Gå til innhold

Kamptråd - Norge vs Tyskland (VM-kvalik)

Latias

Anbefalte innlegg

Godt resultat, hadde regnet med 0-4. Guttene gjorde så godt de kunne, og treneren også. Skal Norge liksom slå Tyskland (eller hvem som helst) bare ved å sparke treneren? Vi har rett og slett ikke gode nok spillere, og ingen trener i verden kan forandre på det.

Hørte på pressekonferanse nå. Er ikke like sikker på at vi skal svartmale PMH for mye. Mange skader, flere nye.

No sant i det.

Håper ikke King ble alvorlig skadet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det virkelig noen som trodde at Norge kom til å vinne? :hm:

Godt resultat, hadde regnet med 0-4. Guttene gjorde så godt de kunne, og treneren også. Skal Norge liksom slå Tyskland (eller hvem som helst) bare ved å sparke treneren? Vi har rett og slett ikke gode nok spillere, og ingen trener i verden kan forandre på det.

Krav om at Høgmo må gå kommer ikke av at vi taper mot Tyskland - ingen trodde selvsagt at vi skulle greie å vinne eller holde uavgjort. Det handler om at Høgmo har styrt spakene i tre år og forsøkt seg på et nytt regime, og selv om vi har hatt noe absolutte lyspunkter her og der (kampene mot Island og Belgia i våres var gode) viser de siste to kampene at det var isolerte tilfeller, og ikke en bedring. Under Høgmo har vi tapt 16 av 32 kamper, og hvor mange positive notater skrev vi ned under de to siste kampene?

Vel, Jarstein gjorde en ålreit jobb til tross for tre mål mot. Morsomt med den ene driblingen Samuelsen hadde mot Hviterussland. Pluss noen andre enkelttilfeller, uten at noen av de offensive enkelttilfellene førte til noe. Så på tre år med Høgmo har vi altså tapt halvparten av kampene, og enda viktigere; de siste kampene har vært blant våre dårligste. Om vi hadde spilt bra i dag og mot Hviterussland hadde pipen hatt en annen lyd, for det hadde indikert progresjon. Gode kamper på våren, og fortsatt gode kamper på høsten, bedre enn i fjor. Men de siste kampene har jo vært elendige.

Tapet mot Tyskland så vi alle komme, det folk reagerer på er måten vi tapte på. Selvsagt kan man snakke om spillermaterialet, det er jo ikke Høgmo personlig som står for feilpasningene, skuddene som blåses utenfor eller det slette forsvarsarbeidet. Men han er sjefen, den ansvarlige. Folket har mistet troen på ham for lenge siden, og etter de siste kampene, hvor mange av spillerne vil dere anta at har tro på ham og spillestilen hans? Kanhende har noen av spillerne mistet litt troen, og at det kan ha innvirkning på hvor godt eller dårlig laget spiller? Vi har jo flere spillere som gjør det bra i klubbfotballen, men som later til å ha mistet alle sine personlige ferdigheter når de spiller på Norge. Fotball er også en mental idrett, og når man mister troen på treneren og hans filosofi blir det mye vanskeligere å vinne kampen. Takk for meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Haha latterlig å mene at Høgmo er problemet. Norske fotballspillere er elendig, det har vist seg gang på gang de siste årene, uansett trener.

Det funker kanskje å sparke treneren i PL der man har spillere av kvalitet, men de norske spillerne er jo helt ubrukelig. Har null ballkontroll, null teknikk og eier ikke overblikk og forståelse. Forsvars-arbeidet idag var forøvrig direkte tragisk å se på. 

Lenke til kommentar

Aner ikke om du troller eller ikke, men treneren har nok mer å si enn du tror.

Og vi har mange alternativer som er bedre enn Høgmo? Har vi en trollmann som kan gjøre noe tilsvarende som Island?

Nei. Det Island gjorde, var en unik bragd som ikke kan være målestokken for hva alle andre land skal kunne få til. Island vant i lotto, men det betyr ikke at alle andre som sender inn en kupong, kommer til å vinne.

Endret av Den åttende profet
Lenke til kommentar

Det er spillerne som ikke holder mål. De får mulighet, men klarer jo miste ballen nesten hver gang.

Når vi snakker om Norges landslag i fotball så er det ikke først om fremst spillerne som ikke holder mål. Det er treneren. For det andre så møter vi Tyskland. 

Jeg pleide også å tenke det, men vi har stort sett et grått landslag uansett hvem som er trener. Åge Hareide feks, som er en av de beste trenerne vi har hatt her i landet, har et middels rykte pga det norske landslaget. Han må ut av landet for å vise hva han er god for, noe han har gjort i årevis i Danmark og Sverige. Vi har endel ok navn, men de er for enkle kvalitetsmessig til å spille brukbar fotball.

Setter du en norsk spiller under press så kommer den lange ballen i ingenmannsland. De stoler ikke på egne ferdigheter, med god grunn, for det er omtrent ingen norske spillere som kan gjøre noe særlig med ballen i bena. De kan løpe, men gjør det egentlig ikke. Det er egentlig det som forundrer meg mest med dette laget. Når du ikke har teknikk eller kvalitet med ball, hvorfor jobber man ikke ekstra hardt på andre områder? Synes Bierhoff er spot on. Om VG sin artikkel er riktig oversatt så sier han: "Dere må gi noe hvis dere ikke har den samme kvaliteten og teknikken som det andre laget. Dere må komme med noe annet.." og da snakker han både om laget og supporterne. Og i mellomtiden står Høgmo og ramser opp den ene unnskyldningen etter den andre for hvorfor Norge sitt lag er så teknisk og taktisk svakt, og hvorfor man ikke har noe å komme med. Samtidig som han ber om mer tid, som om liksom det er løsningen.

Jeg er enig i at vi har en svak landslagstrener, men vi har søren meg mange svake spillere også. Bare se på byttene og på benken vår. Selnæs kan vel bli til noe, men det er søren meg ikke dynamitt vi setter inn med han, Yttergård Jensen og Alexander Sørloth. Sørloth? Virkelig? Men hva er egentlig alternativet? Søderlund? Moa? Og da vet vi altså at King starter. Huff, det er syltynt på topp. At en spiller som Johansen har fast plass er også et sykdomstegn. Er det virkelig ingen som kan utfordre han på den plassen? Vi starter også med Veton Berisha. Og da har jeg ikke engang nevnt forsvaret, så vi har mange problemer.

Lenke til kommentar

Når du ikke har teknikk eller kvalitet med ball, hvorfor jobber man ikke ekstra hardt på andre områder? Synes Bierhoff er spot on. Om VG sin artikkel er riktig oversatt så sier han: "Dere må gi noe hvis dere ikke har den samme kvaliteten og teknikken som det andre laget. Dere må komme med noe annet.." og da snakker han både om laget og supporterne.

Ja det var jo det Drillo gjorde og fikk brukbar suksess med. Gikk egne veier, dyrket "Flo-passningen" og slike ting. Da gikk kritikken på at vi spilte "for lite underholdende fotball".

Island har fått det til med sin egen oppskrift. Hva kan vi gjøre? Hvem trener skulle vi hatt? 

Lenke til kommentar

Tror det er viktig å tenke over hvor fort det svinger. I fjor høst var jo landslaget omtrent genierklært frem til Ungarn-kampene. Så å angripe Høgmo er kanskje litt enkelt.

Når det er sagt er jeg enig i at man kunne prøvd noe på trenerfronten. Der ser jeg Solbakken som eneste alternativ, men han vil vel ikke. Ikke at jeg klandrer han for det!

Lenke til kommentar

Tror det er viktig å tenke over hvor fort det svinger. I fjor høst var jo landslaget omtrent genierklært frem til Ungarn-kampene. Så å angripe Høgmo er kanskje litt enkelt.

Når det er sagt er jeg enig i at man kunne prøvd noe på trenerfronten. Der ser jeg Solbakken som eneste alternativ, men han vil vel ikke. Ikke at jeg klandrer han for det!

Ja det er det. Er litt i villrede om dette herre her. Solbakken tror jeg står får en mye lik fotball filosofi?

Som du sier gikk ikke den forrige kvaliken så gale, untatt playoffen.

Vi har et forsvar spesielt som er på svært labert nivå. Og når Omar er borte, merkes vel det og. 

Tror ikke noen involverte er innstilt på at PMH skal gå, og neppe han selv ser det ut som. Men på dette nivået internasjonalt, blir det et stort press. Og det spørs om PMH kan tåle presset. Media, pulbikum, ekspertise er virkelig på hugget nå.

Lenke til kommentar

Ja det var jo det Drillo gjorde og fikk brukbar suksess med. Gikk egne veier, dyrket "Flo-passningen" og slike ting. Da gikk kritikken på at vi spilte "for lite underholdende fotball".

Island har fått det til med sin egen oppskrift. Hva kan vi gjøre? Hvem trener skulle vi hatt?

Island spiller på det de er gode på. Organisering og maks innsats. Angående Drillo så var jeg en av de som ville prøve noe annet enn det som føltes som hundre år med Drillo. Nå har vi vel sett at vi dessverre ikke har mannskap til å spille på andre ferdigheter, selv med en god årgang (bronsjegjengen). Men som andre påpeker her, vi var altså i playoff til EM i forrige kvalik, så helt håpløst er det ikke. Men det er vel der treneren kommer inn. Hva Høgmo tenkte på under kampene mot Ungarn aner jeg ikke. Virker som om han mistet hodet og evnen til å tenke klart.

Angående Fagermo så håper jeg han aldri blir landslagstrener. Det tror jeg ikke han vil heller. Hvordan skal han da kunne snakke med media om lokale spillere annenhver dag :wee: Fyren er jo besatt.

Lenke til kommentar

Når du ikke har teknikk eller kvalitet med ball, hvorfor jobber man ikke ekstra hardt på andre områder? Synes Bierhoff er spot on. Om VG sin artikkel er riktig oversatt så sier han: "Dere må gi noe hvis dere ikke har den samme kvaliteten og teknikken som det andre laget. Dere må komme med noe annet.." og da snakker han både om laget og supporterne.

At Drillo fikk "brukbar suksess" må være årets understatement. Norge på sent nittitall var grisegode, var vi ikke nr 2 på FIFA rankingen en periode? Ullevål var et fort der vi slo alle som møtte opp.

Noen som husker at vi slo Tyskland under Drillos andre periode?..

Drillo er ikke et realistisk alternativ lenger, det er synd. Men jeg skulle ønske han kunne hatt en "læregutt" i mangel på noe bedre ord, en som kunne sugd til seg Drillo-kunnskap som en svamp og ført den spillestilen videre.

Når alt kommer til alt, hva er mest interessant, "primitiv" spillestil i VM åttendedelsfinale eller 0-1 mot Hviterussland i privatkamp?

PMH kan bare pakke sakene. Kanskje vi tar noen trepoengere med han som sjef, men vi blir aldri noe bra lag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...