Gå til innhold

Hvorfor stemmer ikke flere på Liberalistene / DLF?


Anbefalte innlegg

Mitt premiss er at der må eksistere en Stat for at denne skal kunne gå tom for penger, ikke at Staten må ha en viss politisk farge.

Fjern Staten, og Staten kan ikke lenger gå konkurs. ;)

 

 

Haha, det enkle er ofte det beste liksom? Eller er enkle løsninger nettopp for enkle til å kunne fungere når problemet blir såpass komplekst?

 

Og hvorfor tenker du det er ett problem om staten går konkurs om det uansett hadde vært best for alle om den ikke var der, det virker jo som at problemene oppstår nettopp når staten blir svak og ikke lenger er i stand til å "drifte" landet.

 

Det blir ønsketenkning at det vil stå noen andre effektive private aktører klare for å hive seg over drift av vann og avløp, søppelhåndtering, skole og helsesektoren, samt resten av de ting du tar for gitt og tror kommer rekenes på en fjøl av seg sjæl ;)

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs om vi har en felles forståelse av hva en "slave" faktisk er. Etter mitt skjønn omhandler ikke diskusjonen slaveri, da det ikke eksisterer i i-land i dag, hvertfall etter wikipedia-definisjonen. At begrepet blir brukt om folk som jobber mye med dårlig betaling mener jeg er misbruk, og bidrar til utvanning av begrepet - akkurat som med begrepet rasisme.

Grunnen til at det (tilnærmet) ikke finnes slaver er at det er ulovlig, noe du vil endre på.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

 

Strengt tatt samtlige som er i jobb og har en arbeidskontrakt. De er vel da slaver av arbeidsgiver i 40 timer i uken, forutsatt fulltidsstilling.

Du må gjerne kontakte sexslaver og spørre hva oppsigelsestiden deres er.
Jeg trodde salg av sex var et problemfritt markedssegment under liberalismen på linje med alle andre markedssegmenter.

Som i f.eks. Tyskland.

Lenke til kommentar

Haha, det enkle er ofte det beste liksom? Eller er enkle løsninger nettopp for enkle til å kunne fungere når problemet blir såpass komplekst?

Når stater går konkurs er det ikke mer kompleks enn at de har lånt mer penger enn de er istand til å betale tilbake.

 

Akkurat som om du tar opp større huslån enn du er istand til å betjene.

 

Og hvorfor tenker du det er ett problem om staten går konkurs om det uansett hadde vært best for alle om den ikke var der, det virker jo som at problemene oppstår nettopp når staten blir svak og ikke lenger er i stand til å "drifte" landet.

Når staten går konkurs innebærer ikke det at den forsvinner, noe som hadde løst problemet.

 

 

 

Det blir ønsketenkning at det vil stå noen andre effektive private aktører klare for å hive seg over drift av vann og avløp, søppelhåndtering, skole og helsesektoren, samt resten av de ting du tar for gitt og tror kommer rekenes på en fjøl av seg sjæl ;)

List nå i det minste opp noen ting som ikke alle vet at private drifter billigere og bedre enn staten.
Lenke til kommentar

 

Det spørs om vi har en felles forståelse av hva en "slave" faktisk er. Etter mitt skjønn omhandler ikke diskusjonen slaveri, da det ikke eksisterer i i-land i dag, hvertfall etter wikipedia-definisjonen. At begrepet blir brukt om folk som jobber mye med dårlig betaling mener jeg er misbruk, og bidrar til utvanning av begrepet - akkurat som med begrepet rasisme.

Grunnen til at det (tilnærmet) ikke finnes slaver er at det er ulovlig, noe du vil endre på.

 

 

Jeg trodde først og fremst slaveri var tvungent i ordets rette forstand, ikke via en frivillig signert arbeidskontrakt som regulerer arbeidsforholdet.

Lenke til kommentar

 

Haha, det enkle er ofte det beste liksom? Eller er enkle løsninger nettopp for enkle til å kunne fungere når problemet blir såpass komplekst?

Når stater går konkurs er det ikke mer kompleks enn at de har lånt mer penger enn de er istand til å betale tilbake.

 

Akkurat som om du tar opp større huslån enn du er istand til å betjene.

 

Og hvorfor tenker du det er ett problem om staten går konkurs om det uansett hadde vært best for alle om den ikke var der, det virker jo som at problemene oppstår nettopp når staten blir svak og ikke lenger er i stand til å "drifte" landet.

Når staten går konkurs innebærer ikke det at den forsvinner, noe som hadde løst problemet.

 

 

Tror en statlig konkurs er vanvittig komplekst og at det ikke er mulig å få driftet alle grunnleggende samfunnsoppgaver uten støtte og bevilgning sånn uten videre. At du vil skyve dette over på random private aktører virker hodeløst, snakker om å leve på andres nåde, les pharmasøytbransjen i USA som vi snakket om tidligere. Man lar seg miste kontrollen.

 

 

 

Det blir ønsketenkning at det vil stå noen andre effektive private aktører klare for å hive seg over drift av vann og avløp, søppelhåndtering, skole og helsesektoren, samt resten av de ting du tar for gitt og tror kommer rekenes på en fjøl av seg sjæl ;)

List nå i det minste opp noen ting som ikke alle vet at private drifter billigere og bedre enn staten.

 

 

Også var det liberalister, penger og profitt da.., fokus hadde hatt godt av å bli flyttet litt opp derifra noen ganger.

Kan du tenke deg til at jeg syntes det er ting vel så avgjørende som prisen på en vare eller tjeneste? :)

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Min erfaring er at folk stort sett velger et av to alternativer her:

 

1. Man kan hevde at en slik kontrakt ikke er forenelig med liberalismen, og at det derfor vil være ulovlig/umulig å eie et annet menneske.

2. Man er ikke overbevist av punkt 1., og bryter derfor med liberalismen (i alle fall i denne saken).

 

Å godta slaveri er tydeligvis også et alternativ, om enn det minst sjarmerende.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Jeg tar dette eksemplet igjen siden folk ikke har kommentert det:

 

Er det greit å selge sin egen nyre?

 

Hvis ja: Da ser jeg ingen grunn til at man ikke kan selge hele kroppen sin.

 

Hvis nei: isåfall, vil du hindre folk i å selge sine egne kroppsdeler ved å sperre dem inne?

Lenke til kommentar

Jeg tar dette eksemplet igjen siden folk ikke har kommentert det:

 

Er det greit å selge sin egen nyre?

 

Hvis ja: Da ser jeg ingen grunn til at man ikke kan selge hele kroppen sin.

Eller testamentere den til vitenskapelige formål

 

Men du mente muligens mens du fortsatt bruker kroppen?

 

Har besvart akkurat DEN problematikken ovenfor (post #1229)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Kan du tenke deg til at jeg syntes det er ting vel så avgjørende som prisen på en vare eller tjeneste? :)

Yup, jeg er overbevist om at du syns det er viktigst at noen andre betaler. :)

 

 

Hvorfor er du overbevist om det når jeg ikke en eneste gang i hele min karriere i å stange hodet mot dine poster her har hintet frampå noe i retning av at jeg ikke betaler skatt eller ikke ønsker det? Heller tvert imot som seg hør og bør.

 

Spørsmålet er heller hvem du ønsker/tror/håper at skal betale for deg når du selv kommer til kort? Vær så snill, vær nå litt ærlig med deg selv og andre og svar NAV ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor er du overbevist om det når jeg ikke en eneste gang i hele min karriere i å stange hodet mot dine poster her har hintet frampå noe i retning av at jeg ikke betaler skatt eller ikke ønsker det? Heller tvert imot som seg hør og bør.

 

Mulig jeg tar feil, men jobbet ikke du i det offentlige?

 

 

Spørsmålet er heller hvem du ønsker/tror/håper at skal betale for deg når du selv kommer til kort? Vær så snill, vær nå litt ærlig med deg selv og andre og svar NAV ;)

Look ma, no safety net!

 

ecca1002-6319-11e5-9cf0-e4ea68601338-102

 

Det er vel slik du forestiller deg at vi som klarer oss uten NAV lever?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tar dette eksemplet igjen siden folk ikke har kommentert det:

 

Er det greit å selge sin egen nyre?

 

Hvis ja: Da ser jeg ingen grunn til at man ikke kan selge hele kroppen sin.

Eller testamentere den til vitenskapelige formål

 

Men du mente muligens mens du fortsatt bruker kroppen?

 

Har besvart akkurat DEN problematikken ovenfor (post #1229)

Jeg kom med tilsvar på 1279.

 

Ja, jeg ser ingen grunn til at man ikke kan selge noe man bruker?

Lenke til kommentar

 

 

Og selv om noe slikt overordnet skulle eksisterer så ville det kun kunne selge den (u)frie vilje og ikke seg selv, ettersom det ville kreve noe annet over-overordnet, etc. ad infinitum.

Det her skjønte jeg ikke? Det må da være slik at man kan selge kroppen, men ikke viljen?
Utvilsomt, men da må du gi fra deg kroppen, og beholde viljen (uten kroppen). ;)
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er du overbevist om det når jeg ikke en eneste gang i hele min karriere i å stange hodet mot dine poster her har hintet frampå noe i retning av at jeg ikke betaler skatt eller ikke ønsker det? Heller tvert imot som seg hør og bør.

Mulig jeg tar feil, men jobbet ikke du i det offentlige?

 

Har gjort det også men de 10 siste årene har jeg jobbet i det private.

 

 

 

Spørsmålet er heller hvem du ønsker/tror/håper at skal betale for deg når du selv kommer til kort? Vær så snill, vær nå litt ærlig med deg selv og andre og svar NAV ;)

Look ma, no safety net!

 

ecca1002-6319-11e5-9cf0-e4ea68601338-102

 

Det er vel slik du forestiller deg at vi som klarer oss uten NAV lever?

 

 

Man er gjerne tøff og uovervinnelig helt til det drar seg til tenker jeg, dere skal være glad vi andre allikevel har tatt ansvar og fått på plass ett system (sikkerhetsnett?) som tar imot dere store barn når dere faller da ;)

 

Er det å vise ett snev av patriotisme som i en slant tilbake i skattekroner når man har fått hjelp til å komme seg på beina igjen, virkelig for mye forlangt? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...