Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøregodtgjørelse


Hugo_Hardnuts

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg reiser alltid med kollektivtransport til og fra jobb - har månedskort jeg dekker selv. Unntaket er at jeg 2-3 ganger pr. mnd har jobboppdrag hvor jeg må benytte egen bil. Jeg får selvsagt kjøregodtgjørelse for dette, men spørsmålet mitt er om jeg også kan kreve å få dekket utgiftene knyttet til det å kjøre min egen bil tur-retur arbeidsstedet. Det er nemlig snakk om totalt ~30 km + bompenger, noe som faktisk ugjør litt penger. Normalt heter det seg at man ikke kan kreve kjøregodtgjørelse for reise til og fra jobb, men hadde jeg ikke måttet ta disse oppdragene hadde jo bilen stått hjemme, og jeg har sånn sett en ekstrautgift som utelukkende er knyttet til jobben min.

 

Det kan nevnes at jeg har et alternativ, nemlig å benytte taxi på arbeidsgivers regning til og fra disse oppdragene i stedet, noe jeg vil anslå vil koste ca. 2000 kr pr. oppdrag i tillegg til tapt arbeidstid knyttet til venting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg finner ingenting om at du kan få penger for reise til og fra jobb. Hørte en gang at man hadde krav på det hvis man pendlet mellom 2 kommuner, men det tror jeg er feil. Man kan jo ha egne avtaler med arbeidsgiver om kjøring til og fra jobb.

Du kan få fradrag for reise til og fra jobb, http://www.skatteetaten.no/reisefradrag

 

http://blogg.autogear.no/lover-og-regler-for-kj%C3%B8regodtgj%C3%B8relse

Lenke til kommentar

Tviler på at du har krav på noe, hvordan du kommer deg til og fra jobb er ditt problem, ikke arbeidsgiver sitt.

Men, her har jo arbeidsgiver interesse av at du kjører bil og er kanskje villig til å dekke konstnadene selv om du ikke har krav på det. Har du snakket med sjefen din?

 

Jeg har noe reising i arbeidstiden jeg også, har man ikke bil tar man leiebil, det er måten de har løst det hos oss ihvertfall.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Kjøregodtgjørelse etter statens satser er så godt som ran når det ikke er mer kjøring enn det du oppgir. Særlig med tanke på om det oppstår skader på kjøretøyet og det blir spørsmål om hvem som skal dekke skaden/egenandel/merutgifter ved bonustap. Da er 3,80/4,10 kr/km lite å rope hurra for.

 

Ta taxi!

Endret av Whist1er
Lenke til kommentar

Kjøregodtgjørelse etter statens satser er så godt som ran når det ikke er mer kjøring enn det du oppgir. Særlig med tanke på om det oppstår skader på kjøretøyet og det blir spørsmål om hvem som skal dekke skaden/egenandel/merutgifter ved bonustap. Da er 3,80/4,10 kr/km lite å rope hurra for. Ta taxi!

Statens satser dekker godt og vel utgiftene man har til en gjennomsnittlig bil. Selvfølgelig ikke dersom bilen er spesielt luksuriøs, og heller ikke når den er flunka ny. De første kilometrene er jo ekstremt kostbare. Men det blir bileierens valg, han finner antagelig glede i å bruke mange penger på bil? 

Utgifter ved skade (evt. egenandel og bonustap) får du bare om du selv har skylda. Det er vel litt drøyt  at arbeidsgiver skal dekke utgifter du får pga. at du er dårlig til å kjøre, eventuelt at du er uforsiktig?

Ta taxi! er et dårlig råd å gi. Ansatte som ikke er imøtekommende og påfører arbeidsgiver store utgifter helt unødvendig, pleier ikke å bli lenge i jobben. Man har metoder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS sier at det er et alternativ å benytte taxi, og at det dreier seg om to-tre ganger pr måned. Derfor anbefallingen.

 

Utgifter ved skade kan man også få om bilen blir utsatt for skade mens den står parkert. Enten ved hærverk, tyveri av gjenstander på bilen, eller om noen kjører på deg og ikke gir beskjed.

 

Om du velger å se strengt på det er kjøregodtgjørelse ren profitt ut over drivstoffkostnaden og en fraksjon av vedlikehold og forsikring all den tid man allerede har en bil. Det er bare motorjournalister som får det til å koste 10-15 kr/km å kjøre en ny bil til butikken. Hvem er det som kjøper en bil kun for å kjøre til butikken?

 

En firmabil, som ikke kan benyttes til annet enn firmakjøring får selvsagt en helt annen kostnadsprofil da alle kostnader (kapital/avskrivning/service/forsikring/vedlikehhold mm) må regnes mot kjørte km.

Lenke til kommentar

Om du velger å se strengt på det er kjøregodtgjørelse ren profitt ut over drivstoffkostnaden og en fraksjon av vedlikehold og forsikring all den tid man allerede har en bil. Det er bare motorjournalister som får det til å koste 10-15 kr/km å kjøre en ny bil til butikken. Hvem er det som kjøper en bil kun for å kjøre til butikken?

 

Vedlikehold, drivstoff, forsikring og verditap er en vesentlig del av kostnaden ved å holde en bil. Drivstoffkostnader er direkte knyttet til antall kjørte kilometer. Vedlikehold, dekk, forsikring og verditap er delvis knyttet til antall kjørte kilometer.

 

Marginalkostnaden per kjørte kilometer ligger sannsynligvis et sted mellom 2 og 5 kroner for biler som er i "sin beste alder", dvs mellom 3 og 10 år gamle, som koster under 400 000 nypris, og som ikke bruker overvettes mye drivstoff. Kjører man en 5 år gammel Polo diesel som går mye privat, tjener man penger på Statens satser - de vil da ligge over marginalkostnaden for kjørte jobbkilometer. Kjører man en 3 år gammel BMW X5, vil verditapet alene være så høyt at det er umulig å gå i pluss på statens satser (det lønner seg å la bilen stå fremfor å kjøre i jobb mot kjøregodtgjørelse.

 

Noe særlig under 2 kr/km tror jeg det er svært vanskelig å komme. De som kommer under dette har gjerne verditap, egeninnsats (service og reparasjoner) og risiko (manglende kaskoforsikring) som de ikke tar med i regnestykket. Men kjører man over 3000 mil i året er det sikkert mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om du velger å se strengt på det er kjøregodtgjørelse ren profitt ut over drivstoffkostnaden og en fraksjon av vedlikehold og forsikring all den tid man allerede har en bil. Det er bare motorjournalister som får det til å koste 10-15 kr/km å kjøre en ny bil til butikken. Hvem er det som kjøper en bil kun for å kjøre til butikken?

 

Vedlikehold, drivstoff, forsikring og verditap er en vesentlig del av kostnaden ved å holde en bil. Drivstoffkostnader er direkte knyttet til antall kjørte kilometer. Vedlikehold, dekk, forsikring og verditap er delvis knyttet til antall kjørte kilometer.

 

................

 

Verditap er bare en faktor hvis du kun eier bil for å få kjøregodtgjørelse.

Ja, du har helt rett i at verditapet er vesentlig på en ny bil, men så lenge du har en (ny) bil har den dette verditapet uansett; Enten du benytter den privat, eller til kjøring som gir godtgjørelse.

Lenke til kommentar

Jeg har en bil som kan benyttes til litt kjøring i arbeidstida. Hvilke ekstra utgifter får jeg om jeg kjører 1000 km på ett år? Vedlikehold, drivstoff og forsikring kan greit regnes ut, men verditapet er det verre med. Hvor mye mindre får jeg for en ett år gammel bil som er kjørt 16000 kontra en som er kjørt 15000? Eller en ti år gammel bil som er kjørt 151000 kontra 150000? Ikke stor forskjell, kan vi vel fort bli enige om. Jeg tror ikke vi gjør noen stor feil om vi ikke regner ekstra verditap pga. litt arbeidskjøring.
(Retta to feil).

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tar det som en selvfølge at arbeidsgiver dekker kjøregodtgjørelse fra jeg kjører hjemme fra til jeg er hjemme igjen dersom de ønsker at jeg skal bruke bilen i arbeidet. Alernativet slik jeg ser det er at de henter og lever bilen hjemme hos meg med tauebil.

Hadde en sommerjobb i kommunen hvor jeg benyttet egen bil til store deler av arbeidet, både jeg og arbeidsgiver var helt enige i at ALLE kilometere skulle med. Jeg ser også at det nevnes fordelsbeskattning. Hvilken fordel? Jeg antar at trådstarter uansett betaler for et månedskort for kollektivtransport, med andre ord er fordelen helt minimal. Ofte må man også stå i lenger kø med bil en med buss/tog. Dersom arbeidsgiver er gnien på disse punktene ville jeg nok vært lite villig til å stille min bil til rådighet. Bilen min vil også typisk stå mye mer utsatt til på arbeidsplassen enn hjemme i garasjen.

 

Jeg ser folk nevner dette med faren for ulykker. Denne risikoen er lagt inn i kjøregodtgjørelsen, som er ment å dekke absolut ALT.  

Lenke til kommentar

 

 

Om du velger å se strengt på det er kjøregodtgjørelse ren profitt ut over drivstoffkostnaden og en fraksjon av vedlikehold og forsikring all den tid man allerede har en bil. Det er bare motorjournalister som får det til å koste 10-15 kr/km å kjøre en ny bil til butikken. Hvem er det som kjøper en bil kun for å kjøre til butikken?

 

Vedlikehold, drivstoff, forsikring og verditap er en vesentlig del av kostnaden ved å holde en bil. Drivstoffkostnader er direkte knyttet til antall kjørte kilometer. Vedlikehold, dekk, forsikring og verditap er delvis knyttet til antall kjørte kilometer.

 

................

 

Verditap er bare en faktor hvis du kun eier bil for å få kjøregodtgjørelse.

Ja, du har helt rett i at verditapet er vesentlig på en ny bil, men så lenge du har en (ny) bil har den dette verditapet uansett; Enten du benytter den privat, eller til kjøring som gir godtgjørelse.

 

Ja ha? Bilen din faller altså ikke i verdi når du kjører den? Du ville altså betalt like mye for to identisk og like gamle biler selv om den ene hadde gått dobbelt så langt som den andre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser også at det nevnes fordelsbeskattning. Hvilken fordel? 

 

"Fordelsbeskatning" er et skatterettslig begrep som vil si at der arbeidsgiver dekker en utgift arbeidstakeren ikke får fullt ut fradrag for, skal arbeidstaker stilles i samme posisjon som om vedkommende hadde fått utbetalt lønn for å dekke den samme utgiften. 

 

Reiser til og fra fast arbeidssted, arbeidsreiser, har sterkt begrenset fradragsrett (med blant annet høyt bunnfradrag og lavere kilometersats enn er vanlig å gi som kjøregodtgjørelse), i motsetning til tjenestereiser (som er fullt ut fradragsberettiget innenfor sine satser). Når arbeidsgiver dekker arbeidsreiser skal det derfor behandles fullt ut som lønnsbetaling. 

Lenke til kommentar

 

Jeg ser også at det nevnes fordelsbeskattning. Hvilken fordel? 

 

"Fordelsbeskatning" er et skatterettslig begrep som vil si at der arbeidsgiver dekker en utgift arbeidstakeren ikke får fullt ut fradrag for, skal arbeidstaker stilles i samme posisjon som om vedkommende hadde fått utbetalt lønn for å dekke den samme utgiften. 

 

Reiser til og fra fast arbeidssted, arbeidsreiser, har sterkt begrenset fradragsrett (med blant annet høyt bunnfradrag og lavere kilometersats enn er vanlig å gi som kjøregodtgjørelse), i motsetning til tjenestereiser (som er fullt ut fradragsberettiget innenfor sine satser). Når arbeidsgiver dekker arbeidsreiser skal det derfor behandles fullt ut som lønnsbetaling. 

 

 

Når det er et krav for å få utført jobben at du tar med bilen din på jobb burde dette heller bli sett på som overtidsarbeid enn en fordel. Men jeg synes min løsning er en god middelvei. 

Lenke til kommentar
.............

 

Jeg ser folk nevner dette med faren for ulykker. Denne risikoen er lagt inn i kjøregodtgjørelsen, som er ment å dekke absolut ALT.  

 

Da spoler jeg tilbake til mitt første innlegg og sier at med de kjøringene TS nevner er det så godt som ran å fa kjøregodtgjørelse når alternativet er å benytte taxi.

 

 

 

Ja, du har helt rett i at verditapet er vesentlig på en ny bil, men så lenge du har en (ny) bil har den dette verditapet uansett; Enten du benytter den privat, eller til kjøring som gir godtgjørelse.

 

Ja ha? Bilen din faller altså ikke i verdi når du kjører den? Du ville altså betalt like mye for to identisk og like gamle biler selv om den ene hadde gått dobbelt så langt som den andre? 

 

 

Bilen faller et sted mellom 20 og 30% i verdi etter at den er kjørt ut fra forhandleren, og et antall prosent pr år deretter. Om man kjører et par tusen km i året for arbeidsgivers regning, vil det påførte verditapet for denne kjøringen være marginal. (Det er den kjørelengde tråden handler om).

 

For å svare helt konkret på spørsmålet ditt er svaret nei såfremt det ikke dreier seg om en særdeles gammel bil. På den andre siden vil ikke bilene være identiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...