Gå til innhold

Den nye Tesla-en er verdens raskeste produksjonsbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Da er man halveis. 200Kwh kapasitet og 1000km rekkevidde må være et delmål for elbil-produsentene for å komme på høyde med det som er standard idag.

 

Det er helt unødvendig for de aller fleste, å kjøre rundt med 200kWh under bilen hver dag når en kjører 2-5 mil er håpløst. For de som virkelig kjører på hver dag er store pakker en fordel, for resten av oss er det helt unødvendig. Hilsen en som farter rundt i 70kWh pakke med massevis av rekkevidde igjen hver eneste dag, og som lader med ca 1,5kW. 

Kombinasjonen av 100 Kwh batteri og superladenettverket til Tesla gjør at bilene har rikelig med rekkevidde for 99% av bilistene, men det vil alltid være den siste prosenten som har noe annerledes behov.

Lenke til kommentar

Den siste prosenten når man aldri, uansett produkt. De må kjøpe noe annet. Som regel er fordelingen 80/20: Man må satse på å lage noe for de 80% og gi totalt blaffen i 20% av markedet, hvis ikke klarer man ikke lage noe som er bra for noen. 

 

Salvesen har forøvrig et poeng om nok fart - dagens Model S er såpass rask at det er ubehagelig om man gir bunn gass. Jeg kjørte nylig en annen bil som gjør 0-100 på under 3, og det føltes forsvarlig på en helt annen måte enn i en flere tonn tung Tesla som åpenbart ikke er noen sportsbil Men forstår litt hva de driver med allikevel, å ha verdens raskeste bil i produksjon gir plenty oppmerksomhet og gratis reklame. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

"Den nye Tesla-en er verdens raskeste produksjonsbil"

"Selv sier Tesla at Model S P100D er verdens tredje raskeste produksjonsbil noensinne"

 

Ser dere feilen?? Jeg hadde fortsatt gitt dere et klikk så dere tjente penger hvis dere skrev sannheten i overskriften.

 

Raskeste 5 dørs personbil med plass til mer enn to handleposer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den siste prosenten når man aldri, uansett produkt. De må kjøpe noe annet. Som regel er fordelingen 80/20: Man må satse på å lage noe for de 80% og gi totalt blaffen i 20% av markedet, hvis ikke klarer man ikke lage noe som er bra for noen. 

 

Salvesen har forøvrig et poeng om nok fart - dagens Model S er såpass rask at det er ubehagelig om man gir bunn gass. Jeg kjørte nylig en annen bil som gjør 0-100 på under 3, og det føltes forsvarlig på en helt annen måte enn i en flere tonn tung Tesla som åpenbart ikke er noen sportsbil Men forstår litt hva de driver med allikevel, å ha verdens raskeste bil i produksjon gir plenty oppmerksomhet og gratis reklame. 

 

Hvis du sammenligner med andre sportsbiler så er jo f.eks Mercedes Benz SL63 og SL65 henholdsvis 1845kg og 1950kg tunge uten fører og kun 2 seter, med 0-100 på 4,1 og 4,0 sekunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk har råd til Teslaer til 600 000 ++++ og jeg har høyere enn normal lønn, nesten ikke gjeld. Men kudos til dere som har råd, flott bil.

 

Det er ein grunn til at dei fleste Tesla-eigarar er både velutdanna og over 40.

 

Vi rekna lenge på det. Sidan vi køyrer mykje og langt, og på bilferie kvar sommar med to ungar, er det mykje å spare berre i drivstoffutgifter. Når vi rekna inn andre incitament og utgifter, kom vi fram til at ein Tesla Model S ville koste oss ca det same som ein VW Passat over 8 år. Om vi skulle kjøpt eksosbil hadde vi kanskje kjøpt noko billigare enn ein ny Passat, men litt ekstra spyttar vi i for miljøet og framtida til ungane. Det hjelpte òg at vi kjøpte i 2014, før dollarkursen steig.

 

Når det er sagt ser eg mange mykje dyrare eksosbilar i nabolaget. Eg lurer på korleis dei har råd, for dei må jo betale bensin, olje, nytt eksosanlegg i ny og ne, høgare årsavgift osb i tillegg. Vi tok opp lån som vi betaler ned med pengane vi sparer på å køyre elektrisk. I oktober kjem det bompengar lenger inne i fylket, og då sparer vi inn ekstrautgifta endå litt fortare. Eg får betale inn 28 kroner ekstra kvar gong vi passerer bommen, og sjå kor mykje fortare vi får betalt det ned. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fascinerande at den raskaste masseproduserte bilen i verda er ein 5 (+2)-setar familiebil. Alle andre på topplistene er 2-seters supersportsbilar til mange millionar kroner.

Ja, veldig facinerende, men det skal sies at model S P100D neppe blir billig den heller. Regner med prislappen starter på over millionen og sikkert kommer over 1,3 fullspekket.
Lenke til kommentar

 

Fascinerande at den raskaste masseproduserte bilen i verda er ein 5 (+2)-setar familiebil. Alle andre på topplistene er 2-seters supersportsbilar til mange millionar kroner.

Ja, veldig facinerende, men det skal sies at model S P100D neppe blir billig den heller. Regner med prislappen starter på over millionen og sikkert kommer over 1,3 fullspekket.

 

 

Fortsatt 10 ganger billigere en LaFerrari, i USA :p(rask googling etter pris) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Litt gøy at også 1. og 2. plassen på 0-100 lista faktisk er hybrider:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_cars_by_acceleration

 

Så må helt ned på 4. plass for å finne en ren fossilbil :)

 

Men det er jo litt juks også, hva når de er tomme for batteri? altså etter 2-3 mil, hvordan oppfører de seg da 0-100? :p 

Litt juks ja, Porchen har batteri på 6,8kWh og Ferrarien har ikke oppgitt, tipper det veldig lite ut fra dette utsagnet: KERS unit (called HY-KERS), which will provide short bursts of extra power.

 

Men til sitt bruk er dette kanskje nok... Til svært aktiv og ikke økonomisk kjøring på bane e.l. kan batteri spares til kun bruk under de raskeste akselrasjonene. Det er også mye hard bremsing under slik kjøring og regenerering kan da holde batteriene klare til bruk.

 

Men det blir litt å sammenlikne epler og elefanter det her, siden er jo helt klart at Teslan har en helt annen tiltenkt bruk enn det de to andre har. Supersportsbil akselerasjon er liksom bare en liten bonus man får med på kjøpet :)

Lenke til kommentar

 

Begge deler er vel sant. Raskeste som er i produksjon nå, men har vært raskere før. 

Dette er også den raskeste masseproduserte bilen gjennom tidene. De andre to ble produsert i begrenset opplag.

 

Skjønner greia men det er irrelevant da dette i såfall må spesifiseres i overskriften for å ikke være misvisende.

Tror de undervurderer seg selv når de tyr til slike overskrifter, TU har så bra artikkler og info at jeg leser selv om det virker som det kjedeligste jeg kan lese. Husker malings artikkelen, fantastisk! :)

Det er ikke misvisende, det produseres per dags dato ikke raskere produksjonsbiler.

 

Det er som om førsteplass sprint i VM 2016 ikke skulle blitt delt ut fordi det var noen som løp raskere i 2015. Man blir fremdeles verdensmester i 2016, for det er ingen som løper raskere akkurat nå. Man får like vell ikke registrert ny verdensrekord, som blir noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er man halveis. 200Kwh kapasitet og 1000km rekkevidde må være et delmål for elbil-produsentene for å komme på høyde med det som er standard idag.

 

Dette gir ingen mening (eller bare begrenset mening for noen veldig få), all den tid de aller fleste av oss ikke trenger noe i nærheten av denne rekkevidden for vårt daglige transportbehov. Dette får de heller legge inn dette i noen spesialbiler som har som hovedoppgave å kjøre lange strekninger.

 

Svært lite ressurseffektivt å drasse på store tunge batterier dersom man kun kjører under 10 mil daglig, som gjelder de aller fleste av oss.

Lenke til kommentar

Den siste prosenten når man aldri, uansett produkt. De må kjøpe noe annet. Som regel er fordelingen 80/20: Man må satse på å lage noe for de 80% og gi totalt blaffen i 20% av markedet, hvis ikke klarer man ikke lage noe som er bra for noen. 

 

Salvesen har forøvrig et poeng om nok fart - dagens Model S er såpass rask at det er ubehagelig om man gir bunn gass. Jeg kjørte nylig en annen bil som gjør 0-100 på under 3, og det føltes forsvarlig på en helt annen måte enn i en flere tonn tung Tesla som åpenbart ikke er noen sportsbil Men forstår litt hva de driver med allikevel, å ha verdens raskeste bil i produksjon gir plenty oppmerksomhet og gratis reklame. 

 

Det er nok også mye psykologi ute og går her. Jeg har en motorsykkel med 167 hk, og med en profesjonell rytter bør den i teorien kunne akselerere jevnt med versting-Teslaen. (I praksis vil nok en normal motorsyklist bli grundig frakjørt av Teslaen.)

 

Nuvel, til poenget: jeg har hatt denne sykkelen i snart 10 sesonger, og har vel aldri testet maksimal akselerasjon eller hastighet. Men det er noe med å vite at kreftene er der, og at man har kontroll over dem. Det kan jo være noe slikt sjåførene i disse bilene også opplever?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Da er man halveis. 200Kwh kapasitet og 1000km rekkevidde må være et delmål for elbil-produsentene for å komme på høyde med det som er standard idag.

 

Dette gir ingen mening (eller bare begrenset mening for noen veldig få), all den tid de aller fleste av oss ikke trenger noe i nærheten av denne rekkevidden for vårt daglige transportbehov. Dette får de heller legge inn dette i noen spesialbiler som har som hovedoppgave å kjøre lange strekninger.

 

Svært lite ressurseffektivt å drasse på store tunge batterier dersom man kun kjører under 10 mil daglig, som gjelder de aller fleste av oss.

Vell, selv anser jeg 1000km reell rekkevidde for en sweet spot, ganske enkelt fordi man må påregne ladetid. Med 1000km kommer man seg i det store og hele også på de lengre turene uten å måtte kalkulere med ladestopp. Eventuelt kan man ha lavere rekkevidde, men hurtigere lading av typen 5 minutter på 100Kwh, men per i dag virker det som det ligger enda lenger frem i tid.

Lenke til kommentar

 

Vell, selv anser jeg 1000km reell rekkevidde for en sweet spot, ganske enkelt fordi man må påregne ladetid. Med 1000km kommer man seg i det store og hele også på de lengre turene uten å måtte kalkulere med ladestopp. Eventuelt kan man ha lavere rekkevidde, men hurtigere lading av typen 5 minutter på 100Kwh, men per i dag virker det som det ligger enda lenger frem i tid.

 

 

 

Etter et par år med en Model S som eneste bil og mange langturer har jeg ikke én gang savnet mer batterikapasitet. Det er helt i orden med 10-15 minutters stopp hver tredje time for min del, det var ca. så mye jeg stoppa med den gamle bensinbilen også. 

 

Jeg har nesten aldri sett en Teslaeier bekymre seg over batterikapasitet og rekkevidde, det er stort sett de uten førstehåndserfaring som snakker om sånt. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Fascinerande at den raskaste masseproduserte bilen i verda er ein 5 (+2)-setar familiebil. Alle andre på topplistene er 2-seters supersportsbilar til mange millionar kroner.

Ja, veldig facinerende, men det skal sies at model S P100D neppe blir billig den heller. Regner med prislappen starter på over millionen og sikkert kommer over 1,3 fullspekket.

 

 

Fortsatt 10 ganger billigere en LaFerrari, i USA :p(rask googling etter pris) 

 

 

Nå har vel en eier av en LaFerrari råd til å kjøpe seg flere Tesla hvis han ønsker det :)

Lenke til kommentar

 

Fortsatt 10 ganger billigere en LaFerrari, i USA :p(rask googling etter pris) 

 

 

 

For ikke å snakke om driftskostnadene. Å ha en supersportsbil er helt latterlig dyrt i forhold  til å ha en "vanlig" bil. Helt vanlige deler koster fort flere hundre tusen å skifte ut. 

 

 

Ja, du kjøper deg vel en LaFerrari hvis du er bekymret for kostnader. lol....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...