InternasjonalAvtaleFeil Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 (endret) Hei, i går kveld fant jeg en SSD med veldig god pris hos fransk Amazon, dette var da en Samsung 850 Pro 2tb til 250 euro. Det er jo veldig lavt i forhold til vanlig pris (9000 i Norge), men jeg trodde uansett at jeg hadde kommet over et ekte tilbud. Så jeg bestilte 4 stk, men kl 12 i dag fikk jeg denne emailen fra Amazon. I Norge virker det som at nettbutikken måtte overholdt prisen ut i fra denne artikkelen, men er det noen med kunnskap om fransk avtalelov (Ev. EU lover) som vet om det samme gjelder der? Endret 22. august 2016 av InternasjonalAvtaleFeil Lenke til kommentar
Strato Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Hei. Butikker er til en viss grad beskyttet mot åpenbare feil i prising som kunden burde forstå. Eksempel: Ved lansering av GTX 980ti så var CDON uheldig å prise et av kortene til 800kr (eller noe i den duren). Mange her på forumet gikk amokk og kjøpte 3-10 kort i slengen. CDON sendte ut en mail etter noen dager om at disse kjøpene hadde blitt refundert på grunn av åpenbart feil pris. Har ikke hørt noe om at noen faktisk fikk denne prisen. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med fransk kjøpslov, men vil tippe at også Frankrike har en ordning som beskytter butikkene mot åpenbare trykkfeil. Min egen mening om saken: Du har her benyttet deg av et tilbud som var usannsynlig bra og åpenbart "for godt til å være sant" (selv om ikke du synes det selv). Hadde jeg vært deg hadde jeg latt saken ligge. Du fikk ikke det røverkjøpet du hadde håpet på. Men samtidig slapp butikken å bli robbet for tusener av kroner Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Det er nok en viss forskjell i praksis på hva som er "for godt til å være sant" fra ett land til et annet. Sett med norske øyne lever vi i et samfunn hvor en økonomipakning med grøt selges med 90% rabatt, så at en eller annen butikk skulle selge en SSD med rundt 70% rabatt er ikke SÅ absurd for menigmann. Føler meg ganske sikker på at dette hadde endt i favør kunden om det ble en sak her. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Stor forskjell på grøt og en SSD + at du sammenligner fysisk buttikk mot nettbutikk I den fysiske butikken vil de normalt oppdage feilen i kassen 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Stor forskjell på grøt og en SSD + at du sammenligner fysisk buttikk mot nettbutikk I den fysiske butikken vil de normalt oppdage feilen i kassen I grøttilfellet var det priskrig, så dermed ingen feilprising. Det var det første jeg kom på. Jeg har da sett nettbutikker ha 70% rabatt på diverse elektronikk, også. Superweekend på komplett har opptil flere ganger hatt 50-60% på enkelte datakomponenter (mener jeg kjøpte noen Silver Power 500w-PSUer til nesten ingenting for et par år siden), og utgående varer prises innimellom svært lavt: https://www.komplett.no/kampanje/5624/restekasse Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Fransk avtalerett er ganske forskjellig fra norsk avtalerett. Ifølge mailen som Amazon selger så er det som hovedregel forbudt etter fransk lov å videreselge varer med tap. Wikipedia støtter opp under dette (https://fr.wikipedia.org/wiki/Vente_%C3%A0_perte). Kortsiktig gevinst for kundene er dermed ofret for sunnere konkurranse på lang sikt. Med alle mulige forbehold om at jeg ikke kan mer om fransk avtalerett enn det wikipedia skriver, så tror jeg dermed Amazon har sitt på det tørre her. Om amazon ikke har sitt på det tørre, så ville jeg uansett ha latt dette ligge. Det å kunne hevde din rett vil bli uforholdsmessig dyrt, selv om du har "tapt" rundt 20 000 kroner her. Å inndrive krav på tvers av landegrensene er vanskelig. Å gjøre det når det er reell grunn til å tro at kravet er tvilsomt, er enda dyrere. Denne saken her ville jeg derfor latt fare. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Tja, om man stoler på det som står i e-posten, så ser det ut som om det er forbudt ved lov å selge varer med tap i Frankrike. Edit: For treg! Endret 23. august 2016 av Llandari Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Stor forskjell på grøt og en SSD + at du sammenligner fysisk buttikk mot nettbutikk I den fysiske butikken vil de normalt oppdage feilen i kassen I grøttilfellet var det priskrig, så dermed ingen feilprising. Det var det første jeg kom på. Jeg har da sett nettbutikker ha 70% rabatt på diverse elektronikk, også. Superweekend på komplett har opptil flere ganger hatt 50-60% på enkelte datakomponenter (mener jeg kjøpte noen Silver Power 500w-PSUer til nesten ingenting for et par år siden), og utgående varer prises innimellom svært lavt: https://www.komplett.no/kampanje/5624/restekasse annonsert salg vs feilprising Lenke til kommentar
Strato Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 I annonser tar også butikkene ofte forbehold om feilprising. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 De tar forbehold, men det holder ikke i praksis om det ikke er åpenbart. 70% avslag er ikke åpenbart i en verden hvor ting selges med slike rabatter fra tid til annen.http://www.dinside.no/871742/krev-varen-til-feilpris Lenke til kommentar
InternasjonalAvtaleFeil Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Fransk avtalerett er ganske forskjellig fra norsk avtalerett. Ifølge mailen som Amazon selger så er det som hovedregel forbudt etter fransk lov å videreselge varer med tap. Wikipedia støtter opp under dette (https://fr.wikipedia.org/wiki/Vente_%C3%A0_perte). Kortsiktig gevinst for kundene er dermed ofret for sunnere konkurranse på lang sikt. Med alle mulige forbehold om at jeg ikke kan mer om fransk avtalerett enn det wikipedia skriver, så tror jeg dermed Amazon har sitt på det tørre her. Om amazon ikke har sitt på det tørre, så ville jeg uansett ha latt dette ligge. Det å kunne hevde din rett vil bli uforholdsmessig dyrt, selv om du har "tapt" rundt 20 000 kroner her. Å inndrive krav på tvers av landegrensene er vanskelig. Å gjøre det når det er reell grunn til å tro at kravet er tvilsomt, er enda dyrere. Denne saken her ville jeg derfor latt fare. Blir nok bare til at jeg lar det ligge, prøvde å ringe Frankrikes svar på forbrukerrådet men de hadde ikke mer å si enn "Amazon er jo amerikansk!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå