Gå til innhold

Hva brukes DVD-ROM til i dag?

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en ny stasjonær pc fra Komplett (Xtreme i70) og var vel vitende om at denne ikke ble levert med DVD-rom som standard. Jeg tenkte litt sånn... når brukte jeg en DVD-rom sist egentlig...

Men fikk kanskje litt kalde føtter. Burde jeg tatt med dette, eller er alle spill og drivere i dag nedlastbare?

Når man kjøper feks. spill på Elkjøp etc. så er det vel en DVD som følger med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg brukte det var for å installere Windows. De koster ingenting og noen PC'er blir nok levert med DVD "i tilfelle rottefelle" eller noe slik. Det er vel en del som fortsatt bruker DVD hyppig til film, det er mange som har store DVD-samlinger.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Kan ikke windows installeres via minnepinne eller noe da?

Uansett, så er det vel lett og kjøpe en DVD-rom og installere dette selv i etterkant?

Regner med det ligger ledninger klar for dette?

Alt kan installeres via minnepinne, inkludert Windows. ;-)  Jeg jobber med IT og software men har ikke hatt bruk for DVD-ROM på årevis, og har heller ikke hatt det på mine to siste maskiner.

Sist gang jeg brukte en slik var for å brenne en musikk-CD til bilen, da den fabrikkmonterte radioen hverken hadde AUX eller USB-kobling.

Det er null problem å installere en DVD-ROM senere på en vanlig stasjonær maskin. Evt. kan man bruke en 'løs' DVD-spiller med USB-kobling. De fungerer fint også på laptop'er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare å laste ned Windows boot-image fra Microsoft sine sider og installere. Windows 10 - lisensen er knyttet til hardwaren så det er ikke nødvendig å kopiere ut eller lage noe fra den originale installasjonen. Selv en 'ren' nyinstallasjon vil aktivisere seg greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk igjen :)

Men hva med det jeg nevnte tidligere angående spill? Kjøper man spill på feks. Elkjøp så får man vel en DVD? Hvordan skal man få installert spillet hvis man da ikke har en DVD-rom?

Sorry... men det er veeeldig mange år siden jeg spilte noe som helst så på den fronten er jeg fullstendig blank desverre...

Lenke til kommentar

Mange i dag kjøper en USB DVD eller BR brenner slik at de har muligheten til å ta dette frem. Det kan jo være et alternativ for deg.

Jeg har forøvrig en FLOPPY på USB  :rofl: og jeg har jaggu brukt den 2 ganger de siste 8 åra også ..

Okay, så jeg må faktisk ha en CD/DVD rom for å kunne spille kjøpte spill altså?

Lenke til kommentar

Nja. Mange spill man kjøper i butikken kan man taste inn nøkkelen til i for eksempel Steam eller Origin og laste dem ned derfra, registrere den fysiske kopien digitalt.

Det er dog ikke alle spill det funker med så skal du handle spill på plate så er det greit å ha DVD-ROM. Jeg har en "i tilfelle rottefelle". Koster et par hundrelapper bare så det er ikke akkurat et bomkjøp sånn sett.

Edit; Kom et innlegg mellom der, var svar til Bjerknez :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Som regel benytter man Steam, Uplay, Origins eller lignende som plattform, og laster det ned derfra med koden man får etter og ha kjøpt spillet.

Jeg formaterte pcen her om dagen grunnet ny maskinvare, men hadde kun Windows 8.1 tilgjengelig. Startet den opp, og så at det ikke var kontakt med nettverket. Det manglet driver til hovedkortet, da det antageligvis er for nytt. Og medfølgende hovedkortet var det såklart en DVD-plate med drivere på.... Jeg har ikke hatt dette på kanskje 5 år i min PC.

Lenke til kommentar

Og medfølgende hovedkortet var det såklart en DVD-plate med drivere på.... Jeg har ikke hatt dette på kanskje 5 år i min PC.

God grunn til å "investere" i en DVD-ROM. Genialt når sånn skjer, spesiellt hvis man har kastet den fordi man tenkte man aldri kom til å trenge den mer :lol:

Det har faktisk skjedd meg med diskettstasjon :thumbs:

Lenke til kommentar

"alle" nye spill kan du kjøpe online og laste ned ja. Du kan også kjøpe spillet fysisk i butikk og så laste ned og bruke seriekoden fra spillesken til å aktivere spillet.

Takk for svar :)

Da må jeg jo driste meg til å spøre om du kanskje kunne vert så snill og linket til noen gode steder med godt utvalg av spill for nedlasting også da kanskje? :)

Lenke til kommentar

Jeg formaterte pcen her om dagen grunnet ny maskinvare, men hadde kun Windows 8.1 tilgjengelig. Startet den opp, og så at det ikke var kontakt med nettverket. Det manglet driver til hovedkortet, da det antageligvis er for nytt. Og medfølgende hovedkortet var det såklart en DVD-plate med drivere på.... Jeg har ikke hatt dette på kanskje 5 år i min PC.

En smarttelefon fikser vel den biffen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...