Gå til innhold

E-SPORT: Norges beste lag sliter med å komme seg inn i Telenorligaen

Anbefalte innlegg

Det er per dags dato ingen norsk klubb som tilbyr levedyktige vilkår, altså ingen lønner spillerne sine, allikevel så er struktureringen av ligaen nesten slavisk fulgt fra sporter der dette er tilfelle: Altså fra ligaer der spillerne i toppdivisjonen lever av det de gjør. Også forventes det samme kontinuitet i topp norsk CS som i for eksempel topp norsk fotball, hallo?

. Det er ikke særlig motiverende, og det gjør det særdeles vanskelig for de norske toppspillerne som eventuelt vil ta steget mot å kunne tjene fast lønn: Det kan de gjerne gjøre, men da kan de ikke spille toppdivisjon i Telenorligaen på de neste par årene siden de må starte fra bunn av om de forlater de norske klubbene som ikke kan tilby lønn.. Er dette rimelig? Overfor spillerne selv og ikke minst ovenfor publikum? Jeg mener ikke det..

Det er jo endel bedre kontinuitet også i ikke-lønnet del av norsk fotball? Feks lavere divisjoner? Eller kvinnefotball, der svært få er lønnet.

Kan ikke spillere bli overtatt av klubber i de høyere divisjonene? Om de er i norgestoppen burde det være ganske lett å bli rekruttert av en klubb?

Men det er kanskje ikke så dumt å gjøre deler av plassene om til noe man kan spille for å oppnå med et "ukjent lag".

AtW

Jeg vet ikke helt hva du mener. Men jeg snakker kun om kontinuitet blant lag/spillere på toppnivå som satser fulltid og dro da en parallell mellom øverste divisjon i en CS liga og øverste divisjon i en fotball liga. Det er klart ett 5. divisjonslag(Det være fotball eller CS) hvor spillere legger inn 10 timer i uka og spiller helt casual ikke møter på problemer som lag som satser fulltid gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er derimot helt uenig i at det bør deles ut wildcards.

Det blir alt for objektivt at noen skal sitte å vurdere hvilke nyetablerte lag/organisasjoner som bør innvilges i divisjonene.

Wildcard kan godt tildeles lag som allerede er i toppdivisjon men som står i nedrykk-posisjon. Da kan man også unngå disse situasjonene der det laget fra toppdivisjonen som står i automatisk nedrykk plass ned er merkbart bedre enn det laget som rykker opp automatisk. Vi har jo sett gang på gang at lag som rykker ned er bedre enn lag som rykker opp slik det er nå med kun automatisk opprykk/nedrykk, ikke helt heldig. Wildcard må absolutt ikke tildeles noen helt nye, det blir opp til ligaen selv å ta en helhetlig vurdering men man håper jo med det systemet at ligaen er kompetent nok til å ta gode valg. Ligaen har rett å slett langt større muligheter til å ta grep for å holde toppdivisjonen sterk og frisk og mest mulig interessant, fremfor slik det er nå denne sesongen at toppdivisjonen er som jeg kaller det "in shambles" uten at noe kan gjøres med det, det beste å håpe på er at ting endres på til neste år slik at Norges beste lag har sjanse å komme inn igjen.

Når det er sagt så burde det spilles om wildcard plassen på noe vis for at det skal være mest mulig forsvarlig, slik at ikke wildcard lag hopper inn i toppdivisjonen uten å spille en eneste kamp for å bevise sin verdighet. Fex kan ligaen oppnevne flere enn 1 wildcard lag, som da spiller mot hverandre om den ene spotten i en liten online turnering.

Lenke til kommentar

Hva i all verden er det du prøver å si? Majoriteten av klubber ( alle) i tippeligaen ( som er navnet på øverste divisjon ) har godt lønnede spillere. Derfor kan man ikke sammenligne verdien av å spille i en slik klubb, mot en esportklubb uten noen økonomiske krefter når utenlandske klubber er villige til å ta opp lagene. Eller skal vi sammenligne det mot fotball også? Poenget er derfor at strukturen i ligaen gir organisasjonene gode muligheter, men de ender opp med å ikke ha de beste norske lagene og verdien på ligaen synker.

Det jeg prøver å si er at CS-ligaen ble sammenliknet mot fotball, men at i fotball er folk lønnet. Poenget mitt er at også i de ulønnede fotballdivisjonene så klarer man å holde ting velorganisert, og klubber splittes ikke opp hele tiden, så det er mulig å opprettholde en klubbstruktur også uten lønn.

