Redaksjonen. Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 - Uetisk å importere store mengder biodiesel.Vil løse biodrivstoff-floke ved å mangedoble norsk biogass-produksjon Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Biodiesel er jo verdiløst hvis man ikke produserer det av organisk avfall. At regjeringen har krav som fører til at man bruker/ må bruke biodiesel av palmeolje er jo totalt mot sin hensikt. Kravene burde kanskje ha med seg at biodieselen skal være produsert i Norge/ Norden? Det er på tide med skikkelige støtteordninger som gir intensiver for å komme skikkelig i gang, det skaper arbeidsplasser, vi går foran som et godt eksempel og viser at ting har livets rett uten å ødelegge naturen mer. Bra artikkel, fin lesing på morgenkvisten 2 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Biodrivstoff fra avfall er fremtiden, og svenskene satser på å være uavhengig av fossile drivstoff innen 2030. I Norge kaster vi bort titalls milliarder på elbilsubsidier, når vi kan få en overgang til biodrivstoff for en brøkdel av prisen. Det er komplett idioti! Svenskene ler av oss som er så rike og dumme. Vi må bruke elektrisiteten til å fase ut europeisk kullkraft, og avfallet til å drive bilene. Det vil vi tjene på både økonomisk og miljømessige. Håper jeg slipper disse idiotiske kommentarene om at vi trenger elektriske biler for å hindre lokalforurensing. Moderne biler har ubetydelige utslipp av farlige gasser, spesielt bensinbilene. Det er vedfyring, veistøv, store båter og gamle dieselbiler som skaper lokalforurensing. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) I Norge kaster vi bort titalls milliarder på elbilsubsidier, når vi kan få en overgang til biodrivstoff for en brøkdel av prisen. Det er komplett idioti! Svenskene ler av oss som er så rike og dumme. Er meininga med innlegget å få oss til å le eller grine over mangelen på realfagskunnskapar i dette landet? Berre sjå på kostnadane for dette biodrivstoffet samanlikna med prisen på fornybar elektrisk kraft. Det er meir enn 5 gongar dyrare, inkludert nettleige og avgifter for straumen. Noko økonomisk alternativ er det definitivt ikkje. Biodrivstoff kan vere eit fornybart alternativ til bensin eller diesel for dei som likar å køyre veterankøyrety som er litt trege, lagar prompelydar og luktar promp. Svenskane ler ikkje meir enn at Volvo skal elektrifisere heile flåten sin, og utviklar alt frå elektriske vegar og lastebilar til bussar og ladesystem. Dei satsar framtida til selskapet på det. Det finst kompetente folk i Sverige òg, som ser kor utruleg mykje meir effektivt elektrisk drift er, og forstår at framtida er elektrisk. Dei ler ikkje, men jobbar hardt for å utvikle teknologi og ikkje henge etter resten av verda. Biogass kan erstatte naturgass til alle bruksområde, og er soleis nyttig langt utover den korte tida som er att av eksosbilalderen. Gassen kan lagrast og brukast til oppvarming. Til transport vil biodrivstoff vere ein parentes i overgangen mellom fossil og rein elektrisk drift. PS: Etter alle avsløringane om utsleppsjuks det siste året, er det nær toppen av naivitet å tru på røvarhistoriane om eksosbilar med lågt utslepp. Eg trur det når kvar bil får ein målar på eksosrøret som måler alle utslepp gjennom levetida til bilen, og rapporterer utan at bilprodusenten har kontroll på det. Endret 23. august 2016 av Sturle S 3 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Organisasjonen jobber også med en egen strategi for biogass der vi har som mål at biogass kan utgjøre 20 prosent av drivstoffbruken i Norge For noe meningsløs tull. Denne "kampen" - spesielt i Norge - ble tapt av samtlige teknologier så snart elbilene dukket opp i mer eller mindre betydelig antall. Norge har vannkraftverk i bøtter og spann, noe helt hinsides med ubrukt vindkraft, og dette vil Norge fortsette å ha i all overskuelig fremtid. Den eneste virkelige hindrigen er kapasitet og helhetlig co2 avtrykk (og egenlig andre skadelige utslipp) ifbm produksjon av disse bilene, noe som blir forbedret hele tiden. Noe annet er det at elkraft i forskjell fra ALLE ANDRE måter å omdanne/transportere/lagre energi på har minst tap, og ingen andre energikilder er ikke i nærheten av å være så trygge og effektive. Hva er da vitsen i det hele tatt å ta opp håpløse tulleteknologier som importert palmeolje og "biogass" som er sånn sett på ingen måter bedre enn vanlig naturgass fra Nordsjøen er... beyond me. But wait! There's more! Wold tror at markedet også i fremtiden vil bestå av busser, tyngre kjøretøy og flåtekjøretøy, ikke av personbiler. [...] Woll ønsker heller ikke at biogass skal bli en del av omsetningskravet for biodrivstoff.Omsetningen av biogass skjer gjerne på egne fylleanlegg som kun brukes til fylling av flåter for busser, lastebiler og andre nyttekjøretøy. – Slik markedet er nå, er det ikke modent for det. Da måtte det ilegges veibruksavgift, som det har fritak for nå, og da klarer det ikke å konkurrere. Men på sikt mener vi at det bør kunne bli med, sier han. Med andre ord atter en slik "nyttig" teknologi som klarer kun å eksistere pga andre blir skattet ihel... mens den reserveres til kun utvalgte kjøretøy. Vet ikke om det er mulig å diskriminere mer en på denne måten her. Det er i dag mellom 1200 og 1500 kjøretøy på metan i Norge. Av disse er det mer enn 700 busser. Biogass utgjør i dag omtrent halvparten av metanen som brukes, resten er naturgass. Andelen biogass er økende, ifølge Energigass Norge. Med andre ord kan man like greit bruke vanlig naturgass fra nordsjøen, som i forskjell fra "biogass" (som er fortsatt den samme CH4!) ble IKKE dannet av bakterier som i tillegg produserer CO2. Så hvor denne "bio"-delen av "biogass" kommer inn er et stort spørsmål, hvis meningen er å minke CO2-utslipp. Endret 23. august 2016 av nessuno 2 Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Biodrivstoff fra avfall er fremtiden, og svenskene satser på å være uavhengig av fossile drivstoff innen 2030. I Norge kaster vi bort titalls milliarder på elbilsubsidier, når vi kan få en overgang til biodrivstoff for en brøkdel av prisen. Det er komplett idioti! Svenskene ler av oss som er så rike og dumme. Vi må bruke elektrisiteten til å fase ut europeisk kullkraft, og avfallet til å drive bilene. Det vil vi tjene på både økonomisk og miljømessige. Håper jeg slipper disse idiotiske kommentarene om at vi trenger elektriske biler for å hindre lokalforurensing. Moderne biler har ubetydelige utslipp av farlige gasser, spesielt bensinbilene. Det er vedfyring, veistøv, store båter og gamle dieselbiler som skaper lokalforurensing. Dessverre er biogass fra avfall i Norge en svært begrenset ressurs. Det kan bare dekke en liten del av energibehovet. Hvis noen svensker ler av Norge for dette vet de ikke hva de snakker om. Vi kan få mer biodrivstoff ved å dyrke skog spesielt for dette, men selv en storstilt hogst og nydyrking er ikke nok. Norge har omtrent 100% dekning av fornybar strøm (vannkraft), men det utgjør bare vel halvparten av energiforbruket. Det mangler omkring 100 TWt, og skal vi være selvforsynt trenger vi både vindkraft, mer vannkraft, og en liten andel biobrennstoff fra avfall. 2 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Biodrivstoff fra avfall er fremtiden, og svenskene satser på å være uavhengig av fossile drivstoff innen 2030. I Norge kaster vi bort titalls milliarder på elbilsubsidier, når vi kan få en overgang til biodrivstoff for en brøkdel av prisen. Det er komplett idioti! Svenskene ler av oss som er så rike og dumme. Vi må bruke elektrisiteten til å fase ut europeisk kullkraft, og avfallet til å drive bilene. Det vil vi tjene på både økonomisk og miljømessige. Håper jeg slipper disse idiotiske kommentarene om at vi trenger elektriske biler for å hindre lokalforurensing. Moderne biler har ubetydelige utslipp av farlige gasser, spesielt bensinbilene. Det er vedfyring, veistøv, store båter og gamle dieselbiler som skaper lokalforurensing. Nåja, det er ikke bare gamle dieselbiler som forurenser mye... De lave utslippene i nyere dieselbiler er stort sett "jukset frem", eller man "tok en VW" som det omtales som nå for tiden! Da jeg leste min forbrenningskjemi på begynnelsen av 90 tallet, regnet vi med at en dieselbil ga like mye svevestøv og partikler som rundt 400 bensinbiler. Dette forholdet har ikke endret seg nevneverdig på mindre kjøretøy. På tyngre dieselmotorer med katalysator/urea innsprøytning er det en del bedre. Ut over det er jeg enig i at bensinmotorer kommer bedre ut. I tillegg kan bensinmotorer kjøres på gass, og denne kan enkelt produseres av avfall! Lenke til kommentar
Håvar Bettum Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Biodrivstoff fra avfall er fremtiden, og svenskene satser på å være uavhengig av fossile drivstoff innen 2030. I Norge kaster vi bort titalls milliarder på elbilsubsidier, når vi kan få en overgang til biodrivstoff for en brøkdel av prisen. Det er komplett idioti! Svenskene ler av oss som er så rike og dumme. Vi må bruke elektrisiteten til å fase ut europeisk kullkraft, og avfallet til å drive bilene. Det vil vi tjene på både økonomisk og miljømessige. Håper jeg slipper disse idiotiske kommentarene om at vi trenger elektriske biler for å hindre lokalforurensing. Moderne biler har ubetydelige utslipp av farlige gasser, spesielt bensinbilene. Det er vedfyring, veistøv, store båter og gamle dieselbiler som skaper lokalforurensing. Du slipper nok idiotiske kommentarer på et innlegg full av feil og motsigelser som taler for seg selv... 2 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Biodrivstoff fra avfall er fremtiden, og svenskene satser på å være uavhengig av fossile drivstoff innen 2030. I Norge kaster vi bort titalls milliarder på elbilsubsidier, når vi kan få en overgang til biodrivstoff for en brøkdel av prisen. Det er komplett idioti! Svenskene ler av oss som er så rike og dumme. Vi må bruke elektrisiteten til å fase ut europeisk kullkraft, og avfallet til å drive bilene. Det vil vi tjene på både økonomisk og miljømessige. Håper jeg slipper disse idiotiske kommentarene om at vi trenger elektriske biler for å hindre lokalforurensing. Moderne biler har ubetydelige utslipp av farlige gasser, spesielt bensinbilene. Det er vedfyring, veistøv, store båter og gamle dieselbiler som skaper lokalforurensing. Eksosbiler, og særlig tunge kjøretøy, støyer mer enn tilsvarende elektriske kjøretøy. Og dieseldrevne personbiler gir fortsatt betydelige forurensninger, vesentlig fordi det er så mange av dem. Det siste gjør også at vi i ikke produserer nok avfall til å drive mer enn en knøttliten del av bilparken. Pål Jensen Lenke til kommentar
Andre Sveen Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Organisasjonen jobber også med en egen strategi for biogass der vi har som mål at biogass kan utgjøre 20 prosent av drivstoffbruken i Norge For noe meningsløs tull. Denne "kampen" - spesielt i Norge - ble tapt av samtlige teknologier så snart elbilene dukket opp i mer eller mindre betydelig antall. Norge har vannkraftverk i bøtter og spann, noe helt hinsides med ubrukt vindkraft, og dette vil Norge fortsette å ha i all overskuelig fremtid. Den eneste virkelige hindrigen er kapasitet og helhetlig co2 avtrykk (og egenlig andre skadelige utslipp) ifbm produksjon av disse bilene, noe som blir forbedret hele tiden. Noe annet er det at elkraft i forskjell fra ALLE ANDRE måter å omdanne/transportere/lagre energi på har minst tap, og ingen andre energikilder er ikke i nærheten av å være så trygge og effektive. Hva er da vitsen i det hele tatt å ta opp håpløse tulleteknologier som importert palmeolje og "biogass" som er sånn sett på ingen måter bedre enn vanlig naturgass fra Nordsjøen er... beyond me. But wait! There's more! Wold tror at markedet også i fremtiden vil bestå av busser, tyngre kjøretøy og flåtekjøretøy, ikke av personbiler. [...] Woll ønsker heller ikke at biogass skal bli en del av omsetningskravet for biodrivstoff.Omsetningen av biogass skjer gjerne på egne fylleanlegg som kun brukes til fylling av flåter for busser, lastebiler og andre nyttekjøretøy. – Slik markedet er nå, er det ikke modent for det. Da måtte det ilegges veibruksavgift, som det har fritak for nå, og da klarer det ikke å konkurrere. Men på sikt mener vi at det bør kunne bli med, sier han. Med andre ord atter en slik "nyttig" teknologi som klarer kun å eksistere pga andre blir skattet ihel... mens den reserveres til kun utvalgte kjøretøy. Vet ikke om det er mulig å diskriminere mer en på denne måten her. Det er i dag mellom 1200 og 1500 kjøretøy på metan i Norge. Av disse er det mer enn 700 busser. Biogass utgjør i dag omtrent halvparten av metanen som brukes, resten er naturgass. Andelen biogass er økende, ifølge Energigass Norge. Med andre ord kan man like greit bruke vanlig naturgass fra nordsjøen, som i forskjell fra "biogass" (som er fortsatt den samme CH4!) ble IKKE dannet av bakterier som i tillegg produserer CO2.Så hvor denne "bio"-delen av "biogass" kommer inn er et stort spørsmål, hvis meningen er å minke CO2-utslipp. Da foreslår jeg også at du leser denne. http://www.tb.no/kjor/motor/natur-og-miljo/autogass-kan-bli-dyrere-enn-bensin-da-gar-andre-over-til-dieselbil/s/5-76-310325?ns_campaign=editorial.article&ns_mchannel=editorial.email&ns_source=editorial.email&ns_linkname=editorial.share.article&ns_fee=0 Det er meg som er avbildet i Tønsberg blad. Propan er ikke biobasert, men kommer som et biprodukt av olje og gassprodsjon. Den blir solgt på verdensmarkedet og blir brent likevel et eller annet sted. Hadde vi brukt denne gassen mer kunne vi reduert totalproduksjonen. Denne gassen kunne ha vært brukt som drivstoff. Nå er det noen på vårt storting som har hengt seg opp i at denne gassen ikke er fornybar. Likevel, fornybare alternativer er på vei i forskjellige former. Bio LPG, E-gas osv. Så de vil heller at disse 20 000 bilene som allerede kjører på propan heller skal kjøre på bensin eller diesel. Toppen av kransekaka er at vi allerede har et relativt godt utbygd nettverk for propanfyllestasjoner. Over 130 i hele Norge. Befinner man seg på østlandet kan man daglig kjøre på propan uten problemer. Jeg har gjort det nå i fem år. Med LPG kunne mye av de lokale forurensingsproblemer vært løst i våre store byer. Istedenfor kjører mange diesel og det er veldig forståelig, fordi det er det billigste drivstoffet en kan fylle overalt og som ikke er el. Elbiler er ikke egnet til alt og da blir det slik. Rekkevidde, henger osv. Har ingenting imor biobaserte gasser heller, men den må være mulig å kjøpe og det til en fornuftig pris. Det prates også mye om hydrogen som heller ikke er lett å få tak. Våre politikere er litt for glad i å prate om nye ting, men å bevare det man allerede har og som fungerer er ikke like spennnende. De har nå bestemt seg for en trappetrinnsmodell for innføring av veibruksavgift så inntil videre kjører jeg på LPG. Med tilnærmet null partikkel og NOX utslipp. Så har jeg tilhengerfeste med tillatt totalvekt 1 450 kg. Utrolig kjekt. Nå begynner dette så smått å komme på elbiler også, men ikke helt vanlig ennå. Det er samme gassen du bruker på grillen din. Les også mer på LPG Norge sin facebook side. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Med LPG kunne mye av de lokale forurensingsproblemer vært løst i våre store byer. Istedenfor kjører mange diesel og det er veldig forståelig, fordi det er det billigste drivstoffet en kan fylle overalt og som ikke er el. Elbiler er ikke egnet til alt og da blir det slik. Rekkevidde, henger osv. Eg hadde LPG-drift for to bilar sidan (bensinbil tilpassa LPG-drift) og kan berre stadfeste at det fungerer godt. Ikkje er det noko problem å få tak i LPG, og når tanken var tom skifta bilen automatisk attende til bensindrift. For dei som av ein eller annan grunn må ha ein bensinbil, er det ein god idé å byggje om til LPG-drift i tillegg. Det løner seg etter mange nok mil. No har eg ein elbil, og ingenting kan få meg til å skifte attende til LPG, bensin eller diesel. Det er mykje meir komfortabelt, og ikkje minst billigare og reinare, å køyre elektrisk. Elbil er utvilsamt framtida, men LPG kan fungere som eit mellomstadium som dei med bensinbil lett kan konvertere til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå