Sturle S Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 (endret) Jaja, Salvesen kommer nok aldri til å si noe positivt om andre biler enn Tesla... Enten jobber han der, eller så er han veldig glad i elbilfordelene sine. Jeg tipper det første. Du evnar verkeleg ikkje å skrive noko som helst her utan å gå til personåtak. Vart du mykje mobba som liten? Du veit veldig godt at Salvesen ikkje jobbar for Tesla, han er berre smartare enn deg. I Norge bor mange mennesker i enebolig, og kanskje har nærmere halvparten av befolkningen mulighet til å lade en elbil. Oppdikta. Ca 90% av norske hushaldningar med bil bur slik at dei lett kan leggje til rette for lading av elbil der dei parkerer til vanleg. Einebustad er ikkje eit krav. Mange burettslag har lagt tilrette for lading allereie, og det er ei god investering om dei vil halde oppe verdien på husværa. I Europa har kun en brøkdel av befolkningen lademulighet. Her diktar du vidare. Eg har "hytte" i Berlin, og i burettslaget er vi no tre med elbil. Vi kan ikkje lade der enno (det kjem snart som eit krav i samband med renovering av garasjeanlegget), men vi ladar gratis på den lokale Kaufland og andre stader. Ein av dei kan lade på jobb. Vi brukar hytta som base for bilferiar i Europa, og ikkje ein stad har det vore problematisk å få lada bilen. Faktum er at innlagt straum er like vanleg i resten av Europa som i Noreg, og dei har til og med eit straumnett som er betre eigna til lading av elbilar. 400V TN er standard, mot 230V IT/TT her i landet. Difor kan dei typisk lade med 11 kW (3-fas 400V, 16A) ca over alt, medan minstestandarden her i landet er 3,7 kW (ein-fas 230V, 16A). Elbiler er uansett tull, fordi de kun kan brukes av en svært liten andel av dem som bor i byene. På landsbygen er det annerledes, men her er elbiler fullstendig meningsløst, mye bedre å bruke biodrivstoff laget av avfall slik svenskene satser på. Du seier at moderne bilar er tull, men du har ingen argument for kvifor det er lurt å køyre rundt i ein gammaldags energisløsande treg bil som lagar prompelydar og luktar promp, korkje i byen eller på landsbygda. Svenskane satsar på elbilar. Dei satsar so kraftig på elbilar at det kanskje kan vere mogeleg å dekkje drivstofforbruket til veteranbilar som ikkje er elektriske i 2030 med biodrivstoff. Å dekkje dagens forbruk i Sverige med biodrivstoff frå avfall er det ingen som trur er realistisk. Då måtte dei ha dyrka opp heile landet og kalla det "avfall". I mine øyne er elbiler et veldig dårlig valg i forhold til hydrogen. En ting er manglende lademuligheter for folk flest. Ehm.. Du meinar altso at det er lettare å fylle hydrogen enn å finne ein stikkontakt for folk flest? Eg vil hevde veldig sterkt at dei aller fleste har kortare veg til ein stikkontakt eller ein ladestasjon enn dei har til ein hydrogenstasjon. For dei aller aller fleste vil det vere ein lang omveg å komme seg til ein hydrogenstasjon. Utbygging av hydrogenstasjonar vil koste ca 500.000 kroner pr hydrogenbil, dersom alle hydrogenstasjonane vert utnytta 100% kapasitetsmessig. Samanlikn det med .. stikkontaktar. Det beste med hydrogen er imidlertid at hydrogenfabrikker kan hjelpe med å stabilisere strømnettet, i en fremtid hvor produksjonen av strøm vil variere kraftig. Eller du kan gjere det billig, og berre stabilisere ved hjelp av lading av elektriske bilar. Det krev ikkje so mykje straum heller. Det er faktisk allereie eit krav i EU-direktivet om infrastruktur for elbillading at effekta skal kunne tilpasse seg kraftsituasjonen i straumnettet til eikvar tid. Om vi skal overdimensjonere produksjonsanlegga for hydrogen slik at dei skal kunne stabilisere straumforsyninga, vil prisen pr hydrogenbil vere mykje større enn 500.000. Du kunne kjøpt ein ekstra Tesla berre for prisen av infrastrukturen for ein hydrogenbil. I tillegg må du overdimensjonere kraftproduksjonen, sidan ein hydrogenbil som skal gå på hydrogen produsert med elektrolyse av vatn treng fire gonger meir straum enn ein ein elbil. På papiret kan selvsagt elbiler også det, men ingen myndigheter vil basere seg på kraft fra elbiler. To dager med vindstille så er elbilene tomme for strøm eller koblet fra. Eg skal love deg at ingen styresmakter vil basere seg på straumforsyning frå hydrogen heller. Det var nokre prøveprosjekt med hydrogenlagring på 90-talet, men alle er avslutta no pga elendig verknadsgrad. Lad når det er billig straum tilgjegengeleg, og la vere når straumen er dyr. Dette er veldig lett og med minimalt energitap. Går du via hydrogen, mister du 3/4 av energien på vegen. Hydrogen er sannsynligvis fremtiden på kontinentet, i Norge bør vi følge svenskene og finnene og satse på biodrivstoff fra avfall. Elbiler er bare tullebiler for middelklassefamilier med carport utenfor inngangsdøren. Hydrogen er ikkje framtida nokon stad. Manager Magazin i Tyskland hadde eit kappløp mellom to Tesla Model S og det ypperste i hydrogenklassen, ein Toyota Mirai. Dei tenkte at Mirai hadde ein sjanse fordi han kunne tanke fort, og dei hadde lagt opp ruta slik at det var nok hydrogenstasjonar på vegen. (Ikkje ei enkel oppgåve i Tyskland heller, forresten.) Mirai kom sist. Vi er ikkje i nærleiken av å kunne dekkje dagens drivstoffproduksjon med biodrivstoff frå avfall, men det er kanskje mogeleg i 2030 dersom vi skiftar ut dei fleste køyretya med batteribilar først. Kva skuldast denne fascinasjonen din for trege bilar som luktar promp? Endret 24. august 2016 av Sturle S 2 Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Til opplysning: En bil med brenselselle er også en EL-bil med EL-motor (og bare EL-motor). 1 Lenke til kommentar
Andre Dargan Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Nei, dette beror på en misforståelse. Stasjonene klarer bare å lage nok hydrogen til en bil pr time slik de er satt opp nå (hydrogen lages på stasjonen med osmose for å slippe transporten av H2 til stasjonen). Fyllingen går like raskt som å fylle drivstoff i dag. Ikke om du er nummer to i køen, det er vell poenget. Tilbudet av hydrogen på stasjonene vil selvsagt tilpasses etterspørselen. Da har en hydrogen bil kommet seg over 50 km videre før Teslaen er fulladet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Tilbudet av hydrogen på stasjonene vil selvsagt tilpasses etterspørselen. Da har en hydrogen bil kommet seg over 50 km videre før Teslaen er fulladet. Ja, da var det bare etterspørselen som Gjensto da Vet ikke om du har merket det, men elbilladere står uten folk på de konstant, de er langt foran. Trenger en ikke å spise om en kjører hyd.? Hva med tisse pauser? Hvorfor skal den så langt? Siden Tesla'en må presse seg helt opp i 100% og vell så det? Nei her fabler du nok kraftig du 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 (endret) Tilbudet av hydrogen på stasjonene vil selvsagt tilpasses etterspørselen. Da har en hydrogen bil kommet seg over 50 km videre før Teslaen er fulladet. Kor stor er den fordelen i praksis? Tyske Manager Magasin hadde eit langt kappløp mellom to Tesla Model S og ein Toyota Mirai på Autobahn. Ruta var lagt opp slik at det skulle vere nok hydrogenstasjonar på vegen (ikkje ein enkel jobb i Tyskland heller). Mirai kom sist. Du ventar forresten ikkje til Teslaen er fullada når du har det travelt. Når ladefarten går under 500 km/t, ladar du berre lenge nok til at du kjem deg komfortabelt fram til målet eller til neste superladar. Endret 24. august 2016 av Sturle S Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Nei, dette beror på en misforståelse. Stasjonene klarer bare å lage nok hydrogen til en bil pr time slik de er satt opp nå (hydrogen lages på stasjonen med osmose for å slippe transporten av H2 til stasjonen). Fyllingen går like raskt som å fylle drivstoff i dag. Ikke om du er nummer to i køen, det er vell poenget. Tilbudet av hydrogen på stasjonene vil selvsagt tilpasses etterspørselen. Da har en hydrogen bil kommet seg over 50 km videre før Teslaen er fulladet. Man lader jo ikke en tesla til 100% på superchargers... Du lader ca. 50% på 20min Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Jeg vill ha totalt omvendt, elbil med muligheter for å fylle hydrogen. Det hadde vært noe det! Ja. Med 20 kWh batteri (litt mindre enn e-Golf) hadde ein dei aller fleste dagane brukt kun batteriet, og berre trengt å fylle hydrogen når ein skulle på langtur. Skulle nok helst sett en del større batteri enn det, hydrogen bør kun brukes til "nød". Har ikke bruk for muligheten, men den kunne vært praktisk i noen tilfeller. Men hoved poenget må være at en kan lade hjemme i hverdagen og slippe å tenke på hydrogen. Mye vekt og kompleksistet å dra rundt på for å slippe å sluperlade batteriet eller kjøre innom en batteriswap stasjon. Bare tull, bedre å swappe batterier eller superlade. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Mye vekt og kompleksistet å dra rundt på for å slippe å sluperlade batteriet eller kjøre innom en batteriswap stasjon. Bare tull, bedre å swappe batterier eller superlade. Tja en liten tank og brenselcelle kan vell ikke være rare greiene, men som sagt jeg har ikke behovet. Det er bare praktisk i noen tilfeller Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Mye vekt og kompleksistet å dra rundt på for å slippe å sluperlade batteriet eller kjøre innom en batteriswap stasjon. Bare tull, bedre å swappe batterier eller superlade. Tja en liten tank og brenselcelle kan vell ikke være rare greiene, men som sagt jeg har ikke behovet. Det er bare praktisk i noen tilfeller Ser du den klumpen som sitter foran på Mercedesen? Det er brensencella. De to tankene er ikke små de heller. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Mye vekt og kompleksistet å dra rundt på for å slippe å sluperlade batteriet eller kjøre innom en batteriswap stasjon. Bare tull, bedre å swappe batterier eller superlade. Tja en liten tank og brenselcelle kan vell ikke være rare greiene, men som sagt jeg har ikke behovet. Det er bare praktisk i noen tilfeller Ser du den klumpen som sitter foran på Mercedesen? Det er brensencella. De to tankene er ikke små de heller. Nå er det ikke denne bilen jeg ønsker heller. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Mye vekt og kompleksistet å dra rundt på for å slippe å sluperlade batteriet eller kjøre innom en batteriswap stasjon. Bare tull, bedre å swappe batterier eller superlade. Tja en liten tank og brenselcelle kan vell ikke være rare greiene, men som sagt jeg har ikke behovet. Det er bare praktisk i noen tilfeller Ser du den klumpen som sitter foran på Mercedesen? Det er brensencella. De to tankene er ikke små de heller. Nå er det ikke denne bilen jeg ønsker heller. Noe av det flotte de skryter av med dette systemet er jo hvor "lite" plass berenselcellene tar. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Jaja, Salvesen kommer nok aldri til å si noe positivt om andre biler enn Tesla... Enten jobber han der, eller så er han veldig glad i elbilfordelene sine. Jeg tipper det første. I Norge bor mange mennesker i enebolig, og kanskje har nærmere halvparten av befolkningen mulighet til å lade en elbil. I Europa har kun en brøkdel av befolkningen lademulighet. Elbiler er uansett tull, fordi de kun kan brukes av en svært liten andel av dem som bor i byene. På landsbygen er det annerledes, men her er elbiler fullstendig meningsløst, mye bedre å bruke biodrivstoff laget av avfall slik svenskene satser på. I mine øyne er elbiler et veldig dårlig valg i forhold til hydrogen. En ting er manglende lademuligheter for folk flest. Det beste med hydrogen er imidlertid at hydrogenfabrikker kan hjelpe med å stabilisere strømnettet, i en fremtid hvor produksjonen av strøm vil variere kraftig. På papiret kan selvsagt elbiler også det, men ingen myndigheter vil basere seg på kraft fra elbiler. To dager med vindstille så er elbilene tomme for strøm eller koblet fra. Hydrogen er sannsynligvis fremtiden på kontinentet, i Norge bør vi følge svenskene og finnene og satse på biodrivstoff fra avfall. Elbiler er bare tullebiler for middelklassefamilier med carport utenfor inngangsdøren. Siden du er så aktiv med beskyldninger mot andre, hvilket hydrogenselskap har du investert alle sparepengene dine i? For det virker jo som du har seriøse personlige interesser i saken. En brøkdel av befolkningen har lademulighet, skriver du. Så hvor mange har mulighet for påfylling av hydrogen da? Hvorfor kan elbiler bare brukes av en liten andel av de som bor i byer? Hvorfor er elbiler meningsløst på landsbygda? Er det energilagring du mener man skal bruke hydrogen til? Hvorfor skal man da bruke det på biler? Det er da mye bedre å bruke opplagret energi på andre ting. Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Kjøre Hydrogen bil koster 9 kr pr mil. kjøre Elbil koster 1 kr pr mil. Service Hydrogenbil. 5000kr i året ++++ Service Elbil 1500kr i året. Hvor vanskelig er dette og forstå? Kjører du 20.000km i året, koster altså hydrogenbilen 18000kr + 5000 i service . 23000kr Mens elbilen koster 2000kr pluss 1500 i service . 3500kr. Kjører du mer, blir selvsagt forskjellen enda større... Hydrogen blir kanskje bra om 20 år.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå