PatosB300 Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Eg trenger å forsikre meg om at garanti og reklamasjon fremdeles vil gjelde selv om en kjøper brukt. Det stemmer, ikkje sant? Det er snakk om å kjøpe hardware som bare har blitt brukt et par måneder. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Ja, butikkens garanti gjelder, men det er viktig å få med kvittering eller så er du like langt (duh). 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Reklamasjon gjelder på produktene ja, selv om det byttes eier. Problemet du må reklamere på kjøperens veiene. Siden kun kjøpsloven gjelder for bruktsalg. Men forbrukerkjøpsloven gjelder for kjøp gjennom firma\butikk. Det er vanskeligere for hvis det ikke blir bytte til nytt og personen får pengene igjen. Må personen overføre pengene til deg, er ikke alle som er ærlig her. Så den risikoen må du ta, så ikke selgeren sitter med pengene du kjøpte delene fra. Så i terien kan selgeren på finn ta pengene du betalte. Er reklamasjonsen utløpt f.eks over 2\5 år fra lovpålagt kjøp fra selgeren på finn sin side, betyr det ikke du er helt rettsløs. Men da står du svakere, kanskje 1-2 måned selgeren har plikt å hjelpe deg så må du ta tapet selv. Så fremdeles har ikke de på finn lov å selge noe som ikke virker, men du kan ikke forvente samme reklamasjons rettigheter ut over butikkene tilbyr som ny. Så selgerne på finn kan ikke selge noe de vet vil slutte å fungere etter veldig kort stund. http://www.dinside.no/922069/dine-rettigheter-ved-private-bruktkjop Så jeg anbefaler deg å skrive kontrakt hvis det er dyre ting som pc\brukt bil eller eller andre som kan bli dyrt. Husk som regel må selgeren ha lurt deg eller vite stor sansynlighet om problemet før du får god sak hos forbrukerrådet. Og kostnadene må være vesentlig før du får hevet kjøpet. Endret 23. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Reklamasjon gjelder på produktene ja, selv om det byttes eier. Problemet du må reklamere på kjøperens veiene. Siden kun kjøpsloven gjelder for bruktsalg. Men forbrukerkjøpsloven gjelder for kjøp gjennom firma\butikk. Det er vanskeligere for hvis det ikke blir bytte til nytt og personen får pengene igjen. Må personen overføre pengene til deg, er ikke alle som er ærlig her. Så den risikoen må du ta, så ikke selgeren sitter med pengene du kjøpte delene fra. Så i terien kan selgeren på finn ta pengene du betalte. Er reklamasjonsen utløpt f.eks over 2\5 år fra lovpålagt kjøp fra selgeren på finn sin side, betyr det ikke du er helt rettsløs. Men da står du svakere, kanskje 1-2 måned selgeren har plikt å hjelpe deg så må du ta tapet selv. Så fremdeles har ikke de på finn lov å selge noe som ikke virker, men du kan ikke forvente samme reklamasjons rettigheter ut over butikkene tilbyr som ny. Så selgerne på finn kan ikke selge noe de vet vil slutte å fungere etter veldig kort stund. http://www.dinside.no/922069/dine-rettigheter-ved-private-bruktkjop Så jeg anbefaler deg å skrive kontrakt hvis det er dyre ting som pc\brukt bil eller eller andre som kan bli dyrt. Husk som regel må selgeren ha lurt deg eller vite stor sansynlighet om problemet før du får god sak hos forbrukerrådet. Og kostnadene må være vesentlig før du får hevet kjøpet. Du bør ta en titt på linken din. Der står det jo noe helt annet enn hva du sier her. Blant annet: "Kjøpsloven gir deg også mulighet til å rette kravet nedover salgskjeden, altså for eksempel klage til produsenten av brødristeren i stedet for han som solgte den til deg. Men selger kan ikke kreve at du gjør dette." Har jeg handlet brukt, med kvittering fra Komplett.no, så kontakter jeg bare Komplett direkte om det skulle vise seg å være en mangel med produktet. Det har jeg gjort før, og det fungerer helt topp. Men dersom jeg ikke ønsker å ha noe med Komplett å gjøre, så kan jeg altså reklamere direkte mot selger. Og så må han ta det mot Komplett. I utgangspunktet unødvendig tungvindt for begge parter, men det kan tenkes at det er omstendigheter der dette vil være beste løsningen for kjøper. Og da kan kjøper velge å ta det direkte mot selger i stedet for utsalgsstedet. Det er heller ikke riktig at selger må ha lurt deg. Igjen fra linken på dinside:"At selger ikke visste om manglene trenger ikke være noen unnskyldning, da "mangelansvaret er objektivt", som Forbrukertvistutvalget stadig uttaler." Så selv om selger ikke engang selv er klar over mangelen, kan han være ansvarlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå