Gå til innhold

Theisme, uten skaper

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å lære litt Relgioner. Jeg kom over Definisjonen av teisme, troen på det guddommelige, skapte verden, og aktivt styrer den. Som forgrener seg videre til bl.a. Monoteisme og Polyteisme. ​Men jeg ser at i flere Polyteistiske relgioner skapte ikke gudene verden.

F.eks. i Norrøn mytologi rant verden ut av et sort hull av "et kaos av perfekt stillhet og mørke" hvor alt rant ut fra. I Gresk mytologi var det første som kom til Chaos "et mørkt tomrom, opprørende som havet, mørkt og vildt.    

Går det ennå under teisme, selv om det guddommelige ikke skapte verden, eller er definisjonen feil? Har det eventuelt et eget navn på hvor det guddommelige styrer en verden de er tildelt?

Tusen tagg for all hjelp       

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teisme er vel troen på noe guddommelig (Deity), punktum. Hva de troende tror at dette guddommelige har stelt i stand er litt hipp som happ.

Så joda, det går som teisme selv om guden(e) ikke var med fra starten av skapelsesagaen til religionen/mytologien som fremmer den.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Teisme er vel troen på noe guddommelig (Deity), punktum. Hva de troende tror at dette guddommelige har stelt i stand er litt hipp som happ.

Så joda, det går som teisme selv om guden(e) ikke var med fra starten av skapelsesagaen til religionen/mytologien som fremmer den.

Takk

Endret av AdrianTN
Lenke til kommentar

Rimelig dødfødt om ikke evig liv er med, så kanskje ikke helt "hipp som happ".

Lenke til kommentar

Jeg prøver å lære litt Relgioner. Jeg kom over Definisjonen av teisme, troen på det guddommelige, skapte verden, og aktivt styrer den. Som forgrener seg videre til bl.a. Monoteisme og Polyteisme. ​Men jeg ser at i flere Polyteistiske relgioner skapte ikke gudene verden.

F.eks. i Norrøn mytologi rant verden ut av et sort hull av "et kaos av perfekt stillhet og mørke" hvor alt rant ut fra. I Gresk mytologi var det første som kom til Chaos "et mørkt tomrom, opprørende som havet, mørkt og vildt.    

Går det ennå under teisme, selv om det guddommelige ikke skapte verden, eller er definisjonen feil? Har det eventuelt et eget navn på hvor det guddommelige styrer en verden de er tildelt?

Tusen tagg for all hjelp

I Norrøn religion skapte gudene Odin, Vile og Ve verden av kroppet til Ymer. I Gresk religion var vel Gaia en gudinne som symboliserte jorden. Hun ble vel født eller skapt.

I slike gamle religioner var det kanskje flere ulike skapelsesfortellinger. Men i prinsippet kunne det tenkes at teisme ikke nødvendigvis må inkludere guder og gudinner som skaper jorda.

Lenke til kommentar

Som det nevnes ovenfor så er teisme bare et meget bredt paraplybegrep som omfatter det å tro på eksistensen av en eller annen form for gud. Dersom jeg definerer kaffekoppen min som en gud er jeg en teist i den kontekst. Fordi jeg aksepterer at min kaffekopp eksisterer.

Lenke til kommentar

Som det nevnes ovenfor så er teisme bare et meget bredt paraplybegrep som omfatter det å tro på eksistensen av en eller annen form for gud. Dersom jeg definerer kaffekoppen min som en gud er jeg en teist i den kontekst. Fordi jeg aksepterer at min kaffekopp eksisterer.

Nei?

Gitt at teisme er definert slik at teister er folk som mener en eller flere guder eksisterer, så er det selvsagt snakk om egenskapene som gjør disse entitetene til det vi kaller guder. Om jeg kjenner en fyr som heter Gud, så gjør ikke det meg til teist. Hvis du velger å kalle kaffekopper generelt, eller bare din kaffekopp, for gud, så gjør ikke det deg til teist med mindre du også tillegger kaffekopp[ene] egenskaper som kvalifiserer til gudestatus.

Lenke til kommentar

Forskjellige. En vestlig monoteistisk gud er gjerne allmektig, allvitende etc. I andre religioner og kulturer har guder og gudinner andre egenskaper. Felles for de alle er at de skiller seg fra vanlige mennesker, dyr eller ting. Hadde Athene vært en vanlig kvinne, så ville hun ikke vært en gudinne.

Lenke til kommentar

Jeg vil si noe som har supernaturlige egenskaper eller krefter og som kan uføre disse i vår felles fysiske observerbare verden.

Tilber du en fylt kaffekopp siden den har et porselen sinn og kan snakke og tenke uten at noen kan forklare hvordan det er mulig så har du en gud. En gud full av kaffe.

Worship me puny mortals!

0866bb825d131d7ef432221218e267a0.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...