Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den nye Tesla-en er verdens raskeste produksjonsbil


Anbefalte innlegg

 

Så, fossilbilen har overlegent kjølesystem? Velvel, det er da noe..  :p

Har ikke noe med elbiler versus biler med forbrenningsmotor å gjøre. Forskjellen er at typiske konkurrenter til Model S P90/100D, slik som M5, har kjøleløsninger tilpasset mer aggresiv kjøring. Disse vil eks. lett klare kjøring på eks. Nordschleife uten store problemer.

 

Joda, en elmotor har under 10% tap ved vanlig bruk mens en forbrenningsmotor i beste fall kryper under 60%. Det er med andre ord en dyd av nødvendighet at fossilbiler har vesentlig kraftigere kjøleløsninger. I tillegg kommer naturligvis at Tesla sine biler slett ikke er laget med tanke på banekjøring (men kraftigere kjøleløsning *burde* jo strengt tatt være et tilvalg for performance-modellene)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Skjønner ikke at folk har råd til Teslaer til 600 000 ++++ og jeg har høyere enn normal lønn, nesten ikke gjeld. Men kudos til dere som har råd, flott bil.

Det er ein grunn til at dei fleste Tesla-eigarar er både velutdanna og over 40.

 

Vi rekna lenge på det. Sidan vi køyrer mykje og langt, og på bilferie kvar sommar med to ungar, er det mykje å spare berre i drivstoffutgifter. Når vi rekna inn andre incitament og utgifter, kom vi fram til at ein Tesla Model S ville koste oss ca det same som ein VW Passat over 8 år. Om vi skulle kjøpt eksosbil hadde vi kanskje kjøpt noko billigare enn ein ny Passat, men litt ekstra spyttar vi i for miljøet og framtida til ungane. Det hjelpte òg at vi kjøpte i 2014, før dollarkursen steig.

 

Når det er sagt ser eg mange mykje dyrare eksosbilar i nabolaget. Eg lurer på korleis dei har råd, for dei må jo betale bensin, olje, nytt eksosanlegg i ny og ne, høgare årsavgift osb i tillegg. Vi tok opp lån som vi betaler ned med pengane vi sparer på å køyre elektrisk. I oktober kjem det bompengar lenger inne i fylket, og då sparer vi inn ekstrautgifta endå litt fortare. Eg får betale inn 28 kroner ekstra kvar gong vi passerer bommen, og sjå kor mykje fortare vi får betalt det ned. :-)

 

Du har gjort et veldig enkelt regnestykke som mange sikkert gjorde, men du glemmer den store risikofaktoren oppi det hele. Ja du sparer inn på drivstoff, bom, parkering og årsavgift. Men du sitter på en batteripakke som koster oppimot 400 000kr å få skiftet på en Model S. 100 000 på en Leaf. Nesten hele verdien på bilen ligger i batteriene. Hvis 20% av kapasiteten til batteriene taper seg på 6år så sliter man, verditapet vil være enormt.  Varer de mye lengre så er dere godt stilt. Tiden vil vise, men det er en stor risiko her som jeg tror første generasjonen av elbil eiere vil lide for. Bra dere tør å kjøpe, jeg tør ikke! :)

Lenke til kommentar

 

 

Så, fossilbilen har overlegent kjølesystem? Velvel, det er da noe..  :p

Har ikke noe med elbiler versus biler med forbrenningsmotor å gjøre. Forskjellen er at typiske konkurrenter til Model S P90/100D, slik som M5, har kjøleløsninger tilpasset mer aggresiv kjøring. Disse vil eks. lett klare kjøring på eks. Nordschleife uten store problemer.

 

Joda, en elmotor har under 10% tap ved vanlig bruk mens en forbrenningsmotor i beste fall kryper under 60%. Det er med andre ord en dyd av nødvendighet at fossilbiler har vesentlig kraftigere kjøleløsninger. I tillegg kommer naturligvis at Tesla sine biler slett ikke er laget med tanke på banekjøring (men kraftigere kjøleløsning *burde* jo strengt tatt være et tilvalg for performance-modellene)

 

Poenget mitt var at biler med tilsvarende ytelser som oftest har kjøleløsninger tilpasset mer ekstrem kjøring, eks. på bane. Dette har eks. BMW tatt høyde for med M5. Tesla kunne ha gjort det samme med P-utgavene av Model S.

Lenke til kommentar

 

 

Vell, selv anser jeg 1000km reell rekkevidde for en sweet spot, ganske enkelt fordi man må påregne ladetid. Med 1000km kommer man seg i det store og hele også på de lengre turene uten å måtte kalkulere med ladestopp. Eventuelt kan man ha lavere rekkevidde, men hurtigere lading av typen 5 minutter på 100Kwh, men per i dag virker det som det ligger enda lenger frem i tid.

 

 

 

Etter et par år med en Model S som eneste bil og mange langturer har jeg ikke én gang savnet mer batterikapasitet. Det er helt i orden med 10-15 minutters stopp hver tredje time for min del, det var ca. så mye jeg stoppa med den gamle bensinbilen også. 

 

Jeg har nesten aldri sett en Teslaeier bekymre seg over batterikapasitet og rekkevidde, det er stort sett de uten førstehåndserfaring som snakker om sånt. 

 

Nei, det går jo bra det er ikke det. Sweet Spoten jeg har satt mener jeg er en oppnåelig rekkevidde uten en betydelig revolusjon på batteriteknologisiden som samtidig nær sakt eliminerer problematikk relatert til rekkevidde. I tillegg reduserer en slik kapasitet også problemer med tauing av henger og campingvogner.

Lenke til kommentar

 

 

Skjønner ikke at folk har råd til Teslaer til 600 000 ++++ og jeg har høyere enn normal lønn, nesten ikke gjeld. Men kudos til dere som har råd, flott bil.

Det er ein grunn til at dei fleste Tesla-eigarar er både velutdanna og over 40.

 

Vi rekna lenge på det. Sidan vi køyrer mykje og langt, og på bilferie kvar sommar med to ungar, er det mykje å spare berre i drivstoffutgifter. Når vi rekna inn andre incitament og utgifter, kom vi fram til at ein Tesla Model S ville koste oss ca det same som ein VW Passat over 8 år. Om vi skulle kjøpt eksosbil hadde vi kanskje kjøpt noko billigare enn ein ny Passat, men litt ekstra spyttar vi i for miljøet og framtida til ungane. Det hjelpte òg at vi kjøpte i 2014, før dollarkursen steig.

 

Når det er sagt ser eg mange mykje dyrare eksosbilar i nabolaget. Eg lurer på korleis dei har råd, for dei må jo betale bensin, olje, nytt eksosanlegg i ny og ne, høgare årsavgift osb i tillegg. Vi tok opp lån som vi betaler ned med pengane vi sparer på å køyre elektrisk. I oktober kjem det bompengar lenger inne i fylket, og då sparer vi inn ekstrautgifta endå litt fortare. Eg får betale inn 28 kroner ekstra kvar gong vi passerer bommen, og sjå kor mykje fortare vi får betalt det ned. :-)

 

Du har gjort et veldig enkelt regnestykke som mange sikkert gjorde, men du glemmer den store risikofaktoren oppi det hele. Ja du sparer inn på drivstoff, bom, parkering og årsavgift. Men du sitter på en batteripakke som koster oppimot 400 000kr å få skiftet på en Model S. 100 000 på en Leaf. Nesten hele verdien på bilen ligger i batteriene. Hvis 20% av kapasiteten til batteriene taper seg på 6år så sliter man, verditapet vil være enormt.  Varer de mye lengre så er dere godt stilt. Tiden vil vise, men det er en stor risiko her som jeg tror første generasjonen av elbil eiere vil lide for. Bra dere tør å kjøpe, jeg tør ikke! :)

Jeg kjøpte min 85 kWt for 500 000 kr før dollaren steg. Om du regner på det at bilen er verdt 0 kr etter 250 000 km har den kostet litt over 3 kr pr km totalt inkl forsikring, drivstoff mm..

 

Det er få middelklasse fossilbiler jeg har regnet på som matcher den kostnaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en grov misforståelse av hvordan de forskjellige teknologiene er best til forskjellig bruk, eller så er det du som kaller de for steinalderbiler bare for å fyre opp debatten og gjøre det allerede tragiske debattmiljøet rundt elbiler enda dårligere. Vi har allerede gjort rede for elbilene sine problemer med vekt og veigrep, der vi konkluderte med at "ok, Tesla var en familiebil, så den kan ikke sammenlignes med en sportsbil, duh", så når du nå går og sier at bensinmotorer, som har et helt andre fordeler, ikke er bra nok generelt, så vil jeg kalle det for ren ignoranse.

Det er ingen tvil om at forbrenningsmotoren har en god del områder der den er bedre enn elektromotor i personbil, det er bare at fordelene ved elektro for de aller fleste totalt overskygger de få tingene som er bedre med bensin. Husk at nesten alle som har elbil har lang erfaring med å kjøre bensin/diesel, og at nesten ingen av oss vil tilbake.

 

Ikke dermed sagt at elbil er for alle ennå, men det er et topp valg for langt flere enn de som kjører elektrisk pr. i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er en grov misforståelse av hvordan de forskjellige teknologiene er best til forskjellig bruk, eller så er det du som kaller de for steinalderbiler bare for å fyre opp debatten og gjøre det allerede tragiske debattmiljøet rundt elbiler enda dårligere. Vi har allerede gjort rede for elbilene sine problemer med vekt og veigrep, der vi konkluderte med at "ok, Tesla var en familiebil, så den kan ikke sammenlignes med en sportsbil, duh", så når du nå går og sier at bensinmotorer, som har et helt andre fordeler, ikke er bra nok generelt, så vil jeg kalle det for ren ignoranse.

Det er ingen tvil om at forbrenningsmotoren har en god del områder der den er bedre enn elektromotor i personbil, det er bare at fordelene ved elektro for de aller fleste totalt overskygger de få tingene som er bedre med bensin. Husk at nesten alle som har elbil har lang erfaring med å kjøre bensin/diesel, og at nesten ingen av oss vil tilbake.

 

Ikke dermed sagt at elbil er for alle ennå, men det er et topp valg for langt flere enn de som kjører elektrisk pr. i dag.

 

 

Det er dog vanskelig å si at folk "Ikke vil tilbake" pga tekniske betraktninger, når de andre incentivene er så sterke.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke for meg selv og de jeg har diskutert med, men i de kretsene er det iallfall ikke tvil om at man ville valgt elbil igjen også om alt annet var likt. Det oppleves simpelthen som en mye bedre bil, og når man blir vant til det rett og slett ikke noe særlig ålreit å kjøre en vanlig bensinbil.

 

Jeg kjører jevnlig en X5 550i, og om man ser bort fra interiørkvalitet og hengerfeste er Teslaen bedre på alle måter. Det er snakk om noe av det ypperste av hverdagsbil med forbrenning, men drivlinja føles helt håpløs ut sammenlikna med en Model S. Det rykker, responsen er sirupstreg, giringa er bare irriterende og den går ujevnt. Eneste stedet jeg ser at bensin har en fordel i hverdagen er i leketøysbiler der litt av poenget er støy og mekanikk, men til hverdagsbruk ser jeg rett og slett ikke noe som helst poeng i å gå for bensin. Evt. om man jevnlig kjører veldig langt uten pause, men hadde jeg gjort det tror jeg fortsatt jeg ville gått for elektrisk til hverdags og heller leid noe annet for langtur.

 

Igjen: De som er vant med elbil er stort sett frelst, og vi har kjørt bensinbiler før alle sammen (og gjør det ofte jevnlig fortsatt). De som ikke har levd med elbil en stund mangler rett og slett sammenlikningsgrunnlaget.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har gjort et veldig enkelt regnestykke som mange sikkert gjorde, men du glemmer den store risikofaktoren oppi det hele. Ja du sparer inn på drivstoff, bom, parkering og årsavgift. Men du sitter på en batteripakke som koster oppimot 400 000kr å få skiftet på en Model S. 100 000 på en Leaf. Nesten hele verdien på bilen ligger i batteriene. Hvis 20% av kapasiteten til batteriene taper seg på 6år så sliter man, verditapet vil være enormt.  Varer de mye lengre så er dere godt stilt. Tiden vil vise, men det er en stor risiko her som jeg tror første generasjonen av elbil eiere vil lide for. Bra dere tør å kjøpe, jeg tør ikke! :)

 

Overraskande at nokon framleis slit med slike fordommar. Batteria har vist seg å halde veldig godt, og kjem til å vare like lenge som resten av bilen. Om det ikkje gjer det, kan du trøyste deg med at batteriprisen pr kWh går med med ca 35% i året, og at du om 6 år garantert får tak i eit brukt batteri som er større enn det du hadde.

 

Byte av batteri frå 90 kWh til 100 kWh i ein Tesla Model S kostar forresten under halvparten av det du hevdar eit nytt batteri kostar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overraskande at nokon framleis slit med slike fordommar. Batteria har vist seg å halde veldig godt, og kjem til å vare like lenge som resten av bilen. Om det ikkje gjer det, kan du trøyste deg med at batteriprisen pr kWh går med med ca 35% i året, og at du om 6 år garantert får tak i eit brukt batteri som er større enn det du hadde.

 

Byte av batteri frå 90 kWh til 100 kWh i ein Tesla Model S kostar forresten under halvparten av det du hevdar eit nytt batteri kostar.

I tillegg er de eldste bilene på veien med Teslas drivlinje nå sju-åtte år gamle og viser seg å holde helt topp. Det finnes også biler som har gått mange mange hundre tusen km uten problemer. Dette er ikke eksperimentell teknologi, men gjennomtesta og velprøvede greier. Jeg ville blitt mer bekymra for alt av fancy hybridgreier andre produsenter (bortsett fra Toyota) driver med. Der snakker vi kompleksitet og leamikk der.

Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke for meg selv og de jeg har diskutert med, men i de kretsene er det iallfall ikke tvil om at man ville valgt elbil igjen også om alt annet var likt. Det oppleves simpelthen som en mye bedre bil, og når man blir vant til det rett og slett ikke noe særlig ålreit å kjøre en vanlig bensinbil.

For å seie det som Audi-direktør Stefan Niemand: "Those who [have] ever driven electrically are lost for the internal combustion engine for all time." - https://www.yahoo.com/news/model-3-approaches-audi-exec-says-tesla-did-140000625.html

 

I ei undersøking publisert av TØI nyleg, svarer berre 1% av dei som eig ein elbil seier at dei vil kjøpe eksosbil neste gong. Det forklarer kanskje kvifor mange som har elbil som bil nummer to òg har elbil som bil nummer 1 (22%).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har gjort et veldig enkelt regnestykke som mange sikkert gjorde, men du glemmer den store risikofaktoren oppi det hele. Ja du sparer inn på drivstoff, bom, parkering og årsavgift. Men du sitter på en batteripakke som koster oppimot 400 000kr å få skiftet på en Model S. 100 000 på en Leaf. Nesten hele verdien på bilen ligger i batteriene. Hvis 20% av kapasiteten til batteriene taper seg på 6år så sliter man, verditapet vil være enormt.  Varer de mye lengre så er dere godt stilt. Tiden vil vise, men det er en stor risiko her som jeg tror første generasjonen av elbil eiere vil lide for. Bra dere tør å kjøpe, jeg tør ikke! :)

Den første generasjonen av seriehybridbilen Opel Ampera, som selges som Chevrolet Volt i USA, har så langt hatt nøyaktig null batteriskifter på grunn av degradering, skriver Autoblog.

 

http://www.tu.no/artikler/ikke-ett-eneste-batteri-byttet-siden-bilen-var-ny/350360

 

 

– Det er mange faktorer med tanke på hvor raskt litiumbatteriene mister  kapasitet. Om du for eksempel bruker den som drosje vil du få raskere degradering av kapasiteten enn vanlige brukere.

– I øyeblikket har vi fem-seks års erfaring, og vi har noen drosjekunder som har kjørt over 200.000 kilometer. Vi ser at noen av disse er nede i 75 til 80 prosent av opprinnelig kapasitet etter denne avstanden. Det er veldig beroligende, på den måten at vi ser at batteriet virkelig varer lenger enn bilen, sier Carranza Sierra.

http://www.tu.no/artikler/sa-lenge-kan-du-forvente-at-batteriet-i-elbilen-varer/346750

Pris på nytt Leaf batteri, under halvparten enn hva du seier.

 

 

Prisen er oppgitt til 6.500 dollar (cirka 40.000 kroner) - men da det gamle batteriet må leveres inn for å få kjøpt det nye - trekkes 1.000 dollar i innbytte fra prisen - vi ender opp med 5.500. (5.499 for å være pinlig nøyaktig). Altså cirka 34.000 kroner. Dette ble nylig annonsert av talsmann for Nissan, Brian Brockman.

 

http://www.dinside.no/929402/offisiell-pris-paa-batteripakken-i-nissan-leaf

 

 

Lenke til kommentar

YT8rM8i.png

 

Samtidig stuper batteriprisene hele tiden. Denne grafen burde skremme vannet av alle bilfabrikanter som ikke har et stort elbilprogram allerede, snart er det for sent. Det den sier er at ved $150 per kwh batterikapasitet er el billigere enn fossilt, helt uten subsidier eller incitamenter. Tallene viser entydig at det punktet nærmer seg fort. 
 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke for meg selv og de jeg har diskutert med, men i de kretsene er det iallfall ikke tvil om at man ville valgt elbil igjen også om alt annet var likt. Det oppleves simpelthen som en mye bedre bil, og når man blir vant til det rett og slett ikke noe særlig ålreit å kjøre en vanlig bensinbil.

 

Jeg kjører jevnlig en X5 550i, og om man ser bort fra interiørkvalitet og hengerfeste er Teslaen bedre på alle måter. Det er snakk om noe av det ypperste av hverdagsbil med forbrenning, men drivlinja føles helt håpløs ut sammenlikna med en Model S. Det rykker, responsen er sirupstreg, giringa er bare irriterende og den går ujevnt. Eneste stedet jeg ser at bensin har en fordel i hverdagen er i leketøysbiler der litt av poenget er støy og mekanikk, men til hverdagsbruk ser jeg rett og slett ikke noe som helst poeng i å gå for bensin. Evt. om man jevnlig kjører veldig langt uten pause, men hadde jeg gjort det tror jeg fortsatt jeg ville gått for elektrisk til hverdags og heller leid noe annet for langtur.

 

Igjen: De som er vant med elbil er stort sett frelst, og vi har kjørt bensinbiler før alle sammen (og gjør det ofte jevnlig fortsatt). De som ikke har levd med elbil en stund mangler rett og slett sammenlikningsgrunnlaget.

 

Hadde alt vært likt, så hadde ting som en P85D (eller 90 er det vel nå), kostet over 1,5 millioner. Og X-modellen nærmer seg 2 millioner. Det er ikke alle som er villig til å kaste så mye penger ut av vinduet for en bil, uansett hvor bra den er.

 

AtW

Lenke til kommentar

YT8rM8i.png

 

Samtidig stuper batteriprisene hele tiden. Denne grafen burde skremme vannet av alle bilfabrikanter som ikke har et stort elbilprogram allerede, snart er det for sent. Det den sier er at ved $150 per kwh batterikapasitet er el billigere enn fossilt, helt uten subsidier eller incitamenter. Tallene viser entydig at det punktet nærmer seg fort. 

 

 

Ja, framover så er det gode grunner til å tro at elbiler vil bli stadig mer populært.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hadde alt vært likt, så hadde ting som en P85D (eller 90 er det vel nå), kostet over 1,5 millioner. Og X-modellen nærmer seg 2 millioner. Det er ikke alle som er villig til å kaste så mye penger ut av vinduet for en bil, uansett hvor bra den er.

 

 

Det er jo det jeg mener. Det finnes ingen bil til 2m jeg heller ville hatt enn den jeg kjører i dag, en topputstyrt Model S. De ikke-økonomiske fordelene er såpass store at de økonomiske ikke egentlig teller. Hadde en toppspekka X5 eller S-klasse eller whatnot kosta det samme som en Model S hadde jeg fortsatt valgt Teslaen. 

Lenke til kommentar
Vell, selv anser jeg 1000km reell rekkevidde for en sweet spot, ganske enkelt fordi man må påregne ladetid. Med 1000km kommer man seg i det store og hele også på de lengre turene uten å måtte kalkulere med ladestopp. Eventuelt kan man ha lavere rekkevidde, men hurtigere lading av typen 5 minutter på 100Kwh, men per i dag virker det som det ligger enda lenger frem i tid.

Etter et par år med en Model S som eneste bil og mange langturer har jeg ikke én gang savnet mer batterikapasitet. Det er helt i orden med 10-15 minutters stopp hver tredje time for min del, det var ca. så mye jeg stoppa med den gamle bensinbilen også. 

 

Jeg har nesten aldri sett en Teslaeier bekymre seg over batterikapasitet og rekkevidde, det er stort sett de uten førstehåndserfaring som snakker om sånt. 

Nei, det går jo bra det er ikke det. Sweet Spoten jeg har satt mener jeg er en oppnåelig rekkevidde uten en betydelig revolusjon på batteriteknologisiden som samtidig nær sakt eliminerer problematikk relatert til rekkevidde. I tillegg reduserer en slik kapasitet også problemer med tauing av henger og campingvogner.

Kanskje det blir 1000 km rekkevidde en gang i framtida, men selv med de batteriforbedringene vi venter de nærmeste årene så vil den ekstra vekta øke energiforbruket ved daglig småkjøring som ofte utgjør over 80% av total årlig kjørelengde. Årsforbruket kan altså øke av å overdrive batterikapasiteten.

 

En ladeeffekt på 100 kWh/5 min = 1,2 megawatt, er mildt sagt urealistisk både fordi elnettet enten vil knele eller måtte oppgraderes for hundrevis av milliarder om det skal få god utbredelse. De få stedene i landet man har store koblingsstasjoner nært europaveier har bedre muligheter, men selv der vil man møte problemer i form av varmeutvikling i ladesystemet og lav virkningsgrad. Så høy ladeeffekt er altså svært ugunstig.

 

Tesla er allerede ganske tung og tøyer etter min mening sweet-spoten. Jeg tror faktisk det ville vært bedre for energibruken å bytte ut halve batterikapasiteten med et lite og optimalisert bensinaggregat som kan lade bilen under veis og settes hjemme som et nødaggregat når man ikke trenger den i bilen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Hadde alt vært likt, så hadde ting som en P85D (eller 90 er det vel nå), kostet over 1,5 millioner. Og X-modellen nærmer seg 2 millioner. Det er ikke alle som er villig til å kaste så mye penger ut av vinduet for en bil, uansett hvor bra den er.

 

 

Det er jo det jeg mener. Det finnes ingen bil til 2m jeg heller ville hatt enn den jeg kjører i dag, en topputstyrt Model S. De ikke-økonomiske fordelene er såpass store at de økonomiske ikke egentlig teller. Hadde en toppspekka X5 eller S-klasse eller whatnot kosta det samme som en Model S hadde jeg fortsatt valgt Teslaen. 

 

 

Ja, men det er ganske få folk som velger å kaste bort 2 millioner på en bil. Det er en urealistisk antakelse at alle som har en Tesla i dag er i den gruppa.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, men det er ganske få folk som velger å kaste bort 2 millioner på en bil. Det er en urealistisk antakelse at alle som har en Tesla i dag er i den gruppa.

Model S/X har aldri vært ment som biler for massemarkedet.

 

Bilen som er mer for massemarkedet er Tesla Model 3. Da er vi trolig nede på rundt 500k for en bil med tilsvarende rekkevidde som 100 kWh Model S og nesten like gode ytelser. Selv om man legger på mva og 50k i engangsavgift så er det snakk om 675k, noe som ikke er helt riv ruskende galt for en såpass god bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og plutselig er vi der at elbil koster det samme som bensin for tilsvarende nytteverdi (ikke ytelse, det vil alltid være forskjellige fordeler ved begge teknologier), helt uten fradrag av noe som helst. Det er ikke et spørsmål om det skjer, bare om når det skjer. 

 

Det er jo også hele poenget med incentivene - å holde liv i elbilindustrien frem til det faktisk lønner seg. Miljøaspektet er i fremtiden, det er ikke Model S som redder verden, men den finansierer R&D for modellene som vil gjøre det og sparker konkurrentene såpass hardt i ræva at de også får ut fingeren. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...