lawiet Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Hei Jeg har gått 3 år på vgs med 1. Elektrofag 2 og 3: Automatiker 1,5 som automatiker lærling Jeg har ikke fagbrev Jeg kom inn på påbygg til generellstudie kompetanse, og lurer på hva kan jeg videre utdanne meg som? har noen en liste som dere kunne sende meg? har prøvd å lete etter det på nettet men finner ikke noe. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Hvorfor har du ikke fagbrev når du har vært lærling? Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Det gode liv, den 23 Aug 2016 - 22:11, sa:Hvorfor har du ikke fagbrev når du har vært lærling? Jeg strøk på fagprven pga hadde ikke fått riktig opplæring til den fagprøven jeg hadde, så jeg har sendt klage til dem. Det kan ta lang tid før jeg for noe svar. så istedenfor å kaste bort 1 år på venting så tar jeg heller skole. I tillegg så vil jeg ikke være en automatiker lenger. Endret 23. august 2016 av lawiet Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Ta det automatiker fagbrevet... Det dummeste du vil gjøre i hele ditt liv er å ikke ta dette. Jeg la vær å ta fagbrev selv og angrer meg ihjel! Alt hadde blitt så mye enklere. Uansett... Med generell studiekompetanse kan du bli mye rart. Bortsett fra realfag etc som krever mer. Endret 23. august 2016 av BMWcoupeftw 1 Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Ta det automatiker fagbrevet... Det dummeste du vil gjøre i hele ditt liv er å ikke ta dette. Jeg la vær å ta fagbrev selv og angrer meg ihjel! Alt hadde blitt så mye enklere. Uansett... Med generell studiekompetanse kan du bli mye rart. Bortsett fra realfag etc som krever mer. Jeg tokk den og strøk pga ræva opplæring. jeg hadde gode karakterer på skolen med 5 og 6ere. men jeg har send klage og de skal behandle saken. har du liste over hva jeg kan bli med og uten realfag? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Hvis eksamen er alt du mangler for fagbrev, er det veldig dumt og ikke fullføre.. Jeg ville tatt ferdig fagbrev, prøvd meg litt i arbeidslivet og deretter vurdert ny utdanning eller ikke. Med generell studiekompetanse kan du studere mye. Alle studiene finner du vel på samordna opptak. (Tror jeg) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Alle det står GENS på her: http://www.samordnaopptak.no/info/pdfer/studieoversikt_2015_laerested_endelig.pdf Men seriøst, få orden på det fagbrevet. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Hei Jeg har gått 3 år på vgs med 1. Elektrofag 2 og 3: Automatiker 1,5 som automatiker lærling Jeg har ikke fagbrev Jeg kom inn på påbygg til generellstudie kompetanse, og lurer på hva kan jeg videre utdanne meg som? har noen en liste som dere kunne sende meg? har prøvd å lete etter det på nettet men finner ikke noe. Det har ingen hensikt å lage noen liste. Du bør heller finne ut hva du kunne tenke deg å studere og deretter finne ut hva du trenger for å oppfylle opptakskravene. Du kan studere veldig mye med kun generell studiekompetanse. I tillegg må du oppfylle noen karakerkrav hvis du vil bli lærer, ofte ha matte og/eller andre realfag hvis du vil studere noe innen realfag og noen ganger ha noe annet i tillegg til generell studiekompetanse i atter andre studier. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Alle det står GENS på her: http://www.samordnaopptak.no/info/pdfer/studieoversikt_2015_laerested_endelig.pdf Men seriøst, få orden på det fagbrevet. hva er vitsen for meg å ta fagbrevet, når som jeg ikke har tenkt til å jobbe som automatiker? dessuten så føler jeg at alt har gått til helvete med læretida mi. jeg har demmes første automatiker lærling og de ga fullstendig faen. kanskje det skulle være mulig for meg å jobbe i helgene som lærling automatiker et annet sted, slik at jeg kan ta både utdanningen og fagprøven samtidig. 1 Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Automatiker er meget bra utdannelse, som du sikkert vet. Ikke minst kan du komme inn på teknisk fagskole osv med fagbrev, Y-veien (eller hva det heter) for å bli ingeniør osv. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Alle det står GENS på her: http://www.samordnaopptak.no/info/pdfer/studieoversikt_2015_laerested_endelig.pdf Men seriøst, få orden på det fagbrevet. hva er vitsen for meg å ta fagbrevet, når som jeg ikke har tenkt til å jobbe som automatiker? dessuten så føler jeg at alt har gått til helvete med læretida mi. jeg har demmes første automatiker lærling og de ga fullstendig faen. kanskje det skulle være mulig for meg å jobbe i helgene som lærling automatiker et annet sted, slik at jeg kan ta både utdanningen og fagprøven samtidig. Vitsen er stor, du har noe å falle tilbake på om noe skulle skje, det gir deg en fordel når du skal søke på andre jobber at du kan vise til kompetanse. Å vise til at du tok læretiden men ikke fagbrevet er ikke positivt i det heletatt. Ikke bruk så mye tid på å skylle på bedriften, de færreste automatiker lærlinger er igjennom hele pensum i læretiden, somregel trekker de kabel i 1,5 år evt bøyer rør. Ser kanskje en commissioning eller looptest. Fokuser på egen læring. 1 Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Salvesen., den 23 Aug 2016 - 22:47, sa: lawiet, den 23 Aug 2016 - 22:42, sa: Salvesen., den 23 Aug 2016 - 22:34, sa: Alle det står GENS på her: http://www.samordnaopptak.no/info/pdfer/studieoversikt_2015_laerested_endelig.pdf Men seriøst, få orden på det fagbrevet. hva er vitsen for meg å ta fagbrevet, når som jeg ikke har tenkt til å jobbe som automatiker? dessuten så føler jeg at alt har gått til helvete med læretida mi. jeg har demmes første automatiker lærling og de ga fullstendig faen. kanskje det skulle være mulig for meg å jobbe i helgene som lærling automatiker et annet sted, slik at jeg kan ta både utdanningen og fagprøven samtidig. Vitsen er stor, du har noe å falle tilbake på om noe skulle skje, det gir deg en fordel når du skal søke på andre jobber at du kan vise til kompetanse. Å vise til at du tok læretiden men ikke fagbrevet er ikke positivt i det heletatt. Ikke bruk så mye tid på å skylle på bedriften, de færreste automatiker lærlinger er igjennom hele pensum i læretiden, somregel trekker de kabel i 1,5 år evt bøyer rør. Ser kanskje en commissioning eller looptest. Fokuser på egen læring. Jeg jobbet med PLC og frekvens omformere, men fikk fagprøve i prosess............ jeg kunne teorien men praksisen gikk dårlig. selve sensoren viste at jeg ikke hadde fått nok opplæring i dette, fordi jeg var utplasser hos dem i 2 uker, og de er absolutt ingenting. før fagprøven så var jeg utplassert hvor sensoren min jobber. jeg var der 2 uker som er ingenting. etter det så kom jeg tilbake til bedriften og diskuterte hva jeg skulle ha for noe resten av året. de ble enige om mer prosess men det ble ikke noe av, selv om jeg pøsset på flere ganger. jeg har gjort alt det jeg kunne på egenhånd. jeg lærte til om med sensorene noe nytt fra teorien min som jeg leste på egenhånd. så vær så snill ikke si at dette er min feil og ikke bedritens! Endret 23. august 2016 av lawiet Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Jeg jobbet med PLC og frekvens omformere, men fikk fagprøve i prosess............ jeg kunne teorien men praksisen gikk dårlig. selve sensoren viste at jeg ikke hadde fått nok opplæring i dette, fordi jeg var utplasser hos dem i 2 uker, og de er absolutt ingenting. Da har du jo i tillegg bedre grunnlag enn de fleste! Men seriøst, ikke fokuser på hva bedriften ikke har gitt deg fokuser heller på å lære deg det du mangler. PLC og frekvens omforming er forøvrig veldig sentralt i prosesser.. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Jeg jobbet med PLC og frekvens omformere, men fikk fagprøve i prosess............ jeg kunne teorien men praksisen gikk dårlig. selve sensoren viste at jeg ikke hadde fått nok opplæring i dette, fordi jeg var utplasser hos dem i 2 uker, og de er absolutt ingenting. Da har du jo i tillegg bedre grunnlag enn de fleste! Men seriøst, ikke fokuser på hva bedriften ikke har gitt deg fokuser heller på å lære deg det du mangler. PLC og frekvens omforming er forøvrig veldig sentralt i prosesser.. Da må jeg bli utplasser i annet bedrift i en periode. hvis dette skulle lære mulig i helgene så ville jeg ha gjort det. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Da må jeg bli utplasser i annet bedrift i en periode. hvis dette skulle lære mulig i helgene så ville jeg ha gjort det. Nei, igjen egen læring. Du må ta ansvar selv. Les læreplanen, noter deg de punktene du ikke kan og pugg. Så må du mase på fylket for å få ny prøve. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Da må jeg bli utplasser i annet bedrift i en periode. hvis dette skulle lære mulig i helgene så ville jeg ha gjort det. Nei, igjen egen læring. Du må ta ansvar selv. Les læreplanen, noter deg de punktene du ikke kan og pugg. Så må du mase på fylket for å få ny prøve. Jeg tror ikke du helt skjønner hva automasjon dreier seg om, det er ikke bare noe du kan lese deg opp til og bestå fagprøven. tro meg jeg leste i flere måender. Teorien er ikke problemet, praktisk erfaring er problemet. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Jeg tror ikke du helt skjønner hva automasjon dreier seg om, det er ikke bare noe du kan lese deg opp til og bestå fagprøven. tro meg jeg leste i flere måender. Teorien er ikke problemet, praktisk erfaring er problemet. Jeg er automatiker og tar ingeniør nå, så jeg vet nok det. En kan fint lese seg opp og være klar til det praktiske, det måtte vi alle gjøre før fagprøven da ingen er igjennom alt i læretiden. 2 Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Jeg tror ikke du helt skjønner hva automasjon dreier seg om, det er ikke bare noe du kan lese deg opp til og bestå fagprøven. tro meg jeg leste i flere måender. Teorien er ikke problemet, praktisk erfaring er problemet. Jeg er automatiker og tar ingeniør nå, så jeg vet nok det. En kan fint lese seg opp og være klar til det praktiske, det måtte vi alle gjøre før fagprøven da ingen er igjennom alt i læretiden. Ja men du fikk vel en fagprøve som van innlagt etter hva du hadde jobbet med på læretiden din. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Ja men du fikk vel en fagprøve som van innlagt etter hva du hadde jobbet med på læretiden din. Nei, det fikk ingen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Så du har fått avklart at du må vente et år med å ta fagprøven på nytt igjen?Jeg synes du har en bra innstilling; det er bra at du sysselsetter deg i påvente av ny prøve. Men allmenn påbygg er ganske bredt og forskjellig fra automatikerfaget, og det vil kreve mye oppmøte og lesing. Jeg håper ikke du overbelaster deg med påbyggsfagene, for det fine hadde nok vært om du greide å forberede deg, klare den nye fagprøven som du står ovenfor.Det er utrolig leit å høre at du strøk på fagprøven, særlig når du har jobbet som automatiker i ett og et halvt år. Jeg håper du tar i bruk de rådgivende ved enten skolen eller bedriften som du var tilhørende, og at de kan hjelpe deg å stake ut kursen fremover.Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå