Gå til innhold

Google skal straffe mobilsider som hindrer direkte tilgang til selve innholdet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette virker ganske ødeleggende IMO. Websider er ofte reklame-finansiert. Uten disse inntektene vil ikke nettsiden ha råd til å eksistere. For å eksistere trenger de også sidevisninger. Google fjerner nå mange av sidevisningen. Mao. kommer dette tiltaket til å sørge for at enkelte nettsteder vil måtte legge ned eller bli betalingssider.

Lenke til kommentar

Dette virker ganske ødeleggende IMO. Websider er ofte reklame-finansiert. Uten disse inntektene vil ikke nettsiden ha råd til å eksistere. For å eksistere trenger de også sidevisninger. Google fjerner nå mange av sidevisningen. Mao. kommer dette tiltaket til å sørge for at enkelte nettsteder vil måtte legge ned eller bli betalingssider.

Google tilbyr reklame og, so dette virkar eigentleg som eit forsøk på å selge reklamen sin.

Lenke til kommentar

og hva betyr det...?

er det ikke lov å tegne bokstaver?

de må skrives med ASCII?

Hvis du vil at nettsiden skal være tilgjengelig for flest mulig mennesker (inkludert synshemmede) og roboter (f.eks søkemotorer), så bør bokstaver definitivt være vanlige bokstaver. Forøvrig er du ikke begrenset til bare ASCII siden UTF-8 er godt støttet i alle moderne nettlesere.
Lenke til kommentar

Ja! Endelig! Hater slike sider som popper opp med mas om å legge inn e-post o.l. før man rekker få sett noe som helst.

Google skal med andre ord bestemme mer og mer hvordan en webside skal se ut. Er vel ikke lenge før man er nødt til å kjøpe webdesign hos Google.

Nå begynner de å bestemme innhold på en webside alt for mye.

Mye elendig drit som trenger å straffes.

Mange (click-bait) nettsider kan bare dø. Tviler på at dette vil gå utover sider med seriøst innhold og normal reklame.

Endret av Gavekort
Flettet trippelpost
Lenke til kommentar

Jaggu på tide.

Om noen ikke forstår hvorfor en slik regel er nødvendig, forsøk følgende på mobilen:

Google "pinterest hat" og trykk på første bilderesultat som går til pinterest.

Du kommer til en skjerm som får deg til å tro at du må laste ned app eller logge inn. Men neida, bare scroll ned så ser du masse småbilder av hatter - men vent! prøv å klikk på et av dem, hva skjer så? Jo, du får aldri se bildet men blir konsekvent sendt til playstore.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis dette fører til at mange click-bait sider dør så er det et kjempebra tiltak. Utifra artikkelen høres det ut som om det hovedsaklig er slikt dritt som vil lide av slike tiltak.

Tvert imot kan det føre til et Klondyke for clickbait-sider. Det vil være raskere og enklere å overføre en simpel clickbait-template til responsiv/mobilvennlig design, enn de mange community-sidene som har bygget seg opp over år med komplekse, egendefinerte layouts.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jaggu på tide.

Om noen ikke forstår hvorfor en slik regel er nødvendig, forsøk følgende på mobilen:

Du kommer til en skjerm som får deg til å tro at du må laste ned app eller logge inn. Men neida, bare scroll ned så ser du masse småbilder av hatter - men vent! prøv å klikk på et av dem, hva skjer så? Jo, du får aldri se bildet men blir konsekvent sendt til playstore.

Dette ser ikke ut som popups for meg. Sikker på at den vil bli "offer" for algoritmen?

Lenke til kommentar

Jaggu på tide.

Dette ser ikke ut som popups for meg. Sikker på at den vil bli "offer" for algoritmen?

Ikke popup, men hvis følgende setning er veiledende vil den definitivt rammes:

Google skal straffe mobilsider som hindrer direkte tilgang til selve innholdet 

Lenke til kommentar

Jeg synes de kan begynne med å straffe "responsive" sider som er uoversiktlige og ubrukelige på store skjermer.

Ja.

En spesifikk ting som irriterer meg er et rent design og en rotete giga-meny skjult bak en hamburgermeny-knapp.

Jaggu på tide.

Jeg fikk ikke den atferden i det hele tatt på PC. Så oppdaget jeg at var logget inn. Mtp at siden er forskjellig ut i fra om man er innlogget eller ikke, på PC eller ikke, hvordan skal Google løse dette? Endret av Gavekort
Flettet dobbelpost
Lenke til kommentar

Jaggu på tide.

Jeg fikk ikke den atferden i det hele tatt på PC. Så oppdaget jeg at var logget inn. Mtp at siden er forskjellig ut i fra om man er innlogget eller ikke, på PC eller ikke, hvordan skal Google løse dette?

Problemet gjelder jo de som prøver å tvinge deg til å logge inn/laste ned app - prøv på mobilen, eller i et inkognitovindu.

Det er fullstendig lov å kreve innlogging for å se innhold, men det er når maset blir "invaderende" jeg oppfatter de skal reagere. På mobil blir man også lurt til å klikke "fortsett", en stor fin knapp som er naturlig å trykke på - men den tar deg til appstore, mens "fortsett i nettleser" er en gjemt, omtrent uleselig link.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...