Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trenger hjelp til valg av nytt kamera

Anbefalte innlegg

Jeg har for lengst falt av når det kommer til kamerautvikling, og egentlig generelt foto, men jeg planlegger nå å ta opp igjen hobbyen.

I den forbindelse ønsker jeg å opgradere kameraet mitt, et Nikon D5000.

Egentlig ser jeg for meg at et speilløst kamera hadde vært det beste, men jeg ser for meg at det er mye mer økonomisk og heller kjøpe et nytt DSLR fra Nikon da jeg har optikk og blitser.

Skal jeg gå for et nytt system, noe jeg sikker ikke skal, er jeg avhengig av å kunne styre 2 (helst 3) blitser trådløst (og muligens nye blitser?), en god supervidvinkelzoom, et portrett/makro-objektiv og et lyssterkt normalobjektiv (kanskje zoom). Selv om jeg tror dette blir for dyrt, da jeg tviler på jeg får så alt for mye for utstyret jeg har, så hadde det jo vært gøy med forslag.

Skal jeg ha nytt DSLR står det mellom D5500 og D7200.

Alle objektivene mine har fokusmotor, og jeg har sender og mottakere for trådløs bruk av blitsene. Er det noe annet D7200 tilbyr som vil være av interesse for en ikke tar særlig mye bilder av sport, action elller ville dyr?

Det skal også nevnes at jeg syns D7200 er i dyreste og største laget, og at jeg ønsker meg en normalzoom jeg ikke vil ha råd til om jeg går for det.

Alt heller altså mot D5500, særlig pris og størrelse, men jeg er noe redd for berøringskjerm og noe redd for å "gå glipp av noe".

Ellers er videofunksjon noe jeg har lyst å utforske mer, men denne har jeg skjønt er temmelig lik på begge kameraene...?

Takk for svar

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke lett å si hva som passer deg best. Er vel helst litt mer fleksibilitet og værtetting med D7200 som evt er oppsiden med den om behovet for det kommer etterhvert. Hvis du planlegger godt er vel D5500 omentrent ekvivalent til en mye rimeligere sum.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg har utsatt mitt D5000 for langt mer enn det "skal" tåle, men det kan jo være det bare er flaks at det har gått bra.

Er det forresten noen her som har prøvd berøringsskjermen til D5500? Har man fremdeles nok fysiske kapper, eller er noe fjernet til fordel for berøringskjerm?

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

D7200 har mer direkte kontroll uten å bruke menyer, men synes du D5000 er OK kan jeg ikke tenke meg at du vil savne noe på D5500. Begge er flotte kameraer, men ut fra det du skriver høres det ut som D5500 holder, og da sparer du jo både penger og vekt. D5500 har vridbar skjerm, noe jeg synes er nyttig - og D7200 mangler. Ellers har D7200 selvsagt mange små finesser som D5500 mangler, men neppe noe du vil savne ut fra beskrivelsen av bruksområdet ditt. Vil du vite mer finnes det mange sammenligninger av D5500 mot D7200 på nettet hvis du søker litt.

Lenke til kommentar

Om det er rent mekanisk og værtetting du har beveget deg på grensen, og synes det er bra ellers, hvorfor ikke bytte det ut med en D300S? Det får du billig for tiden, og bildekvaliteten er omtrent den samme som med det du har i dag, men mekanisk (og AF) er det betydelig bedre. Dessuten kan du få AF med gamle objektiv, uten innebygget motor. 

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du oppgradere? Er det noe som mangler på din d5000?

I hvovedsak fordi mitt D5000 er temmelig utslitt. Det fungerer, men mye gummi er slitt vekk og skjermen er godt oppripet.

I tillegg vil jeg tro det må ha skjedd noe utvikling de siste årene.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

I tillegg vil jeg tro det må ha skjedd noe utvikling de siste årene.

Det har definitivt skjedd en del siden D5000 ble lansert. Forandringer fra en generasjon til den neste, f.eks fra D5300 til D5500 er ikke så store, men totalt sett fra D5000 til D5500 har det skjedd en stor utvikling. Tror du vil oppleve både D5500 og D7200 som en bra oppgradering.

Lenke til kommentar

Det har selvsagt skjedd utvikling, men mellom budsjett og mellommodellene, er det ingenting som vil gi deg vesentlig bedre bilder. Med den samme optikken, vil du få den samme kvaliteten.

Det er når du legger 10.000++ i ett objektiv(gjerne brukt) at du får aha-opplevelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...