AfterGlow Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Har endelig sluppet mer informasjon om AR-brillene, som er potente saker.Så kraftige er Microsofts HoloLens-briller Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Godt konsept, men hvis den har et så begrenset synsfelt som mange har skrevet så blir det dessverre ikke godt nok. 1 Lenke til kommentar
Grimning Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Godt konsept, men hvis den har et så begrenset synsfelt som mange har skrevet så blir det dessverre ikke godt nok. Det er et godt eksempel på hva StormEagle skriver her: http://winbeta.org/news/field-of-view-heres-what-youll-see-when-you-put-on-a-hololens Men det høres nå litt rart ut at de går for lav FOV for å unngå motion sickness, for i spill er en måte å fjerne motion sickness å skru FOV'en opp. =) Uansett, så er dette første generasjon fra MS, så det kommer vel bedre modeller etterhvert. Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Godt konsept, men hvis den har et så begrenset synsfelt som mange har skrevet så blir det dessverre ikke godt nok. Det er et godt eksempel på hva StormEagle skriver her: http://winbeta.org/news/field-of-view-heres-what-youll-see-when-you-put-on-a-hololens Men det høres nå litt rart ut at de går for lav FOV for å unngå motion sickness, for i spill er en måte å fjerne motion sickness å skru FOV'en opp. =) Uansett, så er dette første generasjon fra MS, så det kommer vel bedre modeller etterhvert. Antar de har begrenset FOV for å holde fps oppe, den hadde en litt større FOV under de første demoene. HPU'en sikkert foreløpig for svak til å håndtere et større område. De gode nyhetene er at HPU'en er produsert på en 28nm process, så det skal være mye rom for forbedring hvis de krymper til 14nm. Lenke til kommentar
LeadCollisionMan Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Godt konsept, men hvis den har et så begrenset synsfelt som mange har skrevet så blir det dessverre ikke godt nok. Det er et godt eksempel på hva StormEagle skriver her: http://winbeta.org/news/field-of-view-heres-what-youll-see-when-you-put-on-a-hololens Men det høres nå litt rart ut at de går for lav FOV for å unngå motion sickness, for i spill er en måte å fjerne motion sickness å skru FOV'en opp. =) Uansett, så er dette første generasjon fra MS, så det kommer vel bedre modeller etterhvert. Det har nok litt å si at man ser den virkelige verden i tillegg. Dette er jo bare en veldig avansert versjon av Google glass, og da er nok motionsickness mye mere et problem når innholdet ikke samsvarer med den virkelige verden enn hvor stor synsfelt du har. Kanskje det er enklere å beregne plassering av den virkelige verden i midten av synsfeltet? Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Har prøvd Hololens i en times tid. Største utfordringen er egentlig å lære seg å navigere med blikket og få det til å spille på lag med bevegelsene på hendene. Merket ingen ting til motion sickness. Festet skjermer og apps rundt omkring i stua. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 (endret) Skulle gjerne ha sammenlignet med annen hardware. Vise som Teks lesere er, jeg tror ikke de har et forhold til alle disse specsene, så jeg prøvde å finne noen sammenligninger... Som tidligere kjent har brillene en prosessorbrikke kalt «Holographic Processing Unit» (HPU). Dette er en spesialutviklet coprosessor som skilter med 24 såkalte DSP-kjerner (digital signal processing), hvor hver av kjernene har sine egen oppgave. Har ikke noe her Den er laget på 28-nanometersplattformen. Nye CPU og GPU fra AMD, Intel, Samsung er på 14 og 16 nm prosess. (AMD CPU på 28 nm fra hva jeg kan se) HPU-prosessoren har ellers 65 millioner logiske porter og byr på En high end CPU har ca 500 mill hvis man antar 3 transistor pr. logisk port. Topp GPUer har typ. 2-3 milliarder ved samme antagelse. https://www.quora.com/How-many-logic-gates-are-there-in-a-computer https://en.wikipedia.org/wiki/Transistor_count 8 MB SRAM [...]. SRAM er det som brukes i CPU cache. Dagens CPUer har typisk rundt 8MB L3 cache. Xbox one har 32 MB SRAM. Den skal ifølge Microsoft være i stand til tusen milliarder utregninger i sekundet, noe som utvilsomt høres ut som et ganske høyt tall. 1 TFLOPS er mye. Men de sier ikke hvilken presision, Så det er nok i beste fall "single precision" (32 bit), kanskje enda mindre, eller evt heltalls-operasjoner ikke floating point (FLOPS) i det hele tatt.. Nyeste nVidia GPU har 3-8 TFLOPS, AMD 2-5 TFLOPS (single precision). https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nvidia_graphics_processing_units#GeForce_10_.2810xx.29_Series https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_graphics_processing_units#Radeon_RX_400_Series CPUer ligger opp på 100vis av Double precision (DP) GFLOPS, noen kan sikkert nærme seg, hvis ikke slå, 1 TFLOP (SP). https://www.microway.com/knowledge-center-articles/detailed-specifications-intel-xeon-e5-2600v3-haswell-ep-processors/ https://setiathome.berkeley.edu/cpu_list.php (utdatert?) Endret 24. august 2016 av fa2001 Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 (endret) Den er laget på 28-nanometersplattformen. Nye CPU og GPU fra AMD, Intel, Samsung er på 14 og 16 nm prosess. (AMD CPU på 28 nm fra hva jeg kan se) Det blir fort veldig komplisert og dyrt å utvikle en ASIC på små prosesser, så man vil typisk ikke gå lavere enn man må for å få et akseptabelt strømforbruk. Det er fortsatt vanlig med 65nm eller høyere etter det jeg har fått med meg. Den skal ifølge Microsoft være i stand til tusen milliarder utregninger i sekundet, noe som utvilsomt høres ut som et ganske høyt tall. 1 TFLOPS er mye. Men de sier ikke hvilken presision, Så det er nok i beste fall "single precision" (32 bit), kanskje enda mindre, eller evt heltalls-operasjoner ikke floating point (FLOPS) i det hele tatt.. Nyeste nVidia GPU har 3-8 TFLOPS, AMD 2-5 TFLOPS (single precision). CPUer ligger opp på 100vis av Double precision (DP) GFLOPS, noen kan sikkert nærme seg, hvis ikke slå, 1 TFLOP (SP). En slik DSP processor kan gjerne utføre en blanding av heltallsoperasjoner og enkel-/dobbelpresisjon flyttallsoperasjoner avhengig av oppgaven til hver enkelt DSP. CPU og GPU-er utfører dog disse beregningene med en TDP på opptil flere hundre watt, mens en chip bakt inn i en hololens ikke kan bruke stort mer enn et par watt. Endret 24. august 2016 av Deimos_Anomaly Lenke til kommentar
Tyralyon Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Den skal ifølge Microsoft være i stand til tusen milliarder utregninger i sekundet Så... En billion? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå