Sturle S Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Ja, du kjøper deg vel en LaFerrari hvis du er bekymret for kostnader. lol.... Neppe, men ein som har brukt 10 millonar på ein slik bil, kjenner seg sikkert litt snoten når naboen susar forbi på veg til barnehagen i sin familiebil. :-D Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Litt gøy at også 1. og 2. plassen på 0-100 lista faktisk er hybrider:https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_cars_by_acceleration Så må helt ned på 4. plass for å finne en ren fossilbil Men det er jo litt juks også, hva når de er tomme for batteri? altså etter 2-3 mil, hvordan oppfører de seg da 0-100? Det er vel ingen moderne hybrider som går tom for batteri. Model S kan heller ikke aks. maks hvis batteriet er eks. 50 %. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 (endret) Man kan uansett ikke sammenlikne en Model S med en sportsbil, de er helt forskjellige. Det eneste er at Model S er god som dragster, men den vil jo bli frakjørt av enhver litt sprek sportsbil med en gang det er snakk om noe annet enn rette strekker. Har kjørt en del ordentlig spreke biler i superbilklassen, og det har fint lite felles med å cruise avgårde i en Model S. Når det er sagt kjører f.eks Hr. Koenigsegg en Model S til daglig og mener det er verdens mest fantastiske "vanlige" bil. Endret 24. august 2016 av Audun_K Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Litt gøy at også 1. og 2. plassen på 0-100 lista faktisk er hybrider:https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_cars_by_acceleration Så må helt ned på 4. plass for å finne en ren fossilbil Men det er jo litt juks også, hva når de er tomme for batteri? altså etter 2-3 mil, hvordan oppfører de seg da 0-100? Det er vel ingen moderne hybrider som går tom for batteri. Model S kan heller ikke aks. maks hvis batteriet er eks. 50 %. Forskjell på maks og å miste hundrevis av hk. Ja den er noe tregere, men jeg merker liten forskjell på min. Men jeg har ikke P. Slik jeg har forstått det kobles alt vekk om batteriet går for lavt? Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Er stort sett biler med EL skilt som står rundt om i veikantane. Batteri til nødblink er da heldigvis tilgodesett når di går "tom" for strøm. Sjelden å sjå Tesla slik, men det hender. Har alikevel tru på at framtida er ei blanding av batteri-biler og hydrogen-biler. Gjerne med forskjellige batteripakker/hydrogentanker slik at man kan få den rekkevidda man trenger. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Er stort sett biler med EL skilt som står rundt om i veikantane. Batteri til nødblink er da heldigvis tilgodesett når di går "tom" for strøm. Sjelden å sjå Tesla slik, men det hender. Har alikevel tru på at framtida er ei blanding av batteri-biler og hydrogen-biler. Gjerne med forskjellige batteripakker/hydrogentanker slik at man kan få den rekkevidda man trenger. Har aldri sett ett slikt tilfelle. Statistikk viser også at elbiler ikke krever mer berging enn andre biler. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Er stort sett biler med EL skilt som står rundt om i veikantane. Batteri til nødblink er da heldigvis tilgodesett når di går "tom" for strøm. Sjelden å sjå Tesla slik, men det hender.Tror du må revurdere livvsynet ditt: https://www.nrk.no/rogaland/elbilane-overlever-sprengkulda-1.12762238 I januar i år var "Berre fire prosent av vegassistansane til Viking redningsteneste i Sør-Rogaland retta mot elbilar." 2 Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Da er man halveis. 200Kwh kapasitet og 1000km rekkevidde må være et delmål for elbil-produsentene for å komme på høyde med det som er standard idag. Hvor ofte kjører du 100 mil i strekk uten behov for et 30 minutters stopp (for lading)? Det er merkelig hvilke voldsomme behov enkelte får når det kommer til elbil. For min del vektlegger jeg ikke de 30 ekstra minuttene de 3-4 gangene i året jeg trenger å kjøre over 40 mil i strekk mye. Jeg fokuserer heller på det daglige: Bra vinterbil, blir fort varm i kupé, effekt, plass, utstyr og morsomhet. Der scorer Tesla fullt ut . 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 (endret) Er stort sett biler med EL skilt som står rundt om i veikantane. Batteri til nødblink er da heldigvis tilgodesett når di går "tom" for strøm. Sjelden å sjå Tesla slik, men det hender. Eg køyrer mykje, men har faktisk til gode å sjå ein bil med EL-skilt i ein vegkant. Kvar har du sett dette? Statistisk sett er det jo mindre tekniske problem med elbilar enn med eksosbilar. Det er neppe bilar tomme for straum du har sett. Ein stiller seg ikkje i vegkanten om ein går tom form straum, men køyrer med kraftig redusert motorkraft med siste rest av straum til nokon som har. I fylgje ei undersøking frå TØI nyleg, er det berre 6% av alle elbileigarar som har opplevd å avbryte ei reise fordi bilen har vore nær ved å gå tom for straum. Dei som har problemet har det ofte, 12 gongar i året i gjennomsnitt. Då veit dei nok betre enn å stille seg i vegkanten. Tesla-eigarar har stort sett ikkje problem, skriv TØI. Berre 1% av dei som har elbil seier dei ikkje vil kjøpe elbil neste gong, so dei som har hatt dette problemet er ikkje veldig plaga av det. Naudblink går frå det same 12-voltsystemet som alt anna som ikkje er motoren. Endret 24. august 2016 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Nuvel, til poenget: jeg har hatt denne sykkelen i snart 10 sesonger, og har vel aldri testet maksimal akselerasjon eller hastighet. Men det er noe med å vite at kreftene er der, og at man har kontroll over dem. Det kan jo være noe slikt sjåførene i disse bilene også opplever?Tja, det er vel litt både og. Jeg vil tippe så godt som samtlige Tesla-eiere har testet kreftene i bilen sin mange ganger. Et poeng med Tesla er at det krever ingen ferdigheter, bare litt vett, å utnytte kreftene. Trykker man klampen i bånn så skyter bilen fremover, uansett føre (kanskje et lite unntakt av P85 som ikke selges lenger). På de fleste andre raske biler så er det mye lettere å miste kontrollen på bilen når man tar kreftene i bruk. Men ja, de fleste Tesla-eiere bruker vel kreftene bare en gang i blant. Og selv den tregeste Teslaen har krefter i massevis til vanlig bruk og trygge forbikjøringer. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 0 til 100 er ikke så interessant. Kvartmil og toppfart er det som viser fartspotensial og med en toppfart på bare 250 kmt så er ikke Tesla mye raskere enn naboens Passat. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 0 til 100 er ikke så interessant. Kvartmil og toppfart er det som viser fartspotensial og med en toppfart på bare 250 kmt så er ikke Tesla mye raskere enn naboens Passat. Kvartmil og toppfart er helt uvesentlig for en hverdags/familiebil. Det som dog er vesentlig er hvor kjapt en kan kjøre forbi eller komme seg ut i trafikken i forskjellige situasjoner. Det forbedrer flyten, og det er bra. De fleste biler er sperret på 250 uansett, iallefall i denne klassen. 3 Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 (endret) 0 til 100 er ikke så interessant. Kvartmil og toppfart er det som viser fartspotensial og med en toppfart på bare 250 kmt så er ikke Tesla mye raskere enn naboens Passat.Okay. Deg om det. Det er 0-100 som vanligvis gir meg en opplevelse av fart. Hva speedometeret går til er det svært sjeldent jeg har anledning til å teste. På kvartmil er den ikke så halvgærn heller. Dette er dagens P90D. P100D blir enda raskere: http://www.autoblog.com/2016/08/10/refreshed-tesla-model-s-ludicrous-quarter-mile-record/ Endret 24. august 2016 av krister461 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Da er man halveis. 200Kwh kapasitet og 1000km rekkevidde må være et delmål for elbil-produsentene for å komme på høyde med det som er standard idag. Hvor ofte kjører du 100 mil i strekk uten behov for et 30 minutters stopp (for lading)? Det er merkelig hvilke voldsomme behov enkelte får når det kommer til elbil. For min del vektlegger jeg ikke de 30 ekstra minuttene de 3-4 gangene i året jeg trenger å kjøre over 40 mil i strekk mye. Jeg fokuserer heller på det daglige: Bra vinterbil, blir fort varm i kupé, effekt, plass, utstyr og morsomhet. Der scorer Tesla fullt ut . Når jeg kjører harrytur til Sverige i løpet av en helg så kjører jeg Bergen - Karlstad på en og samme dag. Man får kjøpt brukte dieselbiler til en grei pris som greier den strekningen på én tank. Hvilke brukte elbiler til under 50 000 kr kan jeg kjøpe som tar den strekningen på én lading? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Når jeg kjører harrytur til Sverige i løpet av en helg så kjører jeg Bergen - Karlstad på en og samme dag. Man får kjøpt brukte dieselbiler til en grei pris som greier den strekningen på én tank. Hvilke brukte elbiler til under 50 000 kr kan jeg kjøpe som tar den strekningen på én lading? Hvilke epler kan jeg kjøpe som smaker som pærer? 6 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Når jeg kjører harrytur til Sverige i løpet av en helg så kjører jeg Bergen - Karlstad på en og samme dag. Man får kjøpt brukte dieselbiler til en grei pris som greier den strekningen på én tank. Hvilke brukte elbiler til under 50 000 kr kan jeg kjøpe som tar den strekningen på én lading? Du minner ikke mye om bildet ditt Kjøpte noen felger i moss før sommeren, kjørte over grensen da jeg hadde litt tid å slå i hel når jeg ankom moss og så fartet jeg hjem igjen. Alt på en dag, med lading og hele pakken. Bor også på vestlandet. Gi det litt tid, det tok en stund før PC'en var all manns eie, men det kommer for en dag Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 0 til 100 km/t på 2,7 sekunder. Man begynner å snakke "relativt merkbare" g belastninger som faktisk gir diverse effekter på kroppen inkludert ballanseorganet i mellomøret... Sier Tesla noe om dette i "bilens bruksanvisning"? Kan en tur innom Legenemda for flygere være en ide for en nybakt AFPer som "liner opp" i akselerasjonsfeltet med en splitter ny Model S P100D og lenge glemte pubertetsvibber i høyrefoten? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Jeg snakker om hvermansen. Ikke alle kan legge 1.1 mill på bordet for en elbil, og det inkl. fritak fra moms og avgifter. Elbil gir ingen mening økonomisk med tanke på særnorske avgifter, som før eller senere også kommer til elbiler. Til og med strøm skal avgiftsbelegges, dette har NVE planer om. Vi nordmenn elsker avgifter så hvordan elbilsalget vil gå da er et mysterium. Der vil nok verdensmarkedet bestemme om elbiler blir billigere eller ikke. Norges innvirkning er en dråpe i havet på det totale bilsalget. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Jeg snakker om hvermansen. Ikke alle kan legge 1.1 mill på bordet for en elbil, og det inkl. fritak fra moms og avgifter. Elbil gir ingen mening økonomisk med tanke på særnorske avgifter, som før eller senere også kommer til elbiler. Til og med strøm skal avgiftsbelegges, dette har NVE planer om. Vi nordmenn elsker avgifter så hvordan elbilsalget vil gå da er et mysterium. Der vil nok verdensmarkedet bestemme om elbiler blir billigere eller ikke. Norges innvirkning er en dråpe i havet på det totale bilsalget. Trenger ikke legge halvparten på engang, og snart enda mindre igjen. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Litt gøy at også 1. og 2. plassen på 0-100 lista faktisk er hybrider: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_cars_by_acceleration Så må helt ned på 4. plass for å finne en ren fossilbil Bugatti Chiron skal visst klare 0-100 km/t på 2,4 sekunder. Tipper det er uten rollout, så da havner den vel på rundt 2,0-2,1 sek fra 0-60 mph m/rollout (slik eks. Car and Driver tester). Det er jo ikke så relevant for de fleste, da bilen koster flere titalls mill. kr her i Norge. Har selv kjørt single seater på bane. Den klarte vel 0-100 km/t på rundt 3,1 sekunder. Helt innafor aks.messig. men det som virkelig var moro var hastighetene i kurvene, og da var jeg ikke i nærheten av grensen for hva den kunne klare. Bremsene var også imponerende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå