Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Endring av arbeidssted på kort varsel

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Bedriften jeg arbeider i skal snart bygge om produksjonslokalene, og jeg fikk i utgangspunktet muntlig besjed fra ledelsen om at vi ansatte skulle få permisjon med lønn i perioden det ble ombygging.

Nå i dag fikk jeg en ny besjed, igjen muntlig, om at permisjon ikke var mulig, jeg fikk nå valget mellom å ta fri uten lønn, eller å arbeide et annet sted i samme bedrift denne perioden.

Det er nå bare noen få dager til ombyggingen starter, og jeg trodde egentlig at arbeidsforholdet i perioden var avklart.

Jeg har ikke fått informasjon om hvor jeg skal møte opp på arbeid, eller når i perioden.

Det er ikke så mange steder å velge mellom, så jeg har en sterk misstanke om at det vil føre til mye dyrere og tidkrevende transport for min del.

Det jeg lurer på er om arbeidsgiver kan kreve at jeg møter opp på et helt annet sted på så kort varsel, uten at noe skriftlig beskjed er gitt ?

Anonymous poster hash: e22b9...926

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det noe i din arbeidskontrakt om arbeidssted?

Det er opgitt arbeidssted, og at det taes forbehold om at arbeidsområde og avdeling kan endres av selskapet.

Men jeg synest at besjeden om endringen kommer urimelig sent med tanke på at denne ombyggingen har vert planlagt i et år.

Lenke til kommentar

Det er opgitt arbeidssted, og at det taes forbehold om at arbeidsområde og avdeling kan endres av selskapet.

Men jeg synest at besjeden om endringen kommer urimelig sent med tanke på at denne ombyggingen har vert planlagt i et år.

I disse dårlig tider, bør man være heldig for å være i jobb. Flytt til det nye arbeidsstedet med en gang!

Lenke til kommentar

I disse dårlig tider, bør man være heldig for å være i jobb. Flytt til det nye arbeidsstedet med en gang!

Det svarer igrunn ikke på spørsmålet mitt på noen måte. 

Dersom du mener at arbeidsgivere bør få gjøre akkurat som de vil når det er dårligere tider er du velkommen til å ha den meningen, men jeg deler ikke den, og det ser du kanskje utifra spørsmålet jeg stiller. 

Jeg ser derfor ikke hvordan dette er relevant til tråden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at arbeidsgiver gjennom sin styringsrett kan endre arbeidsforholdet slik det er nødvendig for å kunne drive forsvarlig. Men styringsretten er ikkje ubegrensa, og ein del av det som normalt ville vært underlagt styringsretten kan være regulert gjennom arbeidsavtalen.

Når arbeidsforholdet då blir endra så blir det eit spørsmål om dette er ei mindre endring som faller under arbeidsgivers styringsrett, eller om dette er ein endring som krever at du samtykker eller ein endringsoppsigelse (at du blir oppsagt frå din gamle jobb med begrunnelsen at du ikkje kan jobbe der under ombygginga, men at du i samme slengen får tilbud om å takke ja til ein ny jobb på nytt arbeidssted).

Etter rettspraksisen så rekner ein flytting av arbeidssted innanfor 3 mil eller 20-25 min lenger reiseveg som innanfor arbeidsgivers styringsrett, medan endring av arbeidssted lenger unna ligg utanfor styringsretten.

I ditt tilfelle så virker det som at denne endringa uansett ligg utanfor styringsretten ettersom du har eit definert arbeidssted etter arbeidsavtalen. Eg tolkar det slik at når du skriv at det står "taes forbehold om at arbeidsområde og avdeling kan endres av selskapet." så omtalar dette kun endringar om kva du skal jobbe med og kva avdeling internt på arbeidsstedet du skal jobbe, men at dette ikkje omhandler endring av arbeidsstedet.

Her kan den eksakte formuleringa i arbeidsavtalen være av stor betydning.

Men dersom det viser seg at arbeidsgiver har tatt forbehold om å endre arbeidssted gjennom arbeidsavtalen, så vil det være avhengig av kor stor endring det er snakk om i forhold til om dette er noke som arbeidsgiver kan pålegge deg, eller om arbeidsgiver må ha din tillatelse eller ty til endringsoppsigelse for å få gjennomført.

PS. Husk at det at produksjonslokala blir utilgjengelige kan være gyldig oppsigelsesgrunn som er begrunna i virksomheitsmessige forhold. Det vil derfor være fornuftig å vurdere nøye kva som lønner seg for deg. Er endringa så stor at du er villig til å risikere ei oppsigelse, eller er dette ein kamel som du berre må svelge?

Det er også i slike situasjonar at det er veldig greit å være fagoranisert, ikkje berre får du då bistand frå fagforeininga sine advokater til å vurdere situasjonen og gi deg råd, men dere vil då også være fleire ansatte som fremmer det same kravet. Det vil f.eks. være mykje enklare for arbeidsgiver å seie opp deg dersom du står åleine å krever lønna permisjon, enn det er for arbeidsgiver å seie opp alle dei ansatte og dermed miste all produksjonskompetanse som arbeidsgiver har brukt fleire år på å bygge opp.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at arbeidsgiver gjennom sin styringsrett kan endre arbeidsforholdet slik det er nødvendig for å kunne drive forsvarlig. Men styringsretten er ikkje ubegrensa, og ein del av det som normalt ville vært underlagt styringsretten kan være regulert gjennom arbeidsavtalen.

Når arbeidsforholdet då blir endra så blir det eit spørsmål om dette er ei mindre endring som faller under arbeidsgivers styringsrett, eller om dette er ein endring som krever at du samtykker eller ein endringsoppsigelse (at du blir oppsagt frå din gamle jobb med begrunnelsen at du ikkje kan jobbe der under ombygginga, men at du i samme slengen får tilbud om å takke ja til ein ny jobb på nytt arbeidssted).

Etter rettspraksisen så rekner ein flytting av arbeidssted innanfor 3 mil eller 20-25 min lenger reiseveg som innanfor arbeidsgivers styringsrett, medan endring av arbeidssted lenger unna ligg utanfor styringsretten.

I ditt tilfelle så virker det som at denne endringa uansett ligg utanfor styringsretten ettersom du har eit definert arbeidssted etter arbeidsavtalen. Eg tolkar det slik at når du skriv at det står "taes forbehold om at arbeidsområde og avdeling kan endres av selskapet." så omtalar dette kun endringar om kva du skal jobbe med og kva avdeling internt på arbeidsstedet du skal jobbe, men at dette ikkje omhandler endring av arbeidsstedet.

Her kan den eksakte formuleringa i arbeidsavtalen være av stor betydning.

Men dersom det viser seg at arbeidsgiver har tatt forbehold om å endre arbeidssted gjennom arbeidsavtalen, så vil det være avhengig av kor stor endring det er snakk om i forhold til om dette er noke som arbeidsgiver kan pålegge deg, eller om arbeidsgiver må ha din tillatelse eller ty til endringsoppsigelse for å få gjennomført.

PS. Husk at det at produksjonslokala blir utilgjengelige kan være gyldig oppsigelsesgrunn som er begrunna i virksomheitsmessige forhold. Det vil derfor være fornuftig å vurdere nøye kva som lønner seg for deg. Er endringa så stor at du er villig til å risikere ei oppsigelse, eller er dette ein kamel som du berre må svelge?

Det er også i slike situasjonar at det er veldig greit å være fagoranisert, ikkje berre får du då bistand frå fagforeininga sine advokater til å vurdere situasjonen og gi deg råd, men dere vil då også være fleire ansatte som fremmer det same kravet. Det vil f.eks. være mykje enklare for arbeidsgiver å seie opp deg dersom du står åleine å krever lønna permisjon, enn det er for arbeidsgiver å seie opp alle dei ansatte og dermed miste all produksjonskompetanse som arbeidsgiver har brukt fleire år på å bygge opp.

Takk for godt svar.

Flyttingen av arbeidsplass hadde vert et langt mindre problem dersom vi fikk denne besjeden i rimelig tid, slik kunne jeg fått tid til å forberede transport av både meg selv og barn som skal fraktes til og fra barnehage.

Jeg har som sagt en misstanke om hvor arbeidsstedet blir, men jeg har ikke fått dette bekreftet, så jeg vet ikke en gang hvor arbeidsstedet jeg skal møte opp på om få dager er.

Jeg har heller ikke fått beskjed om arbeidstiden utover en skriftlig beskjed om at turnusen vil bli endret.

Jeg synest at det er litt urimelig av arbeidsgiver å kreve at jeg skal stille opp på få dagers varsel på helt nytt arbeidssted og muligens med ny arbeidstid uten at jeg har tid til å forberede meg på dette.

Jeg fant ingenting om tidsfrister i arbeidsavtalen, men dersom det er slik at arbeidsgiveren min i praksis har lov til å endre arbeidstiden og arbeidsstedet på dagen så skal jeg begynne å lete etter en ny jobb og få en bedre arbeidsavtale.  Jeg jobber heldigvis i en bransje der det fortsatt er enkelt å skaffe seg ny jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...