Gå til innhold

Hva gjør jeg nå..

Anbefalte innlegg

HVIS DERE IKKE KAN HJELPE SÅ HOLD KJEFT!! FLAMING AV PERSONER ER IKKE TILLATT ETTER RETNINGSLINJENE. SYNES DU SPØRSMÅLET ER UNDER DIN VERDIGHET SÅ KAN DU BARE TRYKKE PÅ TILBAKEKNAPPEN.

Den holdningen som vises av noen her er helt utrolig. Poenget med et diskusjonsforum er at man skal kunne spørre om det man lurer på, uten fare for å bli flamet.

Hvis alle skulle la være å svare fordi spørsmålet er for lett, ender det opp med at ingen får svar.

Pingo68, ballemann og cpy skylder Ducky en unnskyldning. Om de er voksen nok til å gjøre det gjenstår å se.

Til trådstarter: Leirpytt sitt svar er det som gjelder. Hvis du lurer på hvordan du kommer inn i bios, så står det i manualen, eventuellt så kan du si hvilket hk det gjelder, så er det sikkert noen som finner det ut. Vil tro at det også står i manualen hvordan man velger 'first boot device'.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pingo68, ballemann og cpy skylder Ducky en unnskyldning. Om de er voksen nok til å gjøre det gjenstår å se.

Noen unnskyldning fra min side får du garantert ikke. Jeg er voksen nok til å stå for mine egne meninger :yes: Og jeg tar mer enn gjerne flere advarsler dersom det skulle være nødvendig.

Til Orjanp: Ta en titt på samtlige innlegg til Ducky, så kanskje du også forstår hvorfor jeg reagerte som jeg gjør. Det er greitt nok at folk er grønne hva data angår, men det får faktisk være grenser for hvor grønne det går an og bli.

Et godt eksempel om kvaliteten til Ducky finner du her. Er det i det hele tatt mulig? Kan du ikke noe data, så lar du i alle fall være å komme med noe råd. Min mening i alle fall.

En annen sak er nivået på forumet til Hardware.no. Blir jo bare verre og verre for hver dag som går. Det er snart på tide å pakke snippveska si for å finne et forum som passer bedre, og ikke minst har et høyere faglig nivå. :thumbs:

Lenke til kommentar

Hehe en unskylning kommer her : Beklager for at jeg Flamet deg ;) Men seriøst da ...Fint at du kan mye om hardware, men også du må da forstå at et atx hk ikke får plass i en barebone ;) etter min forstand ser det ut som du bare er ut etter "postcounten" ikke bare si noe bare for å si noe...Det er Lame :thumbdown:

mvh BalleMann

Lenke til kommentar

Og om cd'n din ikke skulle være bootbar:

så starter du installasjonen (2000/xp) ved oppstartsdisk (ex 98) og finner filen winnt.exe i mappen i386 på cd'n. og partisjonerer og styrer fra installasjonsprogrammet.

forøvrig skal det ikke være mulig med slik oppførsel. håper at flere får seg ferie herfra.

Endret av Goebbels
Lenke til kommentar

bare for å nevne det : Jeg er bare 15år .... :D

:laugh::laugh: Men tydelig voksen nok...

Barebone greia var vel bare en tabbe, fort gjort å ikke lese tråden godt nok før man svarer. Har gjort det flere ganger selv.

Uansett, hvordan går det med installeringa, for å komme ontopic igjen?

Lenke til kommentar

Går utfra at du har satt sammen delene da, og huska å tatt i jord først, statisk elektrisitet kan ødelegge hovedkort bla. anna (egen erfaring)

Som tidliger sagt, du må inn i bios, F1 eller del tar deg dit under oppstart.

Sett så First boot device til "cd-rom"

Mens du er i bios skal du bare disable "visusjekk", USB 2,0. I tillegg skal du se om bios har en failsafe innstilling. Da unngår du blåskjerm og memorydump under installasjon. Etter windows med de korrekte drivere, kan du gå og endre bios, enable virusjekk usb 2.0, se også om bios har "Optimized", du får da opimaliserte settinger.

Dersom det er win2000 / xp bør du planlegge partisjonr før oppstart. Anbelfaler en partisjon på 5-6 gb, hvor du kun har Windows, det vil spare deg for mye ekstrarbeid senere når Windows kresjer, pga viurs eller standard Billies. Ellers er det griet å ha egne områder hvor du legger spill, musikk, og seriøse ting.

PS, og ikke bry deg om hva snørrungan sier :thumbs:

Lenke til kommentar

Jeg kjenner at det koker inni meg når jeg ser en så kort post som er fylt opp av skrivefeil og smileys. Det er nok også grunnen til at folk flamer.

Jeg hadde stilt meg mer spørrende til at folk flamer om trådstarter hadde startet en saklig tråd og lagt litt mer flid i å stave ting riktig og å bygge opp setningen på en måte som det går ann å forstå.

Dette er ikke ment som "flaming", men jeg måtte slippe løs frustrasjonen min etter å ha sett trådstarter sitt innlegg.

Uansett er det en god ide å lete litt rundt etter svar før du ukritisk starter en tråd om det mest fundamentale ved PC-bygging. jeg er sikker på at du får over en million "results" på google hvis du søker på "how to install windows 98/se/2000/XP" forøvrig står det hvordan du skal gjøre det i den "instruksjonsboka" som følger operativsystemet som du har kjøpt(?), hvorfor ellers skulle det følge med en bok på 400 sider til et OS som Windows 98?

Lenke til kommentar

Jeg sier det igjen: dette blir d første gangen jeg setter sammen en datamaskin..

Dere trenger ikke å klikke mongo fordi jeg ikke vet hvordan man instalerer windows på en tom harddisk..

Og beklager for skrive feilene mine men det er kanskje fordi jeg har bodd i norge i 3 år..

Beklager hvis dere syns at det er et teit spørsmål , men jeg prøver å lære litt mer om data..

"MVH" Ducky

Lenke til kommentar

Hvorfor skal alle slike "ny-begynner-tråder" enne i å flame de som starter tråden? Hvorfor bare ikke HOLDE KJEFT og trykke "BACK" hvis du føler spørsmålet er for dumt for DEG. Dette er et forum, for alle, og her søker vi hjelp. Vi søker ikke spydige kommentarer fordi vi ikke er like flinke som akkurat DEG på det området. Hold dere til tråden, VÆR SÅ SNILL!

Lenke til kommentar

Selv bygde jeg min første PC for 1 mnd siden. Der fulgte det med en god veiledning til hovedkortet (Asus P4P800), som hjalp meg trinn for trinn med installeringa av Windows.

I tillegg gikk jeg inn på forsiden til HARDWARE.NO, GUIDER, HVORDAN BYGGE SIN EGEN PC. Jeg har hatt PC endel år, men er voksen nok til å innrømme at jeg ikke kan alt. :roll: Men du verden hvor moro det er når man får det til.

Selv satt jeg oppe hele natta og monterte, sjekket manualer, dobbeltsjekket manualer, og sjekket på Hardware.

Noen på forumet her er tydeligvis ferdig utlært fra fødselen av, det må være utrolig kjedelig for dem det gjelder å aldri kunne lære noe nytt.

Stå på Ducky...ikke la deg skremme av disse verdensmesterne som kan alt, men ikke kan/vil lære bort noe. :thumbs:

Lenke til kommentar
Selv bygde jeg min første PC for 1 mnd siden. Der fulgte det med en god veiledning til hovedkortet (Asus P4P800), som hjalp meg trinn for trinn med installeringa av Windows.

I tillegg gikk jeg inn på forsiden til HARDWARE.NO, GUIDER, HVORDAN BYGGE SIN EGEN PC. Jeg har hatt PC endel år, men er voksen nok til å innrømme at jeg ikke kan alt. :roll: Men du verden hvor moro det er når man får det til.

Selv satt jeg oppe hele natta og monterte, sjekket manualer, dobbeltsjekket manualer, og sjekket på Hardware.

Noen på forumet her er tydeligvis ferdig utlært fra fødselen av, det må være utrolig kjedelig for dem det gjelder å aldri kunne lære noe nytt.

Stå på Ducky...ikke la deg skremme av disse verdensmesterne som kan alt, men ikke kan/vil lære bort noe. :thumbs:

Takk, akkurat som om jeg skulle sagt det selv! :thumbup:

Lenke til kommentar
I tillegg gikk jeg inn på forsiden til HARDWARE.NO, GUIDER, HVORDAN BYGGE SIN EGEN PC. Jeg har hatt PC endel år, men er voksen nok til å innrømme at jeg ikke kan alt. :roll:  Men du verden hvor moro det er når man får det til.

Det gleder meg å se at noen faktisk kan lese manualer, og ikke minst på egen hånd kan skaffe seg informasjon om hva en skal og bør gjøre hva pcbygging angår :thumbs: Det kalles research.

Avslutter denne tråden for min egen del med et passe bra spørsmål: Hvorfor passer ikke windows cd'en i floppydisken :dribble:

Lenke til kommentar

og om du forstatt ikke har fått det til:

Ved første oppstart av maskinen er det anbefalt at du trykker på "delete" knappen med en gang maskinen starter opp. Da kommer man inn i BIOS-menyen (visse hovedkort krever at man trykker f.eks. F1 - se i manualen for mer informasjon). Her velger du "load optimal BIOS setting" eller "load default BIOS setting". Deretter må man finne frem i BIOS til der hvor man velger boot-rekkefølge. Dette er plassert på litt forskjellige steder i forskjellige BIOS-utgaver, men man finner det enkelt ved å lete gjennom BIOS eller hovedkortets manual. Anbefalt rekkefølge er:

1. Diskettstasjon

2. CD-ROM

3. HDD0 (harddisk)

4. HDD1 (harddisk)

På den måten søker hovedkortet etter oppstartsmedium i denne rekkefølgen. Er det en bootbar diskett i diskettstasjonen (oppstartsdiskett), brukes denne. Hvis ikke sjekker den i CD-ROM-en, finner den ikke noen bootbar CD her går den over til harddiskene.

Sett deretter din Windows/Linux-CD i CD/DVD-enheten din velg "save and exit" i BIOS. Da vil installasjonsprosessen starte opp automatisk. Denne er i de aller fleste tilfeller svært enkel, og det er bare å følge brukerveiledningen.

ctrl C og ctrl V

fra en liten guide... som mange andre har sakt, er det lurt å se gjennom guidene før du legger ut noe i forumet....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...