Fratell Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Når dere er arbeidsledig og ringer en tilfeldig arbeidsgiver for å spørre om jobb, hvordan starter dere samtalen og hva slags spørsmål stiller du? Dette er snakk om når det IKKE er utlyst en stilling. Starter dere rett på sak? f.eks.: Arbeidsgiver: "Hallo du prater med Ronny Ronnysen" Deg: "Hei, jeg heter Ola Nordmann og lurte på om dere ansetter folk?" Vet ikke hvordan jeg skal gå frem på en måte som ikke virker for desperat/for rask.. Vet heller ikke hvor mye man bør fortelle om seg selv via telefon, som f.eks. hvor man kommer fra, hvor gammel man er og hva man har jobbet med før osv. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Sender/leverer en åpen søknad. Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 (endret) Jeg ville rett og slett gått frem ganske direkte og med en veldig vennlig tone når jeg ringte. Begynn med å introdusere deg selv, si hva du heter og hvor du holder til. f. eks "Hei! Dette er Knut Knutsen fra Oslo som ringer" Etter respons fra arbeidsgiver; "Jeg ringer deg for å høre om jeg kunne kommet innom deg/dere for å levere en jobbsøknad" Med andre ord, spør om nærmeste mulighet for et personlig oppmøte med søknad og CV, enn å spørre om de ansetter. Enten svaret er ja eller nei er det bare å takke for samtalen og si hade. Endret 24. august 2016 av Gamle ørn Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Det er jo bare og ringe, de fleste mindre firmaer er ikke så formelle, dog må du kunne selge deg inn. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 (...)Vet ikke hvordan jeg skal gå frem (...) Ingen vet hva som er best, selv "ekspertene" er uenige, hva med å prøve litt forskjellig? Jeg fikk engang i tiden opplæring på en metode som heter "tre kopper te", men jeg fant ikke den altfor nyttig. Når jeg var arbeidsledig tok jeg vanligvis å fant noe å koble telefonsamtalen til, for eksempel oppslag i lokalavis, eller noe man hadde hørt fra bekjente, eller finner en felles bekjent(LinkedIn er fint for å finne forbindelser). Og da var det stort noe slikt som "Hei, jeg leste i avisa at dere XXX, har dere noen planer om å ansette noen i den sammenheng?" Eller "Hei, jeg hørte fra Ola Nordmann at dere drev med X, nå er det slik at jeg leter etter en jobb som Y er det mulig at vi tar ett lite møte hvor jeg presenterer meg selv?" Selvfølgelig med mer spennende språk enn i eksemplene men det er hva jeg selv har hatt best erfaring med. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Er jo greit og gjøre litt hjemmelekse før man ringer, liten vits og bruke tid på firmaer hvor sjansen er null. Jeg har hatt hell med denne ordlyden i epost: Hei, har dere bruk for noen innleide på prosjektet x? Ei linje + signatur må vel gå under minimalistisk tilnærming. Lenke til kommentar
Fratell Skrevet 29. august 2016 Forfatter Del Skrevet 29. august 2016 (endret) Er jo greit og gjøre litt hjemmelekse før man ringer, liten vits og bruke tid på firmaer hvor sjansen er null. Jeg har hatt hell med denne ordlyden i epost: Hei, har dere bruk for noen innleide på prosjektet x? Ei linje + signatur må vel gå under minimalistisk tilnærming. Hmm. Kunne funket det kanskje. Bare gjøre det helt enkelt og avslutte med navnet. Så går de antageligvis på Facebook og søker deg opp uansett, så da gjelder det å se presentabel ut og ikke ha en haug med fyllebilder der. Føler det er mye trynefaktor i arbeidslivet med mindre det er snakk om jobber som krever høy utdannelse. Problemet er å vite hvilke prosjekter f.eks. byggeentreprenører har. Vet heller ikke om den linja funker i type butikkjobber etc. Endret 29. august 2016 av Fratell Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Greit og jobbe litt med hvor ting skjer så øker oddsen, jeg jobber på regning og det forandrer endel i forhold til og søke som ansatt. Men uansett metode bør du tenke igjennom hva du kan og har jobbet med, samt hvordan du skal presentere det på en kjapp måte. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 (endret) Ikke gjør det uten å være forberedt på et spontant telefonintervju. Det kan jo hende de vil vite mere om deg ikke bare at du er ute etter jobb. Og ikke si at du har vært arbeidsledig x måneder/år, det teller KUN negativt. Det kan komme frem når du evt har sendt CV og de kaller deg inn. Endret 1. september 2016 av Bytex Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Tviler på at dette vil fungere i det hele tatt. Bedrifter har ikke tid til å prate med tilfeldige jobbsøkere, og sannsynligvis så vil du ringe feil person. En bedre ide er å søke på jobber og så ringe bedriften etterpå. Eventuelt, spør folk du kjenner om deres arbeidsplass trenger noen nye folk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå