Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe leilighet sammen i ekteskap som ikke vil holde?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Super dilemma her. Jeg er gift og bor sammen med kona i en leilighet som er veldig billig. Hun er 40 og jeg er snart 31. Selv har jeg bodd i leiligheten her i snart 7 år og med henne i snart 4 år. Og prisen ligger på 7200,- i mnd, som er ingenting.

Fikk en epost om at huset vi bor i skal renoveres og det på tampen på at jeg har følt en stund at det ikke vil holde mellom oss. Mest fordi vi er for forskjellige mennesker, samt at hun ikke kan få barn.. Noe vi har utsatt å tatt "praten" om en stund nå.. Men barn er viktig for meg og alt dette kokes ned til at det vil ikke funke på sikt.

Så kommer dette med kjøp av leilighet opp igjen. Alt inni meg sier det er dumt å kjøpe leiligheten sammen med henne. Hvor lenge vil det holde? Og hva skjer når det uunngåelige er et faktum?

Men samtidig er det noe i meg som tenker at selv får jeg ikke store lånet. Det er samlet at vi kan få et lån på rundt 3mill. Og utleiemarkedet er jo helt hinsides.

Hva bør jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 8b442...84f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva skjer når det uunngåelige er et faktum?

Hva bør jeg gjøre?

Du har vel egentlig svart deg selv. Gjør kort prosess og gå fra henne. Kjøpe noe sammen er antagelig noe av det mest idiotiske du kan gjøre hvertfall. Enden på visa da er at en av dere vil sitte igjen med lånet eller at dere må selge.

Lenke til kommentar

Forutsatt at prisutviklingen på boligmarkedet holder (eller ikke reduseres kraftig) vil det å ta opp lån på bolig være en dårlig idé nå hvis brudd er sannsynlig i nær fremtid.

Ved et brudd vil en av dere måtte kjøpe ut den andre. La oss si dere kjøper bolig til 3 mill med 15 % EK (2,55mio i lån). Etter ett år har boligen steget i verdi med 200 000 (7 % prisvekst, ikke vanskelig i sentrale strøk). Ved brudd etter ett år vil den ene måtte kjøpe ut den andre med 325 000 kr, noe som vil si at vedkommende må få bankens aksept for lån på nesten 2,9 millioner alene.

For at banken skal slippe løs den som blir kjøpt ut fra sine låneforpliktelser må banken akseptere at den som kjøper ut tar opp et nytt lån.

Hvis den utkjøpte ikke slipper fri fra låneforpliktelsen vil boligen bli solgt, og da sitter man der med verdistigningen (mer EK) men ingen bolig, og et boligmarked som har økt i pris.

Og en skilsmisse er dyr, dyrere jo flere eiendeler man har å tvistes om.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Nå har ingen av oss verken barn eller noen spesielle eiendeler. Alt vi har er en del sparekonto på et par hundre tusen og hver vår BSU som det står 70K på hver.

Så om vi hadde kjøpt og det hadde skjært seg så hadde banken måtte finne ut av det? Er ikke bare sånn at jeg har kunnet fått en kompis til å flytte inn og dele på avdragene?

Anonymous poster hash: 8b442...84f

Lenke til kommentar

Hvis dere kjøper inngår dere en låneavtale med banken hvor dere begge er ansvarlige for at lånet blir oppfylt (medskyldnere). Ved et brudd vil den parten som flytter ut (og kjøpes ut) naturlig nok ønske å bli kvitt dette ansvaret. Ingen har lyst til å bli ansvarlige for andres mislighold. Å bli kvitt dette ansvaret krever at banken samtykker.

Hvis det er snakk om et lån du ikke kan betjene alene vil banken sannsynligvis ikke samtykke i at din kone fritas fra medskyldneransvar. Og da kan din kone kreve at boligen selges for å innfri lånet.

Lenke til kommentar

Svaret er rimelig enkelt, og jeg mistenker at du selv vet det. 

Det er ikke enkelt å gjøre det slutt, men å kjøpe sammen i din situasjon er bare utrolig dumt. 

Hvis det blir slutt, og en av dere skal feks selge sin andel til den andre, så blir det masse krøll ifht hvordan det skal gjøres med evt verdistigning i perioden fra kjøp til brudd osv osv. Flere av mine kompiser som har vært oppe i samme situasjon, og folk viser seg som regel fra sin verste side når det kommer til brudd og oppgjør i felles leilighet.

Lenke til kommentar

For all del, ikke kjøp bolig om du går og lurer på om du skal gå fra kona, det er en skikkelig dårlig idé. Som de andre snakker om: Ta opp problemet med henne. Kanskje dere finner ut av det, kanskje ikke. Men hun må i alle fall vite at du er usikker, hvis ikke så kan dette ende opp med å koste dere begge veldig mye penger, i tillegg til at det fort kan framskynde bruddet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...