Gå til innhold

Hvorfor stemmer ikke flere på Liberalistene / DLF?


Anbefalte innlegg

 

Det er noe med kvantitet og reelle klimakutt her.

 

 

Et fly slipper ut nesten like mye om det er en håndfull personer (statsministeren og hans rådgivere) eller 150 charterturister ombord. Om jeg ikke flyr rutefly, går flyet allikevel. Om politikeren ikke flyr, står flyet på bakken. Om jeg dropper den ene turen til Oslo eller London, eller om politikeren dropper sin, hva monner mest?

 

Ingen av oss er mer enn en person, og om politikerne snakker om folket som sum av individer, så er de slike individer også, og mange av dem reiser langt mer med fly enn folk flest...

 

Geir :)

 

 

Helt kort så føler jeg ikke at alle mennesker har en like viktig rolle i samfunnet og jeg har full forståelse for at statsministeren eller andre ministere vil trenge ett mer romslig klimabudsjett for å få alle ender til å møtes i arbeidet, enn hva jeg og mannen i gata vil trenge i for eksempel vårt virke.

 

Jeg syntes norske politikere stort sett går fram som gode eksempler, det var flere sykler parkert foran Stortinget enn det var limousiner sist jeg spaserte forbi :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde man egentlig forvente noe mindre av dette enn av befolkningen forøvrig? Maner man til måtehold får man kjøpe first price-kneipp selv, og stå frem som et godt eksempel på egen lære. Dette enten man er en VIP eller har god råd.

Jeg er lite imponert over enhver maktperson som benytter garasje tilhørende Stortinget eller andre styrende organ og samtidig vil gjøre det kostbart/vanskelig å parkere i byen for vanlige folk.

Lenke til kommentar

Helt kort så føler jeg ikke at alle mennesker har en like viktig rolle i samfunnet og jeg har full forståelse for at statsministeren eller andre ministere vil trenge ett mer romslig klimabudsjett for å få alle ender til å møtes i arbeidet, enn hva jeg og mannen i gata vil trenge i for eksempel vårt virke.

 

Jeg syntes norske politikere stort sett går fram som gode eksempler, det var flere sykler parkert foran Stortinget enn det var limousiner sist jeg spaserte forbi :)

Da har vi fastslått at du ikke nødvendigvis er imot at noen har mer makt og ressurser enn andre, om de styrer en monopolorganisasjon. Hvorfor har du ikke samme innstilling til en markedsorganisasjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Da har vi fastslått at du ikke nødvendigvis er imot at noen har mer makt og ressurser enn andre, om de styrer en monopolorganisasjon. Hvorfor har du ikke samme innstilling til en markedsorganisasjon?

Er ikke det opplagt da? Markedsorganisasjoner er jo slemme, onde, grådige og egoistiske; altså den rake motsetning til de uselviske og alutristiske politikerne i staten. :p

Lenke til kommentar

 

Da har vi fastslått at du ikke nødvendigvis er imot at noen har mer makt og ressurser enn andre, om de styrer en monopolorganisasjon. Hvorfor har du ikke samme innstilling til en markedsorganisasjon?

Er ikke det opplagt da? Markedsorganisasjoner er jo slemme, onde, grådige og egoistiske; altså den rake motsetning til de uselviske og alutristiske politikerne i staten. :p

La oss si det er tilfellet da.

 

Isåfall er det vel et spørsmål om Altruisme vs egoisme, godt vs ondt, ikke monopol vs marked eller stat vs privat?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

La oss si det er tilfellet da.

Isåfall er det vel et spørsmål om Altruisme vs egoisme, godt vs ondt, ikke monopol vs marked eller stat vs privat?

Ja det kan man kanskje si? Vet ikke helt hva jeg vil frem til, jeg bare observerer at mange sosialdemokrater er voldsomt i mot det private markedet fordi at det private markedet visstnok er grådig og egoistisk, mens for offentlige monopol så gjelder tydeligvis ikke det samme; der er man alutristisk og uselvisk. :) Man blir vel ikke automatisk en god person som tenker på andre kun i kraft av at man er en sosialdemokratisk politiker/embetsperson?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Burde man egentlig forvente noe mindre av dette enn av befolkningen forøvrig? Maner man til måtehold får man kjøpe first price-kneipp selv, og stå frem som et godt eksempel på egen lære. Dette enten man er en VIP eller har god råd.

