens han hoppet over stråmenn. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Mutasjoner koster. Bakterier "vil" helst ikke være antibiotikaresistente om de ikke må, om kun en person overforbruker antibiotika gjør det ingen forskjell i reell risiko for resistente bakterier. (bakterier kan også miste resistens om det er lite nyttig for de).

 

AtW

Men bakterier har ingen kollektiv intelligens? De vet ikke at det kun er Ola som bruker antibiotika, og selv om de viste det, så er de vel ikke såpass intelligente at de rømmer skipet og hopper over på en annen kropp som ikke bruker antibiotika, kun for å unngå å utvikle resistens? Om noen bakterier i Ola utvikler resistens, så vil jo disse allikevel kunne smitte Kari, selv om Kari aldri har brukt antibiotika. Da har Kari smitte med antibiotikaresistente bakterier, og vil ikke ha nytte av antibiotika.

 

 

Nei, det er derfor jeg skrev "vil",  de antibiotikaresitente bakterinene er ikke konkurransedyktige i et sånn miljø.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Kan du ikke ta med innlegget jeg svarer på i samme slengen, der du kommer med dosialdemokratpåstanden din? Det er der problemet ditt ligger, at du ser ut til å glemme det du faktisk skriver.

 

AtW

Nei, nå skal du få lov å legge ved innlegget der jeg skriver at alle som ikke er liberalister er sosialdemokrater. Din stråmann, din bevisbyrde. Og du skal få lov til å utheve de relevante delene av innlegget. Klarer du ikke det så venter jeg i spenning på din unnskylding.

 

 

Ærlig talt, dette gjenok jeg senest forrige side, i innlegg 1844, dette illustrerer poenget mitt ganske godt, du maser om stråmenn, men problemet er at du ikke leser eller ikke husker det som ble sagt.

 

""Jeg begynner å se et mønster når det kommer til ordene sosialdemokrater bruker for å løse ymse problemstillinger: "reguleringer" og "eksternaliteter".""

 

Hvem er det egentlig du liksom henviser til som sosialdemokrater her, om det ikke er de som benytter disse ordene?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rask googling (hva skulle jeg gjort uten) forteller at i Norge har ca 4 millioner stemmeberettigede, og at drøyt 5% er medlemmer av et parti. (Tallet er synkende.) Det vil si at ca 200 000 mennesker er medlemmer av et parti i Norge.

 

Liberalistene har nå etter eget sigende og i skrivende stund 1754 medlemmer. Så de er på god vei til å runde 1% i antall partimedlemmer. Det betyr selvsagt ikke at de også har 1 prosent oppslutning i hele folket.

 

Og 1% er som kjent ikke nok til å bli representert slik valgsystemet fungerer. Det burde jo matematisk vært 1,69 representanter om det ikke var for ordningen med valgdistrikter og sperregrenser. Man kan tenke seg at de gjør et godt valg i for eksempel Oslo, men Rødt fikk jo ikke inn Folkvord på tinget tross 4% i hovedstaden...

 

Men de satser faktisk på å stille lister i alle fylker. Det synes jeg er positivt, selv om jeg ikke stemmer på dem selv. Det er greit om det politiske kartet gjenspeiler terrenget.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...problemet er at du ikke leser eller ikke husker det som ble sagt.

Problemet er at du hele tiden forsøker å legge ord i andre debattanter sin munn, og at du så forsøker å "arrestere" de for dine egne feilslutninger.

 

 Hvem er det egentlig du liksom henviser til som sosialdemokrater her, om det ikke er de som benytter disse ordene?

Jeg henviser til sosialdemokrater som bruker de ordene vel, hvem ellers skulle jeg referert til? At du tolker mitt utsagn til å bety at "alle som bruker ordene 'eksternaliteter' og 'reguleringer' er sosialdemokrater", det får du selv stå for.

 

Sånn, da venter jeg på din unnskylding. Det er lov å innrømme at man tok feil.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

...problemet er at du ikke leser eller ikke husker det som ble sagt.

Problemet er at du hele tiden forsøker å legge ord i andre debattanter sin munn, og at du så forsøker å "arrestere" de for dine egne feilslutninger.

 

 Hvem er det egentlig du liksom henviser til som sosialdemokrater her, om det ikke er de som benytter disse ordene?

Jeg henviser til sosialdemokrater som bruker de ordene vel, hvem ellers skulle jeg referert til? At du tolker mitt utsagn til å bety at "alle som bruker ordene 'eksternaliteter' og 'reguleringer' er sosialdemokrater", det får du selv stå for.

 

Sånn, da venter jeg på din unnskylding. Det er lov å innrømme at man tok feil.

 

 

Så hvilke sosialdemokrater konkret er det du mener du kan lese mønsteret fra? Det er åpenbart noen i tråden. Hvordan vet du at de i tråden som bruker de ordene (som er en liten håndfull), er sosialdemokrater? Svaret er; det aner du ikke, så du bør slutte med den type utsagn.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så hvilke sosialdemokrater konkret er det du mener du kan lese mønsteret fra? Det er åpenbart noen i tråden. Hvordan vet du at de i tråden som bruker de ordene (som er en liten håndfull), er sosialdemokrater? Svaret er; det aner du ikke, så du bør slutte med den type utsagn.

Åpenbart? Hvem mener du jeg sikter til da? Det er vel ikke mer åpenbart enn når andre her i tråden kommer med ymse karakteristikker av liberalister? Føler du deg truffet når jeg skriver det? Hvis du og andre her inne ikke ser på deg/dere selv som sosialdemokrater, hvorfor forsvarer dere da så iherdig sosialdemokratiet samtidig som dere angriper liberalismen? Er du kun ute etter å trolle og kverulere, kan jo nesten virke sånn?! 

 

Uansett: regner med at det ikke kommer noen unnskylding da, hadde kanskje forventet noe annet fra en voksen mann... men man kan ikke få alt man ønsker seg heller. Du får en god dag så lenge da, så kan du heller fortsette å diskutere videre med stråmannen din om du ønsker det. For min egen del bruker jeg heller tiden på å besvare andre som IKKE prøver å stappe sine egne ord inn i munnen min.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Så hvilke sosialdemokrater konkret er det du mener du kan lese mønsteret fra? Det er åpenbart noen i tråden. Hvordan vet du at de i tråden som bruker de ordene (som er en liten håndfull), er sosialdemokrater? Svaret er; det aner du ikke, så du bør slutte med den type utsagn.

Åpenbart? Hvem mener du jeg sikter til da? Det er vel ikke mer åpenbart enn når andre her i tråden kommer med ymse karakteristikker av liberalister? Så: Gratulerer med nok en stråmann. Prøver du å sette en slags rekord?

 

Uansett: regner med at det ikke kommer noen unnskylding da, hadde kanskje forventet noe annet fra en voksen mann... men man kan ikke få alt man ønsker seg heller. Du får en god da så lenge da, så kan fortsette å diskutere videre med stråmannen din om du ønsker det. For min egen del bruker jeg heller tiden på å besvare andre som IKKE prøver å stappe sine egne ord inn i munnen min.

 

 

Du svarte ikke på spørsmålet, hvem KONKRET i tråden er du sikter til? Eller mener du at du ikke sikter til noen i tråden i det hele tatt? Det er din kjente stil med "jeg mente egentlig å si noe som er total irrelevant for diskusjonen" for å prøve å vri deg unna ting du har sagt?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...