Gå til innhold

Kaby Lake i7-7700K, i5-7600K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

 

Hehe ser jo forsåvidt den :p

Men du får nok ikke så veldig mye bedre performance med 7700k vs 6700k hvis du overklokker begge :)

Ikke det jeg er ute etter. 6700K var ikke stabil på 4800. Kun spille/benche. Trengte 1.4V for 4700, men kjørte 4200 1.120V til daglig. 

 

Så håper at 7700K vil funke bra. Satser på 5000 under 1.4V. Er det tilfelle så kan man jo kjøpe deliding tool på nettet (noen hundrelapper) for en trygg delid. 

 

De dårlige 7700K havner vel på 1.300-1350 for 4700? Det jeg har sett hittil iallefall. ^^

 

 

Ser at du bor i Kristiansand, samme her.

 

Du kan godt låne mitt delid tool om du skal delidde etterhvert :)

Jeg har Rockit 88, var enkelt og tok 1 minutt når jeg gjorde det på min 4790K :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det har du jammen rett i, Made in Malaysia. Batchen min er også J616F775, så da stemmer ikke disse kodene overens :)

 

Både 9, L, og Q var Malay i den oversikten. Kan jo være de har utvidet med en "J" i Malay. Så er resten produsert i uke 6 2016. Men stepping "F" og Wafer plass 775 hørtes jo litt vilt ut..

 

 

Jeg skrev feil også, hadde ikke på meg brillene, det skal være L616F775. Så Malaysia stemmer med oversikten, produsert i 16 (eller 2006 hehe) uke 16. Stepping F og 75 på wafer høres jo litt rart ut ja, om det stemmer at lavere er bedre så har jeg hatt gullhår i ræva med min CPU i allefall

 

Uansett interessant, skal søke litt mer rundt dette :)

 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

 

 

Hehe ser jo forsåvidt den :p

Men du får nok ikke så veldig mye bedre performance med 7700k vs 6700k hvis du overklokker begge :)

Ikke det jeg er ute etter. 6700K var ikke stabil på 4800. Kun spille/benche. Trengte 1.4V for 4700, men kjørte 4200 1.120V til daglig.

 

Så håper at 7700K vil funke bra. Satser på 5000 under 1.4V. Er det tilfelle så kan man jo kjøpe deliding tool på nettet (noen hundrelapper) for en trygg delid.

 

De dårlige 7700K havner vel på 1.300-1350 for 4700? Det jeg har sett hittil iallefall. ^^

Ser at du bor i Kristiansand, samme her.

 

Du kan godt låne mitt delid tool om du skal delidde etterhvert :)

Jeg har Rockit 88, var enkelt og tok 1 minutt når jeg gjorde det på min 4790K :)

Gjerne! Da har jeg deg i bakhodet når jeg evt. Kommer til å delide.

 

Brukte du CLU eller vanlig TIM mellom IHS og DIE?

 

EDIT: Med myke slanger i loopen tok det 1 min å fjerne CPU, trenger ikke å draine elns. Veldig greit dersom jeg bestemmer meg for en delid. :)

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hehe ser jo forsåvidt den :p

Men du får nok ikke så veldig mye bedre performance med 7700k vs 6700k hvis du overklokker begge :)

Ikke det jeg er ute etter. 6700K var ikke stabil på 4800. Kun spille/benche. Trengte 1.4V for 4700, men kjørte 4200 1.120V til daglig.

 

Så håper at 7700K vil funke bra. Satser på 5000 under 1.4V. Er det tilfelle så kan man jo kjøpe deliding tool på nettet (noen hundrelapper) for en trygg delid.

 

De dårlige 7700K havner vel på 1.300-1350 for 4700? Det jeg har sett hittil iallefall. ^^

Ser at du bor i Kristiansand, samme her.

 

Du kan godt låne mitt delid tool om du skal delidde etterhvert :)

Jeg har Rockit 88, var enkelt og tok 1 minutt når jeg gjorde det på min 4790K :)

Gjerne! Da har jeg deg i bakhodet når jeg evt. Kommer til å delide.

 

Brukte du CLU eller vanlig TIM mellom IHS og DIE?

 

EDIT: Med myke slanger i loopen tok det 1 min å fjerne CPU, trenger ikke å draine elns. Veldig greit dersom jeg bestemmer meg for en delid. :)

 

 

Brukte TIM. Tør ikke å bruke CLU, har sett eksempler på at det har dryppet ned fra die når det har blitt varmt etc (siden PC-er som regel står vertikalt). Brukte Gelid GC Extreme. Det er regnet for å være den beste kjølepastaen som er å kjøpe for penger. Den sliter heller ikke med pump-out så den er perfekt for die :)

 

IceBlitz. Ja det høres jo topp ut :) Hvor i Kristiansand bor du?

 

Holder til i Vennesla, har ikke adresse (bondelandet vet du :p ), men kan jo bare møte deg en plass :)

 

Bare å sende PM når du er klar for å delidde så utveksler vi tlf nr :)

 

EDIT: Eller, hvis du finner veien hjem til meg med litt forklaring på tlf kunne du jo i samme slengen testet Oculus Rift med Touch om du vil :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

Har kjørt endel stress tester og benchmarks og ser ut som min 7700k holder seg stabil på 5Ghz @ 1,375V ca 79-80c under full load men hadde radiator viftene på ganske lav hastighet.

Fikk boota 5.2Ghz med 1.4V men ikke fått tid til og teste noe, regner kansje med den blir for varm at jeg må delidde eventuelt :)

 

5Ghz

 

Firestrike

http://www.3dmark.com/fs/11374825

 

Cinebench

Lav score på CB? Jeg fikk 1071 på 4800 med 6700K?

 

 

Prøvde igjen ikveld nå, 1077 :p

Lenke til kommentar

 

 

7700K, AsRock extreme 4 og predator 3200mhz på vei fra Digital Impuls i morgen :)

Fått testet noe enda? :-D
Var på LAN-kveld i går og testet kun at alt fungerte 100% på stock siden builden er helt ny ;) Nizzen sine brikker kommer i morgen eller tirsdag, så skal kose meg å teste litt mer da :D

 

post-42975-0-69293900-1484506127_thumb.jpg

 

:green:

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er artikkelen til Eurogamers test: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-intel-kaby-lake-core-i7-7700k-review

 

 

DigitalFoundry med nok en god test. De har 2 andre nye videoer også.

Lurer på hvor mange som sitter med en Titan X(P) og en i5 :p
Det man bør ta med seg herfra er vel at hardwaren bør balanseres, hvis ikke merker man fort at en av delene (RAM, CPU eller GPU) blir flaskehals.

 

 

Ikke helt rikitg. Testen viser CPUene i 1080p. Det du heller bør spørre deg selv er "hvor mange spiller med Titan XP i 1080p?". Spør hvor mange GTX 1080- og Titan XP-eiere her inne som kjører den oppløsningen. 

 

Selv om 7700K/6700K er å anbefale, vil en i5 fungere fantastisk i 1440p: http://www.tomshardware.com/reviews/multi-core-cpu-scaling-directx-11,4768-2.html

 

Er dog en fin test av Eurogamer (spesielt mtp. minnemoduler, som gir langt større forskjeller enn det jeg trodde), da vi nå vet hvor 7700Ken står mtp. ytelse. Hadde vært veldig kjekt å se en test av "Kaby Lake vs. Broadwell-"E, som en  slags oppfølger til "Skylake vs. Haswell-E". Og gjerne i andre oppløsninger enn 1080p. 

 

For de som ønsker å overklokke KL lenger enn 4,8 GHz, er det viktig å merke seg hva Richard sier i slutten av videoen. Til tross for et system som kjører en overklokket Titan XP i 1080p og i CPU-intensive spill -- altså et forsøk på å manipulere testen til å bli en så stor flaskehals for CPU (og nå minne) som overhode mulig -- hadde videre overklokking ingen betydning: "the payoff [of 5 GHz] is minimal. You'll see no difference whatsoever in gaming"

 

En annen viktig ting er, hvis du sjekker tallene, at Skylake faktisk slår Kaby Lake på samme frekvens i hvert eneste spill. Så Skylake er billigere, bruker mindre strøm og yter mer på samme klokkehastighet. Kaby Lake er likevel 1-2% raskere når det er i 4,8 GHz (en klokkehastighet som SL rett og slett ikke kan nå).

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er artikkelen til Eurogamers test: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-intel-kaby-lake-core-i7-7700k-review

 

 

DigitalFoundry med nok en god test. De har 2 andre nye videoer også.

Lurer på hvor mange som sitter med en Titan X(P) og en i5 :p

Det man bør ta med seg herfra er vel at hardwaren bør balanseres, hvis ikke merker man fort at en av delene (RAM, CPU eller GPU) blir flaskehals.

 

 

Ikke helt rikitg. Testen viser CPUene i 1080p. Det du heller bør spørre deg selv er "hvor mange spiller med Titan XP i 1080p?". Spør hvor mange GTX 1080- og Titan XP-eiere her inne som kjører den oppløsningen. 

 

Selv om 7700K/6700K er å anbefale, vil en i5 fungerer fantastisk i 1440p: http://www.tomshardware.com/reviews/multi-core-cpu-scaling-directx-11,4768-2.html

 

Jeg synes faktisk Methilian hadde et poeng da han skrev "Lurer på hvor mange som sitter med en Titan X(P) og en i5". For å sitere Eurogamers :

 

The bottom line is this - outside of extremely poor optimisation, it takes something truly exceptional for a modern Core i5 K chip not to be able to run gameplay at a consistent 60fps (Crysis 3's jungle on very high will do it though - even on a 7600K clocked at 4.8GHz). In those scenarios, a Core i7 is required. And there are plenty of other use-case scenarios for an i7 too. If you're looking to move beyond 60fps - gaming on a high refresh rate monitor, for example - the fastest i7 you can afford is the way forward.

 

Du antar at ingen med high-end hardware spiller ved 1080p, men det er mange som gjør det fordi dem har en skjerm med 144/165 Hz og ønsker FPS som matcher det. Det krever en del av CPU. Unntaket blir der skjermkortet er en klar flaskehals selvfølgelig, noe som er mer tydelig ved 1440p og opp selv med Titan XP.  Har man råd til det bør man kjøpe en i7 6700K eller 7700K i dag. Noe Eurogamer er enig med. Folk oppgrader skjermkort oftere enn hovedkort og CPU, derfor for de som har råd til det bør man legge penger i CPU for å forsikre at den ikke holder ytelsen tilbake.

 

Kan bli spennende å se når Skylake-E kommer som har den IPC forbedringen som dagens Skylake/Kaby Lake har, for å se om noen flere kjerner kan vise mer forskjell enn vi ser i dag. Ja, jeg vet de fleste spill bruker bare 4 fysiske kjerner som vi har snakket om flere ganger nå, men noen bruker litt mer enn det, som BF1. Kan hende en 6-kjerne Skylake-E har en liten fordel over 7700K hvis man parrer den med rask nok GPU (nVidia Volta), selv i 1440p. Vi får se om det er verdt det eller ikke når den tiden kommer.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du antar at ingen med high-end hardware spiller ved 1080p, men det er mange som gjør det fordi dem har en skjerm med 144/165 Hz og ønsker FPS som matcher det. Det krever en del av CPU. Unntaket blir der skjermkortet er en klar flaskehals selvfølgelig, noe som er mer tydelig ved 1440p og opp selv med Titan XP.  Har man råd til det bør man kjøpe en i7 6700K eller 7700K i dag. Noe Eurogamer er enig med. Folk oppgrader skjermkort oftere enn hovedkort og CPU, derfor for de som har råd til det bør man legge penger i CPU for å forsikre at den ikke holder ytelsen tilbake.

 

Som sagt, skal man game i 1080p, er vi to helt enige. Selv generelt mener jeg en i7 (så lenge prisen ikke er så hinsides som nå), er det beste alternativet. Men om man gamer i 1440p, som er det den overveldende majoriteten av tilfellene jeg har kommet over viser, så vil i5 fungere helt fint. Spesielt når referanser til disse testene kommer fra mennesker med 1440p-skjermer.

 

Angående oppløsning og frekvens, avhenger det av spill. Det er særskilt i førstepersonspill der dette er prioritert, og en overklokket Titan XP skal vel kunne oppnå 120 FPS-målet ganske greit i BF1 (blant de meste krevende FPS-spillene der ute)? For å ikke snakke om neste generasjoner av GPUer. 

 

 Kan hende en 6-kjerne Skylake-E har en liten fordel over 7700K hvis man parrer den med rask nok GPU (nVidia Volta), selv i 1440p. Vi får se om det er verdt det eller ikke når den tiden kommer.

 

Det kan hende; så vi får vente og se. Jeg vil gjerne se ordentlige tester mellom KL og Broadwell-E i BF1 i 1440p med begge på deres høyeste frekvenser, for å se hvor de ligger. Når Skylake-E lanseres, vil nok ikke Cannonlake (?) på 10nm være så langt unna, heller.

 

Så er det også slik at hvis AMD lanserer sekskjernede prosessorer, eller tom. åttekjernede utgaver av Ryzen til forbrukervennlige priser, og med solid IPS, så vil hele denne diskusjonen bli meningsløs. Grunnlaget for at jeg og du diskuterer frem og tilbake om dette er jo nettopp prisen som Intel tvinger oss å betale for å «oppgradere» til flere kjerner. Og ikke minst at det er to helt forskjellige arkitekturer på de to ulike plattformene. Med Ryzen får man samme arkitektur på samme plattform i alt fra to (i følge rykter) til åtte kjerner. Som også er slik det skal være. Dermed skal en åttekjerner tilby like god entrådet ytelse på samme frekvens som en firekjerner – i motsetning til for eks. BW-E vs. SL/KL. Dette aspektet er for meg langt viktigere enn det at Ryzen vil ligge bak i alt fra 5-10% i IPC. 

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...