Arve28 Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 På stasjonære PC har jeg OS på SSD 240GB. Har 2 stk 3TB disker 7200rpm i Raid0 for bilder og 2 stk 2TB disker Raid0 for video + en 2TB utenom raid.Hvis jeg skulle gått over til en kraftigere bærbar. Hvordan lagrer jeg da bildene og videoene? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Eksterne disker/NSA, og i skyen. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Hva mener du? For å få tilgang fra laptopen? Siden det er RAID0 så må du kopiere dem over til en ekstern HDD eller en enkeltstående intern HDD da det ikke går å slenge RAID0 HDD'ene inn i en slik SATA til USB sak. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Hvis du skal kjøpe en bærbar så kan vel bare den stasjonære bli stående som en "server" ? PS: Syntes du har litt snålt oppsett av raidarrays her. Ikke at det er noe jeg skal bry meg om .. Men hvorfor kjører du to raid0 array? Skjønner at den økte hastigheten kan være greit - men du har jo null sikkerhet her. Ville vel satt opp noe redundans også. F.eks Raid 1+0 mellom 4 disker vil jo gi deg både hastigheten fra raid0 (2 disker) og så sikkerheten til raid1. Siden du har ulike størrelser på diskene dine vil du jo tape størrelsen på arrayet da. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Sett opp en server du kan hente bildene fra. Jeg bruker en Synology til dette, med automatisk opplastning fra smarttelefonen. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Bruk skyløsning. Ikkje kast vekk tid og penger på å sette opp et eget NAS. Fremtidens skyløsninger for lagring gir deg tilgang til filer on-demand. F.eks Dropbox sitt Project Infinite 1 Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Hvis du skal kjøpe en bærbar så kan vel bare den stasjonære bli stående som en "server" ? PS: Syntes du har litt snålt oppsett av raidarrays her. Ikke at det er noe jeg skal bry meg om .. Men hvorfor kjører du to raid0 array? Skjønner at den økte hastigheten kan være greit - men du har jo null sikkerhet her. Ville vel satt opp noe redundans også. F.eks Raid 1+0 mellom 4 disker vil jo gi deg både hastigheten fra raid0 (2 disker) og så sikkerheten til raid1. Siden du har ulike størrelser på diskene dine vil du jo tape størrelsen på arrayet da. Raid 0 for å øke farten. Backup har jeg på 2 stk 5 TB disker i safen og samme på jobben. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 (endret) Om du har flere terabytes behov for bilder og det samme for video sier det seg selv at du ikke får dekket behovet med laptop på samme måte som med stasjonær med 4 interne 3.5" HDD i raid. Enten grunnet urimelig høy pris (SSD) eller grunnet manglende fysisk tilgjengelig plass i laptop til nok antall drives. Da er du tilbake igjen på til den stasjonære løsningen som hoved maskin og eventuelt kan bare sette disk/katalogene der til shared på lokalnettet ditt med rettigheter slik at de kan leses og skrives fra til ny laptop , i alle fall for bilder. Mega store video filer lagret i skyen og ikke lokalt som det skal arbeides med vil bli urimelig tregt. Laptop med høyhastighets USB 3.1 grensesnitt og tilsvarende grensesnitt i ekstern disker som er raske på les/skriv er en mulighet. Endret 24. august 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Om du ikke MÅ selge den gamle pcen, så bruk den som server som andre også har nevnt. Jeg har store mengder data som jeg lagrer på serveren, og så har de bærbare pcene tilgang til det de trenger, og mine to Intel NUC pcer har tilgang til DVD/BluRay samlingen til TVet i stua og TVet på soverommet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå