FrihetensRegn Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Og SATA erstattes på samme måte med andre raskere medier i dag. Den vil mest sannsynlig ikke videreutvikles da PCIe og til og med USB ser ut til å utvikles forbi SATA. Når det forsvinner fra hovedkort er mer usikkert men jeg ser heller at fremtidens SSDer bruker PCIe mer enn SATA. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Enig med mange her at 1 gigabit ethernet er utdatert og 10gigabit burde egentlig vært standard allerede. På en annen side så er det kanskje ikke så rart at det har gått tregt når nyere laptoper ofte leveres uten ethernetport. Og nå er det like før 1gigabit ethernet er utkonkurrert på hastighet av wifi. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Og SATA erstattes på samme måte med andre raskere medier i dag. Den vil mest sannsynlig ikke videreutvikles da PCIe og til og med USB ser ut til å utvikles forbi SATA. Når det forsvinner fra hovedkort er mer usikkert men jeg ser heller at fremtidens SSDer bruker PCIe mer enn SATA. Nei, det gjør det ikke, ikke i dag. Hvilken kobling mener du erstatter sata for mekaniske disker i dag? AtW Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Og SATA erstattes på samme måte med andre raskere medier i dag. Den vil mest sannsynlig ikke videreutvikles da PCIe og til og med USB ser ut til å utvikles forbi SATA. Når det forsvinner fra hovedkort er mer usikkert men jeg ser heller at fremtidens SSDer bruker PCIe mer enn SATA. Nei, det gjør det ikke, ikke i dag. Hvilken kobling mener du erstatter sata for mekaniske disker i dag? AtW Mekaniske disker er også død. Det er SSD og raske tilkoblinger som er fremtiden. Du kan henge igjen i fortiden om du vil, sammen med andre gamle teknologier. Ikke regn med at SATA og mekaniske hardisker kommer til å henge med i utviklingen. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 På tide å komme med spesialiserte hovedkort uten sata porter, men med flere M2 og pci slots for pci ssdNei. Heller flere SATA-porter. SATA er død. Er det det....? Jeg har mellom 50 og 100 SATA-disker vil jeg tro. Jeg har ca. femti disketter liggende i en skuff også :-D Dummeste sammenlikning jeg har sett! Ganske lett å flytte inneholdet på dem til en liten minnepenn. Verre (DYRERE!) å flytte +/- 500 TB noe annet. Poenget er at det er en gammel og utdatert standard. SATA har ingen fremtid. Jo da, SATA kommer mange til å bruke i mange år enda! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Og SATA erstattes på samme måte med andre raskere medier i dag. Den vil mest sannsynlig ikke videreutvikles da PCIe og til og med USB ser ut til å utvikles forbi SATA. Når det forsvinner fra hovedkort er mer usikkert men jeg ser heller at fremtidens SSDer bruker PCIe mer enn SATA. Nei, det gjør det ikke, ikke i dag. Hvilken kobling mener du erstatter sata for mekaniske disker i dag? AtW Mekaniske disker er også død. Det er SSD og raske tilkoblinger som er fremtiden. Du kan henge igjen i fortiden om du vil, sammen med andre gamle teknologier. Ikke regn med at SATA og mekaniske hardisker kommer til å henge med i utviklingen. Nei, det er de ikke. Enn sålenge man trenger mange terrabyte med lagring, så er det langt mer prisgunstig. AtW Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Selvfølgelig vil mange fortsette bruken, akkurat som mange andre teknologier som ser ut til å stå stille. Men om man ønsker mer enn 6 Gbit/s, så ikke sitt å vent på at SATA skal ta det store steget mot lynraske tilkoblinger. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 (endret) Poenget er at det er en gammel og utdatert standard. SATA har ingen fremtid. Tull! SATA gjør en glimrende jobb til det den er egnet for: HDD. HDD er ikke dødt hverken nå eller om 5 år. Kanskje til visse typer bruk, men der er de som regel erstattet med SSD allerede. Da er det nok dødt. Utviklingen stopper opp, teknologien blir forbigått av andre løsninger som er raskere og bedre. Det blir litt som å si at diskettstasjoner er fremtiden i 2003 bare fordi det fortsatt eksisterer, når andre mediumer helt klart er bedre. Tull! Fortell meg heller hvilke 250 kr/TB lagringsmedier som er begrenset av SATA-ytelsen eller blir det de nærmeste årene. Det er ingen. Diskettstasjoner ble erstattet av blant annet CD-R/RW og USB minnepinner fordi diskettene manglet fordeler over disse. Det ligner ikke på situasjonen til SATA HDD. Og SATA erstattes på samme måte med andre raskere medier i dag. Den vil mest sannsynlig ikke videreutvikles da PCIe og til og med USB ser ut til å utvikles forbi SATA. Når det forsvinner fra hovedkort er mer usikkert men jeg ser heller at fremtidens SSDer bruker PCIe mer enn SATA. SATA er ikke et medie og det finnes ingen PCIe HDD i dag. USB HDD har en del ulemper sammenlignet med e-SATA og intern SATA. Det gir ingen mening å utvikle PCIe HDD heller. SATA gir mer fleksibilitet til HDD-plassering og gir ikke dårligere ytelse. Mekaniske disker er også død. Det er SSD og raske tilkoblinger som er fremtiden. Du kan henge igjen i fortiden om du vil, sammen med andre gamle teknologier. Ikke regn med at SATA og mekaniske hardisker kommer til å henge med i utviklingen. HDD er ikke dødt. Ikke nå og ikke i overskuelig fremtid. Som sagt, dokumenter gjerne påstanden om gode 250 kr/TB alternativer. Selvfølgelig vil mange fortsette bruken, akkurat som mange andre teknologier som ser ut til å stå stille. Men om man ønsker mer enn 6 Gbit/s, så ikke sitt å vent på at SATA skal ta det store steget mot lynraske tilkoblinger. Hva skulle være poenget med det? 6 Gbit/s holder i massevis for HDD og de bruksområdene HDD egner seg godt for. Dette endrer seg ikke. Har man behov for og råd til SSD så kjøper man heller det, men det tar jo ikke bort markedet for HDD. Nye HDD i overskuelig fremtid. Krysningspunktet for pris på HDD og SSD er ikke nærliggende. Endret 24. august 2016 av Simen1 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Enig med mange her at 1 gigabit ethernet er utdatert og 10gigabit burde egentlig vært standard allerede. På en annen side så er det kanskje ikke så rart at det har gått tregt når nyere laptoper ofte leveres uten ethernetport. Og nå er det like før 1gigabit ethernet er utkonkurrert på hastighet av wifi. På bærbare PCer er jo trådløsheten en styrke i seg selv så det er ganske naturlig at ethernetport blir noe ekstra for de med uvanlige behov. På stasjonære PCer er trådløshet stort sett en svakhet. Treg ping, dårlig båndbredde og båndbredden deles på mange, varierende dekning osv. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Hardisker mister andeler til SSD og det kommer bare til å øke i fremtiden, spesielt blant forbrukerne. Om man virkelig ønsker lagringsplass så går man uansett for lagringstape eller trege hardisker, og da er ikke overføringshastigheten til SATA viktig. Når hardware utvikler seg videre og man ønsker raskere og raskere lagringsmedier så er ikke SATA godt nok. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Hardisker mister andeler til SSD og det kommer bare til å øke i fremtiden, spesielt blant forbrukerne. Om man virkelig ønsker lagringsplass så går man uansett for lagringstape eller trege hardisker, og da er ikke overføringshastigheten til SATA viktig. Når hardware utvikler seg videre og man ønsker raskere og raskere lagringsmedier så er ikke SATA godt nok. Ja, sikkert, et godt stykke inn i framtiden, men det er et stykke fra det til "SATA er dødt". Det er det ikke. Og ja, om man ønsker lagringsplass så går man for mekaniske harddisker, og der er SATA regjerende. Det er nettopp derfor SATA ikke på noe vis er dødt, selv om det kan bli det i framtiden. AtW Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Hardisker mister andeler til SSD og det kommer bare til å øke i fremtiden, spesielt blant forbrukerne. Om man virkelig ønsker lagringsplass så går man uansett for lagringstape eller trege hardisker, og da er ikke overføringshastigheten til SATA viktig. Når hardware utvikler seg videre og man ønsker raskere og raskere lagringsmedier så er ikke SATA godt nok. Kan ikke du slutte å ro nå? 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 SATA kabelen forsvinner snart fra hovedkortene ettersom bare spesielt interesserte vil foretrekke hardisk over SSD. Etterhvert som SSD forsetter å utvikle raskere hastighet samt nedgang i pris er det ingen grunn til å bruke hardisk om man ikke har sære nødvendigheter for mange TB lagring. Med skylagring vil nødvendigheten for lagringsplass også bli mindre. SATA kabelen blir dermed mer i veien for folk flest og ikke noe som vil dra nytte av videre utvikling. Med andre ord: SATA er død. Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 (endret) SATA kabelen forsvinner snart fra hovedkortene ettersom bare spesielt interesserte vil foretrekke hardisk over SSD. Etterhvert som SSD forsetter å utvikle raskere hastighet samt nedgang i pris er det ingen grunn til å bruke hardisk om man ikke har sære nødvendigheter for mange TB lagring. Med skylagring vil nødvendigheten for lagringsplass også bli mindre. SATA kabelen blir dermed mer i veien for folk flest og ikke noe som vil dra nytte av videre utvikling. Med andre ord: SATA er død. Pja ... Steam-mappa mi er ganske omfattende, og hvis jeg skulle brukt SSDer der ville det kostet meg innpå 6000 kr. Dette i skarp kontrast til harddisken til snaue 600 kr som gjør akkurat samme jobben. Og skylagring? Vel, hvis du kan peke mot en leverandør som konsekvent gir de de samme 9 millisekundene i gjennomsnittlig søketid som harddisken min så skal jeg bytte på flekken. Før du eventuelt påpeker det: ja, jeg kan selvsagt sjonglere spill og slette det jeg ikke spiller for øyeblikket, men siden jeg som regel har begrenset med tid til å spille så gidder jeg ikke bruke to timer av verdifull spilltid på nedlasting av et spill jeg plutselig fikk lyst til å spille. For ikke å snakke om at jeg bruker mods på en del spill og derfor har flere versjoner av samme spill, noe som tar ekstra plass. Jeg er neppe helt alene om å ha et slikt bruksmønster, og selv om det kanskje er tvilsomt at SATA-standarden blir utviklet videre så tror jeg den kommer til å leve godt i noen år til. PS: Jeg har flere venner som fotograferer, og bilder, spesielt i råformat, tar myyyyye plass. Siden 4 TB HDD koster 1299 kr (billigste jeg fant med 10 sek googling) og 4 TB SSD koster 13874 kr ... Vel, regn selv. Endret 24. august 2016 av Raven_Heart Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Med treg kobberlinje kan det være et problem ja, men med stadig raskere fiber og rask installeringstid, spesielt på SSD, så er det ikke noe problem å bare slette de spillene du ikke spiller og installere de du vil. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Med treg kobberlinje kan det være et problem ja, men med stadig raskere fiber og rask installeringstid, spesielt på SSD, så er det ikke noe problem å bare slette de spillene du ikke spiller og installere de du vil. En bra internettlinje er mange ganger tregere enn en mekanisk disk, over 10-gangen i forskjell. AtW Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Med treg kobberlinje kan det være et problem ja, men med stadig raskere fiber og rask installeringstid, spesielt på SSD, så er det ikke noe problem å bare slette de spillene du ikke spiller og installere de du vil. En bra internettlinje er mange ganger tregere enn en mekanisk disk, over 10-gangen i forskjell. AtW Det er nok ikke lenge til også Internettlinjene går forbi hardisker. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Med treg kobberlinje kan det være et problem ja, men med stadig raskere fiber og rask installeringstid, spesielt på SSD, så er det ikke noe problem å bare slette de spillene du ikke spiller og installere de du vil. En bra internettlinje er mange ganger tregere enn en mekanisk disk, over 10-gangen i forskjell. AtW Det er nok ikke lenge til også Internettlinjene går forbi hardisker. "ikke lenge til", er jo relativt vagt, det er mye lengre til enn at "Sata er dødt"; og det vil antakelig ikke skje i levetiden til et hovedkort man kjøper nå, eller i første halvdel av 2017. AtW Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Utvikling av standarder fra de blir fastsatt av organisasjoner til det blir allemannseie tar ofte ti år eller mer. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 SATA kabelen forsvinner snart fra hovedkortene ettersom bare spesielt interesserte vil foretrekke hardisk over SSD. ... Med andre ord: SATA er død. Kan du anslå ca årstall? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå