Gå til innhold

Den nye Tesla-en er verdens raskeste produksjonsbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint med pendlerbiler, som for eksempel Tesla, men det mest mijøvennlige er å ikke pendle med bil, Tesla er et dråg av en bil for å frakte en person, slettes ikke miljøvenlig. Akselerasjonen er jo morsom, men egentlig unyttig, med forbehold om vettug lovlig kjøring, og på bane er Tesla dårlige greier. Joda, eldrift kan løse noen lokale forurensningproblemer, men det ville være bedre å flytte disse matpakkekjørerne over på kollektivtransport eller hjemmekontor. Og hvor kommer strømmen fra? Kullkraftverk i Europa siden Norge eksporterer vannkraft. Det er ikke og blir ikke nok strøm til å erstatte olje og gass, med forbehold om storstilt utbygging av atomkraft.

Lenke til kommentar

Fint med pendlerbiler, som for eksempel Tesla

 

Tesla er jo ikkje nokon pendlarbil. Det er ein stor familiebil. Ein stor del av Tesla-eigarane har berre ein bil, og då vert han brukt til pendling i tillegg, men du kjøper ikkje ein stor 5- eller 7-setar for å frakte deg sjølv og matpakka.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og plutselig er vi der at elbil koster det samme som bensin for tilsvarende nytteverdi (ikke ytelse, det vil alltid være forskjellige fordeler ved begge teknologier), helt uten fradrag av noe som helst. Det er ikke et spørsmål om det skjer, bare om når det skjer. 

 

Det er jo også hele poenget med incentivene - å holde liv i elbilindustrien frem til det faktisk lønner seg. Miljøaspektet er i fremtiden, det er ikke Model S som redder verden, men den finansierer R&D for modellene som vil gjøre det og sparker konkurrentene såpass hardt i ræva at de også får ut fingeren. 

 

Privatbilisme i dagens form vil aldri "redde verden", men det er selvfølgelig hensiktsmessig å få batteriframdrift kontra bensin/diesel.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Fascinerande at den raskaste masseproduserte bilen i verda er ein 5 (+2)-setar familiebil. Alle andre på topplistene er 2-seters supersportsbilar til mange millionar kroner. Utanom Tesla er det berre to av sportsbilane på lista over bilar som går 0-100 på under 3 sekund som kan fåast med totalt 4 seter.

 

Tida for superbilar på fossilt drivstoff er nok over. Eksosbilar kan ikkje konkurrere med dreiemomentet som røskar ein elbil frå stilleståande til 100 km/t på 2,5 sekund. Framtidas elektriske superbilar kjem til å ha G-drakt som standardutstyr. Det må vere litt flaut å gi full gass ut av lyskrysset i ein Lamborghini til millionar av kroner, og sjå to av ungane i bilen som stod ved sidan av deg vinke frå baksetet i det dei susar lydlaust forbi.

 

Jeg så noe morsomt faktisk igår senest. Det dura forbi en ganske så ny Ferrari forbi meg på motorveien og klistret bak den, kunne ikke vært mer enn 1 meter var en Tesla Model S. Den fulgte ferrarien hele veien til Ferrarien måtte skifte fil til høyre og Teslaen peisa forbi ....... Det må være en sucky feeling å sitte i en så dyr sportsbil og bli forbikjørt av en familiebil på den måten. 

Skjønner ikke at folk har råd til Teslaer til 600 000 ++++ og jeg har høyere enn normal lønn, nesten ikke gjeld. Men kudos til dere som har råd, flott bil.

Det er ikke meningen å være slem på noen måte. Slik du beskriver økonomien din skulle du fint få til en Tesla. Jeg vil si jeg har lavere lønn enn normalt, jeg har sykt mye gjeld, men har altså en Tesla. Men jeg bruker min inntekt til å betjene gjeld. Jeg er ikke ute flere ganger i uka og bruker flere tusen kroner pr gang. Jeg har ingen dyre hobbier. Så det er mulig.

Lenke til kommentar

Og hvor kommer strømmen fra? Kullkraftverk i Europa siden Norge eksporterer vannkraft. Det er ikke og blir ikke nok strøm til å erstatte olje og gass, med forbehold om storstilt utbygging av atomkraft.

 

Straumen kan til dømes komme frå Mongstad. Når raffineriet vert nedlagt pga mange på etterspurnad etter diesel, vert det frigjort nok forbruk til å drive nokre hundre tusen bilar. Dei få felta som er elektrifisert i Nordsjøen når snart opp mot Mongstad i samanlagt forbruk. Produksjonen av fornybar energi i Europa aukar mykje fortare enn forbruket ville auke om alle nye bilar skulle vere elektriske frå i dag. Faktisk vert det produsert meir fornybar energi enn kjernekraft i Europa allereie. (Og meir kjernekraft enn kolkraft.) Hugs at elektriske bilar er mykje meir energieffektive enn eksosbilar, so det er under 1/5 av energien i oljen som må erstattast med straum.
Lenke til kommentar

Fint med pendlerbiler, som for eksempel Tesla

Tesla lager ikke pendlerbiler i dag. De har planer om å gjøre det i fremtiden. Jeg kan fint se for meg at mange vil kjøpe en grunnversjon Tesla Model 3 til rundt 300k for å komme seg til/fra jobb, og ha en Model S/X som bil nr 1.

 

Og hvor kommer strømmen fra? Kullkraftverk i Europa siden Norge eksporterer vannkraft. Det er ikke og blir ikke nok strøm til å erstatte olje og gass, med forbehold om storstilt utbygging av atomkraft.

Norge eksporterer vannkraft fordi vi har ett overskudd. Tilnærmet hele det norske strømforbruket er vannkraft (~95%).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fascinerande at den raskaste masseproduserte bilen i verda er ein 5 (+2)-setar familiebil. Alle andre på topplistene er 2-seters supersportsbilar til mange millionar kroner. Utanom Tesla er det berre to av sportsbilane på lista over bilar som går 0-100 på under 3 sekund som kan fåast med totalt 4 seter.

 

Tida for superbilar på fossilt drivstoff er nok over. Eksosbilar kan ikkje konkurrere med dreiemomentet som røskar ein elbil frå stilleståande til 100 km/t på 2,5 sekund. Framtidas elektriske superbilar kjem til å ha G-drakt som standardutstyr. Det må vere litt flaut å gi full gass ut av lyskrysset i ein Lamborghini til millionar av kroner, og sjå to av ungane i bilen som stod ved sidan av deg vinke frå baksetet i det dei susar lydlaust forbi.

 

Nå er ikke akselerasjon og toppfart noe hverken Porsche, Ferrari, Lamborghini eller McLaren prioriterer da. Greit nok, batteribiler er lynraske fra 0-100, men etter det blir de frakjørt av alt, og fordi de veier LANGT mer enn alt annet er de totalt ubrukelige på det alle superbilprodusentene prioriterer; banekjøring og rundetider.

Lenke til kommentar

 

Nuvel, til poenget: jeg har hatt denne sykkelen i snart 10 sesonger, og har vel aldri testet maksimal akselerasjon eller hastighet. Men det er noe med å vite at kreftene er der, og at man har kontroll over dem. Det kan jo være noe slikt sjåførene i disse bilene også opplever?

Tja, det er vel litt både og. Jeg vil tippe så godt som samtlige Tesla-eiere har testet kreftene i bilen sin mange ganger. Et poeng med Tesla er at det krever ingen ferdigheter, bare litt vett, å utnytte kreftene. Trykker man klampen i bånn så skyter bilen fremover, uansett føre (kanskje et lite unntakt av P85 som ikke selges lenger). På de fleste andre raske biler så er det mye lettere å miste kontrollen på bilen når man tar kreftene i bruk.

 

Men ja, de fleste Tesla-eiere bruker vel kreftene bare en gang i blant. Og selv den tregeste Teslaen har krefter i massevis til vanlig bruk og trygge forbikjøringer. :)

 

Jeg har enda til gode, etter et halvt år med min, å klampe foten i bånn. Men jeg liker det å vite at trenger jeg kreftene, så har jeg de.

Lenke til kommentar

Serpentbane: Hvis vi regner anbefalt rask ladestrategi (ca 20-80% fult) så får man 270 km rekkevidde på en halvtime med Model S 85 kWh. Regner vi at langkjøringen starter med fult batteri med 500 km rekkevidde, kjøres ned til 20% før lading og 110 km/t motorveier så kan man i løpet av 24 timer komme seg 2255 km av gårde. Eller ca Bergen-Milano. På dette døgnet får man 7 ladestopp a 0,5t = 3,5t. Nå er det riktignok ikke 110 motorvei hele den strekningen, men det illustrerer i hvert fall avstanden en Tesla Model S 85 kWh i teorien kan tilbakelegge med den batteripakken. Med det utgangspunktet regner jeg litt på konsekvensene av større/mindre batteri og ladeeffekt:

 

1. Doblet rekkevidde (1000 km)

Her kommer man seg 2310 km av gårde på de 24 timene. Altså 2,4% lengre. Da har jeg ikke regnet inn økt batteribruk på grunn av høyere vekt. Bilen ville nok også blitt vesentlig dyrere. Man får 3 ladestopp a 1t = 3t.

 

2. Doblet ladefart (270 km på 15 min)

Her kommer man seg 2420 km av gårde på 24 timer. Altså 7,3% lengre. Jeg har ikke regnet inn økt strømregning på grunn av lavere virkningsgrad i ladesystemet eller økt batterislitasje. Ladesystemet ville nok også kostet mer å få inkludert i bilkjøpet. Her får man 8 ladestopp a 15m = 2t.

 

3. Doblet batteri (1000 km) og dobbel ladefart (540 km på 30 min)

Her kommer man seg 2420 km av gårde. Altså 7,3% lengre enn med dagens Model S 85 kWh. Det ble 3 ladestopp a 0,5t = 1,5t (og ankomst/lading den siste halvtimen)

 

4. Redusert hastighet til 80 km/t: -23,7% døgndistanse. Det ble 5 ladestopp a 0,5t = 2,5t.

 

5. Halvert batteri: -1,3%. Det ble 15 ladestopp a 0,25t = 3,75t.

 

6. Halvert batteri og doblet ladefart: +6,7%. Det ble 17 ladestopp a 7,5m = 2t og 7,5m.

 

7. Doblet batteri og halvert ladefart: -12,2%. Det ble 3 ladestopp a 2t = 6t. Den siste ladepausen kan man spare seg om man gambler og lader batteriet nesten helt ut (til 3% igjen) eller bare lader en liten slump for den siste distansen.

 

8. Halvert batteri og halvert ladefart: -14,7%. Det ble 13 ladestopp a 0,5t = 6,5t.

 

9. Halvert ladefart: -12,2%. Det ble 6 ladestopp a 1t = 6t.

 

10. Leaf med 24 kWh batteri, 20-80% lading på 0,5 time og 200 km rekkevidde kommer seg til sammenligning ca 55-80% av Teslaens døgndistanse og må hurtiglade totalt 7,5 av 24 timer for å klare dette.

 

Ladefart og batterikapasitet handler altså om å finne passe kjøretid mellom hver ladepause, passe pausetid og passe lav tetthet av ladere. Tesla har funnet en glimrende "formel" egnet for langkjøring. Til sammenligning er "alle" andre elbiler tilpasset daglig småkjøring, men ikke langkjøring.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den ekstreme aksellerasjonen til Model S er jo mer et biprodukt av jaget etter ytelse enn det er et mål i seg selv, selv om Tesla selvsagt vet å utnytte det til markedsføring. Det er ingen med hodet på rett plass som tror en Model S har en reell sjanse på bane. Da har de iallfall aldri kjørt en faktisk sporsbil og/eller landflåta Model S. Den er rask rett frem, men sporty er den ikke på noen som helst måte. 

 

Når det gjelder vekt: En Model S P85D veier 2185 kilo.  En S-klasse (som er ca. like stor) veier 2100 kilo tørt, og ca. like mye som en Model S med full tank. En Model S 60 veier ca. 1960 kilo, ikke mye mer enn en E-klasse på rundt 1850. Forskjellen er kraftig overdrevet. Sammenlikner man med en VW Polo er det selvsagt en tung bil, men så er den også en fullverdig familiebil. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Det fine med å ha en Tesla, er vel det faktum at blandt ens likesinnede vil det befinne seg svært få kverulanter.

 

Sånn er det ofte i religiøse sekter.

Vel. I religiøse sekter kryr det vel av kverulanter. At teslaeiere liker bilene sine er faktisk et pluss. I motsatt ende av skalaen er de som kjemper med nebb og klør for å beholde fossilbrennerne. Og en kan jo så absolutt kalle dem for kverulanter. Jeg har selv ingen Tesla. Ikke desto mindre innser jeg at Elbil

representerer fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så noe morsomt faktisk igår senest. Det dura forbi en ganske så ny Ferrari forbi meg på motorveien og klistret bak den, kunne ikke vært mer enn 1 meter var en Tesla Model S. Den fulgte ferrarien hele veien til Ferrarien måtte skifte fil til høyre og Teslaen peisa forbi .......

Så kan vi vinkle den litt andre veien. Opplevde tidligere i sommer at en Tesla hadde store problemer med å holde følge med Golfen min opp golfsfjellet. Den greide enkelt å ta meg igjen på strekkene, men i det øyeblikket det var en sving inne i bildet, så forsvant den i sladrespeilet mitt. Det må ha vært veldig flaut for tesla-eieren å bli parkert av en Golf med mindre effekt..?

 

Eller kan det hende at mannen i tesla'en selv skjønte at våres biler ikke kan sammenlignes og er kjøpt på forskjellige betingelser og formål?

 

Jeg hadde ikke brydd meg om en tesla hadde passert meg om jeg satt bak rattet i en Ferrari. :)

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Den ekstreme aksellerasjonen til Model S er jo mer et biprodukt av jaget etter ytelse enn det er et mål i seg selv, selv om Tesla selvsagt vet å utnytte det til markedsføring. Det er ingen med hodet på rett plass som tror en Model S har en reell sjanse på bane. Da har de iallfall aldri kjørt en faktisk sporsbil og/eller landflåta Model S. Den er rask rett frem, men sporty er den ikke på noen som helst måte. 

 

Når det gjelder vekt: En Model S P85D veier 2185 kilo.  En S-klasse (som er ca. like stor) veier 2100 kilo tørt, og ca. like mye som en Model S med full tank. En Model S 60 veier ca. 1960 kilo, ikke mye mer enn en E-klasse på rundt 1850. Forskjellen er kraftig overdrevet. Sammenlikner man med en VW Polo er det selvsagt en tung bil, men så er den også en fullverdig familiebil.

 

En S500 4MATIC veier 2050 kg med alle væsker og 90 % bensin. Det inkl. også 75 kg for fører og baggasje. Den letteste S-klassen veier 1925 kg (S400h), den tyngste 2250 kg (S65 AMG lang). Den letteste E-klassen veier 1575 kg, den tyngste 1840 kg.
Lenke til kommentar

 

Jeg så noe morsomt faktisk igår senest. Det dura forbi en ganske så ny Ferrari forbi meg på motorveien og klistret bak den, kunne ikke vært mer enn 1 meter var en Tesla Model S. Den fulgte ferrarien hele veien til Ferrarien måtte skifte fil til høyre og Teslaen peisa forbi .......

Så kan vi vinkle den litt andre veien. Opplevde tidligere i sommer at en Tesla hadde store problemer med å holde følge med Golfen min opp golfsfjellet. Den greide enkelt å ta meg igjen på strekkene, men i det øyeblikket det var en sving inne i bildet, så forsvant den i sladrespeilet mitt. Det må ha vært veldig flaut for tesla-eieren å bli parkert av en Golf med mindre effekt..?

 

Eller kan det hende at mannen i tesla'en selv skjønte at våres biler ikke kan sammenlignes og er kjøpt på forskjellige betingelser og formål?

 

Jeg hadde ikke brydd meg om en tesla hadde passert meg om jeg satt bak rattet i en Ferrari. :)

Eg skal garantere deg at det ikkje hadde vore noko problem for Teslaen å ta deg att om han ville det. Kanskje han rett og slett ikkje hadde noko mål om å halde fylgje med deg, men berre tok det med ro bak rattet?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...