Gå til innhold

Anbefalte innlegg

kvinne kan ikke bestemme over sin kropp

nei, det imam som styrer kvinnne hva de skal ha på seg

de kan bli drept ellers

De skal følge franske lover og også norske lover. Husk at muslimer kan ikke gjøre hva de vil.

Geita?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ganske tragikomisk sak av flere grunner. Det ene er at de vil forby burkini på det grunnlaget at kvinner ikke skal påtvinges et klesplagg, mens de kvinnene som går med dette blir provosert fordi franske myndigheter forteller dem hva de kan og ikke kan ha på seg. Er som en dårlig sketsj.

Eller saken i VG i dag (i går..) hvor de fokuserer på en 4-åring som står ved stranden, men som ikke kan bade. Hvorfor? Jo fordi moren av en eller annen grunn ikke kan oppholde seg på en strand uten å følge kleskoder fra år 600 eller hva det nå er.

Kan forsåvidt skjønne begge sider, men jeg må si en liten del av meg er fornøyd med at myndighetene i et stort europeisk land sier at muslimene ikke skal få det som de vil hver eneste gang. Jeg er sikkert ikke den eneste som er lei av å lese om muslimer som blir støtt av alt og ingenting. Det går altså ikke en dag uten at noen på en eller annen måte har vært respektløs ovenfor det ene eller det andre i koranen, så det er litt befriende med en sånn "tilpass dere eller dra hjem"-holdning. Synes det er på tide. Dog er det snålt at burkini blir det første store de fokuserer på..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det er ingen grunn til å forby en burkini. Men det er mange gode grunner til å latterliggjøre den, og ikke minst alle de som står for den ukulturen som gjør at enkelt kvinner føler for å måtte dekke seg til. Burkinien har sin opprinnelse i en mindreverdig og tragisk kultur som fortjener å bli ledd av.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Skal man fortsette den logikken så har vi jo mye samme ukultur selv, listen ligger bare et annet sted...

Det må du utdype.

Lenke til kommentar

Både kvinner og menn føler at de må ditt eller datt rent utseendemessig. For noen er det burkini, for andre er det sminke eller tattoveringer eller et eller annet annet. Tenk over det neste gang du kommenterer på noens klær eller andre utseendemessige trekk som de har valgt selv...

Lenke til kommentar

Denne debatten rundt burkini handler jo ikke om burkinien (isolert sett). Det er jo noe større som ligger bak og vi vet alle at det er Islam i sin helhet. 

Det er godt å se at Europa velger å sette foten ned, men jeg synes dette er en feilprioritering og en feig måte å gjøre det på.

Her burde man heller gå til roten av problemet. Det hjelper ikke å snitte i et blad på en grein, når treet fortsatt står der som om ingenting har skjedd.

Lenke til kommentar

Denne debatten rundt burkini handler jo ikke om burkinien (isolert sett). Det er jo noe større som ligger bak og vi vet alle at det er Islam i sin helhet. 

Det er godt å se at Europa velger å sette foten ned, men jeg synes dette er en feilprioritering og en feig måte å gjøre det på.

Her burde man heller gå til roten av problemet. Det hjelper ikke å snitte i et blad på en grein, når treet fortsatt står der som om ingenting har skjedd.

Har du sagt A så er det greit om du forklarer B også. 

Om det ligger noe større bak, altså hele Islam - hvordan har du i så fall tenkt å løse problemet?

Uten metaforer og analogier er du grei. Prøv å være direkte, alt annet er en feig måte å gjøre det på. 

Så hvordan vil gå frem for å utrydde islam?

Eller den litt mildere tolkningen av skrivet ditt, hvordan vil du gå frem for å benekte folk sine tanker og meninger?

Skal politi gå fra dør til dør og ransake hjem for koraner og annet tilbehør? Som starten av 40-tallet og radioene i norske hjem?

Har du virkelig tenkt igjennom det du oppfordrer til?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har du sagt A så er det greit om du forklarer B også. 

Om det ligger noe større bak, altså hele Islam - hvordan har du i så fall tenkt å løse problemet?

Uten metaforer og analogier er du grei. Prøv å være direkte, alt annet er en feig måte å gjøre det på. 

Så hvordan vil gå frem for å utrydde islam?

Eller den litt mildere tolkningen av skrivet ditt, hvordan vil du gå frem for å benekte folk sine tanker og meninger?

Skal politi gå fra dør til dør og ransake hjem for koraner og annet tilbehør? Som starten av 40-tallet og radioene i norske hjem?

Har du virkelig tenkt igjennom det du oppfordrer til?

Jeg har ikke noe svar for å løse problemet "Islam", men at den debatten hadde blitt tatt opp media oftere synes jeg hadde vært meget bra. Alt for ofte blir det ropt islamofobi og det kveler all debatt. Så slår man ned på burkinien som er en liten del av helheten fordi man heldigvis ikke blir drept for å ta det opp.

Skulle helst sett at islam ble utryddet. Riktignok, så får vi starte med en reformasjon og faktisk få noen imamer som tenker som mennesker skal i det 20 århundret. Så får vi håpe på at folk litt etter litt kommer til fatning og forlater galskapen som er islam.

Folk skal få tenke og føle det de vil, det har jeg ikke sagt noe imot. Riktignok, så er det vanskelig med et åpent sinn når du blir indoktrinert av familien din fra det sekundet du blir født.  Jeg har vært gjennom det samme bare at min familie hadde kristendommen som religion. 

Hva er det egentlig jeg oppfordrer til? det jeg sa var at den ordentlige debatten ikke blir tatt og det står jeg for. Ingen vits å diskutere burkini, hijab i skolen eller at elever i den norske skole må ha svømme-undervisning kjønnsseparert. Diskuter Islam i sin helhet som en farlig ideologi og få vekk det at samfunnet vi lever i skal tilpasse oss islam på noen som helst måte. 

Endret av insomeseriousproblems
Lenke til kommentar

Det er ikke undertrykking, det er å stille visse krav. Som jeg skrev så bør ikke burkini nødvendigvis inngå i de kravene. Det er mye galt som skjer pga motstridende kulturer og jeg tror ikke våre kulturer vil blandes godt nok på egenhånd.

F.eks. som jeg skrev i en annen tråd at vi burde spre flyktningene mer slik at de måtte blande seg mer med norske. Det er mange ting vi kan gjøre som ikke er undertrykkende men som vil fremme en blanding.

Edit; Jeg formulerer meg litt feil noen (mange) ganger så jeg er glad for at det påpekes :) Jeg er forresten ikke mot å ta inn folk/ hjelpe folk. Det er også et problem at de ikke blir tatt imot med åpne nok armer på generell basis, det er lett å bli utstøtt når man er anerledes.

Å så enkelt det er å si.

De kommer fra samfunn som ikke gjør annet enn å stille store krav, og hvor brudd straffes på barbarisk måte.

Å bli møtt av "fremmede" krav bidrar ikke til en løsning. Tid, velvilje, engasjement, humor og tillit - kan flytte fjell.

Lenke til kommentar

Burkinien har sin opprinnelse i en mindreverdig og tragisk kultur som fortjener å bli ledd av.

Du tenker vel ikke på Bankstown, Australia, cirka 15 år siden?

For øvrig var lignende, nesten-heldekkende badedrakter "all the rage" i Europa for 100 år siden, men du finner ingen som er villige til å dumme seg ut ved å si at det representerte en "mindreverdig og tragisk kultur". Om 100 år vil man si det samme om dagens Burkini-kritikere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...