 

Jeg er lite imponert over enhver maktperson som benytter garasje tilhørende Stortinget eller andre styrende organ og samtidig vil gjøre det kostbart/vanskelig å parkere i byen for vanlige folk.

Du er selvfølgelig klar over at Stoltenberg ville sykle til jobb men fikk ikke lov av sikkerhetsfolkene sine?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

La oss si det er tilfellet da.

 

Isåfall er det vel et spørsmål om Altruisme vs egoisme, godt vs ondt, ikke monopol vs marked eller stat vs privat?

Ja det kan man kanskje si? Vet ikke helt hva jeg vil frem til, jeg bare observerer at mange sosialdemokrater er voldsomt i mot det private markedet fordi at det private markedet visstnok er grådig og egoistisk, mens for offentlige monopol så gjelder tydeligvis ikke det samme; der er man alutristisk og uselvisk. :) Man blir vel ikke automatisk en god person som tenker på andre kun i kraft av at man er en sosialdemokratisk politiker/embetsperson?

 

Dette stemmer vel ikke. Jeg kjenner absolutt ingen som er imot privat marked. Mulig jeg ikke kjenner så slemme sosialdemokrater som du gjør da. Men derimot kjenner jeg flere som er imot at privat marked skal kunne gjøre akkurat som de vil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette stemmer vel ikke. Jeg kjenner absolutt ingen som er imot privat marked. Mulig jeg ikke kjenner så slemme sosialdemokrater som du gjør da. Men derimot kjenner jeg flere som er imot at privat marked skal kunne gjøre akkurat som de vil.

Vel, det var derfor jeg skrev "mange" og ikke "alle". Sosialdemokrater er ikke så ille som kommunister for eksempel, som jo er i mot omtrent alt som lukter av privat drift og eierskap.  :)

 

Ellers så var det vel litt satt på spissen, jeg leser jo hele tiden innlegg her innpå diskusjon.no (og da spesielt i liberalismediskusjoner) at hele samfunnet vil gå "ad undas" dersom det offentlige ikke tar seg av ting som skole, helsevesen og velferd; så det virker ihvertfall til å være en stor motstand mot at det private skal håndtere disse tingene. Samme med salg av vin/sprit og drift av taxi'er, dette er jo noe som visstnok er for viktige å overlate til det frie markedet. For det er vel derfor vi har ting som vinmonopol, taximonopol (via løyveordningen) og liknende!?  :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

La oss si det er tilfellet da.

Isåfall er det vel et spørsmål om Altruisme vs egoisme, godt vs ondt, ikke monopol vs marked eller stat vs privat?

Ja det kan man kanskje si? Vet ikke helt hva jeg vil frem til, jeg bare observerer at mange sosialdemokrater er voldsomt i mot det private markedet fordi at det private markedet visstnok er grådig og egoistisk, mens for offentlige monopol så gjelder tydeligvis ikke det samme; der er man alutristisk og uselvisk. :) Man blir vel ikke automatisk en god person som tenker på andre kun i kraft av at man er en sosialdemokratisk politiker/embetsperson?

 

 

Du virker jo til å være helt enig i at private firmaer er grådige og egoistiske? Du har jo uttalt at private selskap ikke har noen andre moralske forpliktelser enn å ikke bryte loven eller kontrakten, og at man må regne med at det er slik firmaer opererer?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du virker jo til å være helt enig i at private firmaer er grådige og egoistiske? 

Ja klart de kan være grådige og egoistiske, på samme måte som politikere kan være korrupte og grådige. Det betyr ikke at alle er det. Noen kan være oppriktig opptatt av å levere gode tjenester eller å faktisk jobbe for at mennesker skal få mer frihet. Men den vesentlige forskjellen er at politikere som er dårlige mennesker kan gjøre uendelig mye mer skade enn private firma som er grådige og egoistiske. Eller tar jeg feil?
Du har jo uttalt at private selskap ikke har noen andre moralske forpliktelser enn å ikke bryte loven eller kontrakten, og at man må regne med at det er slik firmaer opererer?
Du kan begynne med å svare på det jeg skrev her
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Du er selvfølgelig klar over at Stoltenberg ville sykle til jobb men fikk ikke lov av sikkerhetsfolkene sine?

Du er klar over hvem som var øverste sjefen for sikkerhetsfolkene til Stoltenberg, og hvordan kommandokjeden fungerer?

 

Selvfølgelig. Men jeg regner også med at du også er klar over at Stoltenberg ikke kan overstyre sin egen sikkerhetssjef uten fare for eget eller andres liv.

Du vet - slik gode sjefer gjør. Hører på folk de har ansatt med ekspertise i stedet for å tro de kan alt selv.

Lenke til kommentar

Skal vel nevnes her, når vi snakker om privatflyene til politikerne, at de også har sin egen private terminal på Gardermoen.

 

Klart de vil jo helst ikke stå i alle disse sikkerhetskøene som de har innført for "the sheeple", men gå rett på flyet.

 

1433857.jpg

http://www.vg.no/forbruker/reise/reiselivsnyheter/skuddsikker-vip-terminal-paa-gardermoen-klar/a/10077256/

Lenke til kommentar

Skal vel nevnes her, når vi snakker om privatflyene til politikerne, at de også har sin egen private terminal på Gardermoen. Klart de vil jo helst ikke stå i alle disse sikkerhetskøene som de har innført for "the sheeple", men gå rett på flyet. 1433857.jpghttp://www.vg.no/forbruker/reise/reiselivsnyheter/skuddsikker-vip-terminal-paa-gardermoen-klar/a/10077256/

Det begynner å bli veldig vanskelig å ikke ta alt dette for misunnelse. Mener du seriøst at du ikke ser problemet med å daglig plassere høyprofilerte folk i den vanlige passkøen? Det er bare besteborgeri at det ikke gjøres?
Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig. Men jeg regner også med at du også er klar over at Stoltenberg ikke kan overstyre sin egen sikkerhetssjef uten fare for eget eller andres liv.

Du vet - slik gode sjefer gjør. Hører på folk de har ansatt med ekspertise i stedet for å tro de kan alt selv.

Selvsagt KAN han, kjenner personlig en av hans nåværende sikkerhetsfolk, og de har ingen tvil om hvem som bestemmer. Om han VIL sykle så sykles det.

 

(Skal dog sies at han visstnok er en hyggelig type.)

Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig. Men jeg regner også med at du også er klar over at Stoltenberg ikke kan overstyre sin egen sikkerhetssjef uten fare for eget eller andres liv.

Du vet - slik gode sjefer gjør. Hører på folk de har ansatt med ekspertise i stedet for å tro de kan alt selv.

Selvsagt KAN han, kjenner personlig en av hans nåværende sikkerhetsfolk, og de har ingen tvil om hvem som bestemmer. Om han VIL sykle så sykles det.

 

(Skal dog sies at han visstnok er en hyggelig type.)

 

Det er jo det jeg sier! Men han kan ikke uten fare for (...)

Han har selvfølgelig makten til å gjøre det. Men det var dette å skille mellom standhaftighet og idioti.

Lenke til kommentar

 

Det begynner å bli veldig vanskelig å ikke ta alt dette for misunnelse. Mener du seriøst at du ikke ser problemet med å daglig plassere høyprofilerte folk i den vanlige passkøen? Det er bare besteborgeri at det ikke gjøres?

Jeg glemte statsmiminsterboligen, fortrinnsrett ved rikshospitalet, gullpensjoner, etc, etc, etc

 

SMB.jpg

https://no.wikipedia.org/wiki/Statsministerboligen

 

Alle skal med for å betale dette :)

 

PS Bortsett fra Statsministeren selv da, ettersom denne tjenesteboligen ville vært skattbar frynsegode så laget man like greit ett unntak for nettopp statsministerens bolig i skattereglene. ;)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde man egentlig forvente noe mindre av dette enn av befolkningen forøvrig? Maner man til måtehold får man kjøpe first price-kneipp selv, og stå frem som et godt eksempel på egen lære. Dette enten man er en VIP eller har god råd.

 

Jeg er lite imponert over enhver maktperson som benytter garasje tilhørende Stortinget eller andre styrende organ og samtidig vil gjøre det kostbart/vanskelig å parkere i byen for vanlige folk.

 

Forskjell på praksis og teori, det blir vanskelig i praksis å komme seg på kryss og tvers av land og by uten transportmidler og sist jeg sjekket er det ikke en ministerpost nødvendigvis noe hvilehjem hvor man kan sette av noen timer til slækken med en fin sykkeltur ifra A til Å.

 

For å ikke nevne dette som fokkeslasken minte dere på, at en statsminister uansett ikke hadde fått lov til å surre rundt akkurat som han vil av rene sikkerhetsmessige grunner, forståelig nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...