Gå til innhold

Kaby Lake i7-7700K, i5-7600K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

Samme CPU før og etter delid, står ikke noe om kjølemetoden. 30min 1344k Prime test

 

Fyren har testa fire 7700K.

Kilde: https://forums.anandtech.com/threads/my-i7-7700k-has-arrived-insights-benchies-overclocks-inside-now-with-delid.2493250/page-9#post-38641512

 

delidding2szbx.png

 
 
Er det virkelig mulig...

 

Hvorfor skjønner ikke Intel at dersom man øker avstanden mellom en varmeproduserende flate og en varmeledende flate så er det vanskelig å frakte varme mellom de to?

 

Og til vinnerspørsmålet: Hvorfor tror Intel at tannkrem egner seg som kjølepasta?

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skjønner ikke Intel at dersom man øker avstanden mellom en varmeproduserende flate og en varmeledende flate så er det vanskelig å frakte varme mellom de to?

 

Og til vinnerspørsmålet: Hvorfor tror Intel at tannkrem egner seg som kjølepasta?

 

 

Intel er helt sikkert klar over dette. Kanskje dem sparer penger i masse-produksjon av disse CPU'ene på denne måten, hva vet vi. Dessuten er en 7700K ment å operere på 4.2 Ghz, med boost opp til 4.5 Ghz. Så lenge den klarer det stabilt med stock kjøleren, så leverer Intel det de lover. Nå har ingen testet 7700K med bare stock kjøler enda etter det jeg vet, så hadde vært artig å vite load temps med den... Har en følelse av at ved max load på 4.5 Ghz så er core temps godt over 80 grader... (men under throttle så klart.)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skjønner ikke Intel at dersom man øker avstanden mellom en varmeproduserende flate og en varmeledende flate så er det vanskelig å frakte varme mellom de to?

 

Og til vinnerspørsmålet: Hvorfor tror Intel at tannkrem egner seg som kjølepasta?

 

 

Intel er helt sikkert klar over dette. Kanskje dem sparer penger i masse-produksjon av disse CPU'ene på denne måten, hva vet vi. Dessuten er en 7700K ment å operere på 4.2 Ghz, med boost opp til 4.5 Ghz. Så lenge den klarer det stabilt med stock kjøleren, så leverer Intel det de lover. Nå har ingen testet 7700K med bare stock kjøler enda etter det jeg vet, så hadde vært artig å vite load temps med den... Har en følelse av at ved max load på 4.5 Ghz så er core temps godt over 80 grader... (men under throttle så klart.)

 

 

 

De sparer helt garantert penger, og det er vel derfor de gjør det også. Men det kan ikke være store summer det er snakk om, for AMD driver fortsatt med lodding av die og ihs, og har mye bedre varmeledende egenskaper enn det Intel har.

 

På dette området har AMD ledet soleklart over Intel helt siden Intels 3. gen prosessorer. Så jeg kan ikke se for meg at det er noen seriøs besparelse for Intel å lage CPU-er med dårlig produksjonskvalitet. Hva er pointet med å lage en så god die som de gjør, og plassere den i et kretskort og ihs med elendige toleranser og presisjon?

 

Blir som å lage en fantastisk god, hypermoderne og dyr bilmotor og deretter montere den i en billig kinesisk kopi av en VW Beetle.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

Sendte epost til Intel om varmeproblemene på 7700K pga TIM og lim.

 

Det virker som om de er klare over det da jeg fikk dette som svar:

 

Dear Henrik,

 
At this stage we can not comment. 
 
Thank for the feedback.

 

 

Selvfølgelig kan de ikke kommentere det siden 7700K egentlig ikke er lansert av Intel enda ;)

Tror ikke du vil få svar heller på det.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

IceBlitz, du er ikke den første i verden som sitter på denne infoen ang dårlig TIM og delidding, hvorfor gadd du å sende den mailen i det heletatt når de ikke engang har sluppet CPUen? :p

EDIT: og 5GHZ og 70 grader ved 100% load er jo ikke akkurat et problem for Intel for å si det sånn

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

IceBlitz, du er ikke den første i verden som sitter på denne infoen ang dårlig TIM og delidding, hvorfor gadd du å sende den mailen i det heletatt når de ikke engang har sluppet CPUen? :p

 

EDIT: og 5GHZ og 70 grader ved 100% load er jo ikke akkurat et problem for Intel for å si det sånn

 

Sendte mailen fordi tilbakemeldinger fra kunder ofte er nødvendig for at et selskap skal gjøre endringer. Det virker som om ikke du helt skjønner dette pga hva du skriver til meg, så jeg kan gjerne ta et eksempel :) Husker du da Microsoft fortalte at Xbox One var "allways on"? At Xbox måtte være tilkoblet internett for å kunne brukes? Det ble fullstendig ramaskrik og MS var raskt ute med en total endring av policyene sine. Jeg sammenligner ikke den saken med Intel nå, var som sagt bare et eksempel på endring som følge av tilbakemeldinger fra kunder.

 

Poenget er at hvis mange nok henvender seg til Intel ang bruk av dårlig kjølepasta kan det hende at de en eller annen gang vil endre rutiner, that's all. Det som er sikkert og visst er at hvis ingen klager overhodet så vil det aldri bli gjort endringer :) Derfor sendte jeg en høflig liten mail om tim/lim på den nye 7700K :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Intel går jo hardt ut mot "unlocked and unleashed" teorien sin som skal la folk få mer ytelse for kronene de betaler for produktet.

Med tanke på prisen på CPU er, og spessielt 7700k og lignende som er såpass dyre burde det være for alles interesser å bytte ut pastaen/limet for å motta mindre klager på området.

Å i det hele tatt måtte ty til delidding er for meg merkelig for å kunne oppnå rimelige temperaturer.

 

Er det noen som har noen formening om dette er tilfelle på Xeon serien også?

Mange av disse kjører jo på 100% kontinuerlig, vel og merke med mindre klokk. Er det brukt samme suppa der?

Lenke til kommentar

Å i det hele tatt måtte ty til delidding er for meg merkelig for å kunne oppnå rimelige temperaturer.

 

Er det noen som har noen formening om dette er tilfelle på Xeon serien også?

Mange av disse kjører jo på 100% kontinuerlig, vel og merke med mindre klokk. Er det brukt samme suppa der?

Tror du kan glemme overklokking på noe nyere en sokkel 1366.

Mener det er ganske begrenset hva du kan gjøre der. multiplikatoren er nok låst.

Så eneste måten å overklokke er den gamle måten å klokke busshastigheten.Dog hvis du ikke har workstation hovedkort.

Da spørs det om man får overklokket noe.

 

Selv enig intel kunne gjort det. Men siden cpuene ikke skal holde i 10 år.

Må de nok gjøre det for å sikre inntektene sine

Håper bare AMD ikke har samme problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...