IceBlitz Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 (endret) Samme CPU før og etter delid, står ikke noe om kjølemetoden. 30min 1344k Prime test Fyren har testa fire 7700K. Kilde: https://forums.anandtech.com/threads/my-i7-7700k-has-arrived-insights-benchies-overclocks-inside-now-with-delid.2493250/page-9#post-38641512 Er det virkelig mulig... Hvorfor skjønner ikke Intel at dersom man øker avstanden mellom en varmeproduserende flate og en varmeledende flate så er det vanskelig å frakte varme mellom de to? Og til vinnerspørsmålet: Hvorfor tror Intel at tannkrem egner seg som kjølepasta? Endret 21. desember 2016 av IceBlitz 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 (endret) Hvorfor skjønner ikke Intel at dersom man øker avstanden mellom en varmeproduserende flate og en varmeledende flate så er det vanskelig å frakte varme mellom de to? Og til vinnerspørsmålet: Hvorfor tror Intel at tannkrem egner seg som kjølepasta? Intel er helt sikkert klar over dette. Kanskje dem sparer penger i masse-produksjon av disse CPU'ene på denne måten, hva vet vi. Dessuten er en 7700K ment å operere på 4.2 Ghz, med boost opp til 4.5 Ghz. Så lenge den klarer det stabilt med stock kjøleren, så leverer Intel det de lover. Nå har ingen testet 7700K med bare stock kjøler enda etter det jeg vet, så hadde vært artig å vite load temps med den... Har en følelse av at ved max load på 4.5 Ghz så er core temps godt over 80 grader... (men under throttle så klart.) Endret 21. desember 2016 av Betroz Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 (endret) Hvorfor skjønner ikke Intel at dersom man øker avstanden mellom en varmeproduserende flate og en varmeledende flate så er det vanskelig å frakte varme mellom de to? Og til vinnerspørsmålet: Hvorfor tror Intel at tannkrem egner seg som kjølepasta? Intel er helt sikkert klar over dette. Kanskje dem sparer penger i masse-produksjon av disse CPU'ene på denne måten, hva vet vi. Dessuten er en 7700K ment å operere på 4.2 Ghz, med boost opp til 4.5 Ghz. Så lenge den klarer det stabilt med stock kjøleren, så leverer Intel det de lover. Nå har ingen testet 7700K med bare stock kjøler enda etter det jeg vet, så hadde vært artig å vite load temps med den... Har en følelse av at ved max load på 4.5 Ghz så er core temps godt over 80 grader... (men under throttle så klart.) De sparer helt garantert penger, og det er vel derfor de gjør det også. Men det kan ikke være store summer det er snakk om, for AMD driver fortsatt med lodding av die og ihs, og har mye bedre varmeledende egenskaper enn det Intel har. På dette området har AMD ledet soleklart over Intel helt siden Intels 3. gen prosessorer. Så jeg kan ikke se for meg at det er noen seriøs besparelse for Intel å lage CPU-er med dårlig produksjonskvalitet. Hva er pointet med å lage en så god die som de gjør, og plassere den i et kretskort og ihs med elendige toleranser og presisjon? Blir som å lage en fantastisk god, hypermoderne og dyr bilmotor og deretter montere den i en billig kinesisk kopi av en VW Beetle. Endret 21. desember 2016 av IceBlitz Lenke til kommentar
nagina Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Men den gjør jobben for alle likevel, hva er vitsen med å betale 10kr ekstra på noe hvis det ikke hjelper noe særlig. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Men den gjør jobben for alle likevel, hva er vitsen med å betale 10kr ekstra på noe hvis det ikke hjelper noe særlig. I følge han fyren som delidda en 7700K, så er det 26 grader forskjell i temp... 3 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Men den gjør jobben for alle likevel, hva er vitsen med å betale 10kr ekstra på noe hvis det ikke hjelper noe særlig. 26 grader tempforskjell har påvirkning på ytelse, selv uten overklokking. Med større thermal headroom vil den interne boostfunksjonen være mer aggressiv. 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Sendte epost til Intel om varmeproblemene på 7700K pga TIM og lim. Det virker som om de er klare over det da jeg fikk dette som svar: Dear Henrik, At this stage we can not comment. Thank for the feedback. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 (endret) Sendte epost til Intel om varmeproblemene på 7700K pga TIM og lim. Det virker som om de er klare over det da jeg fikk dette som svar: Dear Henrik, At this stage we can not comment. Thank for the feedback. Selvfølgelig kan de ikke kommentere det siden 7700K egentlig ikke er lansert av Intel enda Tror ikke du vil få svar heller på det. Endret 21. desember 2016 av Betroz Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 (endret) IceBlitz, du er ikke den første i verden som sitter på denne infoen ang dårlig TIM og delidding, hvorfor gadd du å sende den mailen i det heletatt når de ikke engang har sluppet CPUen? EDIT: og 5GHZ og 70 grader ved 100% load er jo ikke akkurat et problem for Intel for å si det sånn Endret 22. desember 2016 av bshagen Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 EDIT: og 5GHZ og 70 grader ved 100% load er jo ikke akkurat et problem for Intel for å si det sånn Det var vel etter de hadde delidda den. Før delidd så var vel temps over 90 grader. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 (endret) IceBlitz, du er ikke den første i verden som sitter på denne infoen ang dårlig TIM og delidding, hvorfor gadd du å sende den mailen i det heletatt når de ikke engang har sluppet CPUen? EDIT: og 5GHZ og 70 grader ved 100% load er jo ikke akkurat et problem for Intel for å si det sånn Sendte mailen fordi tilbakemeldinger fra kunder ofte er nødvendig for at et selskap skal gjøre endringer. Det virker som om ikke du helt skjønner dette pga hva du skriver til meg, så jeg kan gjerne ta et eksempel Husker du da Microsoft fortalte at Xbox One var "allways on"? At Xbox måtte være tilkoblet internett for å kunne brukes? Det ble fullstendig ramaskrik og MS var raskt ute med en total endring av policyene sine. Jeg sammenligner ikke den saken med Intel nå, var som sagt bare et eksempel på endring som følge av tilbakemeldinger fra kunder. Poenget er at hvis mange nok henvender seg til Intel ang bruk av dårlig kjølepasta kan det hende at de en eller annen gang vil endre rutiner, that's all. Det som er sikkert og visst er at hvis ingen klager overhodet så vil det aldri bli gjort endringer Derfor sendte jeg en høflig liten mail om tim/lim på den nye 7700K Endret 22. desember 2016 av IceBlitz Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 Intel går jo hardt ut mot "unlocked and unleashed" teorien sin som skal la folk få mer ytelse for kronene de betaler for produktet. Med tanke på prisen på CPU er, og spessielt 7700k og lignende som er såpass dyre burde det være for alles interesser å bytte ut pastaen/limet for å motta mindre klager på området. Å i det hele tatt måtte ty til delidding er for meg merkelig for å kunne oppnå rimelige temperaturer. Er det noen som har noen formening om dette er tilfelle på Xeon serien også? Mange av disse kjører jo på 100% kontinuerlig, vel og merke med mindre klokk. Er det brukt samme suppa der? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 Å i det hele tatt måtte ty til delidding er for meg merkelig for å kunne oppnå rimelige temperaturer. Er det noen som har noen formening om dette er tilfelle på Xeon serien også? Mange av disse kjører jo på 100% kontinuerlig, vel og merke med mindre klokk. Er det brukt samme suppa der? Tror du kan glemme overklokking på noe nyere en sokkel 1366. Mener det er ganske begrenset hva du kan gjøre der. multiplikatoren er nok låst. Så eneste måten å overklokke er den gamle måten å klokke busshastigheten.Dog hvis du ikke har workstation hovedkort. Da spørs det om man får overklokket noe. Selv enig intel kunne gjort det. Men siden cpuene ikke skal holde i 10 år. Må de nok gjøre det for å sikre inntektene sine Håper bare AMD ikke har samme problemet. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 Er det noen som har noen formening om dette er tilfelle på Xeon serien også? Mange av disse kjører jo på 100% kontinuerlig, vel og merke med mindre klokk. Er det brukt samme suppa der? IHS er loddet fast der. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 Er det noen som har noen formening om dette er tilfelle på Xeon serien også? Mange av disse kjører jo på 100% kontinuerlig, vel og merke med mindre klokk. Er det brukt samme suppa der? IHS er loddet fast der. Takk for forklaringen Lenke til kommentar
C64C Skrevet 22. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2016 Hm, kan virke som det blir nødvendig med delidding for skikkelig overklokk. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Hvis jeg leser Screenshottet riktig, så ser det da ut som at han/hun har rundt 70 grader @5.0GHz og så 50 etter delidd? Eller leser dette helt feil nå? Det er i alle fall dette jeg baserte min forrige post Lenke til kommentar
C64C Skrevet 23. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2016 (endret) Da er det jo gode temperaturer. I screenshottet står det også vcore på 1,264, det er ingenting. Endret 23. desember 2016 av C64C Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 "i only delid the cpus which are good with stock TIM. if a cpu need more than 1.3-1.32v for 5GHz its uninteresting for me" Kravene høynes med tiden Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Det er derfor jeg kicker litt på dette også, ja - du får bedre temps med delidding her, men nei - det er jo ikke et behov. 100% load syntetisk vil jo gjerne være 5 grader (ish) varmere ved en konstant load også enn hva man ser i vanlig bruk og gaming Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå