Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi a4 1,8T drar dårlig og bruker mye bensin


martelv

Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg lest rundt om på nettet en stund uten å finne noe som passer helt til min situasjon med bilen. Jeg er ikke noe flink med biler generelt, men håper å kunne få noen kloke svar her! :)

 

I de siste månedene har bilen blitt gradvis "tyngre" å kjøre, det virker som om det er noe som gjør at bilen kjører med en slags motstand, det er utrolig dårlig drakraft i forhold til det det var før. I tillegg bruker bilen enormt mye bensin,spesielt når jeg starter bilen.

 

Bilen kan også Begynne og fuske ved kjøring slik at den nesten kveles (dette skjer ved lavt gir/lave hastigheter), og den går ujevnt på tomgang.

 

Jeg byttet tennplugger og luftfilter uten at det ble noe bedre.

 

med det jeg har lest på nettet så har jeg noen tanker på hva det kan være, men vil høre med dere hva dere tror det er.

 

fra det jeg har lest så kan det være

 

- Defekt lambdasonde

- tette dyser 

- tett/defekt katalysator

- LMM

 

setter pris på all hjelp! 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

defekt lamda,, burde vel føre til at bilen bruker forhands definerte blandingsforhold...siden den ikke får måleverdier. Men en lambda skal da kunne måles tror jeg. Prøvde en biltema lamda...det var total skivebom. Har selv saab  med open sid som viser verdiene til lambdaen...når lambdaen var gåen..så gikk bilen som ei bøtte dritt, og openSid veridene viste at den pøste på med ekstra bensin...så det kan jo stemme litt med beskrivelsen din.

 

Hvilken årsmodell har du. Kjenner du noien som har vagcom. Vagcom skal kunne lese ut lambda verdier. Er ikke sikkert du får opp lambda verdier med en gang du starter..da systemet kjører normalt sett closed loop inntil lambda sensoren har oppnådd drifts temp.

 

Her er litt lesestoff for hvordan teste en sensor med multimeter

 

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5168383-DIY-Oxygen-Sensor-Testing

 

...da volten varierer i henhold til avgassene i eksosen. sånn teoretisk sett ut i fra mitt hode så burde det enten ikke være målbar kontinuitet mellom strøm inn og ut fra lambda...eller så endrer ikke volten seg hvis den er defekt. Ser du kontinuitet (det vil si en målt motstand ikke uendlig motstand) så er det ikke ledningsbrudd i hvertfall..da ville jeg målt volt og se etter endring.

Lenke til kommentar

glemmte å skrive det...men av dem alternativene du har googlet deg frem til så er det defekt lambda som passer best.

 

Gåen turbo gir blårøyk og oljeforbruk...men ikke høyrere bensinforbruk.

 

tette dyser. vil gi ujevn gange, og mest sannsynlig en motor som kun går på 3 sylindre eller færre.

 

 delvis Tett katalysator...kan gi dårlig effekt på høyrere turtall da mottrykket øker mer da...men burde være ok på lave turtall...og gir kanskje lavere effekt...men burde ikke gi veldig mye mer bensinforbruk...heller manglende effekt..

 

 

 Deffekt Luftmengde måler kan gi mange rare symptomer...og forhøyet forbrukt. På min saab kan man koble fra lmm, og sjekke om bilen går bedre. Da bruker den mapsensor og temp sensor for å avgjøre blandingsforhold. Virker bilen bedre da,, så har man enten skitten lmm sensor eller en defekt sensor. Vet ikke om det er akkurat likt på en audi 1.8t, men slik fungerer det på saab i hvertfall.

 

så mitt forslag er altså defekt lambda som nevnt over. Hvis du har en bilhogger i nærheten så burde det ikke være vansklig å få tak i en brukt sensor å teste med til en rimlig peng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...