AtW

Lenke til kommentar

Det er per dags dato ingen norsk klubb som tilbyr levedyktige vilkår, altså ingen lønner spillerne sine, allikevel så er struktureringen av ligaen nesten slavisk fulgt fra sporter der dette er tilfelle: Altså fra ligaer der spillerne i toppdivisjonen lever av det de gjør. Også forventes det samme kontinuitet i topp norsk CS som i for eksempel topp norsk fotball, hallo?

. Det er ikke særlig motiverende, og det gjør det særdeles vanskelig for de norske toppspillerne som eventuelt vil ta steget mot å kunne tjene fast lønn: Det kan de gjerne gjøre, men da kan de ikke spille toppdivisjon i Telenorligaen på de neste par årene siden de må starte fra bunn av om de forlater de norske klubbene som ikke kan tilby lønn.. Er dette rimelig? Overfor spillerne selv og ikke minst ovenfor publikum? Jeg mener ikke det..

Det er jo endel bedre kontinuitet også i ikke-lønnet del av norsk fotball? Feks lavere divisjoner? Eller kvinnefotball, der svært få er lønnet.

Kan ikke spillere bli overtatt av klubber i de høyere divisjonene? Om de er i norgestoppen burde det være ganske lett å bli rekruttert av en klubb?

Men det er kanskje ikke så dumt å gjøre deler av plassene om til noe man kan spille for å oppnå med et "ukjent lag".

AtW

Jeg vet ikke helt hva du mener. Men jeg snakker kun om kontinuitet blant lag/spillere på toppnivå som satser fulltid og dro da en parallell mellom øverste divisjon i en CS liga og øverste divisjon i en fotball liga. Det er klart ett 5. divisjonslag(Det være fotball eller CS) hvor spillere legger inn 10 timer i uka og spiller helt casual ikke møter på problemer som lag som satser fulltid gjør.

Hvorfor er det vanskeligere for bedre lag å organisere seg enn "5. divisjonslag"?

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Hvorfor er det vanskeligere for bedre lag å organisere seg enn "5. divisjonslag"?

AtW

Det er jo ikke det som er problemstillingen her..

Problemet er når norske spillere/lag vil UT av de norske toppklubber for å få bedre vilkår (Fra 0 lønn, til lønn fex), og blir "utestengt" fra Telenorligaen de neste par årene da de utenlandske klubber ikke eier plasser i Telenorligaen og det tar så sabla lang tid å spille seg opp i divisjonene. Mao må de som velger seg vekk fra de norske toppklubbene og over til internasjonale klubber starte helt fra skratch i Telenorligaen og bruke 2 år på å klatre seg opp OM de ønsker å delta. Det er jo helt håpløst når nivået i norsk CS er så svakt som det er idag, vi "trenger" på en måte alle de beste lagene vi kan få inn i toppdivisjonen, for slik divisjonen er nå ser det jo helt elendig ut. En svak toppdivisjon gagner ingen, jeg spiller selv i toppdivisjonen og jeg synes jo den kommende sesongen ser særdeles uinteressant ut.

Forøvrig: Jo høyere nivå man konkurrerer på, jo flere problemstillinger oppstår. Det er langt flere problemstillinger for en førstedivisjonsklubb enn det er for en femtedivisjonsklubb. Litt forskjell på utøvere som satser hardt i topp divisjonen å trener 40+timer i uka og vil hevde seg internasjonalt og utøvere som spiller femtedivisjon å trener 10timer i uka og mest for gøy. Så å dra paralleller om kontinuitet i førstedivisjon vs femtedivisjon blir jo fryktelig feil. Det er klart kontinuitet ikke er noe problem når det ikke stilles høye krav :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med å sammenligne med fotball synes jeg blir søkt, uansett hvordan man vrir og vender på det. Faktum er jo at det er svært få som tjener noe særlig på esport. Det vil ta tid å bygge opp telenorligaen.

Jeg mener faktisk at hvis de "beste" norske spillerne velger å flytte på seg til en utenlansk klubb, så skal dette nødvendigvis gå ut over noe (At man ikke får delta i telenorligaen fordi man ikke har spilt seg til toppdivisjonen er kjipt, men, sånn er det bare) 

Skal man begynne å ta esport seriøst, så må spillerne behandle det seriøst også (lønn eller ei).

Hvis man skal dra analogien til fotball, så heier man på ett lag, ikke på en spiller. 

Lenke til kommentar

Jeg sier det jeg har sagt før: man burde ha to divisjoner med opprykk/nedrykk for å sikre kontinuitet. Og breddesatsning som en åpen ladder lignende ESEA Open hvor topp X lag møter nedrykkslagene fra 2.div til playiff om de 2-4 plassene i 2.div. Da blir veien kort, man sikrer bredden og man belønner samhold!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva i all verden er det du prøver å si? Majoriteten av klubber ( alle) i tippeligaen ( som er navnet på øverste divisjon ) har godt lønnede spillere. Derfor kan man ikke sammenligne verdien av å spille i en slik klubb, mot en esportklubb uten noen økonomiske krefter når utenlandske klubber er villige til å ta opp lagene. Eller skal vi sammenligne det mot fotball også? Poenget er derfor at strukturen i ligaen gir organisasjonene gode muligheter, men de ender opp med å ikke ha de beste norske lagene og verdien på ligaen synker.

Det jeg prøver å si er at CS-ligaen ble sammenliknet mot fotball, men at i fotball er folk lønnet. Poenget mitt er at også i de ulønnede fotballdivisjonene så klarer man å holde ting velorganisert, og klubber splittes ikke opp hele tiden, så det er mulig å opprettholde en klubbstruktur også uten lønn.

AtW

Sammenligningen med fotballverden blir litt søkt uansett.

Selv om kanskje alle fotballspillere i 1.-7.-divisjon ikke tjener et rødt øre, er forutsetningene for å holde sammen noen helt andre enn i e-sport- og CS-verden. For det første finnes det en geografisk utfordring som tilsier at du må bo der hvor ditt fotballag holder til. I Counter-Strike kan du fint bo hvor som helst i Skandinavia og fortsatt ha muligheten til å spille for samtlige norske organisasjoner.

For det andre består et CS-lag av fem spillere, og i noen tilfeller en step-in eller to. Et middels til godt fotballag har vel lett over 20 spillere i stallen. Hvis to spillere forlater en fotballklubb burde de fortsatt klare seg greit. Om to spillere forlater et CS-lag i Norge, kan fort laget ende opp med å trekke seg fra Telenorliga-sesongen om de ikke finner nye spillere fort nok.

Og CS så er de fem spillerne laget. Hvis de havner på førsteplass i en sesong så er det de som klarte det, og ikke organisasjonen. E-sport er ikke idrett. Vi må slutte å alltid sammenligne oss med fotball, curling, tresteg og konebæring. Det handler om å spille sammen med kompisgjengen som man kjenner og stoler på, og bli så god at man knuser alle andre fordi man har holdt ut lenge. Andz og co her er et prakteksempel på det, selv om ikke alle fem har vært et lag for alltid.

Jeg liker at Telenorligaen forsøker å profesjonalisere e-sporten, men kanskje den ikke er moden nok for det enda? Hvis det er sånn at vi sliter med å bli oppdaget ute i det store Norge i form av sponsoravtaler og mediaomtale, og prøver å vise folk at vi kan gjøre ting så ordentlig og profesjonelt som mulig, er det trist at sponsoravtalene og mediaomtalen fortsatt ikke har kommet, samtidig som Andz og kompani ikke får lov å delta i det øverste nivået i norsk Counter-Strike.

Her er mitt tips til arrangører og andre som vil se norsk e-sport vokse: Vær tålmodig, og arranger flere turneringer! På verdensbasis er det ingen hemmelighet at både seere og e-sportutøvere foretrekker turneringer fremfor ligaer. Det er lettere å arrangere, lettere å se på, gjennomføres raskere, og er helt sikkert enklere å vise på TV også.

Endret av Sanchez_
Lenke til kommentar

Symptom: Spillere i 1.div bytter lag ofte.

Årsak: lite (ingen?) lønn, dårlige vilkår, spillere har høyere ambisjoner, kastet på dør av diverse årsaker.

Løsning på lang sikt: Penger og nasjonal/internasjonal kontinuerlig omtale.

løsning på medium sikt: Wild Card-runde for alle nystarta lag hvor SAMTLIGE spillerne må være fra FJORÅRETS 1.div. - og samtidig ikke havnet på nedrykksplass. Vinneren der stiller i ny Wild Card-runde med 2.plass fra forårets div. 2. (her må evt. også 3.plass tas med hvis antall spillere som trekker seg i 1.div er så stort at antallet blir feil.)

Taper 2. eller 3.plass fra div.2, blir de værende. Alle nyoppstarta lag som taper Wild Card, må starte fra nederste div. hvis ønskelig.

Førsteplass fra div.2 går direkte til 1.div.

løsning for denne saken: Sett EB direkte inn i 1. div + antall lag fra 2.div. som utgjør partall. Slik mister ingen fra 2.div opprykksplass. Flere rykker da ned neste år.

Her kasta jeg bare ut en liten brainstorm. Er det hinsides all fornuft, skyldes jeg på uante mengder kaffe! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...