Gå til innhold

Den nye Tesla-en er verdens raskeste produksjonsbil


Anbefalte innlegg

 

 

Norge er netto eksportør av kraft

Ikke egentlig. Faktisk er Norges totale klimaregnskap ganske så stygt siden det pumpes opp olje og gass over en lav sko.

 

 

¨Nå svarer du jo på noe helt annet, klart vi er netto eksportør av kraft. Både elektrisk og fossilt. 

 

Poenget er at du sier ingenting om fossilt, der vi er mye, mye større eksportør. CO2-regnskapet til landet er ganske negativt.

Det du er opptatt av er en veldig marginal krafteksport totalt sett året under ett, men samtidig en vesentlig importør i kalde vinterperioder eller tørre perioder generelt. Du drar frem hovedsakelig det som passer deg uten å si noe om det totale bildet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Poenget er at du sier ingenting om fossilt, der vi er mye, mye større eksportør. CO2-regnskapet til landet er ganske negativt.

Det du er opptatt av er en veldig marginal krafteksport totalt sett året under ett, men samtidig en vesentlig importør i kalde vinterperioder eller tørre perioder generelt. Du drar frem hovedsakelig det som passer deg uten å si noe om det totale bildet.

 

 

Nei jeg sier det som det er, at vi er netto eksportør. Og vesentlig importør er jo å dra det litt langt, vi pleier å ligge på rundt 5% av totalforbruk. Poenget er uansett det samme, at faktisk importert kraft og opprinnelse garantier er to ting som er veldig forskjellig, men det er lite folk som er oppmerksom på det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det du er opptatt av er en veldig marginal krafteksport totalt sett året under ett, men samtidig en vesentlig importør i kalde vinterperioder eller tørre perioder generelt.

Det stemte fram til for få år sidan. No er vi importør i periodar med kraftig vind i Danmark og eksportør i kalde og vindstille vinterperiodar. Stor vindkraftutbygging i Danmark og Tyskland, tjukkare kablar mellom Danmark og Noreg og meir nedbør pga klimaendringane gjer at det skal veldig mykje til før vi har for lite vasskraft uansett temperatur. Vinden i Danmark (og Noreg) er kraftigast frå september til mars når forbruket er høgast i Noreg. Noreg sette forbruksrekord på 24,4 GWh på ein time den 21. januar i år. Den same timen eksporterte Noreg 2 GWh til Sverige og Danmark.

Lenke til kommentar

Hva med nasjonens eksport av olje og gass, hvordan ser du på det?
Co2-regnskapet og forurensning generelt som dette medfører?

Jeg mener ikke å "gnåle" om dette, ønsker bare diskusjon og info om ting som ikke mange ønsker å diskutere, eller som er vanskeligere å finne svar på.

Dette er vel litt mer ubehagelig å svare på enn produksjon og forbruk av elektrisk kraft som er ganske lett å finne info om, og fint å skryte av.

Lenke til kommentar

Hva med nasjonens eksport av olje og gass, hvordan ser du på det?

Co2-regnskapet og forurensning generelt som dette medfører?

Jeg mener ikke å "gnåle" om dette, ønsker bare diskusjon og info om ting som ikke mange ønsker å diskutere, eller som er vanskeligere å finne svar på.

Dette er vel litt mer ubehagelig å svare på enn produksjon og forbruk av elektrisk kraft som er ganske lett å finne info om, og fint å skryte av.

 

Jeg ser ikke helt sammenhengen i denne tråden. Olje og gass er på godt og vondt, det er jo ingen hemmelighet at vi er helt avhengig av den, enn så lenge iallefall. 

Lenke til kommentar

... 

 

Det er jo også hele poenget med incentivene - å holde liv i elbilindustrien frem til det faktisk lønner seg. Miljøaspektet er i fremtiden, det er ikke Model S som redder verden, men den finansierer R&D for modellene som vil gjøre det og sparker konkurrentene såpass hardt i ræva at de også får ut fingeren. 

 

Det poenget der kan egentlig ikke gjentas ofte nok. :)

 

Som en aldri så liten bonus så vil elbilen dra med seg batteriutvikling som også vil være nyttig når kullkraftverk skal erstattes av solceller og vindmøller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Fascinerande at den raskaste masseproduserte bilen i verda er ein 5 (+2)-setar familiebil. Alle andre på topplistene er 2-seters supersportsbilar til mange millionar kroner. Utanom Tesla er det berre to av sportsbilane på lista over bilar som går 0-100 på under 3 sekund som kan fåast med totalt 4 seter.

 

Tida for superbilar på fossilt drivstoff er nok over. Eksosbilar kan ikkje konkurrere med dreiemomentet som røskar ein elbil frå stilleståande til 100 km/t på 2,5 sekund. Framtidas elektriske superbilar kjem til å ha G-drakt som standardutstyr. Det må vere litt flaut å gi full gass ut av lyskrysset i ein Lamborghini til millionar av kroner, og sjå to av ungane i bilen som stod ved sidan av deg vinke frå baksetet i det dei susar lydlaust forbi.

 

Jeg så noe morsomt faktisk igår senest. Det dura forbi en ganske så ny Ferrari forbi meg på motorveien og klistret bak den, kunne ikke vært mer enn 1 meter var en Tesla Model S. Den fulgte ferrarien hele veien til Ferrarien måtte skifte fil til høyre og Teslaen peisa forbi ....... Det må være en sucky feeling å sitte i en så dyr sportsbil og bli forbikjørt av en familiebil på den måten. 

Skjønner ikke at folk har råd til Teslaer til 600 000 ++++ og jeg har høyere enn normal lønn, nesten ikke gjeld. Men kudos til dere som har råd, flott bil.

Husk at ved 30000km i året så sparer man nærmere 50000kr i daglige kostnader i forhold til en f.eks en BMW 535xi eller Audi A6 3,0 tfsi. Så selv om de kostet det samme i utgangspunktet så etter 5 år har Teslaen vært 150000kr billigere. Da kan man like gjerne kjøpe den som en Skoda Superb 2,0 tdi 4x4 til 500000kr.

Lenke til kommentar

 

 

Fascinerande at den raskaste masseproduserte bilen i verda er ein 5 (+2)-setar familiebil. Alle andre på topplistene er 2-seters supersportsbilar til mange millionar kroner. Utanom Tesla er det berre to av sportsbilane på lista over bilar som går 0-100 på under 3 sekund som kan fåast med totalt 4 seter.

 

Tida for superbilar på fossilt drivstoff er nok over. Eksosbilar kan ikkje konkurrere med dreiemomentet som røskar ein elbil frå stilleståande til 100 km/t på 2,5 sekund. Framtidas elektriske superbilar kjem til å ha G-drakt som standardutstyr. Det må vere litt flaut å gi full gass ut av lyskrysset i ein Lamborghini til millionar av kroner, og sjå to av ungane i bilen som stod ved sidan av deg vinke frå baksetet i det dei susar lydlaust forbi.

 

Jeg så noe morsomt faktisk igår senest. Det dura forbi en ganske så ny Ferrari forbi meg på motorveien og klistret bak den, kunne ikke vært mer enn 1 meter var en Tesla Model S. Den fulgte ferrarien hele veien til Ferrarien måtte skifte fil til høyre og Teslaen peisa forbi ....... Det må være en sucky feeling å sitte i en så dyr sportsbil og bli forbikjørt av en familiebil på den måten. 

Skjønner ikke at folk har råd til Teslaer til 600 000 ++++ og jeg har høyere enn normal lønn, nesten ikke gjeld. Men kudos til dere som har råd, flott bil.

Husk at ved 30000km i året så sparer man nærmere 50000kr i daglige kostnader i forhold til en f.eks en BMW 535xi eller Audi A6 3,0 tfsi. Så selv om de kostet det samme i utgangspunktet så etter 5 år har Teslaen vært 150000kr billigere. Da kan man like gjerne kjøpe den som en Skoda Superb 2,0 tdi 4x4 til 500000kr.

 

 

Jeg antar du mener årlige, men skulle gjerne sett regnestykket ditt som underbygger at man sparer 50 000 årlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Husk at ved 30000km i året så sparer man nærmere 50000kr i daglige kostnader i forhold til en f.eks en BMW 535xi eller Audi A6 3,0 tfsi. Så selv om de kostet det samme i utgangspunktet så etter 5 år har Teslaen vært 150000kr billigere. Da kan man like gjerne kjøpe den som en Skoda Superb 2,0 tdi 4x4 til 500000kr.

 

Jeg antar du mener årlige, men skulle gjerne sett regnestykket ditt som underbygger at man sparer 50 000 årlig.

Det er meir rart her, for han skriv at han sparer 150.000 på fem år. Det er berre 30.000 årleg.

 

Eg veit ikkje det faktiske bensinforbruket til Audi A6 3.0 tfsi, so eg sjekka spiritmonitor: https://www.spritmonitor.de/en/overview/3-Audi/22-A6.html?exactmodel=3.0+tfsi&powerunit=2

 

Rapportane spriker frå 0,782 på mila til 1,5616 på mila. Gjennomsnittet av det dei 45 brukarane av det bilmerket rapporterer er 1,231 liter på mila. (Offisielle forbrukstal etter NEDC er som vi alle veit tull både for bensin- og elbilar.)

 

I fylgje bensinpris.net er beste bensinpris rapportert i Trondheim siste døger 14,93 kroner. Det gjev ein kostnad på 14,93 kr/l * 0,1231 l/km * 30000 km = 55136,49 kr for Audi A6 tfsi. For Tesla kan vi rekne 0,2 kWh/km. Med ein pris inkludert nettleige på 0,80 kr/kWh, og føresetnaden at all lading skjer heime, kostar det: 0,2 kWh/km * 0,80 kr/kWh * 30000 km = 4800 kr. Då sparer han litt over 50.000 kroner i året berre på drivstoffet. I tillegg kjem årsavgift, bompengar, osv.

Lenke til kommentar

 

 

Husk at ved 30000km i året så sparer man nærmere 50000kr i daglige kostnader i forhold til en f.eks en BMW 535xi eller Audi A6 3,0 tfsi. Så selv om de kostet det samme i utgangspunktet så etter 5 år har Teslaen vært 150000kr billigere. Da kan man like gjerne kjøpe den som en Skoda Superb 2,0 tdi 4x4 til 500000kr.

 

Jeg antar du mener årlige, men skulle gjerne sett regnestykket ditt som underbygger at man sparer 50 000 årlig.
Det er meir rart her, for han skriv at han sparer 150.000 på fem år. Det er berre 30.000 årleg.

 

Eg veit ikkje det faktiske bensinforbruket til Audi A6 3.0 tfsi, so eg sjekka spiritmonitor: https://www.spritmonitor.de/en/overview/3-Audi/22-A6.html?exactmodel=3.0+tfsi&powerunit=2

 

Rapportane spriker frå 0,782 på mila til 1,5616 på mila. Gjennomsnittet av det dei 45 brukarane av det bilmerket rapporterer er 1,231 liter på mila. (Offisielle forbrukstal etter NEDC er som vi alle veit tull både for bensin- og elbilar.)

 

I fylgje bensinpris.net er beste bensinpris rapportert i Trondheim siste døger 14,93 kroner. Det gjev ein kostnad på 14,93 kr/l * 0,1231 l/km * 30000 km = 55136,49 kr for Audi A6 tfsi. For Tesla kan vi rekne 0,2 kWh/km. Med ein pris inkludert nettleige på 0,80 kr/kWh, og føresetnaden at all lading skjer heime, kostar det: 0,2 kWh/km * 0,80 kr/kWh * 30000 km = 4800 kr. Då sparer han litt over 50.000 kroner i året berre på drivstoffet. I tillegg kjem årsavgift, bompengar, osv.

 

 

Ikke minst vedlikehold, så en oversikt nå nettopp og mener bmw og de store hadde i gjennomsnitt nesten 2000 dollar i kostnader årlig :O 

Lenke til kommentar

 

Når jeg kjører harrytur til Sverige i løpet av en helg så kjører jeg Bergen - Karlstad på en og samme dag. Man får kjøpt brukte dieselbiler til en grei pris som greier den strekningen på én tank. Hvilke brukte elbiler til under 50 000 kr kan jeg kjøpe som tar den strekningen på én lading?

Hvilke epler kan jeg kjøpe som smaker som pærer?
Golden Gem?
Lenke til kommentar

msfl.300x169.jpg

Lanserte Model S og Model X med 100 kilowattimer batteri.

 

Den nye Tesla-en er verdens raskeste produksjonsbil

 

Ikke rart elektriske biler knuser bensinbiler i aksellerasjon selv i et tidlig stadie av elbilens moderne utvikling. Sammenliknet med bensin/dieselbiler som har vært optimalisert i over 100 år, gir det håp for en elektrisk fremtid. Det er rimelig åpenbart for alle som kjenner de to type teknologien at elektrisk teknologi er overlegent forbrenningsteknologi, og har uendelig mye større potensiale.

 

Selv den primitive lithium batteriteknologien vi har nå er omtrent like bra energilagring som en standard bensintank. Det er ikke dårlig for førstegenerasjons elektriske biler. Potensialet er uendelig. Både i aksellerasjon, fart, energilagring og kraft/størrelse i motorer.

 

Tesla er et bevis på at elbiler selv på et tidlig stadie er minst like bra som fossilbiler på sitt sene utviklingsstadiet. Det blir spennende å følge utviklingen fremover. Forbrenning er gammeldags. Elektrisitet er fremtiden.

 

Elbiler er forresten deilige. De er så stille og fine i bybildet i forhold til de fossile bråkebøttene.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Akselerasjonen har neppe noe voldsomt større potensial på grunn av motoren, det stopper gjerne rett under 3 på biler med "normal" downforce og dekk. Det er bare å se på hva slags bremselengder man oppnår. AtW

 

På ein vanleg eksosbil er det vanskelegare å halde nøyaktig kontroll på hjulspinn, so lenge hjula er direkte kopla til motoren via gir. Ein elbil kan oppdage hjulspinn og finjustere dreiemomentet på eit hundredelssekund. Berre hjulfartsensorane til Tesla rapporterer 200 gongar i sekundet, og totalt går det fleire tusen pakkar i sekundet på CAN-bussen til DU (drive unit) når bilen akselererer. Kontinuerleg finjustering gjev optimalt grep om vegen heilt frå 0 til 100. ESP og Traction control til eksosbilar kan ikkje reagere like raskt eller nøyaktig, fordi den mekaniske responsen er tregare. Aktivering av bremser på individuelle hjul, til dømes. Difor har elbilar større potensiale enn eksosbilar, spesielt når underlaget ikkje er perfekt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig nærmer vi oss nok grensa med dekk som også er brukbare til hverdags og som varer litt.

 

Ja, nå skal det dog sies at jeg nok underdrev litt når jeg skrev "rett under 3", jeg tror nok realiteten er nærmere 2,2-2,5 sekund når det er dekkbegrenset (med dagens gatedekk).

 

EDIT: la oss si et gatedekk oppnår ca 1,3g, noe jeg anser som realistisk, det tilsvarer 0-100 på 2,2 sekund.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...