Mammus Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Det klør litt i fingrene nå. Jeg har lyst å oppgradere PCen til høsten. Jeg vurderer en oppgraderingspakke fra Komplett, men har ikke gjort dette tidligere og trenger noen gode råd. Er det verdt å bruke penger på å oppgradere det jeg har i dag? Hva slags komponenter bør jeg gå for? Burde jeg kjøpe en oppgraderingspakke eller kjøpe delene separat? Bør jeg vente på en release av nye komponenter til høsten/vinter? PCen jeg ønsker å oppgradere består i dag av: Kabinett - FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 BLACK Hovedkort - ASUS P8Z68-V Z68 S-1155 ATX CPU - INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 CPU kjøler - Noctua NH-D14 CPU Kjøler, 140mm RAM - CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB) GPU - ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB PhysX Strømforsyning - CORSAIR HX 750W NÄTDEL ATX12V 2.3 / EPS12V Lagring - SAMSUNG SSD 840 EVO 250GB BK OEM Lagring - SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB OS - Windows 10, 64 bit Jeg har sett for meg å benytte ca 3500 - 5500 kr på oppgraderingen, og håper det vil gjøre meg klar for å teste blant annet Battlefield 1 til høsten! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Skal du ha ny CPU så blir det HK + RAM + CPU, da er du oppe i ca budsjettet hvis du skal ha noe som er verdt det med tanke på pris/ ytelse i forhold til det du har. Man sparer kanskje et par hundre på oppgraderingspakker, men det kan hende det blir billigere å kjøpe delene separat fra forskjellige nettbutikker. Jeg ville nok sett på GPU først da CPU'en er bra nok en stund til + ekstra RAM Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Hvis du skal oppgradere platformen din syntes jeg du burde gå for i7 6700K. Jeg ser ikke så mye poeng i noe annet. Grunnen til at jeg sier dette er at du har en helt OK i5 i dag - som også kan overklokkes. En "pakke" med denne prosessoren, et Z170 hovedkort og 2*8 GB DDR4 vil koste like under 6000. http://www.prisjakt.no/list.php?l=297308&view=b Hvis du finner en ferdig pakke på Komplett eller netonnet så er det helt OK å kjøpe det også. Men du vil ikke bare overklokke prosessoren du har i dag da, og se om du blir happy? Endret 23. august 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Tror du må betaler en del mere en 6000 kr før du får særlig oppgradering i så fall. Harddisken\SSD bør byttes, der får du nok mest igjen for pengene, kanskje ikke ytelse men kapasitet, da 500 GB SSD og 2 TB harddisk er mere vanlig nå. Cpuen mangler hypetreading men fremdeles i overklokket stand rundt 4.4 Ghz bør den klare det meste greit. Skjermkort GTX 980 burde man ha i dag men skal du oppgradere bør du vurdere GTX 1070 eller bedre. Rambrikkene kanskje 16 GB 2400 mhz DDR3 brikker. Når maskinen begynner å bli ustabil, bluescreen\frysinger etc kan du vurdere å bytte. Da er AMD Zen eller lga 1151\2011-3 noe å vurdere brukt. Endret 23. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
PatosB300 Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Hvilke krav stiller du til spillingen i Battlefield 1? Oppløsning? Hz? Lenke til kommentar
Mammus Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Skal du ha ny CPU så blir det HK + RAM + CPU, da er du oppe i ca budsjettet hvis du skal ha noe som er verdt det med tanke på pris/ ytelse i forhold til det du har. Man sparer kanskje et par hundre på oppgraderingspakker, men det kan hende det blir billigere å kjøpe delene separat fra forskjellige nettbutikker. Jeg ville nok sett på GPU først da CPU'en er bra nok en stund til + ekstra RAM Hadde håpet på at GPU skulle holde noen år til, men RAM må nok oppgraderes som et minimum. Takk for tips Lenke til kommentar
Mammus Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Hvilke krav stiller du til spillingen i Battlefield 1? Oppløsning? Hz? Jeg har 144hhz skjerm, men det er ikke livsviktig å kjøre det. Det samme gjelder grafikken, det er ikke viktigere enn at det kjører glatt. Trenger ikke å kjøre det på Ultra, men "high" pleier å være en standard jeg liker å kjøre, med tanke på grafikk. Jeg spiller vanligvis CS så grafikk ligger som 2. prioritet Lenke til kommentar
Mammus Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Tror du må betaler en del mere en 6000 kr før du får særlig oppgradering i så fall. Harddisken\SSD bør byttes, der får du nok mest igjen for pengene, kanskje ikke ytelse men kapasitet, da 500 GB SSD og 2 TB harddisk er mere vanlig nå. Cpuen mangler hypetreading men fremdeles i overklokket stand rundt 4.4 Ghz bør den klare det meste greit. Skjermkort GTX 980 burde man ha i dag men skal du oppgradere bør du vurdere GTX 1070 eller bedre. Rambrikkene kanskje 16 GB 2400 mhz DDR3 brikker. Når maskinen begynner å bli ustabil, bluescreen\frysinger etc kan du vurdere å bytte. Da er AMD Zen eller lga 1151\2011-3 noe å vurdere brukt. Takk for tips Kanskje jeg bør vurdere å overklokke før jeg bruker penger på oppgradering. Jeg hadde ikke tenkt at kapasiteten på SSD ville være noe jeg burde bytte. Kjører stort sett det spillet jeg bruker mest på SSD, resten på vanlig HDD. Men det kunne sikkert vært greit å investere i større SSD, men det vil vel ikke gi mer ytelse ved å bytte ut min SSD til en nyere? RAM er jeg enig i, det føles ut som det svakeste på PCen. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Jeg hadde ikke lagt penger i ny RAM til din plattform. Kun hvis du merker at du ikke har nok. Ser ikke mye poeng i å kjøpe ny ddr3 bare for å øke hastigheten på den litt. Det blir dårlig ytelse pr krone. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) SSD hjelper bare på lastetider ikke ytelse i spill. Hvis du skal oppgradere de andre delene og det skal være "verdt penga" så blir det noe ala disse; https://www.komplett.no/product/783616/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i7-6700k# https://www.komplett.no/product/783615/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i5-6600k# Bør ha raskere RAM og på i5 pakka så er det bare 8GB Angående skjermkortet ditt så er det helt greit det også. Jeg ville ventet ca et år og kjøpt alt nytt. Spillene krever mer og mer så et 970 er nok ikke allverden om 1 år. Endret 23. august 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Mammus Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Hvis du skal oppgradere platformen din syntes jeg du burde gå for i7 6700K. Jeg ser ikke så mye poeng i noe annet. Grunnen til at jeg sier dette er at du har en helt OK i5 i dag - som også kan overklokkes. En "pakke" med denne prosessoren, et Z170 hovedkort og 2*8 GB DDR4 vil koste like under 6000. http://www.prisjakt.no/list.php?l=297308&view=b Hvis du finner en ferdig pakke på Komplett eller netonnet så er det helt OK å kjøpe det også. Men du vil ikke bare overklokke prosessoren du har i dag da, og se om du blir happy? Jeg ser at flere har skrevet at det kan være en ide å overklokke. Så jeg tror jeg skal forsøke det først. Takk for forslaget om deler, jeg har lagret dem og vil se på dem dersom det skulle være for lite å overklokke. Er det deler du har sett separat eller er det en konkret pakke jeg kan kjøpe hos f.eks. komplett / dustin home? Lenke til kommentar
Mammus Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 SSD hjelper bare på lastetider ikke ytelse i spill. Hvis du skal oppgradere de andre delene og det skal være "verdt penga" så blir det noe ala disse; https://www.komplett.no/product/783616/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i7-6700k# https://www.komplett.no/product/783615/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i5-6600k# Bør ha raskere RAM og på i5 pakka så er det bare 8GB Angående skjermkortet ditt så er det helt greit det også. Jeg ville ventet ca et år og kjøpt alt nytt. Spillene krever mer og mer så et 970 er nok ikke allverden om 1 år. Arrrgggg... du har nok rett. Jeg klarer meg nok 1 år til, så kan jeg heller sette av litt mer penger og oppgradere hele PCen. Det er bare så fristende å kjøpe noe I DAG! Jeg får jobbe litt med tålodigheten, haha Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 SSD hjelper bare på lastetider ikke ytelse i spill. Hvis du skal oppgradere de andre delene og det skal være "verdt penga" så blir det noe ala disse; https://www.komplett.no/product/783616/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i7-6700k# https://www.komplett.no/product/783615/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i5-6600k# Bør ha raskere RAM og på i5 pakka så er det bare 8GB Angående skjermkortet ditt så er det helt greit det også. Jeg ville ventet ca et år og kjøpt alt nytt. Spillene krever mer og mer så et 970 er nok ikke allverden om 1 år. Arrrgggg... du har nok rett. Jeg klarer meg nok 1 år til, så kan jeg heller sette av litt mer penger og oppgradere hele PCen. Det er bare så fristende å kjøpe noe I DAG! Jeg får jobbe litt med tålodigheten, haha Det er da ingenting i veien for å kjøpe et GTX1070 i dag? Det vil være en merkbar oppgradering for deg. Det eneste er at RAM hastigheten vil kunne være en flaskehals i enkelte spill. Men når vi snakker om flaskehals i den sammenhengen, så snakker vi om at minimum fps kommer til å vedvare. Altså der spill allerede med GTX970 blir begrenset av CPU og RAM hastighet, så vil de også bli begrenset med GTX1070. Til en viss grad kan du minske denne flaskehalsen ved å overklokke CPU, men RAM hastighet vil fremdeles bremse kraftig i de spill det gjelder (BF4 er et godt eksempel, så BF1 er nok også sannsynlig). Et 16GB 2400MHz kit ligger på bare ~800Kr, men vil ikke kjøre raskere enn 2133MHz på ditt HK (med mindre en BIOS oppdatering har åpnet for raskere hastighet). Det vil imidlertid hjelpe ganske bra med 2133MHz på å minske flaskehalsen som begrenser minimum fps, selv om du ikke får fjernet den helt. Selve mengden som du har i dag (8GB), er egentlig nesten nok, om du er flink til å skru av RAM sultne programmer før du begynner å spille. Chrome f.eks. med mange åpne faner kan du glemme å ha opp i bakgrunnen. Personlig ville jeg glatt vurdert en GTX1070 og et 2400MHz kit som oppgradering nå. Du får ikke så mye for GTX970 på bruktmarkedet lenger. Men prisen har faktisk holdt seg en del bedre enn jeg hadde forventet, ettersom GTX1070 ble såpass dyr. Og kortet er derfor fremdeles ganske populært på bruktmarkedet, og lett å bli kvitt. Et annet oppgraderings alternativ er en G-Sync monitor om du ikke allerede har en. Jeg er ikke så glad i 1080p monitorene. Jeg synes de er for dyre i forholdtil oppløsningen. Men en 1440p monitor begynner såvidt over 6000Kr i butikk. Og man finner gjerne PG278Q for 4.000-5.000Kr på bruktmarkedet. En slik monitor blir tung å drive for GTX970, men bivirkningen av lavere fps er at CPU og RAM plutselig ikke er flaskehalsen lenger. Å oppgradere CPU, HK, og RAM er etterhvert en fornuftig oppgradering. Men med nåværende skjermkort, det som vil gi minst ekstra ytelse. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Når GTX 1080 TI kommer. Så kan det tenkes GTX 1080 på bruktmarkedet kanskje havner til samme pris som GTX 1070 i butikk i dag. Til under 5000 kr. Så er ikke idiotisk å vente. Kommer hvor bra 1080 TI vil bli. Om den slår maks overklokket 1080 lett. selv vurder jeg raskere ram, prisen er ikke noe problem. Men er det verdt å forsøke å overklokke kingston valueram? http://www.prisjakt.no/product.php?p=2166395 selv kunne jeg vurdert samme brikker, hvis de er like gode som DDR4 på ytelse. Ulempen man må overklokke hovedkortet for å få maksimalt ytelse. Sette manuelt hastighet og volt på ram. Siden det fantes før raskere: G.Skill TridentX DDR3 3200MHz 16GB CL13 (4x4GB)Men usikker på slike ikke støtter offiselt på de første sandy bridge hovedkortene. Endret 23. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
PatosB300 Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Denne videoen er veldig bra Is It Time To Upgrade Your Core i5 2500K? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Arrrgggg... du har nok rett. Jeg klarer meg nok 1 år til, så kan jeg heller sette av litt mer penger og oppgradere hele PCen. Det er bare så fristende å kjøpe noe I DAG! Jeg får jobbe litt med tålodigheten, haha Det er da ingenting i veien for å kjøpe et GTX1070 i dag? Det vil være en merkbar oppgradering for deg. Mine tanker er at det ikke er noen vits. Hvis du leste kravene til TS så er de ikke de høyeste sånn sett og det er godt mulig at prisene blir presset ned og/ eller at AMD kommer med noe som har skikkelig fart og lav(ish) pris, bruker jeg den logikken så er det like greit å vente. Kanskje AMD kommer med noe skikkelig snaskens på CPU fronten også Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Arrrgggg... du har nok rett. Jeg klarer meg nok 1 år til, så kan jeg heller sette av litt mer penger og oppgradere hele PCen. Det er bare så fristende å kjøpe noe I DAG! Jeg får jobbe litt med tålodigheten, haha Det er da ingenting i veien for å kjøpe et GTX1070 i dag? Det vil være en merkbar oppgradering for deg. Mine tanker er at det ikke er noen vits. Hvis du leste kravene til TS så er de ikke de høyeste sånn sett og det er godt mulig at prisene blir presset ned og/ eller at AMD kommer med noe som har skikkelig fart og lav(ish) pris, bruker jeg den logikken så er det like greit å vente. Kanskje AMD kommer med noe skikkelig snaskens på CPU fronten også Så lenge AMDs Vega ikke er på markedet vil ikke GTX1080Ti ha noen stor påvirkning på prising av GTX1070/80. Prisen på 1080Ti vil bli satt til omtrent samme pris i ytelse per dollar som dagens GTX1080 inkludert en "raskeste kort premium", mens 1080 vil miste sin "premium" som det raskeste kortet i forbrukersegmentet og falle litt nærmere 1060/1070 i pris/ytelse. Det skiller bare ~6% mellom 1060 og 1070 som det er. Det er ikke grunn til å forvente stort mer enn en 500 lapp i fall på 1070, og kanskje ikke det en gang så lenge AMD ikke har konkurrerende produkter i segmentet. TS sin maskin er i utgangspunktet ganske fint balansert med unntak av RAM som det er litt lite av, og som i noen titler også er for treg. Men den holder ikke GTX970 voldsomt tilbake, og det vil derfor være mer å hente på å gå opp i skjermkort enn i CPU/RAM. Det sitter kanskje litt langt inne å bruke penger på RAM til en maskin som snart skal fullstendig oppgraderes. Men i mine øyne er ikke ~800Kr mye om TS skal beholde maskinen i et år til på denne platformen. Da vil han få litt utbytte av en slik oppgradering selv med GTX970. Og ihvertfall med et GTX1070. Når det gjelder AMDs CPU planer tenker jeg det er greit å vente med oppgraderinger om man kan. Og ved nettopp å oppgradere GPU først, så er det jo akkurat det som blir fasit. Men når det er sagt så tviler jeg på det blir noe særlig å spare på å vente på ZEN, med mindre man er aktuell for en "Summit Ridge". Og kanskje ikke da heller. Det er heller ikke gitt at disse produktene er å se på markedet i 2016. Hverken Zen eller Vega. Hvis det var meg, og det klødde i oppgraderings-fingeren. Så ville jeg nok med stor sannsynlighet gått for GTX1070 og litt raskere RAM i første omgang. Vel, om jeg skulle spille BF1 ihvertfall. Jeg er jo mere CIV5 mann, så for meg ville kanskje i7 6700K eller en X99 løsning vært mer aktuell. Lenke til kommentar
Mammus Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Arrrgggg... du har nok rett. Jeg klarer meg nok 1 år til, så kan jeg heller sette av litt mer penger og oppgradere hele PCen. Det er bare så fristende å kjøpe noe I DAG! Jeg får jobbe litt med tålodigheten, haha Det er da ingenting i veien for å kjøpe et GTX1070 i dag? Det vil være en merkbar oppgradering for deg. Mine tanker er at det ikke er noen vits. Hvis du leste kravene til TS så er de ikke de høyeste sånn sett og det er godt mulig at prisene blir presset ned og/ eller at AMD kommer med noe som har skikkelig fart og lav(ish) pris, bruker jeg den logikken så er det like greit å vente. Kanskje AMD kommer med noe skikkelig snaskens på CPU fronten også Så lenge AMDs Vega ikke er på markedet vil ikke GTX1080Ti ha noen stor påvirkning på prising av GTX1070/80. Prisen på 1080Ti vil bli satt til omtrent samme pris i ytelse per dollar som dagens GTX1080 inkludert en "raskeste kort premium", mens 1080 vil miste sin "premium" som det raskeste kortet i forbrukersegmentet og falle litt nærmere 1060/1070 i pris/ytelse. Det skiller bare ~6% mellom 1060 og 1070 som det er. Det er ikke grunn til å forvente stort mer enn en 500 lapp i fall på 1070, og kanskje ikke det en gang så lenge AMD ikke har konkurrerende produkter i segmentet. TS sin maskin er i utgangspunktet ganske fint balansert med unntak av RAM som det er litt lite av, og som i noen titler også er for treg. Men den holder ikke GTX970 voldsomt tilbake, og det vil derfor være mer å hente på å gå opp i skjermkort enn i CPU/RAM. Det sitter kanskje litt langt inne å bruke penger på RAM til en maskin som snart skal fullstendig oppgraderes. Men i mine øyne er ikke ~800Kr mye om TS skal beholde maskinen i et år til på denne platformen. Da vil han få litt utbytte av en slik oppgradering selv med GTX970. Og ihvertfall med et GTX1070. Når det gjelder AMDs CPU planer tenker jeg det er greit å vente med oppgraderinger om man kan. Og ved nettopp å oppgradere GPU først, så er det jo akkurat det som blir fasit. Men når det er sagt så tviler jeg på det blir noe særlig å spare på å vente på ZEN, med mindre man er aktuell for en "Summit Ridge". Og kanskje ikke da heller. Det er heller ikke gitt at disse produktene er å se på markedet i 2016. Hverken Zen eller Vega. Hvis det var meg, og det klødde i oppgraderings-fingeren. Så ville jeg nok med stor sannsynlighet gått for GTX1070 og litt raskere RAM i første omgang. Vel, om jeg skulle spille BF1 ihvertfall. Jeg er jo mere CIV5 mann, så for meg ville kanskje i7 6700K eller en X99 løsning vært mer aktuell Ser ut til at en god investering ville vært å lagt litt av budsjettet over på RAM og GPU, som du sier. jeg hadde håpet på at gtx 970 ville holde litt lengre, da jeg kjøpte den for 1 1/2 år siden. Det føles tidlig å kjøpe nytt GPU, men det var nok heller sent å kjøpe 970 på det tidspunktet. Står mellom alternativet ditt og 1 års venting. Kommer til å teste nåværende komponenter, med overklokking og muligens ny RAM først, så ser vi hvordan det går. Takk for utfyllende og god tilbakemelding! Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Når sant skal sies, så er jo alt relativt. GTX970 ble ikke en eneste prosent dårligere over natta bare fordi GTX1070 kom. Men når man ser her, så ser man at GTX1070 FE er ~57,4% raskere enn GTX970 ref. Og plutselig er ikke GTX970 godt nok lenger. Det er jo egentlig bare tull. Man har grafikk presets som "Ultra", "Very High", "High" osv. nedover. Og folk glemmer fort at det går an å spille på lavere enn "Ultra". Selv var jeg ganske overrasket over hvor bra "The Division" så ut på selv bare "Medium", og spillbart selv på "Low". Et GTX970 kan leve godt i maskiner i flere år fremover. Det spørs kun på hvor kresen man selv er. Eller egen økonomi og prioriteringer. Jeg koser meg med spilling på 4K, og det krever sinnssykt mye futt om man skal spille på "Ultra". Men for meg er halve opplevelsen når spill begynner å nærme seg mer og mer naturtro. Og skuffelsen dertil, når selv dobbelt så raskt som jeg har, ikke er nok til å komme stort nærmere enn hva jeg allerede har. Da blir det enklere å stå over en generasjon eller to. Lenke til kommentar
PatosB300 Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Denne videoen er veldig bra Is It Time To Upgrade Your Core i5 2500K? Fikk du sett videoen? Her snakkes det om overklokking og/eller raskere minne i forhold til å kjøpe helt nytt. God mulighet for at du også kan overklokke din 2500K til 4,6GHz med den gode kjøleren du har Du spiller i 1080x1920 oppløsning? Du kan også overklokke GTX 970 hvis du trenger mer ytelse, eventuelt kjøpe ett til og sette det i SLI. Brukt får du fra ca 1500kr. 970 SLI ligger veldig nærme GTX 1070 i ytelse Endret 23. august 2016 av PatosB300 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå