Gå til innhold

Løftet tok 60 sekunder: Her fjernes Yme-plattformen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner jeg får vondt i skattepengene mine av dette prosjektet der...

Vart det brukt skattepengar på prosjektet?
De får avskrive 78% av tapet

Vi kunne arrangert både sommer- og vinter-OL hvert år, i en ny by hver gang, med dertil tilhørende infrastruktur, idrettsanlegg, parker og boliger, for samme sum vi nå gambler bort på at teknologiutviklingen innen energi og transport i verden skal stoppe opp.

YME alene vil med refusjonsordninger og skattefradrag koste mer enn hva Oslo2022 ville trengt av statlig tilskudd og garantier.

Jeg tror jeg skal tørre å påstå det siste ville vært langt artigere butikk

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men så ville vi fått enorme skatteinntekter om det hadde virket. Noen sjanser må vi ta.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men så ville vi fått enorme skatteinntekter om det hadde virket. Noen sjanser må vi ta.

Enig i sistnevnte, men når de har så lite å tape på budsjettsprekker så gir vi de ikke akkurat de rette incentivene til å prosjektere utbyggingen grundig og kostnadseffektivt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Staten har ikkje akkurat gått i minus av oljeindustrien, men mykje gjekk feil med denne Yme-platformen.

For ein som ikkje kan stort om bedriftsøkonomi, kva betyr det i praksis?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Staten har ikkje akkurat gått i minus av oljeindustrien, men mykje gjekk feil med denne Yme-platformen.

For ein som ikkje kan stort om bedriftsøkonomi, kva betyr det i praksis?

At de kan trekke tapet av fra skatten...

(På samme måte som de må skatte 78% av inntekter til staten. 50% er grunnrenten og 28% er vanlig bedriftsskatt)

edit: http://www.tu.no/artikler/sa-mye-koster-yme-skandalen-hver-nordmann/230724

Men hva kommer den mislykkede Yme-utbyggingen til å koste Norge? Dersom Yme nå skrotes uten at det blir et nytt prosjekt vil prislappen for norske skattebetalere bli på over 8,5 milliarder.

– Det enkle svaret er at staten grovt sett dekker 78 prosent av lete- og utbyggingskostnader. Friinntekten kan være med å forskyve bildet noe, men nokså marginalt. I tillegg kan det være visse tidsforskyvninger med tanke på når man får godtgjort skattefradraget, sier partner i KPMG, Jan Samuelsen, til Teknisk Ukeblad.

78 prosent av 11 milliarder er 8,58 milliarder kroner. Om vi regner befolkningen i Norge som fem millioner, blir prislappen på 1716 kroner per innbygger.

Endret av Twinflower
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til og med KPMG kan surre. Staten betaler ingenting av utbygging og driftsutgifter. Selskapene får trekke fra utbyggingskostnader med 78% fra inntekten. Slik som vi får trekke fra renter fra skatten. Dersom en har mer å trekke fra

enn en har inntekter, noe som er situasjonen for de fleste Yme eierene, så får selskapene ett framførbart underskudd. Slik som vi (vanlige borgere) også får. Det som er spesiellt er at oljeselskapene kan få det framførbare underskuddet utbetalt dersom de avslutter all virksomhet i Norge. Dette skjedde med Talisman da de reiste i fjor. Også Det Norske, eller en av forgjengerene , klarte ett lignende kunststykke for noen år siden.

Lenke til kommentar

Så lenge oljeselskapene får trekke fra 78% av utgiftene på skatten og det ikke ble noen inntekter å betale skatt på, så vil dette koste staten og dermed skattebetalerne en del penger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...