Gå til innhold

Ny "Media PC" mini-ITX oppsett

Anbefalte innlegg

Hei!

Ønsker å bygge en egen pc som skal stå i stua og brukes for det meste avspilling av filmfiler. Ellers bare surfing, spotify. Den skal ikke brukes til noen form for spilling. Må selvsagt kunne spille av fullhd 1080 filer, men ønsker også at den kan være klar for å kunne kjøre 4k materiell på 60hz. Slik jeg har forstått det kan man få dette gjennom Displayport utgang med en overgang til HDMI 2.0 ? Derfor jeg valgte på hovedkortet jeg gjorde. Har en SSD disk fra før, derfor er ikke det med i listen.

Hvordan syns dere oppsettet ser ut? Kom gjerne med innspill!

Det som er veldig viktig for meg at denne er så stilligeående som mulig. Noen som vet hvordan CPU viften som følger med er i støynivå? Bør den skiftes ut? I såfall har dere anbefalinger til en som går rolig for seg?

post-312793-0-34219500-1472026309_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU-vifter som medfølger er ikke noe særlig spør du meg. Nå har du jo her en i3 med 51W TDP, så denne vil ikke avgi mye varme. Dermed skal det ikke bråke noe spesielt. Jeg er uansett gedigen fan av å bytte ut denne viften, og det er klart at en kjøler med f.eks 120mm vifte vil bråke mindre. Om du vil merke dette kan jeg ikke svare på, det avhenger av bakgrunnstøy og hvor lett du oppfatter lyder generelt. Node 304 støtter 165mm høye tårn, så du står ganske fritt. Man skal være OBS på at HDD-brankettene kan komme i veien for veldig brede tårn - Dermed bør man nok gå for en litt smal modell. Jeg tenker be-quiet pure rock vil være et godt valg. Du kan jo også vurdere en T modell av CPU - Disse er vel på 35W TDP.

Ellers vil jeg vel si at du kanskje bør revurdere PSU. Jeg kjenner ikke modellen du har valgt, men har denne noe form for eco-mode / 0 rpm mode? Det kan jo være av interesse å lese litt om støy fra PSU også. Siden Node 304 er kresen på dypden på PSU hvis man skal ha GPU med full lengde - Da er det litt vondt å finne modeller. Du ønsker egentlig en kort PSU (160mm INKL. modulær interface), fullmodulær og med en vifte som girer seg ned ved lav last. Jeg tenker litt på EVGA GS 650W - denne bør "tick all the boxes" - men koster mer. Jeg ser at du ikke har GPU - men det er kjekt å ha muligheten til dette i fremtiden.

4K streaming kan jeg ingenting om - så jeg vil ikke si noe om den biten.

Det var mine tanker :)

Edit: 

Kan legge til at jeg har begynt å bruke 5,25" BR på min HTPC også. Det fungerer egentlig veldig greit hvis man kjøper en god software. Ikke sikkert du ser på BR da (jeg digger kvaliteten) - men hvis du vil ha mulighet for dette kan du jo ikke bruke Node 304. Slike 5,25" enheter er jo på vei ut i full fart, men som sagt har jeg faktisk begynt å sette pris på min. Så slipper jeg å bruke min dedikerte BR spiller :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemldinger!

Jeg har ikke så god peiling, så setter pris på tips. Jeg ønsker igrunn bar en billigst mulig PSU, som passer til mitt bruk og får plass i kabinettet. Men det er viktig at den er stille, så da får jeg heller gå opp i pris.

Kommer til å skulle ha en 240 gb SSD 2,5" og en 1TB 3,5", og blir nok ikke aktuelt med BR spiller :)

Lenke til kommentar

Et alternativ er å gå corsair SF 450 og så en atx til sfx adapterplate.

Men det er bare jeg som er nerd på dette altså. Meget mulig du blir helt fornøyd med en standard psu (ikke modulær) med max 160mm dypde som ikke regulerer viften.

Jeg ser poenget ditt med pris liksom

Lenke til kommentar

hva gjør en ATX til SFX adtaper godt for? Desverre mange år siden jeg var nerd selv, så det meste er gått i glemmeboka.

Er det ikke standard PSU som man kan regulere viften på? eller som hvertfall er stillgående.

Jeg trodde modulære PSU`r gikk mest på at du selv koblet til de kablene du trengte, og ikke hadde noe med viften å gjøre? Men jeg kan sikkert ta feil.

Mindre kabinnett kunne sikkert vært mulig, men likte designen på dette veldig godt.

Lenke til kommentar

Adapteren gjør at man kan bruke sfx enheter i et kabinett som skal ha atx strømforsyning.

Forskjellen på de to CPU er 100mhz ser det ut som. Minimalt med andre ord ..

Modulær er at man kan sette på de kablene man trenger ja. Genialt .. Spesielt i små kasser :)

Lenke til kommentar

Jeg bygde for flere år siden et oppsett som ligner litt på ditt, med samme type kabinett. Den dagen den boksen ryker så kommer jeg til å gå for en NUC isteden. Dersom du utelukkende skal bruke den til film og litt lett sofa surfing, så er det oppsettet du vurderer fysisk langt større enn det behøver å være. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...