Gå til innhold

Kjøpe luksusklokke - Tag Heuer


Anbefalte innlegg

Jeg er på ingen måte noen klokke guru eller storsamler, men mitt inntrykk er at klokkekjennere rynker på nesa av begge de to merkene du nevner - Tag Heuer og Raymond Veil. Tror dette skyldes at begge merkene stort sett bruker generisk innmat i klokkene sine, og at ingen av de egentlig har noe spennende å vise til som de produserer selv. Særlig gjelder dette Raymond Veil klokker, som jeg ser folk sliter med å selge til 50 % av nypris kort etter kjøp. Men som sagt, bare mitt inntrykk. Skulle jeg ha kjøpt noe nytt i det prissegmentet så hadde det kanskje blitt Longines av de merkene du nevner. 

 

Dersom du er rimelig sikker på at du skal beholde klokken over tid, så kjøper du bare det du faller for. Men, jeg synes du likevel skal holde muligheten åpen for at du over tid kanskje ønsker å selge den for å kjøpe noe annet. Kjøper du en Tag Heuer eller Raymond Veil brukt så har du likevel masse penger til overs som du kan bruke på en helt ny reim. 

Takk for svar.

 

Jeg er selvfølgelig åpen for andre alternativer , og hvis dere ser på smaken jeg har så er jeg åpen for forslag.

Jeg har selvfølgelig vært inne på tanken av en Breitling og det frister , men i den priskategorien jeg er ute etter har jeg vanskeligheter med å finne en som måtte passe meg.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja - det er litt vanskelig å velge seg en klokke. Dersom du ikke er lidenskapelig opptatt av klokker, så holder det kanskje med en klokke med tanke på hva disse tingene koster og da er det greit at man er veldig sikker den dagen man først kjøper. Jeg ble interessert i klokker fordi jeg falt for en spesiell modell. For andre er det motsatt, de bestemmer seg for at de ønsker en finere klokke og begynner deretter å lete etter en de er villig til å kjøpe. For noen er det utseende og historikk som teller, mens andre er mer opptatt av komplisert innmat. Så har du de som kjøper og selger nesten årlig, rett og slett fordi de har lyst til å prøve alt. 

 

Det finnes langt dyrere klokker der ute, men 20-30 000 er ikke småpenger. Skal du først bruke så mye penger på en klokke så bør du være sikker på at du kjøper noe du er fornøyd med. Hva gjør en klokke spesiell for deg? Er du villig til å bruke 5-8000,- pr. 5 år på service? Mitt tips er å bruke god tid. Litt usikker på om det er greit å annonsere for andre forum her inne (dersom det ikke er greit så får bare en moderator moderere litt), men gå inn på tidssonen.no og se på hva som ligger brukt der inne. Ikke nødvendigvis for å kjøpe, men for å få en følelse av ulike produsenter og modeller, samt hvordan prisen på disse holder seg over tid. De store merkene har egne forumtråder der inne. Når du først finner en modell du liker, les om den. Kort fortalt, gjør det samme du hadde gjort dersom du skulle ha kjøpt deg en brukt eller ny bil. 

 

Jeg er ikke særlig kjent med Longines sine ur, men basert utelukkende på det jeg forstår som din smak, samt prisen du er villig til å gi, så hadde jeg kanskje gått for en av disse to:

 

http://www.urverket.no/longines-master-solvfarget-lr-o4400-mm-p-13363.html

 

http://www.urverket.no/longines-solvfarget-lr-p-281734.html

Lenke til kommentar

Ser du skriver 5000-8000 per service for hvert femte år? Er det slik at man ofte må ut med så mye for service?

Jeg likte faktisk ikke de klokkene du viste til, syns selve uret og viserne som er blå ikke falt veldig i smak.

For min del har jeg lyst på en simpel, men samtidig classy klokke som kan gå til alt, derfor jeg føler de Tag Heuer klokkene skiller seg litt ut fra disse f.eks. 

Hvorfor vil jeg ha en "dyr" klokke?
1. Jeg har lyst å unne meg noe jeg kan ha i flere år fremover ( det er ingen investering og jeg har ikke tenkt å selge den videre for å kjøpe en ny årlig)
2. Jeg har lyst på en kvalitets klokke samtidig som utseende skal passe til min stil. 

Historikk og slikt har jeg ikke tenkt på, men det er selvfølgelig kult å tenke på hvor lenge og hvor store disse merkevarene har eksistert/blitt til. 

Lenke til kommentar

Ser du skriver 5000-8000 per service for hvert femte år? Er det slik at man ofte må ut med så mye for service?

 

Jeg likte faktisk ikke de klokkene du viste til, syns selve uret og viserne som er blå ikke falt veldig i smak.

 

For min del har jeg lyst på en simpel, men samtidig classy klokke som kan gå til alt, derfor jeg føler de Tag Heuer klokkene skiller seg litt ut fra disse f.eks. 

 

Hvorfor vil jeg ha en "dyr" klokke?

1. Jeg har lyst å unne meg noe jeg kan ha i flere år fremover ( det er ingen investering og jeg har ikke tenkt å selge den videre for å kjøpe en ny årlig)

2. Jeg har lyst på en kvalitets klokke samtidig som utseende skal passe til min stil. 

 

Historikk og slikt har jeg ikke tenkt på, men det er selvfølgelig kult å tenke på hvor lenge og hvor store disse merkevarene har eksistert/blitt til. 

 

Mekaniske ur trenger service, det er anbefalt å ha dette typisk hvert 5 år. Det koster alt i fra 3000 og oppover. Jeg hadde engang en AP, den hadde vært til service for den nette sum av 17 eller 18 000, husker ikke nøyaktig. I tillegg bør den trykktestes en gang i året eller noe slik om du skal bade med den. 

Lenke til kommentar

Og så kan man lure på om man kjøper slike klokker bare for å kanskje få litt oppmerksomhet. Noen vits i å kjøpe en slike klokke hvis man for eksempel skal bo på en øde øy de neste tre årene og ikke treffer et eneste menneske (ja, veldig hypotetisk)?

Du må gjerne stille spørsmål ved hvorfor folk betaler så mye for klokker, men hvordan i all verden er dette et argument for noe som helst? Skal du bo på en øde øy de neste tre årene så trenger du jo praktisk talt ingenting av det en normal person omgir seg med. Men bor du på en øde øy de neste tre årene så blir du gal! Vi er flokkdyr, og vårt forhold til andre mennesker er helt sentral for vår identitet. Du kan gjerne synes at det er teit å bruke dyre klokker, men at man ikke ville trenge dem på en øde øy er jo helt tullete. 

 

For øvrig så er jo gode mekaniske klokker kjempelurt på en øde øy, for de bruker ikke batteri. Men de trenger åpenbart ikke koste 10 000 kroner og oppover. 

Lenke til kommentar

 

Og så kan man lure på om man kjøper slike klokker bare for å kanskje få litt oppmerksomhet. Noen vits i å kjøpe en slike klokke hvis man for eksempel skal bo på en øde øy de neste tre årene og ikke treffer et eneste menneske (ja, veldig hypotetisk)?

Du må gjerne stille spørsmål ved hvorfor folk betaler så mye for klokker, men hvordan i all verden er dette et argument for noe som helst? Skal du bo på en øde øy de neste tre årene så trenger du jo praktisk talt ingenting av det en normal person omgir seg med. Men bor du på en øde øy de neste tre årene så blir du gal! Vi er flokkdyr, og vårt forhold til andre mennesker er helt sentral for vår identitet. Du kan gjerne synes at det er teit å bruke dyre klokker, men at man ikke ville trenge dem på en øde øy er jo helt tullete. 

 

For øvrig så er jo gode mekaniske klokker kjempelurt på en øde øy, for de bruker ikke batteri. Men de trenger åpenbart ikke koste 10 000 kroner og oppover. 

 

 

Les den setningen en gang til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...