Gå til innhold

Kjøpe gamingpc for første gang, hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Som tittelen tilsier skal jeg nå kjøpe min første gamingpc. Jeg har lite peiling på dette og tenker da selvfølgelig en ferdig bygd en. 

Jeg har ikke hatt noe gaming pc før, og spiller derfor heller ikke de villeste spillene. Det eneste jeg har spilt på skolepcn er football manager. Jeg er rett og slett ute etter det beste oppsettet innenfor mitt budsjett. Her skal det sies at det eneste som er i mitt eie nå (i tillegg til bærebar skolepc) er en datamus, så her trengs alt annet. 

Budsjettet mitt er på 15k tenker jeg, på totalpakken. Dette er kanskje ikke så mye i forhold til alt som trengs, men det føler jeg er en stor nok sum å bruke på min inngang til gamingverden. Så ønsker jeg innspill på hva jeg kan kjøpe. Som sagt ikke drevet så mye med gaming før, og trenger derfor ikke det villeste tastaturet f.eks. 

Sist men ikke minst ønsker jeg å kjøpe nytt, føler det er det tryggeste.

Setter stor pris på alle innspill! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Kjøpte min siste ferdige bygde på komplett. Det er vel stedet jeg vil anbefale om du skal kjøpe ferdig bygd. 

Her har du månedens gamer pc til god pris. Alt du trenger minus skjerm. 15k. Da er det egentlig litt høyere enn hva du tenker deg siden du også trenger en sjerm.

https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-i55-gtx-1070-edition/11133

Ellers kan du ta utgangspunkt i denne. Da kan du legge til en skjerm og være godt under 15k.

https://www.komplett.no/komplett-gamer-crazy-gtx1070-edition/11121

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Kjøpte min siste ferdige bygde på komplett. Det er vel stedet jeg vil anbefale om du skal kjøpe ferdig bygd.

Enig. Nå har jeg aldri kjøpt ferdigbygd maskin selv, men Komplett har de beste konfigurasjonsmulighetene og er ganske så ålreite på support etc.

Her har du månedens gamer pc til god pris. Alt du trenger minus skjerm. 15k. Da er det egentlig litt høyere enn hva du tenker deg siden du også trenger en sjerm.

https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-i55-gtx-1070-edition/11133

Ellers kan du ta utgangspunkt i denne. Da kan du legge til en skjerm og være godt under 15k.

https://www.komplett.no/komplett-gamer-crazy-gtx1070-edition/11121

I ren spillytelse vil disse to være ganske tilsvarende. De vesentlige fordelene den dyreste varianten har er:

• i7-prosessor med hovedkort som støtter overklokking. Hvorvidt i7 egentlig er særlig fordelaktig over i5 kan vel diskuteres, da vesensforskjellen er at i7 støtter hyperthreading, som spill inntil nå i svært liten grad har klart å utnytte. For alt jeg vet er dette i ferd med å endre seg. i7-en har også høyere klokkehastighet, og går du for den billigste ville jeg konfigurert den med i5-6500 (3.2 GHz) fremfor i5-6400 (2.7 GHz) som den er konfigurert med som standard, for 438 kr ekstra.
  • 1 TB harddisk i tillegg til SSD. Dette kan du selvsagt også konfigurere den andre med, eller installere selv på et senere tidspunkt.
  • Strømforsyning som leverer mer strøm, og som er modulær. Om du senere bytter skjermkort til et som trekker mer strøm, trenger du ikke nødvendigvis å bytte strømforsyning. Og så blir det mindre kabelrot og formodentlig bedre luftgjennomstrømming i kabinettet.
  • Dobbel mengde RAM. Nå er det forsåvidt slik at de fleste spill i dag kjører greit på 8 GB RAM, og det å stappe inn mer RAM i en maskin som allerede har nok hjelper ikke på ytelsen (med unntak av i Win 10, til en viss grad, der OS benytte ubrukt RAM som cache, noe som kun vil forbedre lastetider). Begge maskinene har fire RAM-slots hvorav kun to er i bruk, så du kan installere mer selv senere (eller konfigurere med mer RAM straks).
  • Hovedkort som støtter SLI, og kabinett som har plass til to like lange skjermkort. I den billigste maskinen ser harddiskbrønnen ut til å kunne krasje med et eventuelt SLI-kort - noe jeg har opplevd selv som resulterte i at jeg rett og slett skiftet kabinett - for ikke å nevne at hovedkortet der ikke støtter det heller. Strømforsyningen er kanskje i svakeste laget, men den kommer med 4 PCI-e-plugger som bør tilsi at den er dimensjonert for å kunne drive to (strømsvake) skjermkort. GTX 1070 trekker ikke allverden strøm.
Den billigste maskinen ser helt kurant ut med noen få justeringer. Bytt CPU til i5-6500. Bytt til 16 GB RAM hvis du skyr tanken på å noensinne åpne kabinettet for å sette inn ekstra selv i fremtiden, selv om dette ikke er vanskelig. RAM er forsåvidt ikke så dyrt, dobling koster 400 kr (som er ca en sjettedel av hva jeg ga for 1 GB for tolv år siden, som var standard den gang). Legg til en harddisk om du føler at du trenger mer lagringsplass (og det gjør du, for det er ikke mange spill du får plass til ved siden av operativsystem på 240 GB). 3 TB er det som gir mest lagringsplass for pengene per i dag, men du klarer deg med 1 eller 2 TB om det kniper i lommeboken. Seagate er helt ålreit. Du ender da på ca 13800, som ikke gir mye rom for skjerm. BenQ 24" LED GL2450HE er på tilbud til 1200 kr, som passer perfekt inn i budsjettet, og er rimeligste skjerm hos Komplett i skrivende stund med responstid under 5 ms.

Maskiner basert på GTX 1060, RX 470 eller RX 480 kan forøvrig også være gode kjøp, og rimeligere. GTX 1070 er vel først og fremst myntet på spilling i høyere oppløsninger eller VR. For all del, GTX 1070 er nok et supert kort som vil vare i mange år fremover, men GTX 1060 chugger nok alle spill som er i dag på høy grafikk og vel så det. Men disse to som er foreslått er altså noe rabattert.

Vil også spørre om dere anbefaler Windows 7 eller 10?

Windows 10. Jeg har en følelse av at de som tviholder på Windows 7 nå er de samme som tviholdt på XP da 7 kom ut i 2009. Windows 2000 og Windows 8 (men ikke 8.1) er de eneste versjonene jeg har glatt hoppet over siden Windows 95. WinME var dritt. Vistra var ille, men ikke fullt så ille som folk skal ha det til. Win 7 var en nødvendig revolusjon etter et altfor langt XP-regime. Windows 10 er en fin oppdatering fra Windows 7. Det er ingen grunn til å kjøre Windows 7 i dag, langt mindre så om du må betale ekstra for å få det. Klart noe er nytt og uvant, men Win 10 er det mest stabile og brukervennlige jeg har vært borti på sørsiden av Linux.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...