Anderspr0 Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Hei. Lurer på om det er noe forskjell på BAS og prosjektleder, eller er det akkurat det samme? Fått tilbud om BAS i ett firma, men mistenker at det er det samme som prosjekleder? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Hei. Lurer på om det er noe forskjell på BAS og prosjektleder, eller er det akkurat det samme? Fått tilbud om BAS i ett firma, men mistenker at det er det samme som prosjekleder? Bas er som en liten formann, iallefall er det slik i mange snekkerfirmaer Typisk han som er plassleder på et lite byggeprosjekt. En bas får typisk 10-15kr ekstra per time. Noen firmaer har også montasjeledere/formenn, og de er på typisk litt større prosjekter. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Hei. Lurer på om det er noe forskjell på BAS og prosjektleder, eller er det akkurat det samme? Fått tilbud om BAS i ett firma, men mistenker at det er det samme som prosjekleder? En bas har kontroll på hva som skjer i felt. Prosjektleder er vell sjeldent i felt, men en bas rapporterer til lederen evt noen i mellom. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 (endret) Bas kan vel ses på som en skiftleder. Altså du er nede "på gølvet" og jobber med de andre, men rapporterer til en mellomleder og har endel ekstra ansvar. Endret 22. august 2016 av Bytex Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Jeg arbeider som bas i et håndtverkerfirma innen bygg og anlegg. For min del vil det si 10 kr mer i timen, 30min - 1 time kontorarbeid om dagen, litt ekstra kundekontakt, daglig ansvar for 1 - 10 ansatte (fordele arbeidsoppgaver, se til at alt bilr riktig utført, sørge for at vi har materiell og utstyr osv) og masse ekle spørsmål om noe ikke går etter planen. Etter min mening er 10 kr for dette asvaret i underkant. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Jeg arbeider som bas i et håndtverkerfirma innen bygg og anlegg. For min del vil det si 10 kr mer i timen, 30min - 1 time kontorarbeid om dagen, litt ekstra kundekontakt, daglig ansvar for 1 - 10 ansatte (fordele arbeidsoppgaver, se til at alt bilr riktig utført, sørge for at vi har materiell og utstyr osv) og masse ekle spørsmål om noe ikke går etter planen. Etter min mening er 10 kr for dette asvaret i underkant. Tja det spørs egentlig, ikke alltid bas er på jakt etter tillegget. Noen er lei av å jobbe fysisk, det kan reduseres betraktelig med en slik stilling. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Det er et poeng, men i mitt tilfelle blir det mer til at jeg må gjøre begge deler; arbeide fysisk og ha økt ansvar. Hadde jeg vært arbeidsleder derimot... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Det er et poeng, men i mitt tilfelle blir det mer til at jeg må gjøre begge deler; arbeide fysisk og ha økt ansvar. Hadde jeg vært arbeidsleder derimot... Det beste med dette er at man får mere erfaring og kan stige videre i gradene. Ofte får man mere frihet også, fordi man plutselig får alt for mange timer Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Dette praktiseres litt forskjellig i ulike firmaer, men bas vil alltid være mye lavere enn prosjektleder i form av lønn og ansvar. Bas stammer fra lavtysk og nedelandsk og betyr forøvrig "pappa". Med andre ord fungerer du som en liten pappa for arbeiderne på nyggeplassen. Sammenlign det gjerne med å være korporal i forsvaret. Du er ikke spesielt høyt oppe i systemet, men alle menige må uansett høre på deg. I noen firmaer heter stillingen bas, og andre steder arbeidende formann. Når du formann, altså ikke arbeidende formann, så sitter du mye på kontor sammen med øvrig ledelse. På større anlegg deles det gjerne inn slik: Prosjektleder Anleggsleder Formann Bas/arbeidende formann Arbeider 1 Lenke til kommentar
Anderspr0 Skrevet 26. august 2016 Forfatter Del Skrevet 26. august 2016 Skrev feil i tråden. Har altså da vært BAS i firmaet, såkalt arbeidende BAS på ett skolebygg til 45.000.000,- men fikk beskjed om at de ønsket meg som prosjektleder på ett annet bygg Føler dette er ok tillit til en 22 åring Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå