Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Et samfunn fullt av muslimer kan heller ikke bli frisinnet.

 

 

Jo. De er som religion på etterskudd med "frisinnetheten", men det er et spørsmål om tid, ikke om muligheter.

 

Geir :)

 

 

At de er på "etterskudd" er vel ikke noe godt argument for å akseptere en del av tingene som de praktiserer? Hvis det er tid du ønsker å gi religionen deres, hvor mange tiår tror du det vil ta før religionen deres nærmer seg et nivå som er tolerabelt for folk flest?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At de er på "etterskudd" er vel ikke noe godt argument for å akseptere en del av tingene som de praktiserer? 

 

 

Nei, det er ikke et argument, det er en forklaring. Og en del av tingene "de" praktiserer skal man da heller ikke godta, det er de som skader eller fengsler andre mot deres vilje. Men hvordan folk vil gå kledd har du og jeg ingenting med. Vi behøver ikke like det, men det er vårt problem. Så kan man tenke seg at kvinner tvinges til å kle av eller i dette tilfellet på seg mot sin vilje. Men da er det tvangen det er noe galt med, ikke klesdrakten.

 

Hvis det er tid du ønsker å gi religionen deres, hvor mange tiår tror du det vil ta før religionen deres nærmer seg et nivå som er tolerabelt for folk flest?

 

 

Jeg tror ikke det er "religionen" som trenger tid, men de religiøse. Samfunnet rundt dem sekulariseres og liberaliseres, og de følger motstridende etter for ikke å bli irrelevant. Det er slik det har gått med kristendommen.

 

Hvor lang tid det tar er vel litt et spørsmål av typen "hvor lang er en strikk". Vi brukte 3 generasjoner på å "kle av" badedraktmoten, vi får vel unne dem noen tiår også...

 

post-52698-0-98613600-1472048106.txt

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvilken religioner er bak de badedraktene der ?

 

 

Kristendommen. Husk at nakenhet ble en synd allerede da Eva spiste av eplet:

 

"Da ble øynene deres åpnet, og de skjønte at de var nakne. De flettet sammen fikenblader og bandt dem om livet."

 

Så laget Gud klær til dem, og siden minner bibelen oss titt og ofte om at nakenhet er skamfullt. Paulus sa jo endog i det nye testamentet at kvinner måtte dekke sine hoder for Gud.

 

Nakenheten har gjort sitt inntog i takt med kristendommens tilbaketog.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At de er på "etterskudd" er vel ikke noe godt argument for å akseptere en del av tingene som de praktiserer? 

Nei, det er ikke et argument, det er en forklaring. Og en del av tingene "de" praktiserer skal man da heller ikke godta, det er de som skader eller fengsler andre mot deres vilje. Men hvordan folk vil gå kledd har du og jeg ingenting med. Vi behøver ikke like det, men det er vårt problem. Så kan man tenke seg at kvinner tvinges til å kle av eller i dette tilfellet på seg mot sin vilje. Men da er det tvangen det er noe galt med, ikke klesdrakten.

 

Greit nok argument, men visse klesplagg representerer faktisk undertrykking og ting vi absolutt ikke ønsker. Alle ting har en grense og jeg vil si at et forbud mot visse bekledninger er greit. Ytringsfriheten i vestlige land er begrenset, ingen klager på det. Masse andre lover som ingen klager på som begrenser ting som vi opp til et visst punkt kan velge selv.

 

49.jpg

 

Edit; Burkini er nok det minst "farlige" klesplagget så det er ikke akkurat et logisk sted å starte, tenker jeg :lol:

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Ytringsfriheten i vestlige land er begrenset, ingen klager på det. Masse andre lover som ingen klager på som begrenser ting som vi opp til et visst punkt kan velge selv.

 

 

Jeg klager på det, så er det sagt. Ytringsfriheten i det offentlige rom bør etter min mening kun begrenses mot trusler om vold. (Litt forenklet.)

 

Og ja, for meg representerer burka og lignende undertrykking, men så lenge det ikke gjør det for den som bærer klærne vil jeg ikke forby det av den grunn.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, hvis vi ser på "tvangstilpassing" i mange av de landene de kommer fra så ser jeg ikke noe galt i å ha litt "tvangstilpassing" dit de drar heller. Multikultur er ofte en uting, vi bør prøve å sveise sammen kulturene så godt som mulig. Visse krav bør vi få lov å stille. Om burkiniforbud burde være et av kravene kan jo diskuteres.

 

Så du mener disse "landene de kommer fra" er eksempler til etterfølgelse?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ytringsfriheten i vestlige land er begrenset, ingen klager på det. Masse andre lover som ingen klager på som begrenser ting som vi opp til et visst punkt kan velge selv.

Jeg klager på det, så er det sagt. Ytringsfriheten i det offentlige rom bør etter min mening kun begrenses mot trusler om vold. (Litt forenklet.)

 

Og ja, for meg representerer burka og lignende undertrykking, men så lenge det ikke gjør det for den som bærer klærne vil jeg ikke forby det av den grunn.

 

Geir :)

 

Og der har vi et stort problem med disse forbudene, hvordan kan man vite det, hvem av de undertrykkte tør å innrømme det? Så kommer problem nummer 2 i samme sak, hva kan vi gjøre hvis en dame innrømmer at hun ikke vil gå slik? Krisesenter er ikke en reèll mulighet alltid.

 

Vel, hvis vi ser på "tvangstilpassing" i mange av de landene de kommer fra så ser jeg ikke noe galt i å ha litt "tvangstilpassing" dit de drar heller. Multikultur er ofte en uting, vi bør prøve å sveise sammen kulturene så godt som mulig. Visse krav bør vi få lov å stille. Om burkiniforbud burde være et av kravene kan jo diskuteres.

 

Så du mener disse "landene de kommer fra" er eksempler til etterfølgelse?

 

AtW

 

Du er hvertfall ikke et eksempel til etterfølgelse ;)

Lenke til kommentar

Det er klart vi må forby noe som bryter så radikalt med vestlig kultur!

 

1900swimsuit.jpg

 

Vestlig kultur bryter med seg selv, og endrer seg over tid. Det bildet er for øvrig fra før kvinner hadde stemmerett.

 

Men om noen vil drasse på en drakt tynget av vann, så burde de få lov til det. Så lenge de selv velger det. Muslimske foreldre, kristne foreldre, shinto foreldre, kanskje det er de vi bør rette oss til, og lære dem at de og barna ikke er en og samme person. Barn er barn, og bør ikke behandles som om de har foreldrenes religion.

Lenke til kommentar

Det morsomme er jo at folk argumenterer FOR et burkiniforbud i Norge bare fordi det rammer muslimer. 

Hvis vi presenterer i media at muslimene ELSKER å spise usunt, bo i kjellere hos mor, spille dataspill hele dagen og bruke alle pengene sine på alkohol og mobiltelefoner, så vil antageligvis det Norske samfunnet gå gjennom en stor endring ;)

 

Ah, trassalderen er søt når den varer i 3 måneder når du er 3. Men når du nærmer deg 30 bør du egentlig ha tenkt litt nærmere over hva du driver med.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

I den siste tiden har ordførere i Frankrike forbudt bruken av burkini på badestrender. Burkini er en heldekkende badebrakt som er designet for å kunne brukes av muslimske kvinner som ikke ønsker å bade i bikini eller liknende. Hva mener dere om saken? Min mening følger under, men kanskje det er noe i saken jeg har oversett?

 

Jeg føler dette forbudet er unødvendig, frekt mot muslimske kvinner og jeg tror det vil skade integrasjonen. Dette er ikke det samme som å forby Burka, Burka er ofte påtvunget og brukes bare av en liten minoritet. De fleste muslimer vil ikke en gang bade, om de ikke kan ha på seg Burkini. 

 

Dette er typisk Frankrike, Frankrike kunne ha fokusert på å redusere kriminaliteten, avradikalisere moskeer og spre vestlige verdier. Istedenfor så forbyr de muslimske klesplagg sånn at folk slipper å se det de ikke liker. 

Lenke til kommentar

 

Hvor lang tid det tar er vel litt et spørsmål av typen "hvor lang er en strikk". Vi brukte 3 generasjoner på å "kle av" badedraktmoten, vi får vel unne dem noen tiår også...

 

attachicon.gifpicture.php.jpeg

 

Geir :)

 

Det du viser til der var en overklassemote. Blant vanlige folk så var nakenhet vanligere enn idag, spesielt i familier, men også på offentlige steder. Mange bønder hadde på seg samme klær i over en måned, da er det utrolig deilig å ta dem av og hoppe i vannet. 

 

Ergo, du kan ikke sammenligne muslimsk kultur med vestlig kultur i 1870. For muslimer så er det ikke bare en trend, men det er et strengt påbud som er knyttet til deres relgiøse identitet. Kommer det veldig mange muslimer til Norge, så vil ikke de etterhvert bli vestlige, det er Norge som vil forandre seg.

Lenke til kommentar

Et burkiniforbud blir nesten like dumt som burkinien selv. Så lenge det er mulig å se ansiktet til den aktuelle personen er det innenfor rimelighetens grenser.

Men burka og niqab derimot er utenfor rimelighetens grenser. Dette er plagg som burde blitt forbudt. Enten det, ellers så må jeg få lov til å gå med finlandshette i offentligheten. De er funksjonelt sett på helt lik linje, og mennesker med plagg som dekker ansiktet sprer kun usikkerhet og misnøye. 

 

Leste noe interessant nylig som jeg synes var bra skrevet i sammenheng med muslimer i Norge:

http://minabai.blogg.no/1471979996_muslimer_med_srkrav.html

 

Jeg er i bunn og grunn ikke særlig opphengt i burkini-saken. Joda, at det kan være et hygieneproblem ved svømming på skolen virker som et fornuftig argument for at muslimene kan dra dit pepper'n gror dersom de nekter å følge reglementet i svømmehallen, men på stranden ser jeg ikke et problem...

 

...bortsett fra at det ser helt grusomt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...